GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2007 13:22

Daar hebben Hananja en ik het al wel een keer zo tussen neus en lippen over gehad, ahoewel ik dan liever naar de PKN ga dan naar de HHK, omdat vooral het vormending van de Gergem mij vaak wat tegenstaat (formaat hoeden, je snapt wel) dat is in de HHK hier ook gewoon zo, en ik wil graag ritmisch zingen :P

Maar goed, ik bedoel we hebben iets meer dan 2 maand een relatie. Ik moet nog 3 jaar naar school (of vier jaar als ik deze opleiding afbreek), Hananja moet nog 4 jaar en ik ben erg traditioneel (ik zie een studentenhuwelijk absoluut niet zitten :mrgreen:). We hebben daar nog veel tijd voor hoor. Weet je wat gewoon vooral het probleem is?

Je zou mij een progressieve Gergemmer kunnen noemen, ik zou wat meer geloofszekerheid in de preken zien en bij Ds. van Dieren wat meer praktische tips en tricks voor je (geloofs)leven wat Hananja ook al gemist had. Daarnaast het vormengedeelte vind ik niet zo fijn, goed in de kerk is tot daaraan toen maar bijvoorbeeld het broekengedoe vind ik onzin.

En wat dat betreft zit je dan in de GKv erg goed (nou ja, dat is per plaats verschillend) maar de vormen zijn flexibel, maar toch ook weer traditioneel, wel duidelijk gereformeerd. Maar het punt is gewoon die verbondsleer... Schilder heeft eens gezegt dat de samenkomst in de gemeente het gesprek is van God en zijn Kerk.

Dat zal de Gergem ook beamen omdat dé Kerk in de samenkomst aanwezig is, echter Schilder zal dat toch wat anders bedoeld hebben. Als je gewoon kijkt naar de leer is er weinig verschil, alleen worden de dingen als 'uitverkorenen' en 'wedergeboorte' anders (c.q. bij de doop neer gelegd) en dat is bij de Gergem niet het geval. Ik wil het liefst gewoon een tussenweg. Ik kan mij wel vinden in de verbondsvisie van de Gergem, maar niet direct in de uitwerking daarvan. Ik kan mij niet vinden in de verbondsvisie van de GKv maar de uitwerking vind ik tot daaraan toe :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Technico

Berichtdoor Technico » 26 jan 2007 13:33

8) Het klinkt wel zoals ik denk geloof ik. Wie weet hoeveel meer mensen tegen dit probleem aan (gaan) lopen. Ik hoor namelijk steeds meer geluiden deze richting uit.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2007 13:46

@ Raido: zoals gezegd: ik ga gewoon met hem mee naar de kerk. Dit gaat in overleg met de kerkenraad ook i.v.m. lidmaatschap enzo. Zij weten van de situatie af.
Ik had voor mezelf niet echt uit de GerGem gehoeven, maar hier in de buurt heb je niet echt veel GerGem en vriend gaat pertinent niet naar GerGem. De "tussenoplossing" CGK beviel mij wel, maar is behoorlijk ver weg. Dat is dan ook weer niet praktisch.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2007 15:11

bij mijn weten, en wat ik heb kunnen vergelijken is de CGK niet echt een tussenoplossing, aangezien de CGK en GKV behoorlijk op 1 lijn zitten. Je moet dan ook wel onderscheid maken tussen wat er gepreekt wordt en wat officieel de leer zou zijn. drieverbondenleer in cgk, verbondsleer in gkv? Als ik in beide kerken een preek luister is dat onderscheid niet terug te vinden, dus het is meer een theoretisch verschil maar in de praktijk niet echt. Dat geldt tenminste voor de doorsnee gemeenten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 jan 2007 15:29

Marnix schreef:bij mijn weten, en wat ik heb kunnen vergelijken is de CGK niet echt een tussenoplossing, aangezien de CGK en GKV behoorlijk op 1 lijn zitten. Je moet dan ook wel onderscheid maken tussen wat er gepreekt wordt en wat officieel de leer zou zijn. drieverbondenleer in cgk, verbondsleer in gkv? Als ik in beide kerken een preek luister is dat onderscheid niet terug te vinden, dus het is meer een theoretisch verschil maar in de praktijk niet echt. Dat geldt tenminste voor de doorsnee gemeenten.

Niet helemaal waar. De wat "linksere gemeenten" kunnen het heel goed vinden met de GKV, en de andere gemeenten, "midden en wat ter rechterzijde" hebben niet zoveel op met de GKV. Daartussen zijn de verschillen te groot namelijk. En ook bij onze (midden tot ietwat links daarvan) CGK loopt het niet storm in de samensprekingen met de GKV. Er is op kerkenraadsniveau wat contact. Er zijn wat gezamenlijke kerkenraadsvergaderingen en 1 of 2x per jaar een gezamenlijke evangelisatieactie. Verder niet (meer). In het begin liep het goed, maar de "lol" is er wat afgegaan. Het klikte niet tussen de beide gemeenten.
Begrijp me goed: Ik geef hiermee geen waardeoordeel over de GKV, ik geef de realiteit weer en de bevindingen (om eens een lekkere reformatorische term te gebruiken... :mrgreen: ) vanuit mijn eigen gemeente. Er is wel degelijk verschil. Inhoudelijk qua prediking vooral. De liturgische verschillen laten we maar voor wat ze zijn.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2007 15:33

Marnix schreef:bij mijn weten, en wat ik heb kunnen vergelijken is de CGK niet echt een tussenoplossing, aangezien de CGK en GKV behoorlijk op 1 lijn zitten. Je moet dan ook wel onderscheid maken tussen wat er gepreekt wordt en wat officieel de leer zou zijn. drieverbondenleer in cgk, verbondsleer in gkv? Als ik in beide kerken een preek luister is dat onderscheid niet terug te vinden, dus het is meer een theoretisch verschil maar in de praktijk niet echt. Dat geldt tenminste voor de doorsnee gemeenten.
Ja en dat kan mij dus weinig schelen hè, ik kan mij ook goed vinden in preken van een aantal katholieke priesters en de bijbeluitleg van een katholieke diaken die ik ken.

Maar de leer kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het dus van wezenlijk belang. Waarom zou de GKV dan ooit vrijgemaakt zijn van de GK (waar ik geen verschil merk in preek van GK of GKV)..

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 26 jan 2007 16:37

Raido schreef:Maar de leer kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het dus van wezenlijk belang. Waarom zou de GKV dan ooit vrijgemaakt zijn van de GK (waar ik geen verschil merk in preek van GK of GKV)..

De verschillen tussen gereformeerde en vrijgemaakte preken zijn soms inderdaad heel subtiel (de echte verschillen tussen gereformeerden en vrijgemaakten hebben betrekking op de leer, en die leerverschillen hoor je meestal niet terug in een "gewone" zondagse preek). In een "rechtse" gereformeerde kerk zal uiteraard wel heel anders gepreekt worden dan in een "linkse" vrijgemaakte gemeente en v.v.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2007 17:23

Dat geloof ik graag hoor, maar het was meer om te tekenen dat je niet af moet gaan op de preek zelf bij de keuze van een kerk. Ik vind vrijgemaakte, gereformeerde, hevormde of katholieke preken vaak ook erg goed, dat wil niet zeggen dat ik het automatisch met de kerkleer eens ben.

Dat is een beetje de 'vloek' van het protestant zijn, je ging weg om de leer (met Luther zeg maar) als ik dan nu een keuze maak, wil ik het in iedergeval niet 'totaal' oneens zijn met een bepaald deel van de kerkleer :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 feb 2007 19:34

Raido schreef:Maar het punt is gewoon die verbondsleer... Schilder heeft eens gezegt dat de samenkomst in de gemeente het gesprek is van God en zijn Kerk.

Volgens mij kun je pas iets van de verbondsleer begrijpen als je de Pentateuch (Genesis-Deuteronomium) eerst eens goed bestudeert, om te beginnen. Toen ik dat ging doen, betekende dat een omslag in mijn denken. Ik kreeg ineens echt oog voor Gods verbond. Terwijl dat vóór die tijd bij mij niet zo leefde, gewoon omdat ik er nauwelijks van wist. Ik wist beter de kerkelijke formuleringen op te zeggen, dan dat ik wist welke fundamentele rol het heeft in het begin van de Bijbel, en hoe dat fundament doorwerkt in het vervolg in de Bijbel.
Kijk, die kerken hebben allemaal zo hun formules waar ze bij zweren, maar wat heb je daaraan als je niet eens voor jezelf kan zeggen wat de Bijbel er van zegt? Vervolgens worden die kerkelijke formules dan misschien nog eens interessant om eens tegen het licht te houden.

Zoals veel mensen over kerkleer en zo schrijven, komt het wel eens op mij over als een grote yoghurtproeverij, waar ieder uitzoekt wat 'ie lekker vindt. En als je dat met z'n tweeën doet, moet je je daarin wat op elkaar afstemmen, omdat je samen één merk yoghurt moet kiezen.
Dat stemt mij wel eens een beetje verdrietig, want we hebben de Bijbel toch als norm? Goed, dat kost wel wat inspanning om te bestuderen. En niet iedereen is daarin even begaafd. Maar dan hèb je ook wat, als je weet wat die ervan zegt!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2007 20:25

Kijk, die kerken hebben allemaal zo hun formules waar ze bij zweren, maar wat heb je daaraan als je niet eens voor jezelf kan zeggen wat de Bijbel er van zegt? Vervolgens worden die kerkelijke formules dan misschien nog eens interessant om eens tegen het licht te houden.
We hebben ongeveer vijf jaar de tijd, tegen die tijd hebben we vast alle verbondsvisies al geproefd ;)

Dat stemt mij wel eens een beetje verdrietig, want we hebben de Bijbel toch als norm?
Dat zegt men inderdaad, daarom vind ik het ook zo idioot dat er duizend-en-een soorten yoghurt zijn (en ook nog eens allerlei soorten vla :|) en dan durft men ook nog eens te zeggen dat ze 'in de lijn van de Reform-Yoghurt staan) en dat zijn dan ook nog eens weer 80 smaakjes die dat claimen..

Goed, dat kost wel wat inspanning om te bestuderen. En niet iedereen is daarin even begaafd. Maar dan hèb je ook wat, als je weet wat die ervan zegt!
Het grappige is alleen wel weer, dat je niet objectief kunt studeren, ik kijk gewoon tegen dingen aan zoals iemand anders dat niet zal doen. Ik lees een bepaalde tekst en denk 'ah, PING dat is het', om vervolgens nog 20 andere uitleggen van 30 andere mensen te horen.

Volgens mij gaat het niet zo zeer om de yoghurt smaak, maar om de Enzymen ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 feb 2007 20:57

Ik kwam zo op die yoghurt-vergelijking omdat ik op die avond roomyoghurt van Almhof (aardbeien) had gegeten. Dat is echt heel lekker! d:)b
Mijn ouders gebruiken bijna uitsluitend gewone yoghurt, dus toen ik het huis uit ging stelde ik mij daarbij vooral een wat zuur goedje voor, wat niet uitblonk in lekkerheid. Maar sinds ik mijn eigen stijl van eten heb ontwikkeld ben ik er wel achter gekomen dat de werkelijkheid wel anders is: er is keus uit vele verschillende soorten yoghurt, waarbij je echt kan smullen als je dat wil. Yoghurt kan pure verwennerij zijn. Een lekkere vruchtenyoghurt is absoluut mijn favoriete toetje na een maaltijd. :yum:

Raido schreef:We hebben ongeveer vijf jaar de tijd, tegen die tijd hebben we vast alle verbondsvisies al geproefd :wink:

Ik hoop echt, dat je die tijd ook benut om er achter te komen wat de Bijbel zegt over het verbond. En zoals gezegd: daarbij is vooral de Pentateuch van zeer groot belang. In het begin van - wat wij noemen - het 'Oude Testament' wordt het fundament gelegd van het verbond, zoals dat in de rest van de hele Bijbel functioneert.
Uiteraard valt er buiten de Pentateuch meer te noemen. Neem bijvoorbeeld Jeremia 30-31. Ook Galaten 4 kan genoemd worden. Ik kan nu onmogelijk volledig zijn. Er is echt heel veel te noemen, als het zou moeten.

Raido schreef:Dat zegt men inderdaad, daarom vind ik het ook zo idioot dat er duizend-en-een soorten yoghurt zijn (en ook nog eens allerlei soorten vla :| ) en dan durft men ook nog eens te zeggen dat ze 'in de lijn van de Reform-Yoghurt staan) en dat zijn dan ook nog eens weer 80 smaakjes die dat claimen..

Dat is inderdaad heel verwarrend. Maar ik vraag me wel eens af, of het allemaal wel zo ingewikkeld is als dat het lijkt.
Natuurlijk schermen ze allemaal met: zo zegt de Bijbel het! (Dat is het masker.) Maar dat wil nog niet zeggen, dat de zakelijke realiteit daarmee ook overeenstemt. Want de werkelijkheid kan zijn dat er ondertussen meer een zekere, door de traditie bepaalde denklijn het voor het zeggen heeft, dan dat de Bijbel nou echt zèlf aan het woord gelaten wordt.
De Reformatoren, zoals Luther en Calvijn, zetten zich ervoor in om de Bijbel weer volop aan het woord te laten. Daar tegenover stond de traditie van de Rooms-Katholieke Kerk, die niet genoeg had aan de Bijbel.
Maar als je denkt, dat met de kerk van de Reformatie, het tot zijn recht komen van de inhoud van de Bijbel zelf gegarandeerd was, heb je het mis. Al heel vroeg begon men met het herintroduceren van de scholastieke denkmethode. Een denkmethode uit de middeleeuwen, die ik op zich heel interessant vind, en waar ik ook wel een sympathie voor voel, zodat ik er niet zo graag negatief over schrijf. En die middeleeuwse scholastiek leunde weer sterk op de oude griekse filosofen, en probeerde die in overeenstemming (of misschien een beter woord: symbiose) te brengen met de Bijbel. Helaas bleek het huwelijk van (griekse) filosofie en de Bijbel niet zo'n gelukkige.
Die scholastieke methode van denken is na de Reformatie gewoon weer opgepakt. Ik zou de naam van Theodorus Beza kunnen noemen, die onderwijs in Aristoteles erg belangrijk achtte.
Het is een lijn in de gereformeerde theologie geworden, die tot op de dag van vandaag voortleeft. In een kerkgemeenschap als de Gereformeerde Gemeenten is dat zeker het geval. (Misschien is de standenleer er wel een heel goed voorbeeld van! Ik zou werkelijk niet weten hoe je daartoe zou kunnen komen bij onbevangen bijbellezen, maar de traditie schept extra mogelijkheden! En ja, dan moet een reeds bestaand idee natuurlijk nog even 'bijbels onderbouwd' worden, hetgeen tot inlegkunde leidt.) Ook iemand als Abraham Kuyper is er een exponent van, ook al vulde hij heel veel anders in dan in de Gereformeerde Gemeenten.
Ik vind het eerlijk gezegd lastig om dit precies in rationele termen te verwoorden, waarin je quasi-bijbelse en echt bijbelse uitleg herkent. Het is voor mij ook iets wat ik aanvoel.

Raido schreef:Het grappige is alleen wel weer, dat je niet objectief kunt studeren, ik kijk gewoon tegen dingen aan zoals iemand anders dat niet zal doen. Ik lees een bepaalde tekst en denk 'ah, PING dat is het', om vervolgens nog 20 andere uitleggen van 30 andere mensen te horen.

Daarom heb ik mij dus dieper verdiept in het vak exegese. Daardoor kan ik er meer uithalen dan bijvoorbeeld 4 jaar geleden.
Goede boeken willen ook wel helpen om er meer kijk op te krijgen. Het is een leerproces waarin je kan groeien. (En: hoe verder je in zo'n leerproces gevorderd bent, hoe beter je dat quasi-bijbelse en echt bijbelse kan onderscheiden.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 feb 2007 09:57

Raido schreef:Maar het punt is gewoon die verbondsleer... Schilder heeft eens gezegt dat de samenkomst in de gemeente het gesprek is van God en zijn Kerk.

En daar had hij ook helemaal gelijk in! d:)b
Ga voor het bewijs daarvoor de gereformeerde liturgie eens na.

Het begint zo (Votum):
"Onze hulp is in den naam des HEEREN, die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen. " (Psalm 124:8 en Psalm 138:8 ) -> door de Gemeente

Daarna (Groet):
"Genade zij u en vrede van God onze Vader en van de Heere Jezus Christus. Amen." (1 Korinthiërs 1:3)
of een andere tekst, zoals 1 Tim. 1:2b of Openbaring 1:4 -> Deze groet komt dus van de Heere

Vervolgens zingt de gemeente een psalm als antwoord.

Daarna is er de voorlezing van de Wet des Heeren -> Woord van God.

Daarna zingt de gemeente in antwoord daarop.

Vervolgens gebed om verlichting met de Heilige Geest, wat een ontmoeting is tussen God en de gemeente.

Daarna Schriftlezing: Woord van God.

enz. enz.

De hele kerkdienst is een zaak van Woord en antwoord tussen de Heere en Zijn Gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 feb 2007 10:06

Als je het mij vraagt is ook de reformatie (hoe geweldig het ook geweest is) niet vergenoeg terug gegaan naar het grondbeginsel van de Bijbel. De Bijbel verwoord in het begin het zelfde als in het einde. Er wordt op het einde van de Bijbel nog extra op gewezen: Opb 22:13-14 Ik (Christus) ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste. [b]Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen[/b], opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 feb 2007 10:12

Jantjes schreef:Als je het mij vraagt is ook de reformatie (hoe geweldig het ook geweest is) niet vergenoeg terug gegaan naar het grondbeginsel van de Bijbel. De Bijbel verwoord in het begin het zelfde als in het einde. Er wordt op het einde van de Bijbel nog extra op gewezen: Opb 22:13-14 Ik (Christus) ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste. Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

De Reformatie is Gods werk geweest! Dus Gods werk was niet voldoende???? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 feb 2007 10:13

Race406 schreef:De Reformatie is Gods werk geweest! Dus Gods werk was niet voldoende???? :shock:

Gods werk is toch een doorgaande zaak en niet alleen iets van 500 jaar geleden?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”