elvira (gast) schreef:@Ixus:
Allereerst: Je stelt wel degelijk iets, alleen in de vorm van een vraag. Als iemand zegt: "Is het niet zo dat.... ?", dan neemt hij wel degelijk een positie in, omdat hij een vraag stelt waar de ander geneigd is 'ja' op te antwoorden. (socratische vraag)
Daarnaast: ik reageer waarschijnlijk wat overgevoelig (daar heb je op zich wel een punt), omdat er op internet een heleboel verhalen/ziektebeelden circuleren over borderline. Dat is iets, waarvan ik vind dat het niet ten goede komt aan evt. patienten/clienten. Ik wil hier dan ook niet (vak)inhoudelijk op in gaan.
Als laatste: Over borderline is onder therapeuten nog steeds (ook al is het opgenomen in de DSM IV ed) een heleboel discussie... ook de kenmerken in de diagnostiekboeken blijven relatief diffuus. Waar ik werk, wordt borderline dan ook weer anders opgevat als bij een andere instelling. Voor de rest is elke client natuurlijk weer anders en vergt hij/zij een andere behandeling.
Vandaar dat ik er veel moeite mee heb, als iemand gewoon zegt: 'Is het niet zo dat HSP gelijk gesteld kan worden aan borderline?' (een open vraag was dan prettiger geweest)
Vanuit mijn opinie kan dat niet, zowel symptomatisch (lees de reacties in dit topic maar eens) als ook als discussieonderwerp.
Ik hoop dat ik je je iets daarbij kunt voorstellen.
Elvira
Beste Elvira om je laatste vraag direct te beantwoorden, ja ik kan me daar iets bij voorstellen. Even voor alle helderheid en duidelijkheid, ik heb niet bewust de vraag als zijnde socratisch gemeend te moeten formuleren om zo een stelling feit of waarheid te poneren. Kun jij je dat voorstellen ..
In feite heb ik mij afgevraagt of het een niet een vergelijkbaare benaming voor het andere is en dat die laatste, de hsp benadering niet voornamelijk in Christelijke huize wordt gebezigd, ik vraag mij af of dat zo is. En of op die manier maar vooral niet de waarheid of wat negetiever benoemde " diagnose " wordt verhuld.
Dat er een rijke schakering is in het wel of niet gevoelig zijn is is voor iedereen duidelijk. Borderline of emotierugulatie stoornissen zijn en zullen nooit in zijn, dat snap ik ook. Maar worsteld iemand ( te veel ) of heeft iemand hinder van of het nu borderline, HSP , ADhd of wat dan ook er mee zonder de andere benamingen van mss het zelfde fenomeen te kennen is dat dan wel eerlijk ?
Dat zijn m,n vragen en m,n motivatie ervan, ik zie daar niets schokkends aan al zal je mischien hebben willen zien dat ik mij dat hier in dit topic niet had afgevraagd ? sorry dan ik meen dat het legitiem is en poneer niets maar heb wel m,n twijfels erbij.
Ixus