Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 feb 2008 10:15

Jantjes schreef: Je kan toch niet zeggen neem ik aan dat de Ger.Gem. je heen wijst naar zonden en ongerechtigheden.
Je kan toch beter de eventuele verschillen duidelijk maken wat precies door de Ger.Gem. in de weg staat tussen jou relatie met God.

Duidelijk is dat in veel Gereformeerde Gemeenten de toegang tot de genade van onze Heere Jezus Christus eigenhandig wordt versmald en dichtgeknepen. Dát is een blokkade. Zo kan een kerkgenootschap tussen jou en de toegang tot het heil in staan.

Dan betekent dat: wegwezen en op naar de ruimte die er is in Hem die zegt: Klopt, en u ZAL opengedaan worden!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 feb 2008 10:34

Jantjes schreef: of nauw moet dat aanbod van genade zijn?

Maar Jantjes, Jij bent toch altijd degene dioe met bijbelteksten aankomt? Is de Bijbel en dús het Woord van God niet doorspekt van RUIMTE? Biedt God niet overal Zijn genade aan?

"Neeee", zeggen we dan "we kunnen aan onze zaligheid niets toe of af doen"..

Maar intussen zitten we wel ons uit de naad te werken om allerlei 'gestalten' aan te meten. We moeten eerst dit voor God zijn en dat...

Hou toch eens op: God biedt in zijn onmetelijke liefde Zijn genade aan an ieder die die in Hem gelooft. Dat mag de Ger.Gem. of wie dan ook niet inperken:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Kán het duidelijker?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 feb 2008 11:29

@Marnix... dat is precies hoe ik het zie en ervaar.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 18:54

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Kán het duidelijker?

Ja, dat kan duidelijker! Een iegelijk dat is iedere uitverkorene in die wereld.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 feb 2008 19:20

Aparte Bijbel heb jij dan, want in mijn Bijbel staat dat er niet:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft opdat de uitverkorenen behouden zullen worden.

Bij mij staat er ipv de uitverkorenen: een ieder die in Hem geloofd!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 feb 2008 20:00

Gerdien B. schreef:Aparte Bijbel heb jij dan, want in mijn Bijbel staat dat er niet:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft opdat de uitverkorenen behouden zullen worden.

Bij mij staat er ipv de uitverkorenen: een ieder die in Hem geloofd!

Inderdaad en voor het woord 'wereld' staat in het grieks Kosmos en dat is het algemene woord voor wereld.

Om even met een gergemmer aan te komen. Ooit gehoord in een preek van ds. Van Aalst "mensen er staat KOSMOS, laat dat woord staan, dat woord betekent wereld en deze tekst gaat zo diep dat een ieder die geloofd op deze wereld zalig wordt!". Ds Van Aalst liet het gewoon staan gaf de noodzaak van geloof aan.

Dat hocuspocus gedoe om er een uitverkoren wereld van te maken en dat het om de uitverkorenene gaat daar wordt ik wel eens moe van. Het gaat er om dat God de wereld lief had dat Hij daarvoor Zijn eigen Zoon voor over had om verzoening te laten aanbrengen door voldoening. Dat alleen de uitverkorenen zalig worden is 100% waarheid, maar laat het wel even in verhouding staan en laat die God waar het om gaat in die tekst nou aan Zijn eer komen en draai het niet om naar de uitverkoren mens en de uitverkoren wereld want dan doe je die God erg tekort om deze tekst zo uit te leggen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 21 feb 2008 20:37

Toetsenbord schreef:

Kán het duidelijker?

Ja, dat kan duidelijker! Een iegelijk dat is iedere uitverkorene in die wereld.

:mrgreen:

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 23:02

Oké, voor de volledigheid. God geeft aan iedere uitverkorene in de wereld het geloof in Hem en komt zo aan Zijn eer. Alles uit, door en tot God.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 21 feb 2008 23:22

Toetsenbord schreef:Oké, voor de volledigheid. God geeft aan iedere uitverkorene in de wereld het geloof in Hem en komt zo aan Zijn eer. Alles uit, door en tot God.

Sinds wanneer moet geloof gegeven worden? Als dat daadwerkelijk zo is, had er wel iets gestaan in de trant van: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven en het geloof gegeven heeft'.

Wáár haal je dit vandaan vraag ik me af...?

