Boaz schreef:Als alleen kinderen van gelovigen kunnen worden gedoopt, is dit wel degelijk op grond van de bloedlijn. Als je ongelovige buurman op het idee komt zijn kind te laten dopen, zal hij worden geweigerd: hij gelooft niet.
Dat blijf ik met je oneens. De kinderen van gelovigen worden gedoopt omdat ze tot het lichaam van Christus (de gemeente) behoren en derhalve tot de gelovigen worden gerekend. De ongelovige buurman zal eerst zelf tot de gemeente moeten behoren (en dat kan alleen als hij belijdenis aflegt van het geloof en hij gedoopt wordt) en als hij dat doet, mag hij zijn kinderen ook laten dopen.
Boaz schreef:De voorbeelden in de Bijbel waarbij gezinnen worden gedoopt, kan je nauwelijks als richtlijn nemen: daar waren geen babies bij. Lees maar na dat er wordt geschreven over personen die allemaal tot geloof kwamen.
Nee, dat staat er bijvoorbeeld wel van Lydia (Hand. 16), maar niet van haar huis(gezin) dat ook gedoopt werd. Het maakt daarbij niet uit of daar kinderen bij waren. Het punt is dat er niet bij stond dat ze geloofden. Hetzelfde geldt voor het huisgezin van Stephanas (1 Kor. 16:1).
Boaz schreef:Je schrijft dat God de God is van onszelf en onze kinderen. Prima, maar we hebben het hier over dopen, waar staat dat daarom babies moeten worden gedoopt? Je zegt toch ook niet: Hij is ook de God van onze kinderen, en daarom nemen ze deel aan de Maaltijd des Heren? E is dus blijkbaar meer nodig!
Er is een verschil tussen de doop en de Maaltijd des Heeren. De doop is het teken van de inlijving, het avondmaal het teken van de onderhouding. Ergens bij ingelijfd worden is iets passiefs, het eten en drinken tot gedachtenis is actief. Daarom kunnen kinderen niet aan het avondmaal en kunnen ze wel gedoopt worden. De doop is immers ons leven lang geldig, het avondmaal niet. Maar het avondmaal is weldegelijk ook voor de kinderen bedoeld. Maar dan wel op de leeftijd die bij hen past. Voor de doop is echter elke leeftijd prima.
Boaz schreef:Je schrijft: 'Daarmee zijn ze nog niet automatisch gered, maar geldt wel dat voor hen alles ter beschikking staat van Hem uit.' Prima, maar dat geldt voor iedereen die tot geloof komt. Wat biedt de kinderbesprenkeling dan als meerwaarde?
De doop heeft als meerwaarde dat het het teken is dat men tot de gelovigen gerekend wordt en dus alles voor hen ter beschikking staat van Hem uit. Dat geldt voor kinderen ook: ook voor hen staat de Heilige Geest ter beschikking en daarom worden ze gedoopt. Dat kun je van de kinderen van de ongelovige buurman niet zeggen.
Boaz schreef:Nee Elbert, je begrijpt me verkeerd. Ik zeg dat een predikant wel kan zeggen dat hij een baby besprenkelt in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest,
Dat zegt geen enkele predikant natuurlijk. Hij zegt ook niet dat hij een kind in water onderdompelt in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Hij zegt dat het kind gedoopt wordt
in de Naam. We worden ten diepste niet ondergedompeld in water, maar in de Naam van God.
Boaz schreef:Nee, ik heb nergens gezegd dat God een God van personen is die met de mond geloven, bij geloof is niet allen de mond, maar ook het hart betrokken. Toen ik mij liet dopen, deed ik dat met mijn hele hart, ik meende het uit de grond van mijn hart, maar wist dat de betekenis wel dieper was dan alleen dat.
Klopt, maar je wordt niet gedoopt op grond van je hart, maar er wordt gedoopt na het afleggen van een mondelinge belijdenis. Over je hart kan de christelijke gemeente geen oordeel vellen.
