Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 22:20

Sabra schreef:
johannes1 schreef:
Waarom veranderen wat goed is?

De berijming van 1773 is dus niet meer goed.

ik zou zeggen, als jij met de liederen van nu goed uit de voeten kunt en God fijn kunt aanbidden laat je alles zo aals het is.
heb je moeite mee om GOd echt te aanbidden zoals het gaat binnen je kerk of gemeente? zoek een weg waarop je het wel kan!

het gaat immres in Gods koninkrijk niet erom of jij prettig in de kerk zit, maar of jij God op een fijne manier kan aanbidden!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jun 2003 12:29

sabra zei:
De berijming van 1773 is dus niet meer goed.

wat is er mis mee dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2003 13:49

Zie al het voorgaande wat ik gezegd heb

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jun 2003 18:35

dus maar aanpassen, omdat wij het beter vinden eigentijdse woorden te zingen. en dan maar even een mooie soundje erbij, want dat is ook van deze tijd. maar ik denk niet dat dit de weg is, sabra. je moet de wereldse dingen niet de kerk in halen. waar ik dit vandaan haal:

pim zei
Overigens gaat de invoering van de nieuwe berijming wel problemen opleveren bij het gebruiken in de diensten, omdat wat ik ervan gehoord heb, erg mooi klinkt, maar in muzikaal opzicht meer geschikt is voor uitvoering op een concert.

dus niet voor de kerkdienst.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 20:00

johannes1 schreef:pim zei
Overigens gaat de invoering van de nieuwe berijming wel problemen opleveren bij het gebruiken in de diensten, omdat wat ik ervan gehoord heb, erg mooi klinkt, maar in muzikaal opzicht meer geschikt is voor uitvoering op een concert.

dus niet voor de kerkdienst.

iets wat de dichters/muzikanten zelf ook zeggen, dat deze berijming meer geschikt is voor kleine groepen of concerten, niet voor gemeentezang. het gaat in deze dus niet om wereldse zaken in de kerk te halen, voor zover je hier van wereldse zaken kunt spreken. daar zullen altijd verschillende meningen over blijven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2003 21:12

Sjonge wat zijn we lekker dichtgetikt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2003 06:12

Misschien moeten jullie toch eens beter Pslm 150 lezen.

1 Halleluja. Looft God in zijn heiligdom,
looft Hem in zijn machtig uitspansel;
2 looft Hem om zijn machtige daden,
looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
3 Looft Hem met bazuingeschal,
looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans,
looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen,
looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE.
Halleluja

Dus we halen geen wereldse dingen de kerk in, maar we gaan weer terug naar zoals het in de Bijbel al was.
Daar mocht je aan de buitenkant ook laten zien dat je huppelde van zielevreugd. En hoefde je er niet bij te blijven zitten met een ernstig gezicht.
Alleen al Psalm 150 geeft aan dat er meer was dan het zingen op hele noten in de oude berijming. Er werden zelfs bij elke gelegenhied ide ze maar konden aangrijpen nieuwe liederen gemaakt en gezongen!
Denk maar aan de doortocht door de Schelfzee!
Waarom zouden wij dat tegenwordig dan niet meer doen?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 jun 2003 14:56

heej, ik dacht dat die nieuwe versie niet voor kerkdiensten bedoeld was?
Dat lijkt me weer een andere discussie.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 jun 2003 17:37

joepie schreef:Misschien moeten jullie toch eens beter Pslm 150 lezen.

1 Halleluja. Looft God in zijn heiligdom,
looft Hem in zijn machtig uitspansel;
2 looft Hem om zijn machtige daden,
looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
3 Looft Hem met bazuingeschal,
looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans,
looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen,
looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE.
Halleluja

Dus we halen geen wereldse dingen de kerk in, maar we gaan weer terug naar zoals het in de Bijbel al was.
Daar mocht je aan de buitenkant ook laten zien dat je huppelde van zielevreugd. En hoefde je er niet bij te blijven zitten met een ernstig gezicht.
Alleen al Psalm 150 geeft aan dat er meer was dan het zingen op hele noten in de oude berijming. Er werden zelfs bij elke gelegenhied ide ze maar konden aangrijpen nieuwe liederen gemaakt en gezongen!
Denk maar aan de doortocht door de Schelfzee!
Waarom zouden wij dat tegenwordig dan niet meer doen?

