het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2007 18:50

Baby's die borstvoeding krijgen moeten extra vitamine D krijgen
Niet waar!
Iedereen heeft vitamine D nodig. Bij kunstvoeding is het er in de fabriek aan toegevoegd. Maar de baby wordt geboren met een lever vol vitamine D en blootstelling aan de buitenlucht zorgt er zelfs in de winter voor dat de baby vitamine D krijgt van ultraviolet licht. De baby heeft niet veel blootstelling aan de buitenlucht nodig en hoeft niet elke dag naar buiten. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de moeder tijdens de zwangerschap een vitamine D tekort had) is het misschien verstandig om de baby vitamine D bij te geven. De baby aan zonlicht blootstellen vanachter een gesloten raam werkt niet om de baby meer vitamine D aan te laten maken.

Je weet nooit hoeveel de baby precies drinkt
Niet waar!
Er bestaat geen gemakkelijke manier om te meten hoeveel je baby precies drinkt maar dit betekent niet dat je niet weet of de baby genoeg krijgt. De beste manier om daar achter te komen is door na te gaan of de baby bij elke voeding echt gedurende meerdere minuten drinkt (open mond wijd - pauze – sluiten mond manier van drinken).

De huidige kunstvoeding is bijna gelijk aan moedermelk
Niet waar!
Dit werd in 1900 en zelfs eerder ook al beweerd. De huidige kunstvoeding is slechts oppervlakkig gelijk aan moedermelk. Elke aanpassing van een vastgestelde tekortkoming in de kunstvoeding wordt naar buiten gebracht als een vooruitgang. Maar fundamenteel is kunstvoeding een onvolledige kopie, gebaseerd op achterhaalde en onvolledige kennis omtrent moedermelk. Kunstvoeding bevat geen antistoffen, geen levende cellen, geen enzymen, geen hormonen. Kunstvoeding bevat veel meer aluminium, magnesium, cadmium, lood en ijzer dan moedermelk. En het bevat aanzienlijk meer eiwitten dan moedermelk.
De eiwitten en vetten verschillen wezenlijk van die in moedermelk. Bovendien verandert de samenstelling van kunstvoeding niet gedurende de voeding, verschilt ze niet van de eerste tegenover de zevende of de dertigste dag, niet van vrouw tot vrouw of van baby tot baby. Jouw moedermelk is aangepast aan de behoeften van jouw baby. Kunstvoeding wordt gemaakt om aan de behoeften van alle baby's te voldoen, waardoor deze dus eigenlijk voor geen enkele baby op maat is. Kunstvoeding slaagt er over het algemeen alleen maar in om baby's goed te doen groeien, maar borstvoeding omvat meer dan alleen bouwstoffen.

bron: borstvoeding.com

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het moet geen kopie worden van borstvoeding.com :oops: (onder fabeltjes staat dit)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2007 18:51

jamillah schreef:Baby's die borstvoeding krijgen, hebben gedurende de eerste 3 maanden vitamine K-druppels nodig. En ook vitamine D, de eerste 5 jaar staat er voor.

Op het potje staat 3 jaar, maar volgens borstvoeding.com hoeft het dus helemaal niet... 8-[

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 07 dec 2007 19:17

In het boek van Stefan Kleintjes (van borst tot boterham) staat: twee of vier (weet het even niet precies) uur daglicht per week voor een aangekleed kind is genoeg om zelf vitamine D aan te maken (via de huid)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 dec 2007 19:19

rosalie83 schreef:Heb je een bron?

op deze site staan dingen, incl literatuurverwijzing...

http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... geven.html

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2007 19:44

De vitamine D is bijna op ga dus niet nog zo'n duur potje kopen! Vond het al een beetje onzin want 'vroeger' hadden ze het ook niet. Maar als je zo gaat redeneren komt het ook niet echt goed natuurlijk dus ik had netjes een potje vit D gekocht (2 ondertussen) :mrgreen:

Vanmiddag zat mn oma nog met grote ogen te kijken dat 'dat kind nog an den tiet' zat :lol: Dus ik : ja hoor heerlijk toch!! :mrgreen:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 09 dec 2007 15:16

ik kreeg vroeger wel vitamine D, ik weet nog wel dat mijn broer en ik het erg lekker vonden en altijd wat extra druppeltjes in de joghurt probeerden te krijgen.

en nu heb ik wel een potje in de kast staan, maar Christiaan krijgt het niet, ik vergeet het gewoon stomweg, maar ik schijn niet de enige moeder te zijn :wink:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 dec 2007 16:25

rosekapje schreef:ik kreeg vroeger wel vitamine D, ik weet nog wel dat mijn broer en ik het erg lekker vonden en altijd wat extra druppeltjes in de joghurt probeerden te krijgen.

en nu heb ik wel een potje in de kast staan, maar Christiaan krijgt het niet, ik vergeet het gewoon stomweg, maar ik schijn niet de enige moeder te zijn :wink:

Bij ons roepen die meiden er zelf om. Pap zonder pilletjes dat kan echt niet hoor!!!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2007 09:01

lammetje schreef:Je weet nooit hoeveel de baby precies drinkt
Niet waar!
Er bestaat geen gemakkelijke manier om te meten hoeveel je baby precies drinkt maar dit betekent niet dat je niet weet of de baby genoeg krijgt. De beste manier om daar achter te komen is door na te gaan of de baby bij elke voeding echt gedurende meerdere minuten drinkt (open mond wijd - pauze – sluiten mond manier van drinken).

