Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 25 mar 2008 16:51

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 16:52

Jammergenoeg heb ik op dit moment geen werk meer. En omdat ik na de zomer weer ga studeren, is het heel moeilijk om voor dat poosje tot na de zomer een baan te vinden. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik van al dat thuiszitten er niet echt vrolijker op word... De eerste maanden gingen wel; onze jongste was toen net geboren, maar die wordt nu ook wat ouder (vijf maanden), m'n zwangerschapsverlof is om...tja, het kriebelt echt om weer aan de slag te gaan! En het KDV: na de zomer kan ik aan de slag bij een KDV; ziet er zo leuk uit daar! Kinderen hebben het echt naar hun zin! Ik zou mijn kinderen er zo voor een paar dagen heen doen, terwijl ik eerst echt wel anti KDV was. Niks moet, het is gezellig, altijd kindjes om mee te spelen...tja, ik ben echt helemaal om!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 16:54

Mwah, echt schuldig...
Mijn zus en zwager zullen, als ze tenminste ooit een kindje willen en krijgen, het kind de hele week naar een KDV brengen.
Ik denk dan: waarom wil je dan uberhaupt een kind? Alleen voor wanneer jij er zin in hebt...

En het betekent niet dat je continu thuis moet zitten ofzo, maar ik vind het persoonlijk echt kwalijk dat beide ouders fulltime of bijna fulltime werken en hun kind naar een KDV en BSO brengen ja.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 16:55

MissF schreef:Ik heb niet het idee dat mijn kind er slecht van zou worden of zoiets.
Ik geloof wel dat een kind meer aandacht verdiend dan daar gegeven kan worden, 2 mensen op 12 kids is iets heel anders dan ik als moeder (bij wijze van dan ;) ) op 1 kind. En dan nog je eigen kind.

Het verschil is alleen wel dat als jij bij je kind thuis bent, je niet de hele dag aandacht voor het kind kan hebben. Je hebt dan toch vaak je huishoudelijke werk en je zit echt niet de hele dag met je kind te knutselen en liedjes te zingen enzo. Op het KDV krijgt je kind wél de hele dag de aandacht. Mischien niet altijd 1 op 1, maar bijv wel in een groepje met een verhaaltje voorlezen oid.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 16:56

MissF schreef:Mwah, echt schuldig...
Mijn zus en zwager zullen, als ze tenminste ooit een kindje willen en krijgen, het kind de hele week naar een KDV brengen.
Ik denk dan: waarom wil je dan uberhaupt een kind? Alleen voor wanneer jij er zin in hebt...

En het betekent niet dat je continu thuis moet zitten ofzo, maar ik vind het persoonlijk echt kwalijk dat beide ouders fulltime of bijna fulltime werken en hun kind naar een KDV en BSO brengen ja.

helemaal mee eens.
Wij kiezen voor een kind dus zullen wij er ook voor moeten zorgen en niet het kdv of oppasmoeder of weet ik veel

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 16:57

Ja, dat is zo.
Maar hoort dat bij de ontwikkeling van een kind, dat het in groepjes moet leven, met anderen moet spelen, samen zijn, samen wat drinken etc? Ik denk het niet.
Ik vind het heerlijk om af en toe hier te lezen dat moeders meer bezig zijn geweest met hun kind(eren) dan met het huishouden. Ik hoop dat ik dat ook ga kunnen.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 16:59

liefie schreef:

helemaal mee eens.
Wij kiezen voor een kind dus zullen wij er ook voor moeten zorgen en niet het kdv of oppasmoeder of weet ik veel

Toch vind ik het wel raar dat er vaak zo over gedacht wordt. Als je kind vier wordt en naar school gaat komt het er toch ook op neer dat 'een ander' je kind opvoedt? Dan is het opeens niet erg meer.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 17:04

Merisja schreef:
liefie schreef:

helemaal mee eens.

Toch vind ik het wel raar dat er vaak zo over gedacht wordt. Als je kind vier wordt en naar school gaat komt het er toch ook op neer dat 'een ander' je kind opvoedt? Dan is het opeens niet erg meer.

