Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:49

Jo'tje schreef:Ok :D

Ontopic: ik begrijp trouwens wel wat openbare zonden zijn en wat niet. Sommige dingen zijn nou eenmaal zichtbaar.
Maar die 'straf' of dat opengooien naar de gemeente toe, dat begrijp ik niet. Puur omdat iedereen zonden begaat, openbaar of niet...
Het is geen straf en ze gooien het niet open omdat het al open is. Zoals Parsifal al schreef.


Kerkorde GKV schreef:Wanneer iemand zich bekeert van een openbare zonde of van een geheime zonde die moest worden meegedeeld aan de kerkenraad, zal deze zijn schuldbelijdenis aanvaarden als daarbij voldoende tekenen van berouw gezien worden. De kerkenraad zal beoordelen of van deze schuldbelijdenis mededeling aan de gemeente gedaan moet worden.
http://kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=11&subitem=81
Commentaren bij de Kerkorde van de GG schreef:Artikel 75. De verzoening na openbare zonden

Van al zulke zonden, die van haar nature wege openbaar, of door verachting der kerkelijke vermaningen in het openbaar gekomen zijn, zal de verzoening (wanneer men zekere tekenen der boetvaardigheid ziet), openbaarlijk geschieden, door het oordeel des kerkeraads; en ten plattelande, of in mindere steden, daar waar één dienaar is, met advies van twee genabuurde kerken, in zulke vorm en manier als tot stichting van een iedere kerk bekwaam zal geoordeeld worden.

Tekenen van boetvaardigheid

Naast de geheime zonden onderscheidt de kerkorde de openbare zonden. Hieronder verstaan we die zonden 'die van haar nature wege openbaar' komen of door 'verachting van de kerkelijke vermaningen openbaar gekomen zijn'. Openbare zonden zijn zonden die niet meer aan één of enkele leden van de gemeente bekend zijn, maar waarvan zo goed als de gehele gemeente kennis heeft gekregen. Zo kan iemand in openbare vergaderingen of in geschriften, een ketterse leer verkondigen. Iemand kan in een zondige levenswandel zodanig wandelen, dat het openlijk in de gemeente bekend geworden is. Ook is een zonde openbaar wanneer de kerkeraad iemand onder de tucht heeft moeten stellen, die de herhaalde broederlijke vermaning, zoals bedoeld in Mattheüs 18, door verharding in de zonde heeft verworpen. Wanneer nu een dergelijke zondaar tot inkeer en berouw komt is verzoening met de kerk weer mogeljk. Wie zijn overtredingen bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen (Spr. 28:13). Hierin is de kerkelijke tucht onderscheiden van de wereldlijke straf. Wereldlijke straf eindigt wanneer de strafmaat is ondergaan, maar de kerkelijke tucht houdt aan totdat er bekering komt van de zonde en daarmede de zonde wordt nagelaten.
De kerkorde zegt wel dat er 'zekere tekenen van boetvaardigheid' moeten zijn. Er moeten genoegzame blijken van boetvaardigheid aanwezig zijn, voordat de kerkeraad mag overgaan tot het tot stand brengen van een verzoening. Deze tekenen van boetvaardigheid moeten uitkomen in de belijdenis van schuld en in een nieuwe levenswandel. Het is de taak van de kerkeraad daarover in elk geval een oordeel te vormen en een overtuiging te hebben dat dit inderdaad zo is.

Vanzelfsprekend moeten dergelijke blijken voortkomen uit een waar berouw des harten. Maar het is voor een kerkeraad onmogelijk in het hart van een mens te zien. Waar berouw is vrucht van het werk van de Heilige Geest in het hart, dat openbaar komt in schuldbelijdenis en een nieuwe levenswandel. Dit laatste kan wel gezien en beoordeeld worden. Wel blijft hierbij altijd de mogelijkheid dat wat voor werkelijkheid aangezien wordt, maar schijnbaar, nagemaakt of voorgewend is. Aan dit gevaar valt nu eenmaal niet te ontkomen. Wel kan de kerkeraad indien hij aan de oprechtheid van het berouw twijfelt, een proeftijd stellen. Het is in sommige gevallen juist aan te bevelen de afgedwaalde een kortere of langere proeftijd voor te schrijven. In deze periode heeft de kerkeraad gelegenheid om na te gaan of het berouw en de tekenen der boetvaardigheid ernstig gemeend zijn. De persoon over wie het gaat zal daar dan ook begrip voor hebben en juist moeten beseffen dat deze maatregel in zijn eigen belang is, tenminste als zijn berouw echt en welgemeend is.

