Moeder gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2007 19:01

Marnix schreef:God geeft vruchtbaarheid, en kinderen... maar ook verantwoordelijkheid.

deze zin vind ik erg mooi. Onze ds gaf aan in ons trouwgesprek dat zeker van de man end e vrouw de verantwoordelijkheid erg belangrijk is.... Als je na twee kinderen 'stopt' omdat de vrouw of de man het anders psygisch niet trekt.... ben je wijs bezig. Ik denk dat je dan ook met verantwoording omgaat met de vruchtbaarheid.

Daarnaast denk ik dat bij ieder de grens anders ligt....

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 26 feb 2007 19:22

Achja, vermenigvuldigen. . .
2x2= een gezinnetje bestaand uit 4 personen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2007 23:23

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat het dan betekent dat 'er maar raak gefokt moet worden', volgens mij worden kinderen dan ook niet meer als zegen ervaren. Al ken ik een gezin wat nu 14 kinderen heeft en waarbij ieder kindje weer van het begin af aan welkom is en die zich iedere keer opnieuw weer gezegend voelen, maar dat terzijde.
Wat ik wel aan probeer te geven is dat de keuze om de gezinsgrootte te beperken wel een zwaarwegende keuze moet zijn. Naar mijn idee wordt er weleens te makkelijk besloten dat de carriere of de portemonnee of weet ik veel wat voorrang heeft. Het gaat er ondertussen bij veel mensen op lijken dat ze vinden dat je alleen maar verantwoord bezig bent als je je gezin beperkt tot 4 personen, hooguit nog een of twee erbij, maar als je het hebt over 8 kinderen bijvoorbeeld, of bovengenoemde 14, dat er al (bijna) hardop wordt gezegd dat je dan erg onverantwoord bezig bent. Terwijl ik met regelmaat gezinnetjes met 2 kinderen met medelijden bekijk, omdat ouders zonodig al hun idealen op die 2 kinderen moeten projecteren.... dan kan je er beter één van de 8 zijn, dan zijn die idealen van de ouders in ieder geval over 8 kinderen verdeeld.... :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2007 08:52

Dat vind ik nou echt een rare opmerking, Haai. Kinderen zijn niet bedoeld om te doen wat de ouders ideaal vinden, dat weet je zelf toch ook.

sela

Berichtdoor sela » 27 feb 2007 08:56

volgens mij is het projecteren van idealen op je kinderen gekoppeld aan het verlaten van je eigen dromen. het valt dus te bezien of iedereen met 2 kinderen aan het projecteren is.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 27 feb 2007 12:27

Ineens heb je het! Je wordt moeder!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 27 feb 2007 15:59

sela schreef:volgens mij is het projecteren van idealen op je kinderen gekoppeld aan het verlaten van je eigen dromen. het valt dus te bezien of iedereen met 2 kinderen aan het projecteren is.
Wow, ja!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 feb 2007 16:05

Wat ik wel zo'n verschrikkelijke onzin vind is dat er hier veelal gesteld wordt dat wanneer je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt je gelijk een heel elftal aan kinderen krijgt :roll:
Mijn ouders bijvoorbeeld hebben nooit voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar hebben ''maar'' twee kinderen gekregen. en zo ken ik nog wel meer voorbeelden.
Ook de discussie over geld vind ik zo'n onzin, tuurlijk kosten kinderen geld, maar echt geen duizenden euro's op jaarbasis. Het is maar welke eisen je zelf stelt, wil je nog twee keer op vakantie, twee auto's rijden, elke maand nieuwe kleren of neem je ook met minder genoegen?

Maar goed om het weer ff over moedergevoelens te hebben, die zijn niet te omschrijven, maar moeder zijn is in mijn ogen in 1 woord geweldig :wink: Mocht je me niet geloven, ga een keer met je moeder praten, of met je schoonmoeder, oma, je zus die al moeder is etc etc. 8)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 feb 2007 16:15

rosekapje schreef:Wat ik wel zo'n verschrikkelijke onzin vind is dat er hier veelal gesteld wordt dat wanneer je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt je gelijk een heel elftal aan kinderen krijgt :roll:
Mijn ouders bijvoorbeeld hebben nooit voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar hebben ''maar'' twee kinderen gekregen. en zo ken ik nog wel meer voorbeelden.
Ook de discussie over geld vind ik zo'n onzin, tuurlijk kosten kinderen geld, maar echt geen duizenden euro's op jaarbasis. Het is maar welke eisen je zelf stelt, wil je nog twee keer op vakantie, twee auto's rijden, elke maand nieuwe kleren of neem je ook met minder genoegen?

