Prostitutie; Dankbaar maatschappelijk werk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 jun 2007 18:30

ff tussendoor, op basis van een monotheïsme alleen, mag niet eens een hormonale behandeling geven worden of chemische castratie worden toegepast. E.a. mag pas na een wel overwogen besluit
Hier is het ook waar T.Tortel de plank mis sloeg, e.a. werd vroeger veel makkelijker toegepast en toegestaan dan het tegenwoordig het geval is.

Gelet op bovenstaande heb ik ondanks de bijbel die open naast mij bij de pc ligt, alle begrip voor Gerdien haar standpunt.

Je zult maar in Gerdiens schoenen staan, waar je enerzijds de wet tegen je hebt, en de andere kant de bijbel die zich uit spreekt tegen prostitutie en waar bij die zelfde bijbel zegt: 'dat iemand zijn eigen niet nodeloos in gevaar mag begeven. Het is te gemakkelijk om tegen Gerdien te zeggen, van prostitutie mag niet, duw ze maar vol pillen. Zo werkt het dus net even niet.!!

Iets genuanceerder met Gerdien en haar werk omgaan en soms iets verder kijken dan maar gelijk een mening klaar te hebben, zou soms verrrekte handig zijn.

Wat betreft de nadelen van zoals rosalie83 vroeg, daar word nog er veel studie naar verricht. Er zijn er in ieder geval legio. Daarbij geldt ook nog eens bij het toedienen van een hormonale behandeling of chemische castratie, dat er sprake moet zijn van een therapie trouw, anders werkt het nog niet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 jun 2007 07:12

rosalie83 schreef:Sssst mensjes, niet ruzien :(

Zelf heb ik totaal geen ervaring in de zorg en alleen maar verhalen 'van horen zeggen', maar dat wat tante-tortel vertelt heb ik al wel eens vaker gehoord. Ik vind dat wel een lastige, thuis is er 'niks aan de hand' en in een tehuis zou hij ineens seksueel gefrustreerd zijn? Vind ik raar! En wanneer word je seksueel gefrustreerd? Dat ben je toch echt niet zo maar. Wat is overigens het nadeel van libidoverlagende medicijnen?

Ik ben nog wel even benieuwd naar wat de nadelen zijn van de medicijnen die hier zijn genoemd.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 jun 2007 08:24

Er is wat weggehaald wat niet relevant was. We gaan nu on-topic verder!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2007 15:14

Ook in de tijd toen ik er nog werkte kon je niet zomaar iemand een chemische castratie geven. Dat moest gewoon via de rechter.
Dat kon echt niet. Ik kan me een patient herinneren die al twee maal veroordeeld was voor een zedendelict en die het niet onder controle kreeg. Het zelf zo erg vond dat hij het aangevraagd heeft om het te mogen krijgen.
Maar ook vanuit de verpleging mocht het niet zomaar gebeuren.

Wel kregen mannen libido verlagende middelen.
Ik denk niet dat de mannen in de Psychiatrie vroeger beter waren dan nu.
Ik onderken het probleem maar zou nooit meewerken aan het inhuren van hoeren.
Of zoals toen wel eens gebeurde dat je twee geestelijke en lichamelijk gehandicapten moet helpen bij elkaar in bed te liggen en de daad te doen.
Sorry dat gaat me allemaal te ver.

Verder over wat ik vertelde , die neef had thuis ook echt wel die problemen maar we konden er door erover te praten hem er mee leren om gaan.
Elke keer weer zeggen dat het niet mag.
Veel geduld.
Alleen had de instelling daar niet voldoende tijd of geduld voor blijkbaar en wilde het op de makkelijke manier oplossen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jun 2007 15:19

Deze mensen waar ik het over heb zijn, psychisch zwak, verstandelijk ( ;) ) gehandicapt en lichamelijk verder in orde. Ik zou er ook moeite mee hebben mensen bij elkaar in bed te leggen of een prostituee te regelen, maar ik mag ook niet de gevoelens onderkennen van de bewoner.
Daarbij zijn er ouders die instemmen en wat kan jij dan als personeelslid doen? Als de instelling het niet verbied?

