Peter L schreef:Joepie Meloen schreef:Hoe ben jij tot dit standpunt gekomen?
Ik ben benieuwd waarom je dit vraagt! Maar goed, het is het resultaat van studie, maar ook van jaren heel veel mensen in cirkeltjes zien draaien en daar conclusies uit trekken. Het zijn altijd dezelfde elementen die terugkomen:Ik kan de lijst nog langer maken, maar er vallen me een paar dingen op:
- Voorwetenschap, of is alles vooraf beslist?
- Heeft God de zondeval "gepland"?
- Hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid?
- Liggen behoudenis, of verloren gaan voor ieder individu al vast vanaf het begin?
- Kan daar ooit verandering in komen? Als dat zo is, wist God dat dan al? Zo ja, dan is het geen echte verandering?
- Als alles al vast ligt, is God dan nog altijd soeverein? Zo ja, dan kan Hij alles weer veranderen en lag het dus niet vast.
- Er staan nogal wat logische ongerijmdheden in, die alle het gevolg zijn van "absolute" en "oneindige" begrippen: alles, volledige bepaling, absolute soevereiniteit. Het zijn begrippen, waarmee wij niet overweg kunnen.
- De meeste van deze "probleempunten" worden in de bijbel totaal niet besproken, laat staan dat de bijbel ook maar het begin van een oplossing geeft. Vreemd genoeg hebben de theologen van de Reformatie heel veel tijd hieraan besteed, of misschien niet zo vreemd, want als er een duidelijk bijbels antwoord zou zijn, waren ze sneller klaar geweest. Over "sola scriptura" gesproken!
Als je naar de geschiedenis kijkt (b.v. van de Wiskunde en de filosofie), dan zie je, dat oneindigheid daarin vóór pakweg 1600 geen plaats had. In de wiskunde waren het mensen als Newton, Leibniz en Gauss, die met limieten en infenitesemaal kleine waarden gingen werken. Het differentiëren en integreren en rekenen met oneindige rijen en reeksen is in die tijd uitgevonden. In de filosofie en de theologie was in die tijd precies dezelfde beweging waarneembaar. De discussie, die begin 17e eeuw plaatsvond tussen Gomarus en Arminius was dus helemaal in overeenstemming met de tijdgeest. Natuurlijk, Augustinus schreef ook al over uitverkiezing, maar bij hem was het niet zo rigide als bij de Calvinisten. Hij maakte zich niet druk over haarkloverijen als infralapsarisme, of supralapsarisme. Augustinus was wel beïnvloed door Aristoteles en zijn 'Onbewogen Beweger'. Aristoteles filosofeerde over de oorzaak van de dingen. Alles heeft zijn oorzaak, maar er moet ergens een begin zijn, iets of iemand, die alles in gang zet: de 'beweger', die zelf door niemand 'bewogen' wordt. Vandaar 'onbewogen beweger'. Merk op, dat in welke fase het Griekse denken verkeerde: er was nog geen plaats was voor echte oneindigheid, maar men worstelde er wel mee. De keten van oorzaken moest voor een Grieks denker ergens stoppen. Dus zette Aristoteles er een 'stop' op: de 'onbewogen beweger'.
Augustinus ging met deze gedachte verder en koppelde deze aan diverse bijbelteksten, waarbij hij Aristoteles' 'onbewogen beweger' in verband bracht met God (dat deed Aristoteles zelf niet, Bij Aristoteles was alles veel abstracter), die alles bepaalt en in gang zet. Van daaruit was de stap naar de uitverkiezingsleer voor Augustinus niet groot.
Hetzelfde Griekse denken heeft latere theologen sterk beïnvloed, met name Thomas van Acquino (13e eeuw), die de "vader" van de R.K. theologie genoemd mag worden. In zijn Summa Theoligica staan naast 25000 bijbelcitaten, ook 2500 citaten van Augustinus en 2500 citaten van Aristoteles.
Tijdens de Renaissance bloeide de interesse voor de klassieke oudheid op en het is niet toevallig, dat deze 'Griekse' manier van denken later ook de Reformatoren, die stuk voor stuk aan R.K. universiteiten geschoold waren, niet vreemd was.
Dan kom ik aan mijn tweede punt: de bijbel houdt zich nauwelijks bezig met deze vragen van oneindigheid. En dat is niet vreemd, want de bijbel is niet gevormd door het Griekse denken. Bijna alle bijbelschrijvers (op Marcus en Lucas na), waren Joods. Het Joodse denken is veel praktischer van aard dan het westerse - door de Grieken geïnspireerde - denken. Als je tegen een westerse filosoof zegt, dat God almachtig is, gaat hij daarover filosoferen en de filosofische uitersten opzoeken. Hij komt dan tot absurditeiten, zoals: "Kan God dan een steen maken, die zo zwaar is, dat Hij hem zelf niet kan optillen?" Ook weer zo'n ongerijmdheid, die niets zegt over God, maar alles over ons onvermogen om met "oneindigheid" om te gaan.