Beetje ongenuanceerde reactie!
Dat over dat elftal heeft niemand hier beweerd volgende mij.
En wat betreft geld, zelf als je niet te veel eisen stelt, en genoegen neemt met 'minder' kosten kinderen geld. Babykamer, daarna kinderkamer, kleding, speelgoed, verjaardagen, kerst, zandbak en schommel in de tuin, school, middelbare school met alles erop en erbij, studie, ...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 feb 2007 18:04

rosekapje schreef:Wat ik wel zo'n verschrikkelijke onzin vind is dat er hier veelal gesteld wordt dat wanneer je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt je gelijk een heel elftal aan kinderen krijgt :roll:

Er zijn zat gezinnen waar dat inderdaad prima gaat. Maar ik ken toch ook genoeg gezinnen waar ze, wanneer ze geen voorbehoedsmiddelen zouden gebruiken, inderdaad wel eens een heel elftal aan kinderen zouden krijgen ;).

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 feb 2007 19:38

ik denk dat dat eerder uitzonderingen zijn..

wij gaan het er iig niet op aan laten komen.. op welke manier, daar zijn we nog niet over uit..

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 feb 2007 19:40

Dat is voor iedereen denk ik verschillend. De een voedt er met gemak 9 op en de andere vind 3 al heel veel. En wat iedereen er tegen doet, moet je aan de ander overlaten. Ik weet wel als wij er elf hadden, zou ik geloof ik gek worden. :oops:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 feb 2007 20:50

Ik hoop inderdaad ooit moeder te worden. Lijkt me een hele bijzondere ervaring en verantwoordelijkheid. Zo'n jong mensje dat aan je zorgen wordt toevertrouwd.

Slaat misschien nergens om omdat ik nog niet eens een vriend heb laat staan dat er een kind op komst is. Maar zou je van al je kinderen evenveel kunnen houden? Soms kan ik me daar weleens zorgen over maken. Volgens mn moeder is dat helemaal niet nodig, omdat je van al je kinderen anders houdt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 feb 2007 21:04

Yael schreef:Ik hoop inderdaad ooit moeder te worden. Lijkt me een hele bijzondere ervaring en verantwoordelijkheid. Zo'n jong mensje dat aan je zorgen wordt toevertrouwd.

Slaat misschien nergens om omdat ik nog niet eens een vriend heb laat staan dat er een kind op komst is. Maar zou je van al je kinderen evenveel kunnen houden? Soms kan ik me daar weleens zorgen over maken. Volgens mn moeder is dat helemaal niet nodig, omdat je van al je kinderen anders houdt.

Dat leek mij ook spannend toen de tweede kwam, maar troost je ze zijn alle 2 totaal verschillend, maar even lief.
Wel heb ik het idee dat ik de oudste veel meer aandacht geef. Ze is nu 2 en dribbelt heel de dag mee. Terwijl de tweede nog veel slaapt en op dr dooie gemak in de box kan spelen. Maar ik denk dat veel moeders dat gevoel kennen??

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 27 feb 2007 22:19

Maar goed om het weer ff over moedergevoelens te hebben, die zijn niet te omschrijven, maar moeder zijn is in mijn ogen in 1 woord geweldig :wink: Mocht je me niet geloven, ga een keer met je moeder praten, of met je schoonmoeder, oma, je zus die al moeder is etc etc. 8)

In deze reactie kan ik me heel erg vinden. (zegt een moeder van 4 kinderen.) Ik roep altijd dat we voor een jongenselftal gaan. :mrgreen:
pol schreef:Wel heb ik het idee dat ik de oudste veel meer aandacht geef. Ze is nu 2 en dribbelt heel de dag mee. Terwijl de tweede nog veel slaapt en op dr dooie gemak in de box kan spelen. Maar ik denk dat veel moeders dat gevoel kennen??

Dat je de oudste nu nog meer aandacht geeft is logisch. De jongste geef je heel andere aandacht, hoeft niet altijd veel minder te zijn. De voedingen en het verzorgen is ook aandacht.

Terug naar “Archief”