Het vragen van advies

Artikel 75 zegt verder dat de wijze waarop de verzoening tot stand wordt gebracht, ter beoordeling van de kerkeraad staat. Deze bepaling is ruim gesteld. Wel wordt er een voorbehoud aan toegevoegd dat dit 'ten plattelande of in mindere steden, daar waar één dienaar is, met advies van twee genabuurde kerken' zal geschieden. De bedoeling van deze bepaling is dat de kerkeraad in elk voorkomend geval beoordeelt hoe de verzoening tot stand zal komen. Nu kan daarover in een kerkeraad verschil van gevoelen zijn. In een kerkeraad waar meer dan één predikant is, kan men met meerderheid van stemmen uitmaken wat er zal gaan gebeuren. Maar in kerkeraden met slechts één predikant moet in een dergelijk geval eerst het, advies gevraagd worden van twee genabuurde kerkeraden voordat de definitieve beslissing valt. De bedoeling zal wel zijn dat de kerkeraad met twee genabuurde kerkeraden vergadert en een uiteenzetting geeft over de zaak in kwestie. Daarna vormt iedere kerkeraad zich een eigen oordeel. Vervolgens komt men tot de vorming van een gemeenschappelijk oordeel. Nu komt zo'n geval in onze tijd zo goed als niet meer voor. Want wanneer er in de kerkeraad verschil van gevoelen is, wordt de classis om advies gevraagd. Maar in spoedgevallen, b.v. als de classisvergadering juist heeft plaats gevonden, kan er ook op deze wijze gehandeld worden.

De wijze van schuldbelijden
Tenslotte zegt dit artikel dat de verzoening van openbare zonden 'open-baarlijk' zal geschieden, maar 'in zulke vorm en manier als tot stichting van een iedere kerk bekwaam zal geoordeeld worden'. Openbare zonden moeten in het openbaar beleden worden. Dit is het grondbeginsel. Onder openbare schuldbelijdenis verstonden de gereformeerde vaderen het opstaan van een lid in de openbare kerkdienst om zijn schuld te erkennen, maar ook het doen van een korte mededeling 'op den stoel' nadat belijdenis van schuld gedaan is voor de kerkeraad. Maar de wijze en de vorm ervan laat de kerkorde over aan de kerkeraad n.1. zoals 'tot stichting van iedere kerk bekwaam zal geoordeeld worden'. Alle gevallen hebben een bepaalde achtergrond en ook bepaalde toestanden in een gemeente kunnen een woord meespreken. Het gaat er om dat de kerkeraad een onbevangen oordeel geeft en dat er een eerlijke behandeling tot stand komt. Persoonlijke sympathie of antipathie mag hierbij niet in aanmerking komen. De eer des Heeren en het welzijn der gemeente moeten in de beslissing van de kerkeraad de doorslag geven.
Laatst gewijzigd door Raido op 30 mei 2008 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 12:52

Jaja, maar waarom die zwangere dame wel en het appeltjes stelende jochie niet?
Ik vind het gewoon raar dat de ene zonde zwaarder wordt gerekend dan de andere.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 13:00

Jo'tje schreef:Jaja, maar waarom die zwangere dame wel en het appeltjes stelende jochie niet?
Ik vind het gewoon raar dat de ene zonde zwaarder wordt gerekend dan de andere.
Dat appelstelende jochie is dooplid, daarnaast is het geen openbare zonde.

Kerkorde CGK schreef:Wanneer iemand zich van zulke zonden, die vanwege hun aard openbaar zijn of door verachting van de kerkelijke vermaning openbaar zijn geworden, oprecht bekeert, zal de kerkenraad de schuldbelijdenis aanvaarden indien daarbij voldoende tekenen van berouw gezien worden. Vervolgens zal de kerkenraad beoordelen of de verzoening in het openbaar zal plaatsvinden of op een andere wijze, zoals het meest tot stichting van iedere kerk dienstig geacht wordt. Hierbij staat de mogelijkheid open dat de kerkenraad advies vraagt aan de classis of aan de kerkvisitatoren.


