drie-eenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2006 14:47

Nee, juist omdat men opnieuw het wiel uit ging vinden, kreeg je allerlei kerkscheuringen. Iedereen begon voor zichzelf nietwaar? Met hun eigen uitvinding van het wiel.

Ik ben juist van mening dat de christelijke kerk door het samenvatten van de leer in belijdenissen, men scheuringen en afval is tegengegaan (de drie reformatorische belijdenisgeschriften heten dan ook niet voor niets de 3 formulieren van enigheid/overeenstemming). Dat men er kerkelijk gezien daarna een rommeltje van heeft gemaakt, is trouwens wel te betreuren. Men had de overige interpretatieverschillen geen aanleiding moeten maken om uit elkaar te gaan.

Dat je zelf de bijbel moet toetsen, is daarnaast natuurlijk helemaal waar; dat staat hier niet ter discussie. Maar we zijn nogal geneigd om onze eigen interpretatie voor waar te houden en schuiven daarbij nogal gemakkelijk een honderden en soms duizenden jaren oude interpretatie aan de kant, alsof voor die interpretatie de Bijbel niet diepgravend is onderzocht.

Serenity schreef:Ik vind liever opnieuw het wiel uit dan dat ik platgetreden theologische paden betreed. Het geloof is vernieuwend en uitdagend, niet theologisch uitgestippeld.

Je loopt dus liefst nieuwe paadjes op, en laat daarbij de kerk der eeuwen voor wat het is? Met als gevaar dat je dan pas flink de weg kwijtraakt. Dat je hopelijk steeds nieuwe schatten in het Woord ontdekt, is uitstekend, maar dat wil nog niet zeggen dat je je daarmee zou moeten distantieren van de algemene christelijke kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 14:59

Beste elbert,
In de drie formulieren van enigheid wordt de Rooms-katholieke kerk nogal negatief afgeschilderd. Dat lijkt me niet echt aanzetten tot eenheid. Integendeel, er was net een scheuring geweest doen die formulieren werden gemaakt. Ik ben er meer voor om te kijken naar wat de overeenkomsten tussen verschillende christenen, dan om allerlei dogma's te gaan lopen aanhangen en te zeggen dat je precies daarin moet geloven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2006 15:16

Hmm, over dogma- en kerkgeschiedenis kunnen we beter een ander topic openen.

Om bij het onderwerp te blijven: wat voor nut heeft het om naar overeenkomsten te zoeken met mensen die wel zeggen in God te geloven, maar die Jezus hooguit als een bijzonder mens zien en die van de Heilige Geest een onpersoonlijke kracht maken?

Hoe kun je dan nog zeggen dat je in dezelfde Heere gelooft?
Door de verschillen weg te moffelen creeer je ook geen eenheid. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 15:24

Ten eerste: bedankt. Ik vind het nogal kwalijk dat dit al de tweede keer is dat iemand twijfelt aan mijn christen-zijn, omdat ik twijfel aan de drie-eenheid. Ik lees nergens in de bijbel dat je in de drie-eenheid moet geloven, maar dat heb ik al eerder gezegd.

Ik heb niet gezegd dat de Geest een onpersoonlijke kracht is, enkel dat ik betwijfel of God de Vader en zijn Geest aparte personen zijn. Jezus was niet hooguit een bijzonder mens, Hij staat boven alle mensen.

Tenslotte moffel ik geen verschillen weg, maar zit ik hier juist een heel topic vol te blaten over iets waar we (waarschijnlijk) over van mening verschillen. En toch zie ik jou als mijn broer in Christus. Anders kan je wel allemaal in je eentje een kerk oprichten. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2006 15:30

Beste Lalage,

bij het intikken van mijn berichtje dacht ik eerder aan iemand die we ooit eens op dit forum hebben gehad dan aan jou. Van die persoon kan ik toch wel zeggen, dat we het toen zo oneens waren, dat we elkaar niet konden herkennen in het geloof (en dat was wederzijds). Vandaar ook dat je je waarschijnlijk niet in m'n post kon herkennen. Gelieve het dus als een opmerking te zien die niet aan jou was gericht.