inderdaad. Het mag van mij best wat "wereldser" zoals sommigen het hier noemen.
Ik ben het niet eens met de stelling dat je op deze manier de wereld de kerk inhaalt. Je past het aan aan de tijd. Waarom zou dat verkeerd zijn? De psalmberijming is ook geschreven volgens de stijl van die tijd, waarom zou dat na zo'n 200+ jaar niet kunnen?
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jun 2003 17:38

Beproeft alle dingen; behoudt het goede

je onderschrift is zo mooi. behoudt het goede. de berijming van 1773 is goed.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 jun 2003 17:42

johannes1 schreef:
Beproeft alle dingen; behoudt het goede

je onderschrift is zo mooi. behoudt het goede. de berijming van 1773 is goed.

Ik zeg ook niet dat we die meteen helemaal moeten afschaffen. Er staat beproeft alle dingen, dus ook een nieuwe psalmberijming.
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jun 2003 17:43

maar het is toch al goed, waarom dan naar iets anders zoeken. als die berijming nou fout was oke, maar nu.

joris

Berichtdoor joris » 07 jun 2003 18:40

nieuwe opwekkingcd, erg mooi! Dat zijn toch allemaal psalmen> we moeten gewoon af van het idee dat alleen de liederen in de bijbel psalmen zijn, dan zijn er een hoop problemen uit de wereld.
die psalmen zijn toch immers op dezelfde manier ontstaan als de liederen die nu gemaakt worden?: vanuit de liefde van God, ervaring in het leven mét God, bewust van de redding door God.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 09 jun 2003 10:41

joris schreef: Dat zijn toch allemaal psalmen> we moeten gewoon af van het idee dat alleen de liederen in de bijbel psalmen zijn, dan zijn er een hoop problemen uit de wereld.
die psalmen zijn toch immers op dezelfde manier ontstaan als de liederen die nu gemaakt worden?: vanuit de liefde van God, ervaring in het leven mét God, bewust van de redding door God.

Je ziet een niet onbelangrijk feit over het hoofd. De psalmteksten uit de Bijbel worden tot de canon gerekend en als zodanig gezien als het rechtstreeks geinspireerd woord van God. Dat is toch weer een andere status dan een lied van bijv. Elly en Rikkert.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 09 jun 2003 15:44

johannes1 schreef:
Ik persoonlijk vind sommige psalmen echt wel mooi van melodie, maar als je bedenkt dat de psalmen vroeger zijn berijmd op in die tijd populaire deuntjes, kun je mij een enkele reden noemen waarom dat nu niet zou mogen? Men heeft vroeger populaire melodieen gekozen, omdat veel mensen dan zouden kunnen meezingen, zodat de kerk gemakkelijker een plaats in de samenleving kon krijgen

stel dat het zo is zoals jij het beschrijft. iedereen was het er mee eens. zowel de linkse kant van de kerk alsmede ook de rechtse kant. maar nu worden die psalmen dus op nieuwe deuntjes gezet. die voor de rechterflank van de kerk niet kan. de psalmen aanpassen kan alleen als iedereen zich er in kan vinden lijkt mij. waarom veranderen wat goed is?

Toen de Psalmen voor het eerst werden berijmd, was dat de enige mogelijkheid, waardoor er denk ik sowieso minder verzet is geweest. Wat ik wel weet, is dat destijds het onderscheid tussen links en rechts veel minder sterk speelde.

Wat ik helemaal zeker weet, is dat momenteel een kleine rechtse minderheid zowel in kerken als op refoscholen consequent de voet op de rem houdt. Dit gebeurt op allerlei terreinen: kleding, activiteiten, lesmateriaal, opvattingen die docenten mogen hebben, en dus ook op een eventuele modernisering van de psalmen. En meestal gebeurt dit niet met gegronde argumenten, maar met redenen als 'we zijn dat niet gewend', of 'dat kan toch echt niet?' (zie reactie van ikke21, elders op dit forum). Wanneer mensen met dit soort argumenten, als je daar al van kunt spreken, allerlei positieve ontwikkelingen tegenhouden, denk ik dat deze mensen het ook maar eens moeten accepteren als ze niet voor de volle 100% hun zin krijgen.

Terug naar “Archief”