Boaz schreef:Tja, als deze man meent dat hij daarmee het hele verhaal vertelt, is dat inderdaad erg magertjes.
Misschien is het je ontgaan, maar dit is satire. Overigens zit daar wel een serieuze ondertoon in. Zie bijvoorbeeld hier:
Boaz schreef:maar een mens wordt niet uit God geboren tegen zijn eigen wil in.
Leg dat eens naast een heleboel (bijv. vraag en antwoord 3 t/m 9) van
deze satirische vragen en antwoorden die toch aardig weergeven hoe het semi-pelagianisme in elkaar zit en hoe zich dat verhoudt tot hoe je dit ziet.
Boaz schreef:Over welke verbondsbelofte heb jij het als je zegt dat we niet moeilijk moeten doen over de doop?
De verbondsbelofte aan Abraham: in u zullen al de volken van de aarde gezegend worden (Gen. 22:18, Gal. 3:8). Volgens Gal. 3:8 is deze verbondsbelofte het Evangelie, dus is dit onverkort geldig. Aangezien dit verbond dus geldig is en de kinderen daarbij ingesloten zijn, geldt dit dus ook voor hen.
Boaz schreef:God neemt het initiatief door Zijn Zoon te zenden, maar een mens wordt niet uit God geboren tegen zijn eigen wil in. Dat een mens die in God gelooft dan Zijn kind wordt, wil niet zeggen dat daarom diens kinderen ook meteen maar moeten worden gedoopt! Dat staat nergens in de Bijbel.
Ik wil hier 2 dingen over zeggen en dan zijn we ook gelijk ontopic.
In de eerste plaats maak je nu onderscheid tussen de gelovige en zijn kinderen. Een gelovige mag gedoopt worden, maar zijn kinderen niet. Kun je aangeven waar dit staat in de Bijbel? Heel de Bijbel door geldt dat God met gelovigen en hun kinderen omgaat op gelijke voet: wat voor Abraham geldt, geldt ook voor zijn zoontje Izak enzovoorts. Waar in de Bijbel is dit principe overboord gezet?
In de tweede plaats zeg je dat het geloof uitsluitend een daad van de wil en van het verstand is: "kleine baby's kunnen niet geloven en daarom kunnen ze niet gedoopt worden".
Maar het is nog maar de vraag of we het geloof uitsluitend in termen van wil en verstand moeten zien. Kun je iemand dan bijvoorbeeld nog wel een gelovige noemen als iemand dement geworden is en niet meer weet waar hij/zij het over heeft? Of wat als iemand in coma ligt en geen verstand of wil meer heeft? Is zo iemand dan geen gelovige meer? Ik vind van wel. Daarom is het denk ik beter om geloof niet alleen in termen van verstand en wil te zien, maar met name in termen van relatie: relatie met God. Zo kunnen we de kleine zuigeling David als gelovige zien. Hij zegt zelf: "Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, vanaf de moederschoot bent U mijn God." (Ps. 22:11) Hetzelfde geldt voor Johannes de Doper in de moederschoot en voor nog een aantal andere geloofshelden uit de Bijbel. Want God was hun God, Hij had immers een verbondsrelatie met hen?
Zo geldt het ook voor de kleine kinderen van de gelovigen: God is hun God en Hij gaat een relatie met hen aan, ook al weten ze daar nog niet bewust iets van. Als uitvloeisel van die relatie (waarbij God met Zijn Woord en Geest werkt in ons leven) komen verreweg de meeste christenen tot bewust geloof, want dat is tijdens het opgroeien uiteraard nodig (geen automatisme dus).
Boaz schreef:Mocht je het topic over de doop willen voortzetten, stel ik voor dat we dat daar doen en niet hier.
Nee hoor, voorlopig vind ik dit weer even voldoende. Ik heb in het topic over de doop aangegeven waarom ik me niet elke keer in deze discussie wil mengen. Maar deze keer vond ik het weer even leuk om te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)