Het wordt niet zwaarder gewogen of genomen. De kerk vergeeft ook geen zonden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 30 mei 2008 13:04

Raido schreef:Het wordt niet zwaarder gewogen of genomen. De kerk vergeeft ook geen zonden.
Dat noemt de kerk anders:
Wij als kerkenraad hebben niet de vrijmoedigheid etc. etc.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 13:07

André schreef:
Raido schreef:Het wordt niet zwaarder gewogen of genomen. De kerk vergeeft ook geen zonden.
Dat noemt de kerk anders:
Wij als kerkenraad hebben niet de vrijmoedigheid etc. etc.
Vlieg toch op. Met 'de kerk' doel ik op de brede definitie van het woord.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 30 mei 2008 13:17

Raido schreef:
André schreef:
Raido schreef:Het wordt niet zwaarder gewogen of genomen. De kerk vergeeft ook geen zonden.
Dat noemt de kerk anders:
Wij als kerkenraad hebben niet de vrijmoedigheid etc. etc.
Vlieg toch op. Met 'de kerk' doel ik op de brede definitie van het woord.
Mmmm, wsl dan een andere definitie van kerk dan jij op het oog hebt.
Ik begrijp je niet trouwens, misschien omdat ik blont ben.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 14:03

Dat appelstelende jochie is dooplid, daarnaast is het geen openbare zonde.


Je snapt mijn punt niet, laat maar :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 03 okt 2008 18:25

Lang geleden alweer had één van onze zoons een vriend welke "moest" trouwen. Hij heeft in een dienst schuldbekentenis moeten afleggen, maar menen?
De mensen zaten gewoon te genieten, sx in de kerk voor gemeente leden welke zelf "geluk" hebben gehad en zij dus niet.
Dat hoor je dan thuis.

BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4052
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 03 okt 2008 22:43

een vriend van ons "moest" ook. Hij had er aanvankelijk ook veel moeite mee, want hij had er geen spijt van. Ze hebben schuldbelijdenis gedaan wegens overtreding van het zevende gebod. Niet omdat hij spijt had maar omdat hij schuld had. Zo had de ds. het hun ook uitgelegd.

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 04 okt 2008 07:23

Waarom wordt er alleen schuldbelijdenis gedaan over het 7e gebod? (Ik denk omdat ze de rest niet kunnen controleren) Iemand wordt er gelijk op aangekeken terwijl we eerst de balk (zonden en fouten) maar uit onze eigen ogen moeten halen. We zondigen toch tegen al Gods geboden, staat er in de Bijbel? Misschien niet in daden, maar wel in gedachten of woorden...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 04 okt 2008 07:29

zoals met fraude(welk gebod dat is??) wordt er ook schuldbelijdenis gedaan. k Heb in mijn vorige gemeente dat ook mee gemaakt. Dus niet alleen bij: sex voor het huwelijk, waar iets uit groeit.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2008 07:31

Er wordt toch ook schuldbelijdenis gedaan als bekend is dat iemand bijv. gestolen heeft en daarvoor veroordeeld is, of niet? Probleem met de meeste zonden is natuurlijk inderdaad dat ze niet zichtbaar/bekend zijn, waardoor het in de praktijk hoe dan ook vooral gaat om overtreding van het 7e gebod.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 04 okt 2008 09:34

Ik heb er toch moeite mee. Het doet me denken aan wie de eerste steen mag werpen. Men moet alle tien geboden onderhouden en er niet eentje uithalen. Over het gebod waar men hier heeft kan je niet spreken van geen liefde voor elkaar hebben.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2008 09:42

Inderdaad, de uitleg is me altijd duister gebleven. Wat er nou eigenlijk overtreden wordt...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24366
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2008 09:49

BertV schreef:Ik heb er toch moeite mee. Het doet me denken aan wie de eerste steen mag werpen. Men moet alle tien geboden onderhouden en er niet eentje uithalen. Over het gebod waar men hier heeft kan je niet spreken van geen liefde voor elkaar hebben.

BertV.


Ik denk niet dat je het moet benaderen. Komt een beetje over als: We zijn allemaal zondig dus moeten we ook niks zeggen over zonden van anderen. Daarnaast is de intentie van schuldbelijdenis wel goed. Het is niet: Een zondaar ff flink te kijk zetten. Ik zie zelf wel voordelen, juist om roddels, gepraat etc. tegen te gaan.

Doen overigens beiden schuldbelijdenis? Ik heb in anderen discussies wel eens het idee gekregen dat dit de jongen zwaarder wordt aangerekend dan het meisje.... dat er werd gezegd dat de jongen schuldbelijdenis moest doen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron