Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 dec 2007 12:34

*|Scatie schreef:

Even een vraagje aan moeders hier... wat kost een kindje maandelijks aan kleding, luiers, etc. in het eerste half jaar er van uit gaand dat je borstvoeding geeft.
Kinderbijslag is iets van 60e geloof ik per maand? En hoe werkt die kinderkorting of hoe dat ook mag heten? Is dat inkomensafhankelijk?

luiers is hier voor milan per maand 14 euro (2 pak ) en voor matteo 20 euro (ook 2 pak) ... kleding per maand.. tja dat is moeilijk precies te zeggen... milan groeit niet meer zo snel dus krijgt minder vaak nieuwe kleren.. matteo moet binnenkort maat 74 aan (over een maand ofzo denk ik) en daar ben ik nu alvast wat kleren voor aan het kopen.. ik heb van milan ook nog wel wat liggen voor matteo.. en verder koop ik vaak ook 2ehands, omdat eht er vaak nog zo goed uit ziet omdat het op deze leeftijd niet veel te lijden heeft en het vaak ook niet lang gedragen wordt.....

kinderbijslag is 197 euro per kwartaal per kind.. en kinderkorting is inkomensafhankelijk met een maximum van 82 euro per maand.... het heet nu trouwens kindertoeslag... je krijgt geen kindertoeslag als het gezamenlijk inkomen van beide ouders meer is dan € 46.700!

verder met het eten maakt het niet veel verschil... we koken iets meer dan we deden... en daar kunnen milan en matteo (soms) van mee eten.... potjes enzo worden hier niet gekocht... en matteo krijgt nog bv

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 dec 2007 12:41

Oke dan valt het qua luiers dus heel erg mee. Hoeveel setjes kleding heb jij gemiddeld per kind?
Is die kindertoeslag gewoon eenmalig afhankelijk van hoeveel kids je hebt?
Haha zoveel verdienden we lang niet... ik denk dat ergens rond het minimum zitten dus ook wel het maximum zullen krijgen.
Ik denk dat ik zelf ook borstvoeding zal geven dus dat scheelt sowieso.

Dus in principe krijg je als max. 187e van de overheid maandelijks.
Volgens mij moet je je daar dan wel een heel eind in redden.
Al zou ik wel oppas enzo nodig hebben, geen idee hoe ik dat moet combineren met m'n werk en stoppen is financieel geen optie.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 dec 2007 13:00

*|Scatie schreef:Oke dan valt het qua luiers dus heel erg mee. Hoeveel setjes kleding heb jij gemiddeld per kind?
Is die kindertoeslag gewoon eenmalig afhankelijk van hoeveel kids je hebt?
Haha zoveel verdienden we lang niet... ik denk dat ergens rond het minimum zitten dus ook wel het maximum zullen krijgen.
Ik denk dat ik zelf ook borstvoeding zal geven dus dat scheelt sowieso.

Dus in principe krijg je als max. 187e van de overheid maandelijks.
Volgens mij moet je je daar dan wel een heel eind in redden.
Al zou ik wel oppas enzo nodig hebben, geen idee hoe ik dat moet combineren met m'n werk en stoppen is financieel geen optie.

luiers heb je in het begin wel meer nodig hoor!! voor de kindertoeslag maakt het niet uit hoeveel kinderen je hebt.... als je je kind naar een gastouder of kdv brengt kan je ook nog kinderopvangtoeslag krijgen! is inkomensafhankelijk!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 dec 2007 13:19

Ja daar zat ik ook al even naar te kijken. Die kinderopvangtoeslag komt er dus boven de gewone kindertoeslag op?

Vanaf wanneer heb je minder luiers nodig dan? Ik maak baby's eigenlijk nooit langer dan 10 dagen mee, dus ik weet ook niet precies hoe dat gaat.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 31 dec 2007 13:20

tja, die luiers... ik ben er inmiddels ook wel achter dat dat zo de eerste weken heeeel hard gaat :mrgreen: . Dus ik overweeg nu toch om overdag als ik gewoon thuis ben katoenen luiers te gebruiken. Als je nagaat dat we nu in nog geen 3 weken tijd al aan het zesde pak luiers bezig zijn...

Maar ik denk wel dat wij met kinderbijslag - en toeslag een heel eind gaan komen. Het is maar net welke eisen je stelt aan kleding etc!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 dec 2007 13:21

ja die kinderopvang toeslag staat los van de kindertoeslag!!

uhm ja wanneer precies... weet ik eigenilijk niet... :lol: :lol: niet opgelet eigenlijk wanneer dat was... nu iig al wel 2 maand!

André

Berichtdoor André » 31 dec 2007 13:48

MissF schreef:Kost een kind hebben veel trouwens?
Ieder jaar 'kost' het iets meer. :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 31 dec 2007 14:10

Wij hebben voor het meubilair van de babykamer iets van 400 euro uitgegeven. Het wiegje heeft mijn schoonvader gemaakt en betaald en de commode en ledikantje hebben we 2ehands van een collega. De kinderwagen hadden we voor 50 euro, ook 2ehands.

Dan de luiers, kruidvat. Op het moment ben ik 20 euro per week kwijt aan luiers, maar dat is natuurlijk voor 2 kinderen.
Kleding heb ik in het begin van het seizoen aangeschaft, ongeveer 5 stelletjes per kind en was daar ik meen 200 euro voor kwijt inclusief jas voor de oudste. Gaandeweg het seizoen kom je erachter dat je shawls, mutsen en snowboots nodig hebt en maillots en sokken die zijn ook niet aan te slepen..

Kinderen groeien en dan was het tijd voor een groot bed. Dat koste al met al 300 euro.

Als de baby geboren wordt is het een dure week omdat je kaartjes verstuurd, en veel visite krijgt, er regelmatig mensen mee-eten. (zo ging dat bij ons, gezellie)

Een pak voeding (friso) kost 7 euro geloof ik en daar deden we een week mee. Potjes kosten 1.29.

Globaal gezien kost een kind toch wel een eurootje of 100 per maand dus aan de kinderbijslag kom je tekort. Niet dat dat uitmaakt natuurlijk alles wat je krijgt is meegenomen. Die kindertoeslag komt er ook nog bij en ik krijg geloof ik ook nog huisvrouwengeld als ik niet teveel gewerkt heb.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 31 dec 2007 14:20

Wij zijn thuis met 7 kids, maar volgens mij is het echt oppassen wat je uitgeeft. We kunnen niet alle luxe permiteren. Maar er wordt bij ons thuis opgewezen wat wel wél hebben. We worden niet opgevoed met merken als Esprit, Mexx, Gaastra etc.
Ik denk dat als je eerst alle luxe had en er komen kinderen en je wat luxe in moet leveren het echt wel wennen is. Maar ik heb dat idee niet, aangezien ik de oudste ben bij ons thuis. Mijn moeder keek toch al naar wat ze uitgaf.
Luxe is niet nodig, als het met minder ook goed gaat.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 31 dec 2007 14:36

Leej schreef:Wij zijn thuis met 7 kids, maar volgens mij is het echt oppassen wat je uitgeeft. We kunnen niet alle luxe permiteren. Maar er wordt bij ons thuis opgewezen wat wel wél hebben. We worden niet opgevoed met merken als Esprit, Mexx, Gaastra etc.
Ik denk dat als je eerst alle luxe had en er komen kinderen en je wat luxe in moet leveren het echt wel wennen is. Maar ik heb dat idee niet, aangezien ik de oudste ben bij ons thuis. Mijn moeder keek toch al naar wat ze uitgaf.
Luxe is niet nodig, als het met minder ook goed gaat.

Idd, wij leefden nooit heel erg luxe, maar als je een dubbel inkomen hebt geef je automatisch toch makkelijker geld uit, je gaat eens extra op vakantie etc. Nu we mijn inkomen niet meer hebben is het best even omschakelen en puzzelen om het te redden, maar met een beetje creativiteit, de kringloop, marktplaats en de Aldi komen we een eind 8) . En ik ben nu heel blij dat mijn ouders ook nooit echt royaal geleefd hebben, daar heb ik heel veel van geleerd zodat het nu toch wel makkelijker is om het met weinig te moeten doen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2007 14:41

Bij mijn ouders is het nu juist zo dat mijn broertje en zusje veel duurdere spullen krijgen, omdat mijn ouders steeds minder kosten krijgen voor mijn zus en mij.
Mijn broertje mag gaan winkelen en krijgt 100 euro mee voor schoenen, pfff, dat had ik vroeger niet hoeven vragen.
Mijn zusje koopt laarzen van 150 euro, en rokken van 70 ofzo. Ze heeft ook wel een onmogelijke maat, en is al dolblij áls ze een keer iets in haar maatje vindt, maar dan nog...
Ach, ik gun het ze van harte hoor, maar soms wenste ik dat ik de jongste was geweest, haha :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 31 dec 2007 14:42

idd...hoe meer geld je heb, hoe meer je uitgeeft denk ik. Maar hier in welvarend Nederland geven we toch wel eens te veel uit.
Als je naar de 3e wereld kijkt, wat maakt het dan uit dat je je jas nog een jaartje extra moet dragen omdat je geen geld heb voor een nieuwe?
Maar winkels als Aldi, Action enz. zijn wel handig ja! Daar slepen wij ook veel weg
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 dec 2007 14:59

Leej schreef:, Action enz. zijn wel handig ja! Daar slepen wij ook veel weg

daar zet ik dus al een vraagteken achter... een bakblik van de action kan wel goedkoper zijn.. maar na drie keer bakken kan je al weer een nieuwe kopen!! ik denkd at je ook goed moet kijken wanneer je overweegt een merk te kopen!!

hier ga ik straks ook katoenen luiers gebruiken! in wezen lijkt het goedkoper.. maar als je de werktijd en de wasmachine berekend.. waspoeder krijg je ook wel een best bedrag bij elkaar!!

hier ook iemand die gek is van marktplaats... vooral als je zoekt op kleren voor kinderen uit de buurt.. kan je eerst nog ff langs omte kijken of eht wel de moeite waard is! dan kunnen ze ook merkzooi aan.. als je dat belangirjk vind! een collega van mij haalde de kleertjes van marktplaats en zette ze er vervolgens weer op! dus het kostte haar nihil!!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 dec 2007 15:24

Ik heb mijn bakblikken van de Wibra en echt no problem! Ik gebruik ze regelmatig en ze zien er nog uit als nieuw.
Ik heb heel weinig echte merken en soms kun je gewoon goedkoper aan dingen komen.
Ik heb bijv. mijn koel-vriescombinatie 2ehands, maar ik heb nu dan wel een Bosch van hooguit 2 jaar met een jaar garantie erop gekregen voor 175e. Wasmachine heb ik ook 2ehands, was een jaartje oud.
Ik ben ook niet met luxe opgegroeid en dat komt best wel goed van pas.
Ik maakte er op een gegeven moment gewoon een wedstrijdje van om wekelijks zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Is best leuk en je hebt er ook voordeel van.

Schoenen of laarzen van 150e koop ik van m'n levensdagen niet. Ik heb 1 paar dure schoenen voor m'n werk die ik nog niet eens altijd draag.
Ik loop al vanaf september ermee dat ik eigenlijk nieuwe laarzen wil, maar of ik vind geen mooie of ze zijn te duur.
50e is voor mij echt het maximum en net zo met een stelletje kleren.
Ik heb op dit moment niet zoveel kleren en ben ook aan't afvallen... wacht gewoon lekker tot ik de kilootjes kwijt ben en wil dan wel weer s ff shoppen.
Manlief is ook weer s aan nieuwe schoenen toe. Of ik voor hem nu schoenen koop van 20e of 50e, hij verslijt ze gewoon heel snel. Dus ik koop nu om de 3 maand maar goedkope.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 31 dec 2007 15:27

Mijn moeder is trouwens met kind nummer 6 van de luiers afgestapt. Daar ging zoveel werk inzitten. Groot nadeel is dat pampers veel kosten, en veel afval opleveren. Maar je moet keuzes maken....
Tuurlijk wil de kwaliteit ook veel zeggen. Ik kies ook wel eens voor kwaliteit boven de prijs. Als het goed is verdien je daar dan het geld mee terug. Maar ik zal er dan ook jaren meedoen....

Terug naar “Archief”