Groet,
Elbert

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 15:32

ok... stiekem leer ik best wel wat van je hoor... ook al zit ik flink te schoppen ;) Hmz, misschien begint m'n puberteit eindelijk :?db

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2006 15:36

zon10

Het is ook niet verkeerd om eens flink argumenten voor en tegen uit te wisselen. Dat houdt ons scherp en dat is altijd leerzaam, zeker over dit moeilijke onderwerp. :)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 15:57

Om bij het onderwerp te blijven: wat voor nut heeft het om naar overeenkomsten te zoeken met mensen die wel zeggen in God te geloven, maar die Jezus hooguit als een bijzonder mens zien en die van de Heilige Geest een onpersoonlijke kracht maken?

kijk, dus commentaar op de drie-eenheid is hetzelfde als bovenstaande?
Ik wil juist HELEMAAL niet Gods Geest een onpersoonlijke kracht maken. Dat is YHWH zelf.

Ik spreek niet van YHWH als "de Vader" of "de Geest". Ze zijn 1 en niet afzonderlijk. Er is niet "dit of dat is 1". Waarom het verschil zelfs al maken.
De Vader is dezelfde als YHWH, Hij die op de troon gezeten is.

De bijbel leert mijns inziens een twee-eenheid. YHWH en Jezus. De Geest is geen derde. Maar dat is er wel van gemaakt.

Tijdens het Concilie van Nicea in het jaar 325 werd de basis gelegd voor de drieëenheid zoals deze in het Christendom gestalte zou krijgen.
...
Tijdens dit Concilie werd de twee-eenheid vastgelegd en werd eveneens de Jodenhaat aangewakkerd.
...
Op het Concilie van Constantinopel in het jaar 381 werd deze twee-eenheid uitgebreid naar de drieëenheid doordat de Heilige Geest er aan werd toegevoegd.

eerst een 2-eenheid, toen een 3-eenheid?
waarom?

Als Jezus zegt in Joh. 10:30: “Ik en de Vader zijn één (van zin en één van streven)” wijst Hij op hun eensgezindheid. Telkens als Jezus spreekt over Zijn innige relatie met God spreekt Hij slechts over de Vader en Hemzelf. Een eventuele derde persoon in die nauwe relatie wordt nergens in de bijbel door Jezus genoemd. Als er inderdaad een derde persoon bij deze “drieëenheid” betrokken zou zijn geweest, zou Jezus daar ongetwijfeld over gesproken hebben en zou Hij de Heilige Geest als de derde persoon bij deze nauwe relatie hebben betrokken. Wanneer Jezus wel met Zijn discipelen spreekt over de Heilige Geest, terwijl Hij deze als de beloofde Trooster aankondigt, is het onderwerp van gesprek daarentegen: de plaatsvervangende taak van de Trooster en niet Zijn “lidmaatschap” van een drieëenheid.

alles leuk en aardig, maar inderdaad, een twee-eenheid lijkt me ook hier aannemelijker.

WAAROM "moet" er (naar het schijnt) krampachtig een drie-eenheid blijken uit de bijbel?
Het lijkt wel alsof er uit alle macht een drie-eenheid aangewezen moet worden. Maar drie-eenheid is heidens. Waarom dan alsnog doen alsof het wel zo is. Ik vind dat we daar ver van moeten blijven.