Nee hoor. Een ander voedt dan mijn kind niet op. Ten eerste hoort het bij de leeftijd van een 5 jarig kind dat het langer stil kan zitten, met anderen kan leren spelen. bij een tweejarig kind absoluut niet. Dus het is niet erg om dat dan aan te leren op school. Zeker als je in een kinderloze omgeving woont zeg maar.
En dan nog zal de juf of meester niet echt mijn kind opvoeden. Al leert het kind daar wel heel veel. Ik weet nog dat mijn broertje en zusje dingen op school leerden die absoluut niet overeenkwamen met wat mijn ouders leerden. Dat wisten mijn ouders van tevoren wel, en zij hebben zich erg bezig gehouden met het thuis onderwijzen van hen. Vooral op geloofsgebied.
Dat is dus ook de reden dat ik, voor ik mijn kind naar school stuur, honderd keer na wil denken over welke school. Als een school iets totaal anders leert dan ik vind, dan zal mijn kind daar echt niet heen gaan.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 25 mar 2008 17:23

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 17:48

Ik vind financieel een ander verhaal.
Maar ik zie veel te vaak om me heen dat mensen beiden veel blijven werken, mét kind. En in een mooi koophuis, met twee auto's. Want ze moeten blijven werken, anders kunnen ze die twee mooie auto's niet betalen, en niet elk jaar op vliegvakantie.
Tja, dan vraag ik me echt af waarom je een kindje wilt eigenlijk.

En ik ben het er dus niet mee eens dat je een kind al vroeg van alles aanleert. Ik hoop dat ik mijn kind gewoon kind mag laten zijn.

Mijn man vond school als kleuter niks aan. Zijn moeder koos er ook bewust voor om hem dan maar halve dagen naar school te doen. Toen was toch pas vanaf 6 de leerplicht.
Dat vind ik dan goed, dat je het af laat hangen van hoe een kind zich zelf ontwikkelt. Niet dat de hele wereld roept dat het zo en zo moet, en dat een kind op zijn derde al prima samen moet kunnen spelen. Want dan loop je, mijns inziens, voorbij aan de normale ontwikkeling van het kind

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 18:22

financieel vind ik heel anders. Dan kan het niet anders. Maar in ons geval als we kinderen mogen krijgen is dat absoluut niet nodig en dan vinden wij het grote onzin om kinderen naar de oppas etc. te sturen.
omdat wij dan zonodig heel veel geld willen verdienen. Geld maakt echt niet gelukkig maar je kan niet zonder!
Wij zijn daardoor ook in een goedkoop huis gaan wonen als je naar onze lonen kijkt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mar 2008 18:26

Je gaat wel een beetje uit van extremen MissF. Ouders die voor een kdv kiezen zullen voor het grootste deel hun kinderen daar geen 4 of 5 dagen 'dumpen'. Bovendien kost dat ook een berg geld!
Ik zie er niets verkeerds in als een kind 1 of 2 dagen naar een kdv gaat. En jij ook niet volgens mij ;)
pobody's nerfect

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 18:29

ik heb helemaal geen ervaring met een kdv. ben er ook niet tegen of wat dan ook maar wij willen het gewoon niet.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mar 2008 18:32

Is ook prima hoor liefie ;)
Maar er zijn zat mensen die de mogelijkheid niet hebben om daarvoor te kiezen.
Mijn zus heeft wel in dilemma gezeten: kids 2 dagen naar kdv in plaats van 1 dag, of een andere oppas zoeken voor een dag in de week.
M'n moeder heeft toen aangeboden om op te passen, omdat ze wisten dat ze bijna zouden verhuizen en dus dichterbij kwamen wonen.
Was dat niet zo geweest, dan was het toch een dag extra kdv geworden misschien? Nouja, nu kan m'n moeder lekker oma spelen in ieder geval :)
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 25 mar 2008 18:33

*|Scatie schreef:Moeten moeders die 'moeten' werken zich dan schuldig voelen als ze een kindje naar een KDV of gastouder brengen?
Nee dat hoeft niet, mochten er later bij het kind bindings/verlatingsangst kenmerken optreden, dan weet je misschien waar het vandaan kán komen.

Terug naar “Archief”