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 21 feb 2008 23:34

Nee, niet alles hoeft in 1 tekst te staan. Joh. 17:8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. Volgens mij word er hier wel over geven gesproken. Jij gaat een beetje op het vlak "als ik geloof, is God wel verplicht wat voor mij te doen." Dat lijkt me ook gevaarlijk, God is vrij in Zijn doen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 21 feb 2008 23:54

Toetsenbord schreef:Nee, niet alles hoeft in 1 tekst te staan. Joh. 17:8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. Volgens mij word er hier wel over geven gesproken. Jij gaat een beetje op het vlak "als ik geloof, is God wel verplicht wat voor mij te doen." Dat lijkt me ook gevaarlijk, God is vrij in Zijn doen.

Het enige wat ik in dit vers kan ontdekken, is dat het om het woord 'geven' gaat. Verder zie ik de relevantie hier niet van in. Het gaat hier immers niet om bekering.

Heb je andere Bijbelteksten waarop je baseert dat geloof een kwestie van geven is?

Overigens vind ik het wel érg flauw om nu ineens met je vinger naar degenen die dit bestrijden te wijzen.

Was Jezus niet degene Die zei: 'Klopt, en u zal open gedaan worden'? Er staat niet: 'Klopt, en misschien, als je uitverkoren bent, doe Ik open'. Er staat 'klopt', een actief werkwoord. Wíj zijn degene die moeten kloppen. Zal God dan níet open doen?

sela

Berichtdoor sela » 22 feb 2008 00:05

CaptainCaveman schreef:
Toetsenbord schreef:Nee, niet alles hoeft in 1 tekst te staan. Joh. 17:8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. Volgens mij word er hier wel over geven gesproken. Jij gaat een beetje op het vlak "als ik geloof, is God wel verplicht wat voor mij te doen." Dat lijkt me ook gevaarlijk, God is vrij in Zijn doen.

Het enige wat ik in dit vers kan ontdekken, is dat het om het woord 'geven' gaat. Verder zie ik de relevantie hier niet van in. Het gaat hier immers niet om bekering.

Heb je andere Bijbelteksten waarop je baseert dat geloof een kwestie van geven is?

Overigens vind ik het wel érg flauw om nu ineens met je vinger naar degenen die dit bestrijden te wijzen.

Was Jezus niet degene Die zei: 'Klopt, en u zal open gedaan worden'? Er staat niet: 'Klopt, en misschien, als je uitverkoren bent, doe Ik open'. Er staat 'klopt', een actief werkwoord. Wíj zijn degene die moeten kloppen. Zal God dan níet open doen?

mensen, zo vreemd zijn de quotes van toetsenbord toch niet?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 22 feb 2008 00:15

sela schreef:mensen, zo vreemd zijn de quotes van toetsenbord toch niet?

Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal.

In het vers wat Toetsenbord aanhaalde ging het om 'het woord' en om het waarachtig bekennen dat Jezus van God is uitgegaan. Zodoende zie ik de relevantie er niet zo van in.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 feb 2008 07:29

Nu spitst de hele discussie zich toe waar het eigenlijk om gaat in deze discussie; De versmalling door de Gereformeerde Gemeenten van toegang tot de genade...

"Afblijven, het is niet voor jou, dat moet je eerst gegeven worden!"

Maar eten de honden niet van de brokjes die van de tafel van de kinderen vallen?

Hoe triest en om moedeloos is het om van te worden als je je realiseert dat Hij met innerlijke ontferming bewogen aan JOU en JOU en JOU de hand reikt en je laat Hem staan? En nog triester is dat je daar zio gelaten onder blijft zitten met je hoed op of je zwarte pak aan?

Met wijd uitgestrekte armen hing Hij aan het kruis, terwijl wij bezig zijn Zijn kleed te verdelen...

Hoe vaak ben jij naar Hem toegekropen en heb je Hem verteld: "Heere ik WIL het eigenlijk helemaal niet, maar U bent toch sterker?"

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 08:09

In ieder geval past ons deze houding wel en wordt deze in de Ger. Gem. ook ten volle onderstreept! Maar volgens mij komen we hier gewoon op het punt van de uitverkiezing. Wij mensen weten niet wie er uitverkoren zijn, dus inderdaad wat denkertje21 zegt: kloppen, want dan zal de Heere opendoen (wat de tekst over de brokjes voor de honden hier mee te maken heeft, snap ik niet helemaal.) Alleen wat houdt kloppen in? Ik denk dat de praktijk uitwijst dat er genoeg mensen zijn die in het begin van hun leven geklopt (gebeden) hebben, waar toch duidelijk voor is dat de Heere niet heeft opengedaan. Nee, de Heere liegt hier niet, de mensen kloppen niet! Denk bijvoorbeels aan Bileam en Judas. Degene die de Heere heeft uitverkoren, zal Hij zonder meer ware kloppers maken en Hij zàl opendoen! Alleen met die uitverkiezing kunnen wij mensen niet werken, want dat weten zij niet.

Terug naar “Archief”