Maar als een Jood spreekt over Gods almacht, dan bedoelt hij dat veel meer praktisch: God is zo machtig, dat hij nooit macht te kort komt, voor een raadsel staat, of geen oplossing heeft voor een zich voordoend probleem. Zo kon Hij Israël in het O.T. altijd de overwinning geven, nooit was het te moeilijk voor Hem. Maar kan God letterlijk - d.i. in extremum - alles? De bijbel spreekt daar niet over. Er zijn sowieso een aantal dingen, die Hij volgens de schrift niet kan: Hij kan niet liegen, Hij kan zichzelf niet verloochenen, enz. "Almacht" is een praktisch begrip.
Hetzelfde geldt voor 'Alwetendheid'. In Genesis 2:19 lezen we, dat God de dieren bij Adam bracht om te zien, hoe hij ze noemen zou. Hoezo? God is toch alwetend? Kon Adam God verrassen? Het interessante is, dat ons absolute begrip van alwetendheid nergens zo gesteld wordt in de Schrift. Wel staat er talloze keren, dat er voor Hem niets verborgen is. Maar iets kan alleen verborgen zijn, als het er al is. Een toekomstige gebeurtenis kan alleen verborgen zijn, als deze al vaststaat. Maar dàt alle toekomstige gebeurtenissen al vaststaan, wordt niet gezegd in de bijbel. En de schrift zegt ook nergens, dat alles al beslist is, of vaststaat.
Het absolute "oneindigheidsdenken" veroorzaakt meer problemen, dan het oplost, terwijl het in de bijbel niet voorkomt. De bijbel geeft zelf een paar voorbeelden, waar God zich bedenkt: Bij Abraham was God bereid af te zien van de vernietiging van Sodom en Gomorra, als er maar een paar rechtvaardigen zouden zijn. Bij Mozes, als Hij zegt het volk te zullen vernietigen, bedenkt Hij zich (zo staat het er letterlijk, Ex. 32:14). Jona moest heel stellig de vernietiging van Ninevé profeteren, maar toen het volk zich bekeerde, bedacht God zich. Wat dit laat zien is: "God is in control": Hij heeft de macht om te doen, wat Hij besluit, maar ook: Hij reageert op wat mensen doen en Hij is zelfs bereid Zijn besluiten aan te passen. Niet omdat Hij moet, maar omdat Hij dat wil.
In 2 Kron 7:13-14 lezen we:
Wanneer Ik de hemel toesluit, zodat er geen regen is, wanneer Ik de sprinkhanen gebied het land kaal te vreten, indien Ik pest onder mijn volk zend, en mijn volk waarover mijn naam is uitgeroepen, verootmoedigt zich en zij bidden en zoeken mijn aangezicht en bekeren zich van hun boze wegen, dan zal Ik uit de hemel horen, en hun zonde vergeven en hun land herstellen.
Wat hier staat is, dat God een voorwaardelijke belofte van herstel geeft, die afhangt van verootmoediging, gebed en bekering. De Calvinist in ons is dan natuurlijk geconditioneerd om te zeggen, dat God op voorhand al weet, of Israël zich gaat verootmoedigen, maar dat staat er niet. Natuurlijk, er zijn voorbeelden, waar dat wel staat. Tegen de profeet Jesaja zegt God bij zijn roeping al dat het volk niet zal luisteren, maar dat betekent nog niet, dat het is altijd zo is.
Ten slotte: Ik ben er door de jaren heen steeds meer van overtuigd, dat de meeste theologische problemen - en ook tegenstellingen - ontstaan, doordat we verder willen gaan in onze stelligheid, dan de bijbel, doordat we meer willen weten, dan God ons in de Schriften heeft willen openbaren. Wij willen een gesloten theologisch systeem, maar God geeft ons dat niet. Daarbij zie ik bovendien de volgende wetmatigheid: hoe minder duidelijk een theologisch standpunt vanuit de bijbel ondersteund wordt, hoe fanatieker het door de aanhangers wordt verdedigd. Je moet het kennelijk toch ergens mee compenseren!
Een hele aardige theorie, die mijns inziens niet volledig is, maar, wij redeneren continue logisch. (Dit is tevens waarom ik het vroeg) En ergens moeten we stoppen, omdat we geen kennis meer hebben van eeuwigheidszaken. Daarom zijn er echter wat betreft dat onderwerp meer dan genoeg dingen die m.i. logisch benaderd kunnen worden.
Wat betreft je vragen: Daarin zit al een begin van karikatuurvorming in. Dan is het niet vreemd dat je op twee uitersten uitkomt, zoals je stelt.
Als derde puntje: De theorie is interessant, alleen wat is je oplossing?