Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 jan 2007 07:02

IchtusDeogloria schreef:De eerste opmerking suggereert dat als een moslim aanknopingspunten heeft met een christen, dat dan een mosliminvasie onwerkelijk is?? Vreemde redenatie!!

Nee, het suggereert dat christenen best in hun handjes mogen knijpen met de groei van Islam in Nederland. Op ethisch gebied streven beide groepen vaak hetzelfde na.

De duivel vermengt altijd leugen, met een kleinere of grotere scheut waarheid!! Zie boeddhisme, communisme, islam, humanisme etc...

Leg dat eens uit dan. Ik ben toch zo benieuwd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jan 2007 10:49

IchtusDeogloria schreef:
Mag ik je overigens aanraden BBCode in je profiel aan te zetten? Dan werken die quotes misschien eens

Dankjewel voor de tip!! Je bent de enige die mij hierop attent heeft willen maken!

Graag gedaan, dat leest voor iedereen toch wat prettiger. :)

IchtusDeogloria schreef:Dat Luther zich zo extreem uitgelaten had wist ik niet!

Toch enkele kanttekeningen, lees dit aub:

1 ) Luther
Luther laat zich idd. kras uit, maar zowel zijn oordeel als zijn woordkeus waren in die tijd volstrekt aanvaardbaar. Rene Süss zou ongetwijfeld antisemiet geweest zijn in de 16de eeuw en had als theoloog de stelling moeten verdedigen dat de joden onze Heiland hebben vermoord. Overal in Europa tot ver in Rusland was men anti-Semitisch, wij in Nederland zelfs tot ver na WOll. Teruggekeerde joden werden door ons harteloos bejegend en konden niet of met moeite hun eigendommen of zelfs ondergedoken kinderen terugkrijgen. Het laffe gedrag van de Nederlander tijdens de oorlog en het daaruit voortvloeiende kwade geweten alsmede het feit dat er niet veel joden meer zijn heeft onze sterk anti-Semitische houding doen veranderen. Wat Luther betreft, wij kunnen zijn opvattingen niet zomaar transplanteren op onze huidige samenleving want dan zouden wij er toe moeten komen om alle mores en ethische opvattingen van vroeger tijden te evalueren. De humane ehtiek is volop in ontwikkeling en wellicht wordt onze huidige moraal over enkele eeuwen hard veroordeeld.
W.Braak

Ik ben het eens dat antisemitisme in die tijd en tot de tweede wereldoorlog in Europa wijd verbreid was, maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat iedereen antisemiet was en in zo'n extreme vorm als Luther. En het is dan toch vooral de taak van een christen om niet zo te denken en open te staan voor de ander, van welke afkomst of religie hij ook is. Daarmee komen we ook gelijk weer bij de moslims in Nederland, ik denk dat antisemitisme niet veel verwerpelijker is dan de moslimhaat die je bij bepaalde figuren tegenkomt.

W. Braak relativeert hier Luther's uitspraken met een cultuur- en moraalrelativistisch verhaal, wat opzich prima is (alhoewel je wel moet uitkijken het niet goed te praten, want het blijft natuurlijk walgelijk), maar dan moet je daar wel consequent in zijn en toegeven dat het antisemitisme van een Ahmadinejad in zijn situatie en cultuur minstens zo begrijpelijk is.

Overigens geloof ik ook wel dat veel Lutheranen tijdens de oorlog hier anders in stonden dan Luther zelf.

Als je relativeert moet je wel consequent blijven graag!! Niet als het jou in je snelweg te pas komt!! Bij voorbaat dank!
Prima, je hebt echter nog niet aangetoond waar ik selectief zou relativeren.

Kijk eens aan, allemaal zaken waarin de gemiddelde moslim het eerder met je eens zal zijn dan de gemiddelde autochtoon. Dat wordt nog wat, met die mosliminvasie van je.

Alweer een aanknopingspunt bij je islamitische medemens: Luther was tenslotte net zo antisemitisch als veel van die verachtelijke moslimfundamentalisten.

De eerste opmerking suggereert dat als een moslim aanknopingspunten heeft met een christen, dat dan een mosliminvasie onwerkelijk is?? Vreemde redenatie!!