en nee... ik ga niet in een refo instelling werken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jun 2007 15:40

T.tortel

Jij schreef eerst :
tante-tortel schreef:Toch blijf ik zeggen: het kan niet.
En ook ik heb in die zorg gewerkt dus ik weet hoe sterk ze kunnen zijn.
Maar ze kregen gewoon medicijnen er tegen en we gingen het gevoel niet voeden door een hoer te laten komen.
Als ze weten wat voor gevoelens ze hebben dat ze die kwijt willen bij een hoer kun je ze ook vertellen dat het niet goed is om te doen.
Die gevoelens om bevredigd te worden maakt ze onrustig en ze weten niet goed hoe er mee om te gaan maar dat kunnen ze echt wel leren.

Nu schrijf jij:
tante-tortel schreef: Ik kan me een patient herinneren die al twee maal veroordeeld was voor een zedendelict en die het niet onder controle kreeg. Het zelf zo erg vond dat hij het aangevraagd heeft om het te mogen krijgen.

M.i. gooi jij te veel verschillende mensen op een hoop, dan wel door elkaar? Dit vertroebelt de discussie. In jouw eerste verhaal geef jij niet aan om wat voor persoon en problematiek het gaat. In het 2e verhaal, lijkt het ineens om een verkrachter, dan wel iemand met pedofiele gevoelens te gaan?

Gerdien stelde duidelijk dat het bij haar in de praktijk (werkvloer) gaat om mensen van diverse pluimage ( psychisch zwak, verstandelijk gehandicapt en lichamelijk verder in orde. Het gene wat ik jou zie doen, is met een verhaal uit jouw praktijk komen, zonder man en paard te noemen en gelijk te stellen dat het allemaal maar niet moet kunnen en mogen.

Het is dan heel kort, zo niet te kort ...om dan gelijk te stellen zoals jij deed:
tante-tortel schreef:Die gevoelens om bevredigd te worden maakt ze onrustig en ze weten niet goed hoe er mee om te gaan maar dat kunnen ze echt wel leren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2007 16:03

In mijn eerste verhaal had ik het over iets anders dan in het tweede.
Een goed opletter had kunnen lezen dat ik in het ene reageerde op Gerdien en bij de andere op jou en de chemische castratie.

Verder maakt het niet uit van welk pluimage de mensen zijn.
Het mag nooit. Het is zonde.
En daar kun je niet aan meewerken.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jun 2007 16:19

tante-tortel schreef:Verder maakt het niet uit van welk pluimage de mensen zijn.

Jij hebt het verhaal van Gerdien en mij echt niet begrepen blijkbaar?

De bijbel en de burgerwet, gaan niet altijd samen op een werkvloer. Daarbij moet je wel als christen in de wereld (durven) leven. Dat is 'ook' wat de bijbel ons leert. Gaat heen en verkondig het evangelie. Er staat niet: 'ga op een eiland wonen met maar een brilllll'.!!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jun 2007 16:41

TT ik heb nu al vele malen aangegeven dat ik het niet goed kan keuren maar dat ik de situaties wel begrijp dat het toegepast wordt.

begrijpen en goedkeuren zijn 2 verschillende zaken

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2007 17:08

Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:Verder maakt het niet uit van welk pluimage de mensen zijn.

Jij hebt het verhaal van Gerdien en mij echt niet begrepen blijkbaar?

De bijbel en de burgerwet, gaan niet altijd samen op een werkvloer. Daarbij moet je wel als christen in de wereld (durven) leven. Dat is 'ook' wat de bijbel ons leert. Gaat heen en verkondig het evangelie. Er staat niet: 'ga op een eiland wonen met maar een brilllll'.!!!

