Optimatus schreef:Boekenlezer schreef:De nodiging tot het heil in Christus is ruim. Het heeft ook grote betekenis om tot Gods verbond te behoren, en gedoopt te zijn. Maar dat zijn wel zaken waarbij zorgvuldigheid is geboden. Je kan niet zo maar tegen iedereen gaan roepen: 'Je bent gedoopt, in het verbond, dus je hebt al deel aan Christus. Kom ook gelijk maar naar het avondmaal.' Dat is misbruik maken van het verbond, als excuus om de vermaning en terechtwijzing na te laten. Dan wordt de noodzaak tot wedergeboorte verwaarloosd. En als er íets is waar ik verschrikkelijk op af knap, dan is het dàt wel!
In de Oud-Katholieke liturgie staat: "Tot de heilige communie zijn allen genodigd die gedoopt zijn, in hun kerkgemeenschap deelnemen aan de tafel van de Heer en met ons zijn tegenwoordigheid willen vieren."
Op grond van de Bijbel nodigt dit kleine kerkgemeenschap een vrij grote groep mensen uit. Bij ons in de PKN zegt de dominee: "Komt nu, want alle dingen zijn gereed" - bij ons is de nodiging ook heel ruim.
Het is in beide een ieders eigen verantwoordelijkheid om deel te nemen aan avondmaal of communie. Het is jammer dat jij daar op afknapt, maar me dunkt dat beide kerkgenootschappen toch een zekere theologische diepgang hebben en dat in beide kerkgenootschappen een groep geestelijken aanwezig is, waarin ik vertrouwen heb. Wie ben ik dan om anderen van het avondmaal of de communie af te houden? Christus nodigt, wie durft er dan schapen van de Herder af te houden?
Wat ik maar wil zeggen, is: tussen 'Je bent gedoopt, in het verbond...' en '...dus je hebt al deel aan Christus. Kom ook gelijk maar naar het avondmaal.' zit wel de noodzaak van de wedergeboorte. Er staat niet voor niks in het doopformulier: ...dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. (Een predikant zei daarvan eens: daar mogen we wel eens goed op letten!) Of als je liever teksten uit de Bijbel hebt, Johannes 3:3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Ik heb de indruk dat er redelijk wat christenen zijn die zich daar niet bewust van zijn. En inderdaad, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar daarom kan het me nog wel dwars zitten.
Is dat mensen van de Herder af houden?
Als Jezus mensen wegstuurt die naar Hem toekomen, door openlijk tegen hen te zeggen: "Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!" (Mattheüs 7:23), en als Hij de kinderen van het Koninkrijk uitwerpt in de buitenste duisternis (Mattheüs 8:11), heft dat het "en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Johannes 6:37) op?