Hm, dat is niet hoe ik het stelde. Ik zei eerst dat moslims en christenen, zoals MrSokkie al zei, op veel gebieden dichter bij elkaar staan dan christenen en hun seculiere landgenoten en die vermeende mosliminvasie dus nog best positief zou kunnen zijn. Dat ik het praten over een mosliminvasie of tsunami van islamisering zwaar overdreven vind staat daar min of meer los van, daar heb ik wel andere redenen voor.

De duivel vermengt altijd leugen, met een kleinere of grotere scheut waarheid!! Zie boeddhisme, communisme, islam, humanisme etc...

Het christelijk geloof is de volledige regenboog! De andere religie's, ideologieën, fiosofieën enzvts., zijn één of meer kleuren uit deze regenboog, en dan uitvergroot!

Nou, dan kun je toch prima met moslims overweg en in gesprek over de overeenkomsten en de kleuren die zij naar jouw idee nog missen? Dat lijkt me heel wat vruchtbaarder dan van een afstandje roepen hoe een verschrikkelijke straf van God dit wel niet zou zijn.

Wat Calvijn hiermee te maken heeft is me nog niet echt duidelijk.

Dit is een eigen aanvulling omdat Luther mij idd niet zo aanspreekt. Zijn impulsiviteit maakt hem soms onmogelijk!!
Na het godsdienstgesprek met Zwingli, waarbij beiden elkaar toch aardig genaderd waren omtrent de avondsmaalleer, weigerde deze soms bijzonder onsympathieke reformator Zwingli de broederhand te drukken. Met de botte woorden: 'Gij hebt een andere geest dan wij!'
Calvijn was redelijk evenwichtig voor die tijd(16e eeuw)!

Dat wil ik best geloven. :)

Eigenlijk had ik mij voorgenomen niet deel te nemen aan welk forum dan ook.
Goed luisteren/lezen en bedachtzaam/weloverwogen antwoorden is niet mijn sterkste kant.
Maar de verleiding om wel te reageren is onoverkomelijk groot!!

Ha, dat laatste was ook precies mijn reden om me ooit aan te melden. :P

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 04 jan 2007 19:28

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:Dat Luther zich zo extreem uitgelaten had wist ik niet!

Toch enkele kanttekeningen, lees dit aub:

1 ) Luther
Luther laat zich idd. kras uit, maar zowel zijn oordeel als zijn woordkeus waren in die tijd volstrekt aanvaardbaar. Rene Süss zou ongetwijfeld antisemiet geweest zijn in de 16de eeuw en had als theoloog de stelling moeten verdedigen dat de joden onze Heiland hebben vermoord. Overal in Europa tot ver in Rusland was men anti-Semitisch, wij in Nederland zelfs tot ver na WOll. Teruggekeerde joden werden door ons harteloos bejegend en konden niet of met moeite hun eigendommen of zelfs ondergedoken kinderen terugkrijgen. Het laffe gedrag van de Nederlander tijdens de oorlog en het daaruit voortvloeiende kwade geweten alsmede het feit dat er niet veel joden meer zijn heeft onze sterk anti-Semitische houding doen veranderen. Wat Luther betreft, wij kunnen zijn opvattingen niet zomaar transplanteren op onze huidige samenleving want dan zouden wij er toe moeten komen om alle mores en ethische opvattingen van vroeger tijden te evalueren. De humane ehtiek is volop in ontwikkeling en wellicht wordt onze huidige moraal over enkele eeuwen hard veroordeeld.
W.Braak

Ik ben het eens dat antisemitisme in die tijd en tot de tweede wereldoorlog in Europa wijd verbreid was, maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat iedereen antisemiet was en in zo'n extreme vorm als Luther. En het is dan toch vooral de taak van een christen om niet zo te denken en open te staan voor de ander, van welke afkomst of religie hij ook is. Daarmee komen we ook gelijk weer bij de moslims in Nederland, ik denk dat antisemitisme niet veel verwerpelijker is dan de moslimhaat die je bij bepaalde figuren tegenkomt.

W. Braak relativeert hier Luther's uitspraken met een cultuur- en moraalrelativistisch verhaal, wat opzich prima is (alhoewel je wel moet uitkijken het niet goed te praten, want het blijft natuurlijk walgelijk), maar dan moet je daar wel consequent in zijn en toegeven dat het antisemitisme van een Ahmadinejad in zijn situatie en cultuur minstens zo begrijpelijk is.