Het evangelie verkondigen is niet meedoen met wat niet goed is!
Zo gemakkelijk horen we niet te leven.
Inderdaad leven we in deze wereld, maar zullen toch duidelijk leesbare brieven moeten zijn.
Niet gaan goed praten wat niet goed is. En er zeker ook niet aan meewerken.
Dat houd inderdaad misschien weleens in dat je bepaald werk niet (meer) kunt doen of dat je moet aangeven dat je dat niet wilt doen.

Een voorbeeld daarvan is de gemeenteambtenaar die geen homostellen wil trouwen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jun 2007 18:17

tante-tortel schreef:Het evangelie verkondigen is niet meedoen met wat niet goed is!
Zo gemakkelijk horen we niet te leven.
Inderdaad leven we in deze wereld, maar zullen toch duidelijk leesbare brieven moeten zijn.
Niet gaan goed praten wat niet goed is. En er zeker ook niet aan meewerken.
*Dat houd inderdaad misschien weleens in dat je bepaald werk niet (meer) kunt doen of dat je moet aangeven dat je dat niet wilt doen.

Een voorbeeld daarvan is de gemeenteambtenaar die geen homostellen wil trouwen.

We leven in het tijdperk na de zondeval. Je kunt de zondige wereld niet buitensluiten. Daarbij is het bijbels gezien ook onjuist als iemand dat zou doen.!! Wat een Christen wel mag doen is getuigen van.!!

In jouw tekst staat weer zo'n lekkere veroordeling...(*even vet gemaakt) Het gene wat jij daarna schrijft: of dat je moet aangeven dat je dat niet wilt doen leest zijn eigen gelukkig iets vriendelijker uit. Helaas kan je soms niets meer dan doen aangeven. Je kunt zelf niet als Christen zomaar ontslag nemen. Ook een Christen heeft een verantwoordelijkheid naar zijn/haar gezin, werkgever etc. toe.

Als Christen heeft iemand ook met een burglijke wet te maken. Het is te kortzichtig zoals jij dingen blijft stellen. Jij bekijkt dingen vanuit jouw visie het vermogen om te lezen dat christen soms wel overwogen een besluit nemen wil jij soms niet lezen geloof ik?

Ik heb het grootste respect voor Gerdien, die in de wereld durft te leven en daar getuigt van hoe een christen leeft en waar die voorstaat. Dat is geheel wat anders dan wat jij stelt, van iemand proberen jou normen en waarden proberen op te leggen. Nogmaals het is: 'Je mag getuigen van het evangelie, het opleggen is iets van geheel andere orde. Dat stoot mensen eerder van het evangelie af.

Dat Gerdien schrijft: dat ik de situaties wel begrijp dat het toegepast wordt. begrijpen en goedkeuren zijn 2 verschillende zaken schijnt niet leesbaar te zijn door jouw bril. Misschien word het tijd om eens een andere bril aan te laten passen? Eentje die meer dan een kant uitkijkt.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 04 jun 2007 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jun 2007 18:18

Wordt er trouwens bij een sollicitatie bij dergelijke instellingen gevraagd of je al dan niet aan dat soort zaken wil meewerken? In ziekenhuizen wordt toch ook gevraagd of je voor/tegen euthanasie bent etc.?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jun 2007 18:37

nee, want het zijn uitzonderingsgevallen. Het is echt niet zo dat dit op eelke groep aan de orde komt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jun 2007 18:40

Oke dan. In dat geval vraag ik me af of je zomaar kunt zeggen dat je niet meewerkt zonder het risico dat je ontslagen wordt?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jun 2007 19:02

Het ligt ook heel erg aan je team. Mijn team weet precies waar mijn grenzen zijn. Ze respecteren wat. Wel wordt de discussie onderling aangegaan op een goede manier. Het is wel is gebeurd dat ik niet uit wilde op zondag en dat hebben ze ook gerespecteerd.

Terug naar “Archief”