Je kunt er wel achter komen of je kindje genoeg drinkt, maar wat ik bedoelde ik dat er soms niet genoeg voeding in zit. Dat had een vriendin van mij ook, kindje kwam niet genoeg aan en het bleek dat ze niet genoeg voeding in haar melk had zitten of zo.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 10 dec 2007 09:36

rosalie83 schreef:
jamillah schreef:Maar ik kan niet zozeer vinden of deze afweerstoffen die zo goed zijn voor je baby niet in flesvoeding gestopt word op de een of andere manier..

Ja dat is dus ook wat ik me afvraag. En daarbij, er zijn kinderen die borstvoeding krijgen en toch ook oorontsteking, allergie�n etc. En er zijn ook kinderen die flesvoeding krijgen en zo gezond zijn als een vis.

Zo ook hier, ik heb borstvoeding gehad, heb astma, allergieen. Mn broertjes hebben geen bv gehad, en ze zijn allebei kerngezond, hebben nergens last van...

Dus het gaat helemaal niet altijd op dat het beter is!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 dec 2007 09:45

Als je borstvoeding krijgt betekend het niet dat je geen allergieën ed kan krijgen, maar het verminderd de kans van...

--------------------------
Dit vond ik net op de borstvoedingssite:

Borstvoeding krijgt overal de schuld van
Waar!
Familie, zorgverleners, buren, vrienden en taxichauffeurs zullen borstvoeding de schuld geven als de moeder moe, nerveus, huilerig of ziek is; als ze pijn heeft in haar knieën, als ze slaapproblemen heeft of altijd slaap heeft, als ze zich duizelig voelt, als ze bloedarmoede heeft, als haar artritis (migraine of een ander chronische klacht) verergert; als ze klaagt over haarverlies, verminderd zicht, oorsuizingen of een jeukende huid. Borstvoeding is de schuldige als er huwelijksproblemen zijn of als de andere kinderen opstandig zijn. Borstvoeding krijgt de schuld als de hypotheekrente omhooggaat of de economie wankelt. En wanneer er ook maar iets is dat niet past in het hedendaagse sprookje, dan zal iedereen de moeder adviseren dat het beter zal gaan als ze stopt met borstvoeding geven.

Moest er even op lachen, want dit merk ik ook echt wel! Mensen raden je aan om te stoppen met borstvoeding om de gekste argumenten.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 dec 2007 10:00

Christa schreef:
rosalie83 schreef:
jamillah schreef:Maar ik kan niet zozeer vinden of deze afweerstoffen die zo goed zijn voor je baby niet in flesvoeding gestopt word op de een of andere manier..

Ja dat is dus ook wat ik me afvraag. En daarbij, er zijn kinderen die borstvoeding krijgen en toch ook oorontsteking, allergie�n etc. En er zijn ook kinderen die flesvoeding krijgen en zo gezond zijn als een vis.

Zo ook hier, ik heb borstvoeding gehad, heb astma, allergieen. Mn broertjes hebben geen bv gehad, en ze zijn allebei kerngezond, hebben nergens last van...

Er wordt toch niet beweerd dat borstvoeding 100% afwerend werkt tegen ziektes, allergiëen en dergelijke?
Borstvoeding blijft altijd beter dan flesvoeding, maar het is geen garantie dat je een gezond kind krijgt als je borstvoeding geeft.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 dec 2007 18:46

Christa schreef:
rosalie83 schreef:

het is dat ik geen zus heb anders dacht ik dat ze dit gepost had!
Mijn broer en ik hebben 6 maanden BV gehad en astma, mijn andere broers veel minder BV en hebben geen astma!

Heb nog een boek in de aanbieding. Het heet Borstvoeding! Wil iemand het hebben? Kreeg het toen ik (10 jaar geleden) zwanger was heb het nog steeds niet gelezen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 19 dec 2007 22:35

xx
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 dec 2007 10:13

*|Scatie schreef:...
Een baby is het meest gebaat bij rust, reinheid en regelmaat... al vind ik dat je eerst van je kindje moet genieten en het maar lekker veel bij je moet hebben de eerste weken. De regelmaat komt wel.

Daar ben ik het eigenlijk niet meer mee eens :oops: De regelmaat heb je bij sommige baby's gewoon eerder nodig! Sarah is de eerste weken gruwelijk verwend door telkens bij ons te mogen, in de box slapen, veel kroelen en tijdens de voeding in slaap vallen en lekker op schoot houden.... nou we hebben het geweten :? :lol:

Maar regelmaat bij bv vind ik onzin, een kindje geeft zelf aan wanneer het honger heeft! voeden op verzoek doe ik nu nog steeds :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 dec 2007 11:36

*|Scatie schreef:Verder kun je overigens met het geven van borstvoeding gewoon alles eten. De baby is aan je eetgewoontes gewend van tijdens je zwangerschap. Alleen let op het gebruik van scherpe kruiden, knoflook e.d. Gewoon met mate.

Dus kan je niet alles eten ;)

Terug naar “Archief”