Overigens geloof ik ook wel dat veel Lutheranen tijdens de oorlog hier anders in stonden dan Luther zelf.

Het gaat eigenlijk altijd om de bron waaruit iets opwelt!
Oneerbiedig gesproken(Hij is God in mensengedaante!) is de Here Jezus de Grondlegger van het christelijk geloof.
De theologen spreken vaak over de stijgende lijn der Godsopenbaring. God heeft Zijn wil steeds duidelijker geopenbaart in de bijbel. Toen Abraham geroepen werd door God, was hij een afgodendienaar uit het Babylonische Ur.
Net zoals je tegen een peuter anders praat, en handelt, als tegen een volwassene, zo ook God in zijn omgang met het Joodse volk.
Uit Abraham ontsproten Isaac, Jacob en van daaruit de Israëlieten. Met het voortschrijden der generaties werd de wil van God helderder.
Nu dan..! De kroon op deze Godsopenbaring is het Nieuwe Testament!

Welke kennis heeft ons het oude en nieuwe testament opgeleverd?
Dat het gehele mensengeslacht verdoemelijk is voor God!! Als God je echt aanraakt krijg je zelfkennis. Deze zelfkennis geeft een diepe smart over wie je eigenlijk bent. Dan ga je zoeken naar een uitweg om de welverdiende straf te ontlopen! Je gaat mensen die je in het verleden eventueel hebt benadeeld om vergeving vragen. Heel je leven wordt op zijn kop gezet en je gaat goede werken ontwikkelen. Mensen helpen, vriendelijk gedrag vertonen, bidden etc.. Maar God laat je zien dat het nooit genoeg is!! Onze schuld is niet uit te delgen! Iedere dag voeg je schuld toe op je conto! In gedachte, woord en daad!
Als de wanhoop ten top stijgt, dan ben je klaar voor het genade-evangelie(evangelie betekent: blijde boodschap). De Here Jezus heeft alleen voor zulke mensen zijn leven gegeven op het kruishout te Golgotha.
Zonder verdienste van onze kant word ons genade geschonken!!
Dat is pas een heerlijke boodschap!!

Het oude testament geeft de indruk dat wij goede dingen moeten doen, zoals veel bidden, vasten, mensen helpen en dat we dan van God een aai over de bol krijgen.
Het nieuwe testament zegt dat het goede dingen doen, alleen de buitenkant reinigt!
De Here Jezus noemt dit, weliswaar in een totaal ander verband, witgepleisterde graven!! Wij zijn vanaf de geboorte ziek en het geloof in het kruisoffer, van de Here Jezus Christus, is hiervoor het enige medicijn! Je hoeft en je kunt niets doen om God te plezieren! Alleen door, en uit, genade te geloven in den gekruisigde Here Jezus Christus zul je gered worden(uit dit boosaardig bestaan) en zalig worden. Hij heeft de straf op zich genomen die wij verdienen en nooit kunnen inlossen!

Ja zul je zeggen, wat heeft dit bogus verhaal nu te maken met onze discussie??

Alles!! Het nieuwe testament is een stap vooruit! De koran is een stap terug in het oude testament! Bijvoorbeeld: oog om oog tand om tand, het stenigen van daders, familievete's uitvechten met moordvergunning enzvts.. De grondlegger zelf heeft met het zwaard en met geweld deze religie gegrondvest!

Het christelijk geloof is gegrondvest op de zelfopofferende liefde van onze Heiland!! Hij heeft zich vernederd tot onpeilbare diepte!!

Het gaat om de bron!!

Deze religie is primitief tot op het bot!!!
De islam in Nederland: 'Het paard van Troje!'

Als je relativeert moet je wel consequent blijven graag!! Niet als het jou in je snelweg te pas komt!! Bij voorbaat dank!
Prima, je hebt echter nog niet aangetoond waar ik selectief zou relativeren.

Kijk eens aan, allemaal zaken waarin de gemiddelde moslim het eerder met je eens zal zijn dan de gemiddelde autochtoon. Dat wordt nog wat, met die mosliminvasie van je.

Alweer een aanknopingspunt bij je islamitische medemens: Luther was tenslotte net zo antisemitisch als veel van die verachtelijke moslimfundamentalisten.

De eerste opmerking suggereert dat als een moslim aanknopingspunten heeft met een christen, dat dan een mosliminvasie onwerkelijk is?? Vreemde redenatie!!

Hm, dat is niet hoe ik het stelde. Ik zei eerst dat moslims en christenen, zoals MrSokkie al zei, op veel gebieden dichter bij elkaar staan dan christenen en hun seculiere landgenoten en die vermeende mosliminvasie dus nog best positief zou kunnen zijn. Dat ik het praten over een mosliminvasie of tsunami van islamisering zwaar overdreven vind staat daar min of meer los van, daar heb ik wel andere redenen voor.

Het gaat om de kern! De islam is een wolf in schaapsklederen!
De enige mogelijkheid om hieraan te ontkomen, is dat de Nederlanders weer massaal terug naar de kerk gaan. Niet naar één of andere Mickey Mouse kerk waar de bijbel niet serieus genomen wordt(homopredikanten etc.), maar een bijbelgetrouwe kerk.

Het christelijk geloof is de volledige regenboog! De andere religie's, ideologieën, fiosofieën enzvts., zijn één of meer kleuren uit deze regenboog, en dan uitvergroot!

Nou, dan kun je toch prima met moslims overweg en in gesprek over de overeenkomsten en de kleuren die zij naar jouw idee nog missen? Dat lijkt me heel wat vruchtbaarder dan van een afstandje roepen hoe een verschrikkelijke straf van God dit wel niet zou zijn.

Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!
Als een moslim tegen mij zegt dat mijn geloof onwaar is, dan vind ik dit niet leuk, maar dan mag hij deze mening hebben. Mijn ervaring is dat het andersom anders werkt.
Ik heb respect voor een moslim maar totaal niet voor zijn geloof!!
De praktijk heeft laten zien dat als je dit tegen hun zegt, en ze voelen zich sterk, dat ze aggressief worden.
Nogmaals! het is een primitief, terug in de tijd, geloof!

Wat Calvijn hiermee te maken heeft is me nog niet echt duidelijk.

Dit is een eigen aanvulling omdat Luther mij idd niet zo aanspreekt. Zijn impulsiviteit maakt hem soms onmogelijk!!
Na het godsdienstgesprek met Zwingli, waarbij beiden elkaar toch aardig genaderd waren omtrent de avondsmaalleer, weigerde deze soms bijzonder onsympathieke reformator Zwingli de broederhand te drukken. Met de botte woorden: 'Gij hebt een andere geest dan wij!'
Calvijn was redelijk evenwichtig voor die tijd(16e eeuw)!

Dat wil ik best geloven. :)

Eigenlijk had ik mij voorgenomen niet deel te nemen aan welk forum dan ook.
Goed luisteren/lezen en bedachtzaam/weloverwogen antwoorden is niet mijn sterkste kant.
Maar de verleiding om wel te reageren is onoverkomelijk groot!!

Ha, dat laatste was ook precies mijn reden om me ooit aan te melden. :P

Als ik mijn God en Vader maar niet beschaam door mijn optreden op dit forum!

Alle eer en glorie aan den Here Jezus Christus!!!
Laatst gewijzigd door IchtusDeogloria op 04 jan 2007 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.(Filippenzen 4:13)

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 04 jan 2007 19:45

Nee, het suggereert dat christenen best in hun handjes mogen knijpen met de groei van Islam in Nederland. Op ethisch gebied streven beide groepen vaak hetzelfde na.

Het antwoord hierop vindt je bij het antwoord aan de tolkienlezer!
De islam blijft niet stilstaan bij een beetje groei! Het wil alles opslokken en islamiseren.

Nederland keer terug naar de bjbel voor het te laat is!!!

Leg dat eens uit dan. Ik ben toch zo benieuwd.

De duivel komt niet met vuur uit zijn mond op bokkepoten. De duivel komt met list en bedrog! Pseudoreligie's zoals boeddhisme, islam, humanisme, communisme enzvts. zijn misleidend.
Je kunt God alleen maar behagen door, als schuldverslagen zondaar, te geloven in het kruisoffer van den Here Jezus Christus!! Zie mijn uitleg aan Aragorn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2007 01:44

Ehm... volgens mij is het toch min of meer fatsoenlijk om medemensen te respecteren zoals zij zijn - dus ook hun geloof. Ik accepteer jouw geloof ook, hoewel jij ongetwijfeld weinig affiniteit met de kerken hebt waar ik mij zo thuis voel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 jan 2007 11:10

Opti, iemands geloof respecteren wil niet zeggen dat je je twijfels moet verbergen over de afgoden die zij dienen. Dit om Salamonotische omstandigheden te verkomen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2007 11:23

Rijnmond schreef:Opti, iemands geloof respecteren wil niet zeggen dat je je twijfels moet verbergen over de afgoden die zij dienen. Dit om Salamonotische omstandigheden te verkomen.

Geheel mee eens. Je mag er best je mening over geven, mits dit constructief is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 05 jan 2007 15:02

Optimatus schreef:Ehm... volgens mij is het toch min of meer fatsoenlijk om medemensen te respecteren zoals zij zijn - dus ook hun geloof. Ik accepteer jouw geloof ook, hoewel jij ongetwijfeld weinig affiniteit met de kerken hebt waar ik mij zo thuis voel.

Rijnmond schreef:Opti, iemands geloof respecteren wil niet zeggen dat je je twijfels moet verbergen over de afgoden die zij dienen. Dit om Salamonotische omstandigheden te verkomen.

Optimatus schreef:Geheel mee eens. Je mag er best je mening over geven, mits dit constructief is.

Ik respecteer een moslim niet alleen!!! In nood zal ik hem zo mogelijk bijstaan en helpen! Dit heb ik, uit genade, dankzij het zaligmakende geloof in de Here Jezus, al een aantal malen mogen doen! Prijs Zijn heerlijke Naam!!

Als iemand tegen mij zegt dat een willekeurig object zwart gekleurd is, terwijl de kleur wit is, dan heb ik respect voor deze persoon maar niet voor zijn mening!

Wel zal ik het feit dat een moslim gelooft, wat hij gelooft, moeten respecteren.
Maar het geloof(in dit geval de islam) zelf is een leugen!!

De Here Jezus is de enige Weg, de Waarheid en het leven!

Wat voor een kerk jij naar toe gaat dat is jouw persoonlijke zaak. Als je maar weet en daadwerkelijk inleeft: 'Geef mij de Here Jezus of ik sterf!!'

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jan 2007 15:38

IchtusDeogloria schreef:Wel zal ik het feit dat een moslim gelooft, wat hij gelooft, moeten respecteren.

Jouw redenatie kan ik volgen, maar om het op deze manier op een forum
te schrijven, daar in kan jou niet volgen. Dit getuigt m.i. niet van respect
voor andermans geloof. Dit omdat jij het andere geloof plein plubic als
leugen bestempelt.

Op deze manier raisonneren, haalt elke grond voor een goed gesprek
met een anders gelovige weg. Sterker nog, het is de juiste voedings
bodem voor "haat".
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 05 jan 2007 16:23

Harm-J schreef:
IchtusDeogloria schreef:Wel zal ik het feit dat een moslim gelooft, wat hij gelooft, moeten respecteren.

Jouw redenatie kan ik volgen, maar om het op deze manier op een forum
te schrijven, daar in kan jou niet volgen. Dit getuigt m.i. niet van respect
voor andermans geloof. Dit omdat jij het andere geloof plein plubic als
leugen bestempelt.

Op deze manier raisonneren, haalt elke grond voor een goed gesprek
met een anders gelovige weg. Sterker nog, het is de juiste voedings
bodem voor "haat".

Jouw redenatie kan ik ook volgen, maar het ligt niet zo zwart/wit als jij het stelt. De mensen(ook moslims!) die dit forum, misschien terloops bezoeken, moeten niet de indruk krijgen dat het allemaal één pot nat is: 'Christen, Jood, moslim, hindoeïst, enzvts..'
Het maakt wel degelijk uit wat je gelooft!

Als een moslim mij zo benadert als ik hun benader, dan heb ik respect voor het feit dat dit zijn mening is maar niet voor de mening zelf.

Ik zal hem daarom niet haten, maar voor hem bidden!

Ik zal nooit zeggen dat de moslim zelf een duivel is, want de hele mensheid is van dezelfde Adams-lap gescheurd.

Jood, christen, moslim, boeddhist, IchtusDeogloria, Harm J. etc., we hebben allen hetzelfde zaligmakend geloof nodig in den gekruisigden Here Jezus Christus!
Laatst gewijzigd door IchtusDeogloria op 05 jan 2007 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jan 2007 16:27

IchtusDeogloria schreef:*blabla*

Inderdaad, dat vroeg ik me al af. Ik vind het prima dat jij het christendom prefereert boven de islam (ik over het algemeen ook), maar dat is niet het punt. Het gaat erom hoe je vervolgens met je medemensen omgaat die daar niet zo tegenaan kijken. En om van de islam nu staatsvijand nr. 1 te maken slaat in dat verband nergens op.

Deze religie is primitief tot op het bot!!!
De islam in Nederland: 'Het paard van Troje!

Dat valt mee, de islam was in de middeleeuwen redelijk sophisticated vergeleken met het christendom.

Het gaat om de kern! De islam is een wolf in schaapsklederen!
De enige mogelijkheid om hieraan te ontkomen, is dat de Nederlanders weer massaal terug naar de kerk gaan. Niet naar één of andere Mickey Mouse kerk waar de bijbel niet serieus genomen wordt(homopredikanten etc.), maar een bijbelgetrouwe kerk.

Leuk dat je er zo tegenaan kijkt, maar je gaat niet echt in op wat ik hierboven zei.

Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!

Oh, daarjuist zei je anders nog dat iedere andere religie één of meer kleuren uit die vermeende christelijke regenboog had. Waarom de islam nu opeens niet meer?

Als een moslim tegen mij zegt dat mijn geloof onwaar is, dan vind ik dit niet leuk, maar dan mag hij deze mening hebben. Mijn ervaring is dat het andersom anders werkt.
De praktijk heeft laten zien dat als je dit tegen hun zegt, en ze voelen zich sterk, dat ze aggressief worden.

Aangenomen dat je gelijk hebt, wat niet altijd zo is, is dat nog geen argument om je ook zo te gedragen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 jan 2007 16:55

Optimatus schreef:

Geheel mee eens. Je mag er best je mening over geven, mits dit constructief is.

Natuurlijk mag je je mening best geven, onder de constructieve voorwaarde, en alleen als je bijzonder veel van het onderwerp af weet. Je mening geven met als grondslag: "Ik weet niks van jouw geloof, maar mijn geloof zegt dat het onwaar is, dus is dat zo." is bijzonder onsympathiek.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jan 2007 17:11

IchtusDeogloria schreef:Jouw redenatie kan ik ook volgen, maar het ligt niet zo zwart/wit als jij het stelt. De mensen(ook moslims!) die dit forum, misschien terloops bezoeken, moeten niet de indruk krijgen dat het allemaal één pot nat is: 'Christen, Jood, moslim, hindoeïst, enzvts..'
Het maakt wel degelijk uit wat je gelooft!

Dat is een stelling die ik niet ten volle kan ondersteunen. Van uit een Christelijk
geloofsperpectief gezien wel ja. Als iemand de stelling: "Het maakt wel degelijk
uit wat je gelooft", gebruikt als een opening van een gesprek gebruik, lijkt mij een
goed gesprek bij bijvoorbaat kansloos.

IchtusDeogloria schreef:Als een moslim mij zo benadert als ik hun benader, dan heb ik respect voor het feit dat dit zijn mening is maar niet voor de mening zelf.

Ik begin mij werkelijk af te vragen of en hoe jij anders gelovigen in reallife benaderd?
Kan jij mij hiervan een voorbeeld geven?

IchtusDeogloria schreef:Ik zal hem daarom niet haten, maar voor hem bidden!

Wat vraag jij dan in jouw gebed aan God ?

IchtusDeogloria schreef:Ik zal nooit zeggen dat de moslim zelf een duivel is, want de hele mensheid is van dezelfde Adams-lap gescheurd.

Jij bestempeld wel hun geloof als een leugen..... "Sommige" radicale Moslims doen
dat ook. Zij bestempelen het Christelijk geloof op basis van de Koran als een leugen.
Daarbij kunnen ze ook nog gebruik maken van de zwaardverzen, zie daar grond ge-
noeg voor een geloofs oorlog.
Zou dat zijn wat God wil? Luid het 2e grote gebod niet: Het tweede, daaraan gelijk,
is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse
wet en de profeten.

IchtusDeogloria schreef:Jood, christen, moslim, boeddhist, IchtusDeogloria, Harm J. etc., we hebben allen hetzelfde zaligmakend geloof nodig in den gekruisigden Here Jezus Christus!

Hierover denken wij blijkbaar verschillend. Ik (Harm-Jan) gelooft dat wat de Gkv
verkondigd de ware leer is. Toch sluit ik niet uit dat anders gelovigen (zoals door
mij elders in dit forum ook al geschreven is) dat een anders gelovige niet behouden
zou kunnen worden. Het is God die het uiteindelijke oordeel uitspreekt over de gelo-
vigen en de niet gelovigen.

Ik geloof in één Heilige Algemene Christelijke kerk.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 05 jan 2007 17:46

Aragorn schreef:

Inderdaad, dat vroeg ik me al af. Ik vind het prima dat jij het christendom prefereert boven de islam (ik over het algemeen ook), maar dat is niet het punt. Het gaat erom hoe je vervolgens met je medemensen omgaat die daar niet zo tegenaan kijken. En om van de islam nu staatsvijand nr. 1 te maken slaat in dat verband nergens op.

Samen met de nazi-sympathisanten(extreem rechts) en de steeds verder afglijdende atheïsten(alles wat God verboden heeft legaliseren!), staan de islamieten op de 1e plaats.

IchtusDeogloria schreef:Deze religie is primitief tot op het bot!!!
De islam in Nederland: 'Het paard van Troje!

Aragorn schreef:Dat valt mee, de islam was in de middeleeuwen redelijk sophisticated vergeleken met het christendom.

De islamitische geleerden hadden de grieks-romeinse wereld uit de oudpapierbak gevist, en daar was een hoogstaande cultuur uit ontstaan.
Het europese alfabet en het schaakspel bijvoorbeeld zijn arabisch/islamitische uitvindingen.

De wrede en primitieve kruistochten van zogenaamde christenen, hebben hier een hoop schade aangericht.
De oorzaken van het ontstaan van de kruistochten hadden te maken met macht en geld, vermengd met een scheutje christelijk idiealisme.

Hoogstaande cultuur en beschaving ontwikkelen, wil niet zeggen dat de uitgangspunten van deze culturen en beschavingen moreel verantwoord zijn.
De zogenaamde hoogstaande beschavingen en culturen hadden altijd zeer scherpe kantjes.
De grieken en romeinen bijvoorbeeld kenden de slavernij, de gladiatorenspelen, knapenschenderij enzvts..

Ook onze christelijke beschaving is zeker niet zonder smet. Toch zijn de christelijke fundamenten geworteld in een opofferende Grondlegger.
De islamitische fundamenten wortelen in een aggressieve grondlegger.
Daarom is deze godsdienst een stap terug i.p.v. een stap voorwaarts! Met alle mogelijke consequenties die hieruit voortvloeien!

Aragorn schreef:Hm, dat is niet hoe ik het stelde. Ik zei eerst dat moslims en christenen, zoals MrSokkie al zei, op veel gebieden dichter bij elkaar staan dan christenen en hun seculiere landgenoten en die vermeende mosliminvasie dus nog best positief zou kunnen zijn. Dat ik het praten over een mosliminvasie of tsunami van islamisering zwaar overdreven vind staat daar min of meer los van, daar heb ik wel andere redenen voor.

IchtusDeogloria schreef:Het gaat om de kern! De islam is een wolf in schaapsklederen!

Aragorn schreef:Leuk dat je er zo tegenaan kijkt, maar je gaat niet echt in op wat ik hierboven zei.

Nogmaals, het gaat om de kern. Ik beschouw het niet als positief, dat wij op sommige morele punten eensdenkend zijn. Dat probeer ik de hele tijd uit te leggen. De duivel vermengt leugen met waarheid, dus uiteraard zijn er overeenkomsten.

IchtusDeogloria schreef:De duivel vermengt altijd leugen, met een kleinere of grotere scheut waarheid!! Zie boeddhisme, communisme, islam, humanisme etc...

Aragorn schreef:Nou, dan kun je toch prima met moslims overweg en in gesprek over de overeenkomsten en de kleuren die zij naar jouw idee nog missen? Dat lijkt me heel wat vruchtbaarder dan van een afstandje roepen hoe een verschrikkelijke straf van God dit wel niet zou zijn.

IchtusDeogloria schreef:Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!

Aragorn schreef:Oh, daarjuist zei je anders nog dat iedere andere religie één of meer kleuren uit die vermeende christelijke regenboog had. Waarom de islam nu opeens niet meer?

Als je maar één kleur hebt dan mis je voor de rest toch de hele regenboog. Een vergelijking gaat altijd mank!! Het gaat er bij een vergelijking altijd om om iets te verduidelijken. Als de andere partij de clou mist, dan word de vergelijking krom getrokken!

IchtusDeogloria schreef:Als een moslim tegen mij zegt dat mijn geloof onwaar is, dan vind ik dit niet leuk, maar dan mag hij deze mening hebben. Mijn ervaring is dat het andersom anders werkt.

Aragorn schreef:Aangenomen dat je gelijk hebt, wat niet altijd zo is, is dat nog geen argument om je ook zo te gedragen.

Met aggressief bedoel ik fysiek!! Ik ga geen moslims vermeubelen alleen omdat ze mijn geloof beledigen!
Dit heb ik van heidenen zo vaak moeten slikken!! Vloeken, de opmerking: 'Bijbelblaadjes gebruiken wij als sigarettepapier in de bajes', enzvts. Dan ga ik geen fysiek geweld gebruiken!
Moslims worden fysiek dreigend, als ze zich sterk voelen, als je zegt: 'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jou geloof.'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jan 2007 19:13

IchtusDeogloria schreef:
Aragorn schreef:

Samen met de nazi-sympathisanten(extreem rechts) en de steeds verder afglijdende atheïsten(alles wat God verboden heeft legaliseren!), staan de islamieten op de 1e plaats.

Maar waarom dan? In hoeverre ervaar jij dat jouw persoonljike vrijheden en levensvreugde (of die van een ander) aangetast worden door de aanwezigheid van een moslimminderheid in dit land?

Hoogstaande cultuur en beschaving ontwikkelen, wil niet zeggen dat de uitgangspunten van deze culturen en beschavingen moreel verantwoord zijn.

Klopt, maar jij had het over primitiviteit en dat heeft niet zoveel met moraal te maken.

Ook onze christelijke beschaving is zeker niet zonder smet. Toch zijn de christelijke fundamenten geworteld in een opofferende Grondlegger.
De islamitische fundamenten wortelen in een aggressieve grondlegger.
Daarom is deze godsdienst een stap terug i.p.v. een stap voorwaarts! Met alle mogelijke consequenties die hieruit voortvloeien!

Zolang de moslims hier ook gewoon onze democratische rechtsstaat en haar regels accepteren (wat het overgrote deel doet) voorzie ik geen negatieve consequenties. Ik ben benieuwd welke jij ziet?

Nogmaals, het gaat om de kern. Ik beschouw het niet als positief, dat wij op sommige morele punten eensdenkend zijn. Dat probeer ik de hele tijd uit te leggen. De duivel vermengt leugen met waarheid, dus uiteraard zijn er overeenkomsten.

Waarom is dat niet positief? Dat kan toch leiden tot een samenleving die meer is zoals jij hem graag ziet: zonder homohuwelijk, euthanasie, etc.

IchtusDeogloria schreef:Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!

Aragorn schreef:Oh, daarjuist zei je anders nog dat iedere andere religie één of meer kleuren uit die vermeende christelijke regenboog had. Waarom de islam nu opeens niet meer?

Als je maar één kleur hebt dan mis je voor de rest toch de hele regenboog. Een vergelijking gaat altijd mank!! Het gaat er bij een vergelijking altijd om om iets te verduidelijken. Als de andere partij de clou mist, dan word de vergelijking krom getrokken!

Wat wilde je met deze vergelijking dan eigenlijk verduidelijken?

Aragorn schreef:Aangenomen dat je gelijk hebt, wat niet altijd zo is, is dat nog geen argument om je ook zo te gedragen.

Met aggressief bedoel ik fysiek!! Ik ga geen moslims vermeubelen alleen omdat ze mijn geloof beledigen!
Dit heb ik van heidenen zo vaak moeten slikken!! Vloeken, de opmerking: 'Bijbelblaadjes gebruiken wij als sigarettepapier in de bajes', enzvts. Dan ga ik geen fysiek geweld gebruiken!
Moslims worden fysiek dreigend, als ze zich sterk voelen, als je zegt: 'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jou geloof.'

Ik hoor of lees anders nooit van moslims in Nederland die mensen die iets anders geloven om die reden in elkaar slaan.

Terug naar “Archief”