avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2006 15:22

Gerdien B. schreef:God heeft mij verschillende malen duidelijk gemaakt dat Hij mij lief heeft, dat Hij van mij houdt, dat ik ZIjn kind mag Zijn, dat mijn zonden door Jezus betaald zijn, dat Ik door Jezus mij Zijn dochter noemen mag.

ik kan zo nog wel even door gaan. Kort gezegt: God heeft mij duidelijk gemaakt dat ik door Zijn genade en het bloed vn Jezus mij Zijn kind mag noemen.

Het Avondmaal daar worden we stil gezet bij het bloed dat vergoten is voor onze zonden, Het lichaam van Jezus dat verbroken is door onze zonden. Juist daar mag ik belijden dat door die gebeuretenis ik vrij tot God mag gaan en dat God mij door dat vergoten bloed mij in ZIjn genade aangenomen heeft. Hij nodigt mij door om dat met Hem te gedenken.

Niet dat ik nu zo zondeloos over de wereld loop. Nee, ik ben nog steeds een klein mensje op deze grote aarde die enorm veel zonden doet.
En echt waar Jantjes... ik ben en blijf een klein nietig mensje die de ene fout na de andere maakt. Ik voel me heel niet zo goed zoals jij van de week dacht. integendeel zelfs. Maar ik mag wel weten dat God mij in Zijn genade over mij ontfermt en dat Jezus mij nodigt om aan Zijn tafel te komen zitten.

Amen!

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 17 sep 2006 11:47

De brief aan de Korinthiërs is geschreven aan gelovigen, deze mensen hielden er nu niet bepaald een gelovige levensstijl op na,maar het waren wél gelovigen! Ze hadden recht op het eeuwige leven, maar hun praktische wandel was werelds.
Aan deze gelovigen schreef Paulus zijn brieven: met veel accent op hoe je het dan zou moeten doen.

De bijbel leert ons dat we zondaren zijn, tot niets in staat. Vanuit ons zelf is er dus niets goeds te vinden. We kunnen niet tot God komen. Welnu; op Golgotha is God naar de mensen toe gekomen door Zijn eigen Zoon, Hij heeft de zonde der wereld weggenomen: het zondeprobleem opgelost. De toegang tot God is vrij, als je in Hem gelooft, op Zijn Woord vertrouwd, het als waar aanneemt, dan ben je een gelovige en zou je moeten leven door de Geest (oude mens afleggen:vlees, nieuwe aandoen:geest. Romeinen 8). Zonde blijf je doen, omdat je nog in het vlees bent, maar God rekent dit niet! Denk je echt dat als je wedergeboren bent je geen zonde meer doet of zelfs kan minderen?!

Wij als mensen zouden het ook niet rekenen: simpelweg omdat God het ons ook niet toerekent (zie gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht Matthéüs 18). Wie zijn wij om de eerste steen te werpen? Zelfs de Farizeeën wisten het en dropen één voor één af..

Wij hebben verantwoordelijkheid aan God afteleggen en niet aan de mensen (ook niet aan de kerkeraad of de dominee). Waar Paulus het over heeft is dat we van die gelovigen die een wereldse levensstijl er op na houden ons zouden afkeren. Immers, wij zouden niet hen navolgen. Wat mensen doen met hun leven dat moeten ze zelf weten, de Enige waar men rekening mee zou moeten houden is God. Hij is de Rechter, niet wij (1 Johannes 3:19-21).

Als een ongelovige aangaat, is dat een probleem tussen die mens en God. Wie zijn wij om te oordelen; wij zijn immers ook slechts te gast. Laat het aan de Gastheer over. Het is niet onze eigen tafel…vanwaar de tafelwachten, censuur en dergelijke??

Matthéüs 26 handelt over het avondmaal, vers 28: want dat is Mijn bloed, des nieuwen testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
Het bloed is inderdaad op Golgotha vergoten, de zonden zijn vergeven. Maar bloed dat vloeit reinigt niet, bloed dat circuleert in het lichaam dat reinigt ons van dode werken. Het gaat hierover het bloed van het nieuwe testament: het Leven.
Als je aan het Avondmaal deelneemt, dan gedenk je niet in de eerste plaats aan wat Hij ooit voor ons deed, maar aan wat Hij NU voor ons doet, als wij in Hem blijven. Zie Hebreeën 8,9,10, Johannes 17 en nog veel meer: daar gaat het in de bijbel over: wedergeboorte en dan verder…..

Als bloed staat voor de dood en de Heer zegt: Mijn bloed des nieuwen testaments… dan zou het nieuwe verbond een verbond des doods zijn….

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 sep 2006 08:03

Mooi uitgelegd Gerdien.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 sep 2006 18:16

Gerdien B. schreef:God heeft mij verschillende malen duidelijk gemaakt dat Hij mij lief heeft, dat Hij van mij houdt, dat ik ZIjn kind mag Zijn, dat mijn zonden door Jezus betaald zijn, dat Ik door Jezus mij Zijn dochter noemen mag.

ik kan zo nog wel even door gaan. Kort gezegt: God heeft mij duidelijk gemaakt dat ik door Zijn genade en het bloed vn Jezus mij Zijn kind mag noemen.

Het Avondmaal daar worden we stil gezet bij het bloed dat vergoten is voor onze zonden, Het lichaam van Jezus dat verbroken is door onze zonden. Juist daar mag ik belijden dat door die gebeuretenis ik vrij tot God mag gaan en dat God mij door dat vergoten bloed mij in ZIjn genade aangenomen heeft. Hij nodigt mij door om dat met Hem te gedenken.

Niet dat ik nu zo zondeloos over de wereld loop. Nee, ik ben nog steeds een klein mensje op deze grote aarde die enorm veel zonden doet.
En echt waar Jantjes... ik ben en blijf een klein nietig mensje die de ene fout na de andere maakt. Ik voel me heel niet zo goed zoals jij van de week dacht. integendeel zelfs. Maar ik mag wel weten dat God mij in Zijn genade over mij ontfermt en dat Jezus mij nodigt om aan Zijn tafel te komen zitten.
Beste Gerdien B,

Ik reageer nog eens op jou antwoord op mijn vraag.
Allereerst bedoel ik dit niet als een veroordeling of wat ook, het gaat mijn om eenheid in verscheidenheid. Jij zij het al dat je gevoelig was. Jou antwoordt vind ik ook zo, dus op je gevoel gebaseerd. God heeft jou duidelijk gemaakt, zo schreef je, dat Hij van jou houd, kind mag zijn en lief heeft door Christus.
Ook het avondmaal formulier spreekt over gevoel.
Nadat er drie onderzoeks / beproevings zaken worden weergeven zegt het formulier: daarentegen die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel.

Er staan dus zaken in, wat wij moeten gevoelen. Wat mijn dan opvalt is dat er geen zaken in vermeld staan zoals jij zegt te gevoelen, zoals: God je lief krijgt, Hij van je houd of dat je je zijn kind mag noemen.
Er staat zelf in dat je een zodanig geloof moed hebben, zo sterk en bijzonder dat je op de plaats van Christus kan gaan staan om te leiden en te streven. Hoe verklaar jij dat formulier dan, omdat ik hier een beetje een tegenstelling noem in gevoelen zoals jij gezegd hebt, en ik gevoel genoemd hebt.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling te veroordelen, kwetsen of wat ook, maar er kunnen verschillen zijn in het beleven.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2006 18:25

Er zijn twee dingen aan de orde. Wat zegt de Bijbel en wat zegt het Avondmaalformulier dat bij jullie gebruikt wordt.
En dan is er nog een vraag: wat is belangrijker: de Bijbel of wat mensen gemeend hebben eruit te moeten halen om zo tot een formulering van belijden te komen alvorens men aan het Avondmaal gaat.

Ik kan mij geheel vinden in wat Gerdien zegt: God heeft ons zo liefgehad dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven. Ik mag nu Zijn kind zijn en Hij houdt van mij met al mijn lek en gebrek. En juist omdát Hij van mij houdt nodigt Hij mij aan Zijn Tafel en in het gedenken van Zijn dood en opstanding, in het gedenken van het bloed dat vergoten is, het lichaam dat gebroken is, word ik mij weer bewust van de grote genade waaruit ik mag leven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 sep 2006 20:42

Eens Riska! ;)
Jantjes schreef:Ook het avondmaal formulier spreekt over gevoel.
Nadat er drie onderzoeks / beproevings zaken worden weergeven zegt het formulier: daarentegen die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel.

Dat gaat over de elende, verlossing en dankbaarheid.
Als je twijfeld of ik die stukken ken, dan kan ik je verzekeren dat ik ze ken. Ik wens nooit iemand toe de ellende die ik ben tegen gekomen. Kan je verzekeren dat het zo zwaar was dat ik bijna mijn hoofd tegen een muur aan heb gegooid of nog erger. God alle eer want Hij heeft mij zijn liefde zaten zien (niet alleen voelen). Zonder Hem was ik hier nooit door gekomen.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet altijd eens ben met het ophangen van bekeringen aan deze drie stukken. Aangezien Jezus zelf ook niet vraagt naar de ellendige staat van de mensen die naar Hem toe komen. Hij vergeeft ze omdat ze in Hem geloven!!!
Er staan dus zaken in, wat wij moeten gevoelen. Wat mijn dan opvalt is dat er geen zaken in vermeld staan zoals jij zegt te gevoelen, zoals: God je lief krijgt, Hij van je houd of dat je je zijn kind mag noemen.
Er staat zelf in dat je een zodanig geloof moed hebben, zo sterk en bijzonder dat je op de plaats van Christus kan gaan staan om te leiden en te streven. Hoe verklaar jij dat formulier dan, omdat ik hier een beetje een tegenstelling noem in gevoelen zoals jij gezegd hebt, en ik gevoel genoemd hebt.

Nooit en te nimmer kan ik op de plek van Christus te komen staan..
Als iemand mij nu zou vragen dat ik moet kiezen of God verlaten of ze nemen mij mijn leven af. Dan zal mij antwoord zijn: Ik kan en zal God nooit en te nimmer verlaten. Al houd ik nog zo enorm veel van Optimatus en nog vele andere mensen. Ik kan God niet aan de kant zetten.
Maar daarmee sta ik niet op de plaats van Christus. Door mij zullen nooit mensen zalig kunnen worden, alleen door het bloed van Jezus.
het enige wat ik kan doen is mensen laten zien hoe belangrijk God is, hoeveel steun je aan God kan hebben en hoe rijk een leven met God is.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling te veroordelen, kwetsen of wat ook, maar er kunnen verschillen zijn in het beleven.

Het is oke ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 sep 2006 08:24

Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het idee formulier.
Er staan waardevolle, troostvolle en verblijdende dingen in, dat zeker. Maar ik ben bang dat de inhoud van het formulier vaak wordt gebruikt om anderen om de oren te slaan over dingen als zondekennis etc.

Voor mij werkt het toch vooral zo dat als er genodigd wordt bij het Avondmaal dat ik niet kan blijven zitten. wie ben ik om de roepstem van mijn Heiland af te wijzen? En ik weet dat ik elke dag weer verkeerde dingen doe en elke keer neem ik mij voor om heilig te leven.
Ik heb God gewoon nodig en elke keer moet ik achter het werk van Jezus schuilen om Hem onder ogen te komen.
En eerlijk is eerlijk, de ene keer heb je wat meer besef van je zonde als de andere keer, maar ik weet wel dat de Heer telkens tot mij spreekt als ik daar zit. Dan geeft Hij mij een lied: "Heer. uw bloed dat reinigt mij."
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2006 09:06

elbert schreef:
Optimatus schreef:Maar voor wie is het H. Avondmaal nu bedoeld? Voor zondaars of voor zondelozen?

Voor zondaars die berouw kennen over hun zonden, zich verlost weten door de Heere en oprecht voornemens zijn om in dankbaarheid aan Hem te leven.

Daar kun je dus alle kanten mee op - een kerkenraad kan dit niet beoordelen zonder aan inquisitieachtige praktijken te gaan doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 sep 2006 15:47

GerdienB schreef:
Dat gaat over de elende, verlossing en dankbaarheid.
Als je twijfeld of ik die stukken ken, dan kan ik je verzekeren dat ik ze ken. Ik wens nooit iemand toe de ellende die ik ben tegen gekomen. Kan je verzekeren dat het zo zwaar was dat ik bijna mijn hoofd tegen een muur aan heb gegooid of nog erger. God alle eer want Hij heeft mij zijn liefde zaten zien (niet alleen voelen). Zonder Hem was ik hier nooit door gekomen.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet altijd eens ben met het ophangen van bekeringen aan deze drie stukken. Aangezien Jezus zelf ook niet vraagt naar de ellendige staat van de mensen die naar Hem toe komen. Hij vergeeft ze omdat ze in Hem geloven!!!

Beste GerdienB ik ga proberen het met liefde te zeggen en als het niet zo bij jou over komt moet je het mij zeggen. Ik geloof zeer zeker dat jij een hoop ellende heeft meegemaakt in je leven, dat zal zeker niet gering zijn geweest als ik jou verslag daarvan zo lees, maar toch…maar toch… Gerdien, dat is niet de ellende die bedoel wordt in de door jou aangehaalde drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid). Jij bent er zo vast van verzekerd dat je de driestukken kent. Als ik het nu alleen even over dat eerste stuk mag hebben, dan wenst je niemand toe om deze ellende mee te maken. Maar Gerdien, de mensen die die drie stukken hebben opgesteld wensten juist wel dat je dat eerste, die ‘ellende’ leert kennen, maar dat is dan ook een totaal andere ellendesituatie als die jij nu genoemd heb. De vreeslijke narigheid die jij meemaakte, hoewel ik het niet precisie kent, is eigelijk een noodsituatie, een misère. De ellende, het eerste genoemde van de driestukken, is een ellende genoemd omdat wij God niet meer recht kennen, maar dat hebben wij totaal niet in de gaten dat we God kwijt zijn en daarom is het een ‘ellende’ genoemd. Die ellende betekend eigelijk ‘uit je eigen land’ of ‘uitlandig’ dat dus wil zeggen ‘uit de hemel’, dat wij in een land leven (deze aarde) waar God niet meer is, wat een ellende.

Best Gerdien ik stop nu even, want ik zou nu heel, heelveel willen gaan vertellen, maar begrijp je wat ik hiermee nu gezegd heb? Niet omdat ik het zegt, maar jou begrip over ‘ellende’ (van de drie stukken) is niet juist. ik begrijp nu ook dat jij zegt het niet eens te zijn met mensen die hun bekering aan die driestukken ophangen, want als je geen recht zicht op die driestukken hebt spreekt je langs elkaar heen en kan je onmogelijk iemand anders die hier naar verwijst begrijpen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 sep 2006 15:54

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg aangegeven, maar de ellende van de wereld zeg maar en de zonde ellendekennis zijn samen gegaan. Ze zijn niet los te koppelen.
De ellendekennis waar jij op doelt ken ik ook echt wel. Ik heb alleen geen behoefte om hier verder over uit te weiden aangezien dat met te prive zaken in combinatie staan. Al was het voor mij niet moeilijk om mezelf ellendig te zien, want ik was nog negatiever dan negatief over mezelf. Daardoor denk ik dat ik het anders beleefde, ervaren heb dan dat je vaak in de kerk te horen krijgt.
Er wordt mij inziens te grote nadruk op de ellende kennis gelegd.
Ellende betekend uitlandig. Je komt er achter dat je buiten God bent en je eigenlijk zonder Hem niet meer verder wilt leven. Meer is de ellendekennis niet.
We hoeven niet dagen door het stof te kruipen. We moeten met God willen leven en geen stap meer zonder Hem willen zetten.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 sep 2006 19:49

Afbeelding

???

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 20:04

Vraag aan Jantjes: Hoe kom je volgens jou aan elledekennis en is dat noodzakelijk om tot Christus te mogen komen?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 20 sep 2006 20:13

Omega schreef:Vraag aan Jantjes: Hoe kom je volgens jou aan elledekennis en is dat noodzakelijk om tot Christus te mogen komen?

ellendekennis krijg je door de werking van de H.G
je zal in je ogen de grootste zondaar worden die er is paulus zei van zichzelf dat hij de voornaamste der zondaren was.
(graaf maar dieper o mensenkind en gij zult meer gruwelen vinden)
ellendekenis komt voor Godskennis.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 sep 2006 20:19

Ellende kennis is er achterkomen dat je buiten God niet kan leven.

Hoe veel ellendekennis je moet hebben? Zoveel tot je door Jezus bij God komt. De 1 moet een meter de put in en de ander een kilometer.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 20:31

Goofy schreef:

ellendekennis krijg je door de werking van de H.G

Wel, de Catechismus is het dan toch niet met jou eens. De ellende kennen wij uit de wet Gods. Rom. 3:20: "Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde."

ellendekenis komt voor Godskennis.

Wist je dat in het hele Nieuwe Testament het woord "ellende" niet eenmaal voorkomt? Kennis van de Heere (Godskennis) juist vele keren. Over zondekennis wordt alleen gesproken in relatie tot de wet. Geen enkele keer in relatie tot bekering of Godskennis. Hoe zou dat komen denk je?

Terug naar “Archief”