Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 10:33

meribel schreef:Met 'jahoor tuurlijk ' lijk je te zeggen dat je me niet geloofd.
Hoe dan ook,
We kunnen het niet toetsen door te kijken of iemand erom huilt.

O meribel qoute toch eens als je reageert want als iemand zijn bericht wijzigt ineens dan gaat het nergens meer over ](*,)

Ik wil best bevestigen dat ik dat inderdaad gezegd heb, maar bij het quoten van het bericht ging het mis. Ik wilde nogmaals de hele posting in het topic plaatsten, om zo ontopic te raken, alleen dat regeltje haalde ik eruit.
Ik bleek echter op wijzigen te hebben geklikt en heb het toen maar zo gelaten.
Met dat ja hoor tuurlijk zeg ik niet dat ik je niet geloof. Dat is jouw interpretatie.
Dit zijn discussiepunten voor een pb.
Dus ontopic maar weer.
Fijn Jess dat je zo bemoedigd bent!

Ik denk dat het aantal thuislezers niet te bepalen is, omdat deze mensen er niet echt voor uitkomen. Omdat er veel onbegrip over is.
Men vindt dat men altijd naar de kerk moet gaan, ongeacht.
Maar kan dit echt niet.
En er zijn mensen die principieel tegen internet op zondag zijn.
En er zijn mensen die principieel tegen het zondagsrijden zijn.
In bepaalde regio's van Nederland zijn de reformatorische kerken heel dun gezaaid.
Moet je je dan toch maar aansluiten bij een "tweede keuze"?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2014 10:49

Schelpje schreef:Ik denk dat het aantal thuislezers niet te bepalen is, omdat deze mensen er niet echt voor uitkomen. Omdat er veel onbegrip over is.
Maar kan dit echt niet.
In bepaalde regio's van Nederland zijn de reformatorische kerken heel dun gezaaid.

Ik zou dan me inderdaad wel ergens bij aansluiten. En anders verhuizen naar een plek waar wel een gemeente is. Of de eigen regeltjes even overboord zetten en bedenken dat je beter wel kan autorijden op zondag en naar de kerk gaan, dan niet autorijden en dan maar niet naar de kerk gaan. Anders gaat er in het stellen van prioriteiten toch iets mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:58

Schelpje schreef:Ik denk dat het aantal thuislezers niet te bepalen is, omdat deze mensen er niet echt voor uitkomen. Omdat er veel onbegrip over is.
Maar kan dit echt niet.

Je kunt je ook afvragen of die thuislezers nog wel onder de Christenen gerekend moeten worden, of dat ze eigenwillige eredienst bedrijven.
In alle regio's van Nederland is een kerk aan te fietsen... (Rottumeroog daargelaten).
Het is beter om in een kerk te zitten dan thuis alles beter te weten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 11:03

Dat is pertinent niet waar!
Er is echt niet overal een kerk op fietsafstand. Laten we dit op 10-12 kilometer houden. Voor velen is verder weg bezwaarlijk (al kan 2 kilometer dat al zijn, maar dit even terzijde)
Als een kerk op fietsafstand leugenleer verkondigt, of er gebeuren zaken die tegen je principes ingaan, hoef je daar geen lid te worden lijkt mij.
Dan heb ik het niet over kleine dingetjes, maar cruciaal ontbrekende zaken in de prediking!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 11:07

schelpje3 schreef:Dat is pertinent niet waar!
Er is echt niet overal een kerk op fietsafstand. Laten we dit op 10-12 kilometer houden. Voor velen is verder weg bezwaarlijk (al kan 2 kilometer dat al zijn, maar dit even terzijde)
Als een kerk op fietsafstand leugenleer verkondigt, of er gebeuren zaken die tegen je principes ingaan, hoef je daar geen lid te worden lijkt mij.
Dan heb ik het niet over kleine dingetjes, maar cruciaal ontbrekende zaken in de prediking!

OK, ik dacht met fietsafstand aan 30 km, maar ben met je eens dat dat gebaseerd is op mijn eigen leeftijdscategorie...
Als je met 12km rekent kom je nog steeds een heel eind, maar vallen er hoogstwaarschijnlijk wél gaten in de kaart.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 mar 2014 11:11

Stel je woont in Limburg, en je bent reformatorisch. Waar moet je dan naar de kerk? Zeker als je tegen heel ver reizen op zondag bent? Of te denken aan mensen die in het buitenland wonen. Waar moeten die naar de kerk? Zeker als je in een niet-christelijke land zit. Expats in Saudi-Arabië zijn er bv. ook. Soms is het gewoon niet mogelijk om naar een kerk te gaan, of althans een kerk waar jij achter kan staan. Een reformatorisch persoon zal bijvoorbeeld niet naar de Rooms Katholieke kerk gaan. Of vind je dat dat wel moet?

Bovendien: hoe zijn de eerste gemeenten ontstaan, denk je? Door mensen die aansloten bij heidense godsdienst? Nee, door mensen die in hun huizen huisgemeentes begonnen. Van thuislezen kun je uitbreiden naar een huisgemeente, en die huisgemeente kan uitbreiden naar een kerk. Zo is de gemeente in mijn woonplaats ook ooit begonnen. En nu staan we op een punt waarbij het huidige kerkgebouw eigenlijk te klein wordt ! Zo kan de HEERE ook werken. Dat deed hij in de eerste gemeentes, en ook vandaag de dag nog.

Wat wél een punt is, is dat je niet pertinent tegen de eredienst of tegen kerken moet zijn. De kerk is namelijk een wezenlijk onderdeel van het christendom: Gemeenschap Der Heiligen. Dat moet je niet zomaar onder de tafel schuiven. Een oplossing als thuislezen is altijd een tijdelijke oplossing bij gebrek aan beter.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 11:25

EenVasteBurcht schreef:Stel je woont in Limburg, en je bent reformatorisch. Waar moet je dan naar de kerk? Zeker als je tegen heel ver reizen op zondag bent? Of te denken aan mensen die in het buitenland wonen. Waar moeten die naar de kerk? Zeker als je in een niet-christelijke land zit. Expats in Saudi-Arabië zijn er bv. ook. Soms is het gewoon niet mogelijk om naar een kerk te gaan, of althans een kerk waar jij achter kan staan. Een reformatorisch persoon zal bijvoorbeeld niet naar de Rooms Katholieke kerk gaan. Of vind je dat dat wel moet?

Als ik in een katholiek land ben (reis veel voor mijn werk) ga ik inderdaad naar een katholieke kerk. En geloof me, daar ontmoet ik broeders en zusters. De verschillen zijn kleiner dan dat de Catechismus ons doet geloven. Je kunt beter in de katholieke kerk broeders en zusters ontmoeten dan thuis in je eentje het beter weten.
En ook in Limburg zijn protestantse kerken. Wellicht te licht in sommige ogen, maar ze bestaan!
Daarnaast is het principe van niet reizen op zondag op geen enkele manier Bijbels onderbouwd of te onderbouwen, waarmee het al snel richting de eerder genoemde eigenwillige eredienst gaat.
De niet christelijke landen die je noemt kenmerken zich juist door heel sterk verbonden kerkelijke gemeenschappen.
Maar als ik zie dat in de zomervakantie in bijvoorbeeld Zwitserland reformatorische diensten worden gehouden, terwijl de protestantse kerk 250m verderop die mensen graag welkom zou heten krijg ik niet het idee dat refo's echt de neiging hebben om buiten de eigen kaders te zoeken. Laat staan principiële thuislezers.
EenVasteBurcht schreef:Bovendien: hoe zijn de eerste gemeenten ontstaan, denk je? Door mensen die aansloten bij heidense godsdienst? Nee, door mensen die in hun huizen huisgemeentes begonnen. Van thuislezen kun je uitbreiden naar een huisgemeente, en die huisgemeente kan uitbreiden naar een kerk. Zo is de gemeente in mijn woonplaats ook ooit begonnen. En nu staan we op een punt waarbij het huidige kerkgebouw eigenlijk te klein wordt ! Zo kan de HEERE ook werken. Dat deed hij in de eerste gemeentes, en ook vandaag de dag nog.

Natuurlijk kan een huisgemeente ontstaan vanuit een thuisleessetting. En uiteindelijk zelfs een volwaardige kerkgemeenschap. Ik vermoed dat de meeste kerken ten diepste zo ontstaan zijn. Ik krijg bij veel thuislezers echter het idee dat het "Ik weet alles beter gehalte" daar te groot voor is.
EenVasteBurcht schreef:Wat wél een punt is, is dat je niet pertinent tegen de eredienst of tegen kerken moet zijn. De kerk is namelijk een wezenlijk onderdeel van het christendom: Gemeenschap Der Heiligen. Dat moet je niet zomaar onder de tafel schuiven. Een oplossing als thuislezen is altijd een tijdelijke oplossing bij gebrek aan beter.

Helemaal mee eens.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 11:55

schelpje3 schreef:Dat is pertinent niet waar!

Al vind je een kerk verder weg, tegenwoordig heeft praktisch iedereen een auto. De afstand kan nooit een argument zijn om geen kerk te bezoeken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 12:26

Boaz schreef:
Al vind je een kerk verder weg, tegenwoordig heeft praktisch iedereen een auto. De afstand kan nooit een argument zijn om geen kerk te bezoeken.

Ook dat is niet waar. Zeker in een tijd waar sommigen hun auto wegdoen, vanwege de hoge kosten.
Op fietsafstand (zie boven dus niet de afstand van S.A.) weet ik maar één kerk waar de zuivere leer verkondigd wordt. Bij de rest zou ik best één dienst kunnen bijwonen hoor, maar daar zou ik geen geestelijk voedsel krijgen.
Ik zou liever thuis preken lezen, dan dat ik bedrogen zou worden voor de eeuwigheid.
Dat er mensen zijn die op zondag niet willen reizen/rijden, wil op dit forum er kennelijk niet in.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 12:34

schelpje3 schreef:Ook dat is niet waar. Zeker in een tijd waar sommigen hun auto wegdoen, vanwege de hoge kosten.
Op fietsafstand (zie boven dus niet de afstand van S.A.) weet ik maar één kerk waar de zuivere leer verkondigd wordt. Bij de rest zou ik best één dienst kunnen bijwonen hoor, maar daar zou ik geen geestelijk voedsel krijgen.
Ik zou liever thuis preken lezen, dan dat ik bedrogen zou worden voor de eeuwigheid.
Dat er mensen zijn die op zondag niet willen reizen/rijden, wil op dit forum er kennelijk niet in.

Ik weet natuurlijk niet precies waar je woont, maar heb het idee dat dat in de stadsregio Rotterdam is (idee gebaseerd op eerdere posts).
Ik kan je daar zeker 40 kerken aanwijzen waar de zuivere leer verkondigd wordt.
Een aantal daarvan liggen ongetwijfeld in de aan te fietsen range...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 12:36

Ik denk dat wij van mening verschillen wat betreft de zuivere leer. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 12:37

schelpje3 schreef:Ik denk dat wij van mening verschillen wat betreft de zuivere leer. :wink:

Dat zou heel goed kunnen, maar dan zou je onjuistheden in de leer van de door mij opgevoerde kerken moeten kunnen noemen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 12:42

Heb je even?
Maar daar is dit topic niet voor.
Ik heb begrip voor thuislezers, ik ken er een paar en ik weet hoe deze mensen hiermee worstelen, voor Gods Aangezicht! En gaan dat zeker niet op een forum bespreken, aangezien ze dan wel weten wat er gebeurt. Alle vrome broeders en zusters zeggen daar dat je in ieder geval moet gaan, al is het een kerk waar het zweet je van uit breekt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 12:45

schelpje3 schreef:Heb je even?
Maar daar is dit topic niet voor.
Ik heb begrip voor thuislezers, ik ken er een paar en ik weet hoe deze mensen hiermee worstelen, voor Gods Aangezicht! En gaan dat zeker niet op een forum bespreken, aangezien ze dan wel weten wat er gebeurt. Alle vrome broeders en zusters zeggen daar dat je in ieder geval moet gaan, al is het een kerk waar het zweet je van uit breekt.

Ik ken er ook een paar, en krijg toch vaak het idee dat ze bewust voor het thuislezen kiezen omdat ze in de kerk altijd ruzie hadden (over niet-wezenlijke zaken).
Eigenwillige eredienst heet dat in de Bijbel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 12:49

schelpje3 schreef:

Nee , en terecht.
De sabbath was er al voor de mens en niet andersom, de zondag heeft niets met de sabbath te maken, dus verzin daar geen regels bij, die nergens in de Bijbel staan.
Bovendien gaat het tegen de woorden van Paulus in, die leert dat we elkaar niet op het punt van een dag mogen veroordelen.
Knoop Rom 14:5 nu eens goed in je oren. :wink:

Terug naar “Archief”