johannes1 schreef:Ik persoonlijk vind sommige psalmen echt wel mooi van melodie, maar als je bedenkt dat de psalmen vroeger zijn berijmd op in die tijd populaire deuntjes, kun je mij een enkele reden noemen waarom dat nu niet zou mogen? Men heeft vroeger populaire melodieen gekozen, omdat veel mensen dan zouden kunnen meezingen, zodat de kerk gemakkelijker een plaats in de samenleving kon krijgen
stel dat het zo is zoals jij het beschrijft. iedereen was het er mee eens. zowel de linkse kant van de kerk alsmede ook de rechtse kant. maar nu worden die psalmen dus op nieuwe deuntjes gezet. die voor de rechterflank van de kerk niet kan. de psalmen aanpassen kan alleen als iedereen zich er in kan vinden lijkt mij. waarom veranderen wat goed is?
Toen de Psalmen voor het eerst werden berijmd, was dat de enige mogelijkheid, waardoor er denk ik sowieso minder verzet is geweest. Wat ik wel weet, is dat destijds het onderscheid tussen links en rechts veel minder sterk speelde.
Wat ik helemaal zeker weet, is dat momenteel een kleine rechtse minderheid zowel in kerken als op refoscholen consequent de voet op de rem houdt. Dit gebeurt op allerlei terreinen: kleding, activiteiten, lesmateriaal, opvattingen die docenten mogen hebben, en dus ook op een eventuele modernisering van de psalmen. En meestal gebeurt dit niet met gegronde argumenten, maar met redenen als 'we zijn dat niet gewend', of 'dat kan toch echt niet?' (zie reactie van ikke21, elders op dit forum). Wanneer mensen met dit soort argumenten, als je daar al van kunt spreken, allerlei positieve ontwikkelingen tegenhouden, denk ik dat deze mensen het ook maar eens moeten accepteren als ze niet voor de volle 100% hun zin krijgen.