Uit reacties is me gebleken dat men uit de manier waarop Jezus spreekt over de Heilige Geest meent te kunnen afleiden dat Jezus wel degelijk over een andere persoon spreekt. Maar er wordt, zo is mijn algemene indruk, nogal eens vergeten dat Jezus de status die Hij voorheen had bij Zijn menswording heeft afgelegd. Hij was dus echt mens en als mens sprak Hij over de Heilige Geest. Waarmee ik wil aanduiden dat de mens Jezus sprak over de God Jezus. Dezelfde God die de Joden in het Oude Testament kenden als Jahweh. Hij liet Zijn discipelen meermalen blijken dat Hij na Zijn taak op aarde te hebben volbracht terug zou keren naar Zijn Vader en dat Hij daarmee Zijn menszijn weer zou afleggen. Het gaat dus om het grote verschil tussen Jezus als mens en Zijn status als God. Als de mens Jezus dus sprak over de Heilige Geest sprak Hij over de Geest van Zijn Vader én over Zichzelf, en wel over Zichzelf in Zijn verworven positie na het afleggen van Zijn (tijdelijke) menselijke status.

* Matth. 10:19-20: de Geest van uw Vader.
* Marc. 13:11: de Heilige Geest.
* Luc. 12:11-12: de Heilige Geest.
* Luc. 21:12 t/m 15: Ik (Jezus zelf).
* Hand. 16:6: de Heilige Geest.
* Hand. 16:7: de Geest van Jezus.
* 1 Petrus 1:11: de Geest van Christus.
* Romeinen 8:9: de Geest van God en de Geest van Christus.
* Galaten 4:6: de Geest van zijn Zoon.

hoeveel Heilige Geesten zijn er eigenlijk?
Geest van Jezus, Geest van uw Vader.
Er is maar 1 Geest, en die wordt de Geest van God genoemd, Geest van Jezus. De Geest van YHWH en Jezus.
Waarom apart noemen? Omdat de bijbel dat doet? Kan.
Maar het blijkt dat de Geest van Jezus dezelfde Geest is als de Geest van God. Samen met het bovenstaande over Jezus en YHWH lijkt me nog aannemelijker om eerder een twee-eenheid te hebben i.p.v. een drie-eenheid.
Concilie in 325 is dan eerder bij het juiste eind.

En nogmaals: waarom alsnog de verandering naar 3-eenheid? Na jaren en jaren, sinds Tertullianus zelfs, is er dan in verschillende stappen een drie-eenheid gekomen. Er zijn veel meer drie-eenheden. En nu is er eindelijk ook een christelijke drie-eenheid.

Een heidens symbolisme in het christelijk geloof.

Gij geheel anders is het al niet meer :)
what the soul hides, blood tells

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 16:03

nog wat meningen over het drie-eenheidsuitdragende zendingsbevel:

# In de vorm: “Maakt al de volken tot Mijn discipelen en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb” komt vers 19 zeven maal voor in de geschriften van Eusebius.
# In de vorm: “Maakt al de volken tot Mijn discipelen in Mijn Naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb” komt vers 19 zeventien maal voor in de geschriften van Eusebius.
# In de vorm zoals wij die in de bijbel aantreffen komt vers 19 vijf maal voor in de geschriften van Eusebius. Deze geschriften dateren echter hoofdzakelijk uit de periode na het beruchte Concilie van Nicea waar de basis werd gelegd voor de drieëenheidleer.

Matthéüs 28:19.

Nog zo'n voorbeeld van een tekstgedeelte waar al heel wat over te doen is geweest vinden we in Matth. 28:19. Het betreft hier de veel gebruikte “trinitarische” doopformule. Er is aangetoond dat er met de tekst van dit vers is geknoeid en dat de “doopformule” achteraf is toegevoegd. Het betreft de zinsnede: “en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes”. Over dit toevoegen verderop meer. Het probleem waar men mee te maken krijgt zodra men zich waagt aan het wijzigen van tekstgedeelten is dat er onopgemerkt conflicten kunnen ontstaan met andere plaatsen in diezelfde tekst. Er kunnen dus als gevolg van de aangebrachte wijziging(en) tegenstrijdigheden ontstaan.
We lezen in Matth. 28:19: “Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb”. De meest opvallende tegenstrijdigheid die we hier tegenkomen vinden we in vers 19 zelf.

Maar eerst de tegenstrijdigheid met vers 18. In dit voorgaande vers lezen we het volgende: “En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde”. Zoals in het voorgaande al is gesteld heeft Jezus van de Vader alle volmacht gekregen om het reddingsplan voor deze wereld uit te voeren. Dat is precies wat Hij met deze woorden wilde zeggen. Als gevolg daarvan is Jezus de hoogste autoriteit waar wij direct mee te maken hebben en aan wie wij verantwoording zijn verschuldigd voor al onze woorden en daden. Dit is dus wat Petrus beleed in Hand. 4:12 tegenover de vijanden van het evangelie van Jezus: “En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden”. En deze naam is Jezus Christus. Dat is de Naam waar alles om draait.
Kijken we nu naar de inhoud van vers 19 zoals die in onze bijbel wordt weergegeven dan vinden we daar ineens drie namen genoemd in wier opdracht wij zouden moeten handelen. Terwijl Jezus in het begin van vers 19 aan Zijn apostelen de opdracht geeft om alle volken tot Zijn(!) discipelen te maken, krijgen de apostelen vervolgens de opdracht om in de Naam van de Vader én van de Zoon én van de Heilige Geest te handelen. Dit is een tegenstrijdigheid die nog eens wordt benadrukt door de uitspraak van Jezus in vers 18: “Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde”.
Zowel in vers 18 als in vers 19 wordt om die reden de “doopformule” in vers 19 ongeloofwaardig gemaakt. Het is uitgesloten dat Jezus aan Zijn discipelen zo'n tegenstrijdige en met zichzelf in conflict zijnde opdracht zou hebben gegeven.
Daar komt nog bij dat Matth. 28:19 de enige plaats in de bijbel is waar deze formule wordt genoemd. Op alle andere plaatsen waar sprake is van het handelen in naam van de hoogste autoriteit wordt de Naam van Jezus genoemd. Ook in de andere drie evangeliën wordt in de zendingsopdracht aan de apostelen van deze formule geen melding gemaakt.

Het is in dit verband zinvol om de al aangehaalde uitspraak van Petrus in Hand. 4:12 nog eens onder de aandacht te brengen. Kort daarvoor hadden de apostelen de Heilige Geest ontvangen en wat Petrus beleed in deze uitspraak zei hij daarom gedreven door de Heilige Geest. Hier gebeurde precies wat Jezus over de Heilige Geest had voorzegd in Joh. 16:14: “Hij zal Mij verheerlijken want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen”. Gedreven door die Heilige Geest beleed Petrus daarom dat er buiten Jezus Christus geen andere naam was aan wie wij ons behoud hebben te danken. De Heilige Geest liet Petrus bekend maken dat alleen Jezus Christus die Naam draagt, dus niet de Heilige Geest, niet God de Vader en niet de “Goddelijke drieëenheid”. Met deze uitspraak verheerlijkte de Heilige Geest Jezus Christus. Daarmee in schril contrast staat de twijfelachtige “doopformule” in Matth. 28:19.
De echte doopformule zoals die door Petrus werd gebruikt vinden we in Hand. 2:38, dat was dus vrij kort nadat de apostelen van Jezus de zendingsopdracht hadden ontvangen. We lezen daar: “En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen”. Ook hier was Petrus vervuld van de Heilige Geest en ook hier liet de Heilige Geest Petrus zeggen met welke Naam wij werkelijk rekening hebben te houden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 16:11

Goed, maar waarom zijn Jezus en God dan een? Ik heb zo het idee dat Jezus een soort afsplitsing van God is. Jezus praat met Zijn Vader, dus zo een zijn ze nu ook weer niet. Als ik straks met Borkdude ben getrouwd, dan zijn we ook een eenheid, maar we blijven twee personen. Hoe zit het dan met God de Vader en Jezus Christus?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 16:21

nog wat leuke dingen die ik in mijn zoektocht tegenkwam:

Wat me keer op keer weer kan verbazen is dat er in de bijbel op diverse plaatsen op nogal wat vragen antwoorden zijn te vinden die door het vrome kerkvolk en zijn geestelijke leiders totaal worden genegeerd. En zodra men de waarheid uit de bijbel aan de kant schuift moet het gat vervolgens opgevuld worden met één of meerdere leugens. In de geloofsbelijdenis van Athanasius vinden we daar onder andere het volgende voorbeeld van: “En in deze drieëenheid is geen sprake van eerder of later, noch van meer of minder, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid”.
In Joh. 14:28 zegt Jezus daarentegen: “Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb; Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik”. Jezus geeft hiermee duidelijk aan dat de Vader een hogere status heeft dan de Zoon.

Nu is het te verwachten dat men, om de eigen overlevering toch aannemelijk te maken, hier tegenover stelt dat Jezus slechts sprak over Zijn mens-zijn en in die hoedanigheid moest erkennen dat God de Vader Zijn meerdere is. En inderdaad, ook dat lezen we over Jezus in de geloofsbelijdenis van Athanasius

De Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 8.

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 8 wordt ons op het hart gedrukt: “de Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon. Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn”.
Weer zo'n stukje orakeltaal. Let op de woorden: “maar toch zo”. Hoe zo? Zijn het er nou drie of toch één?
Met zo'n schemerige en ongrijpbare definitie blijft het wezen van God zeker in nevelen gehuld. Wie de bijbel met zijn hart leest en verlicht wordt door de inwoning van de Heilige Geest weet dat het één God zijn waar de bijbel over spreekt betekent: “God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis”. Dat houdt in dat in Hem licht en duisternis, recht en onrecht, goed en kwaad, waarheid en leugen niet samengaan waaruit we mogen vaststellen dat Hij een ondeelbare eenheid is, of anders gezegd: een ondeelbare persoonlijkheid. Zonder tegenstrijdigheden. Als er in Hebr. 1:3 staat dat Jezus de afdruk van Gods wezen is betekent dit dat Jezus in alles op God de Vader lijkt zoals Hij getuigde tegen Filippus: “Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien” (Joh. 14:9). Daarom kon Jezus van zichzelf zeggen: “Ik en de Vader zijn één” (Joh. 10:30). Ze hebben dezelfde persoonlijkheid, hetzelfde karakter, dezelfde aard. Ze zijn één van zin en één van streven en hebben hetzelfde doel voor ogen, dus ook daarin zijn ze één. Maar ze zijn wel twee personen. Waarbij de één (de Vader) liet weten: “Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik Mijn welbehagen heb; hoort naar Hem!” En dan zijn allerlei ongrijpbare constructies om een drieëenheid in elkaar te kunnen sleutelen, waarin Jezus Christus slechts een deel van het geheel is, niets anders dan opstandigheid tegenover dit gebod van de Vader met als gevolg dat datgene wat de Zoon te zeggen heeft ondergesneeuwd raakt en plaats moet maken voor een verering van een drieëenheid die in wezen de afstand tussen God en mensen alleen maar groter maakt.

Dan komen we nog zo'n onbijbelse bewering tegen in artikel 8 van de Nederlandse geloofsbelijdenis: “De Vader is nooit zonder de Zoon en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid”. In de cursief geplaatste zin wordt met zoveel woorden gesteld dat er geen onderscheid is tussen de Vader en de Zoon. Eenzelfde bewering kwamen we in de geloofsbelijdenis van Athanasius ook al tegen en als antwoord daarop volgt ook hier Jezus' uitspraak uit Johannes 14:28: “Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb; Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik”.: “gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur”. Jezus' uitspraak in Joh. 14:28 zou volgens deze logica dus gezien moeten worden alsof de mens Jezus spreekt over God (de Vader) die groter is. Echter, de apostel Johannes schrijft in Joh. 1:18: “Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen”. Hier wordt gemeld dat God de vader nooit door mensen is gezien. Dat is met Jezus, door Zijn menswording, wel het geval. De onzichtbare Vader die in een ontoegankelijk licht woont (1 Tim. 6:13-16) is aan de mensen bekend gemaakt door de Zoon die Zich, in tegenstelling tot de Vader, onder de mensen begaf. Jezus was dus naar Zijn goddelijke natuur niet onzichtbaar of voor de mens ontoegankelijk. Alleen al het feit dat Hij mens werd terwijl de grote God en Vader in een ontoegankelijk licht woont geeft een niet te ontkennen verschil aan tussen de goddelijke status van de Vader en die van de Zoon. Het ligt voor de hand dat Jezus, die zich in de allereerste plaats bezig hield met de dingen die boven zijn, hierover sprak in Joh. 14:28 en niet over Zijn positie als de mens Jezus Christus.
Als er in de geloofsbelijdenis van Athanasius dus glashard wordt verkondigd dat er geen sprake is van: meer of minder en dat alle drie Personen aan elkaar gelijk zijn in eeuwigheid en in hoedanigheid, wordt aan Jezus' uitspraak voorbij gegaan en wordt de boodschap die Hij over wilde brengen compleet genegeerd.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 16:25

Lalage schreef:Goed, maar waarom zijn Jezus en God dan een? Ik heb zo het idee dat Jezus een soort afsplitsing van God is. Jezus praat met Zijn Vader, dus zo een zijn ze nu ook weer niet. Als ik straks met Borkdude ben getrouwd, dan zijn we ook een eenheid, maar we blijven twee personen. Hoe zit het dan met God de Vader en Jezus Christus?

volgens de bron die ik hier gepost heb:

en wel over Zichzelf in Zijn verworven positie na het afleggen van Zijn (tijdelijke) menselijke status.

het zegt in feite dat Jezus wel of niet God zelf was. In feite een soort afgelegde godheid inderdaad. Kortweg gezegd: Jezus was NIET God, maar dan niet op de manier van Jezus is helemaal God niet. Volgens Johannes 1 was het Woord bij God, en het was God. Maar toch een tweedeling misschien.

De godheid Jezus (God zelf) heeft zijn goddelijke status afgelegd en is mens geworden. Maar toch communiceerde Jezus met zijn Vader. In feite met zichzelf, maar toch een twee-deling (een apartheid, een twee-eenheid).
De Geest van God is dezelfde als de Geest van Christus. Daarover lijkt niet gesproken te worden over een deling, dus geen "derde persoon". Maar nogsteeds een twee-eenheid.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jun 2006 22:37

"God hing aan het kruis" Kun je dat zeggen?
Was de Vader meer dan zijn Zoon? (de bijbel zegt van wel..)
Is Jezus nu op dit moment minder dan de Vader?
En de Heilige Geest dan?
Hoe zit het dan met de Heilige Geest? Is dat nou Jezus Geest? Is de heilige Geest ook kleiner? Mag je de Heilige Geest aanbidden?

Vragen vragen vragen... Ik denk dat er wel een heel bos voor is omgekapt. Ik vindt het heerlijk om hierover na te denken. Maar vooral om te denken aan Gods grootheid. Wij hebben er maar het toverwoord: "drie-eenheid" aan gehangen.. Om iets te kunnen omschrijven van hoe God in elkaar zit.. Toverwoorden als almachtig, eeuwig en alomtegenwoordig.

We kunnen denk ik veel leren uit het verleden (augustinus enz). Maare maar deze woorden mogen alleen een hulp middel zijn om iets van God in ons verstand te kunnen vangen.. Deze woorden mogen alleen nooit boven de Bijbel gaan staan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2006 09:03

Serenity schreef:kijk, dus commentaar op de drie-eenheid is hetzelfde als bovenstaande?
Ik wil juist HELEMAAL niet Gods Geest een onpersoonlijke kracht maken. Dat is YHWH zelf.

Ik spreek niet van YHWH als "de Vader" of "de Geest". Ze zijn 1 en niet afzonderlijk. Er is niet "dit of dat is 1". Waarom het verschil zelfs al maken.
De Vader is dezelfde als YHWH, Hij die op de troon gezeten is.

De bijbel leert mijns inziens een twee-eenheid. YHWH en Jezus. De Geest is geen derde. Maar dat is er wel van gemaakt.

Als je op dezelfde manier argumenteert, valt ook de opvatting van de twee-eenheid weg. Want "Ik en de Vader zijn Een", zegt Jezus (Joh. 10:30). Dus dan ook geen twee-eenheid (n.b. het vertalen met "een van streven" is een te zwakke interpretatie als je kijkt naar de context, dus dat volg ik niet).

De Bijbel spreekt onderscheiden over Vader, Zoon en Heilige Geest en dat zouden we ook maar moeten doen. Dus waarom dit onderscheid maken? Nou, simpelweg omdat de Bijbel dat ook doet.

Als je kijkt naar de vertaling van JHWH naar het Grieks, dan zien we dat dit wordt vertaald met Kurios (leg Mark. 12:29-30 maar naast Deut. 6:4-5). Duidelijk wordt in het NT, dat Jezus ook Kurios (identificatie met JHWH) wordt genoemd. Bovendien wordt de Vader ook Kurios genoemd. Tot slot wordt de Heilige Geest ook Kurios genoemd (2 Kor. 3:17: "De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.". Dus, zowel Vader, Zoon als Heilige Geest worden Kurios genoemd. Dat duidt op de onderlinge eenheid. Tevens blijkt, dat ze niet hetzelfde zijn: er is onderscheid en vandaar de drieheid in de eenheid.

Lalage schreef:Goed, maar waarom zijn Jezus en God dan een? Ik heb zo het idee dat Jezus een soort afsplitsing van God is. Jezus praat met Zijn Vader, dus zo een zijn ze nu ook weer niet. Als ik straks met Borkdude ben getrouwd, dan zijn we ook een eenheid, maar we blijven twee personen. Hoe zit het dan met God de Vader en Jezus Christus?

Als jij straks met Borkdude bent getrouwd, ben je geen afsplitsing van hem en hij niet van jou.
Maar van de Vader en de Zoon wordt gezegd (Ps. 2:7, Hand. 13:33, Hebr. 1:5, Hebr. 5:5): "Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.". Het woord gegenereerd betekent letterlijk in het Grieks "verwekken". De Zoon is dus in de eeuwigheid geboren van de Vader. Vandaar ook de zinsnede in de belijdenis van Nicea: "geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met de Vader".

Serenity schreef:Quote:
en wel over Zichzelf in Zijn verworven positie na het afleggen van Zijn (tijdelijke) menselijke status.

het zegt in feite dat Jezus wel of niet God zelf was. In feite een soort afgelegde godheid inderdaad. Kortweg gezegd: Jezus was NIET God, maar dan niet op de manier van Jezus is helemaal God niet. Volgens Johannes 1 was het Woord bij God, en het was God. Maar toch een tweedeling misschien.

De godheid Jezus (God zelf) heeft zijn goddelijke status afgelegd en is mens geworden. Maar toch communiceerde Jezus met zijn Vader. In feite met zichzelf, maar toch een twee-deling (een apartheid, een twee-eenheid).

Hmm, waar staat dat Jezus zijn godheid heeft afgelegd? Volgens mij nergens. In je redenatie ga je er trouwens wel vanuit, dat Jezus' vernedering blijkbaar niet overeenkomt met de almacht van God, wat in strijd is met de aard van het Evangelie: "alzo lief heeft God de wereld gehad", enz. Wat er wel staat, is dat het Woord vlees is geworden. