Moderator: Moderafo's
The Engineer schreef:Tuurlijk wil ik conclusies trekken. En ik snap jou ook wel.
Alleen jouw conclusies uit die teksten staat er niet, dat neem jij aan.
Fiep schreef:Het hoort allebei tot een bijbelse waarheid, het een en het ander hoeft elkaar niet uit te sluiten
TheEngineer schreef:Alleen jouw conclusies uit die teksten staat er niet, dat neem jij aan. Er staat letterlijk, dat als je geloof je behouden blijft. Er is dus ooit gekozen om de letterlijke teksten weg te drukken en symbolische teksten te gaan gebruiken ten aanzien van de reformatorische dogmatiek. Dat vind ik ver gezocht. Als er iets staat, letterlijk, dan ga je toch niet iets geloven dat er verhuld staat en misschien niet eens bedoeld wordt in een andere tekst?
GerdienB schreef:Alleen vergeet de reformatorische dogma de teksten als: geloof en u zal behouden worden, klopt en u zal opgedaan worden, allen wie Hem aangenomen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genoemd te worden, wordt gelijk de kinderen.
H.C. zondag 7 schreef:Vraag 20: Krijgen dan alle mensen door Christus het heil terug, zoals zij in Adam veroordeeld zijn?
Antwoord: Nee, maar alleen zij die door waar geloof bij Hem worden ingelijfd en al zijn weldaden aannemen.
Vraag 21: Wat is waar geloof?
Antwoord: Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
H.C. zondag 23 schreef:Vraag 60: Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Antwoord: Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.
Vraag 61: Waarom zegt u dat u alleen door het geloof rechtvaardig bent?
Antwoord: Niet omdat ik door de waarde van mijn geloof voor God aangenaam ben. Maar alleen de voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus is mijn gerechtigheid voor God. En alleen door het geloof kan ik die aannemen en tot mijn eigendom maken.
Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef:Artikel 22 - De rechtvaardiging door het geloof in Christus
Wij geloven dat de Heilige Geest, om ons ware kennis van deze grote verborgenheid te doen verwerven, in ons hart waar geloof ontsteekt, dat Jezus Christus met al zijn verdiensten omhelst, Hem zich toeëigent en niets meer buiten Hem zoekt. Want één van beide: òf in Jezus Christus is niet alles wat voor ons heil nodig is, òf dit alles is wel in Hem en dan heeft hij die Jezus Christus door het geloof bezit, al zijn heil. Zou men dus beweren dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem nog iets anders nodig is, dan is dat een gruwelijke godslastering. Daaruit zou immers volgen dat Christus maar een halve Heiland is.
Daarom zeggen wij terecht met Paulus, dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken, gerechtvaardigd worden (Rom. 3:28 ). Wij vatten dit, nauwkeurig gesproken, niet zo op, dat het geloof zelf ons rechtvaardigt, want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan. En het geloof is het middel dat ons met Hem in de gemeenschap van al zijn schatten en gaven verbonden houdt. Als deze ons eigendom zijn geworden, zijn zij meer dan voldoende om ons vrij te spreken van onze zonden.
Dordtse Leerregels schreef:Artikel 2
Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
...
Artikel 4
Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de Verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.
Gerdien B. schreef:Het ligt niet aan de geschriften maar aan de mensen
Gerdien B. schreef:Tot nu toe hebben bijna alle gesprekken hierover met refo's mij diep teleurgesteld. Er wordt geoordeeld over elkaars geloof, je moet onderhand op je knieën door een ruim hebben gekropen daar dan God hebben ervaren voor je werkelijk bekeerd kan wezen. Een beetje zoals beschreven is in het boek: knielen op een bed violen.
elbert schreef:Het gaat om een zeker weten en een vast vertrouwen.
Gerdien B. schreef:elbert schreef:Het gaat om een zeker weten en een vast vertrouwen.
Dit geloof ik dus ook. En dan ook niets er bij doen aan gevoel e.d.
essieee schreef:Gerdien B. schreef:Ik niet in ider geval, maar het ging hier om de bekering dus om dat moment.
En toch 'wacht' ik wel op dat moment!
God laat zich niet onbetuigd en zal op ZIjn tijd mij wel duidelijk maken dat Hij mijn vader wil zijn!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten