EenVasteBurcht schreef:Stel je woont in Limburg, en je bent reformatorisch. Waar moet je dan naar de kerk? Zeker als je tegen heel ver reizen op zondag bent? Of te denken aan mensen die in het buitenland wonen. Waar moeten die naar de kerk? Zeker als je in een niet-christelijke land zit. Expats in Saudi-Arabië zijn er bv. ook. Soms is het gewoon niet mogelijk om naar een kerk te gaan, of althans een kerk waar jij achter kan staan. Een reformatorisch persoon zal bijvoorbeeld niet naar de Rooms Katholieke kerk gaan. Of vind je dat dat wel moet?
Als ik in een katholiek land ben (reis veel voor mijn werk) ga ik inderdaad naar een katholieke kerk. En geloof me, daar ontmoet ik broeders en zusters. De verschillen zijn kleiner dan dat de Catechismus ons doet geloven. Je kunt beter in de katholieke kerk broeders en zusters ontmoeten dan thuis in je eentje het beter weten.
En ook in Limburg zijn protestantse kerken. Wellicht te licht in sommige ogen, maar ze bestaan!
Daarnaast is het principe van niet reizen op zondag op geen enkele manier Bijbels onderbouwd of te onderbouwen, waarmee het al snel richting de eerder genoemde eigenwillige eredienst gaat.
De niet christelijke landen die je noemt kenmerken zich juist door heel sterk verbonden kerkelijke gemeenschappen.
Maar als ik zie dat in de zomervakantie in bijvoorbeeld Zwitserland reformatorische diensten worden gehouden, terwijl de protestantse kerk 250m verderop die mensen graag welkom zou heten krijg ik niet het idee dat refo's echt de neiging hebben om buiten de eigen kaders te zoeken. Laat staan principiële thuislezers.
EenVasteBurcht schreef:Bovendien: hoe zijn de eerste gemeenten ontstaan, denk je? Door mensen die aansloten bij heidense godsdienst? Nee, door mensen die in hun huizen huisgemeentes begonnen. Van thuislezen kun je uitbreiden naar een huisgemeente, en die huisgemeente kan uitbreiden naar een kerk. Zo is de gemeente in mijn woonplaats ook ooit begonnen. En nu staan we op een punt waarbij het huidige kerkgebouw eigenlijk te klein wordt ! Zo kan de HEERE ook werken. Dat deed hij in de eerste gemeentes, en ook vandaag de dag nog.
Natuurlijk kan een huisgemeente ontstaan vanuit een thuisleessetting. En uiteindelijk zelfs een volwaardige kerkgemeenschap. Ik vermoed dat de meeste kerken ten diepste zo ontstaan zijn. Ik krijg bij veel thuislezers echter het idee dat het "Ik weet alles beter gehalte" daar te groot voor is.
EenVasteBurcht schreef:Wat wél een punt is, is dat je niet pertinent tegen de eredienst of tegen kerken moet zijn. De kerk is namelijk een wezenlijk onderdeel van het christendom: Gemeenschap Der Heiligen. Dat moet je niet zomaar onder de tafel schuiven. Een oplossing als thuislezen is altijd een tijdelijke oplossing bij gebrek aan beter.
Helemaal mee eens.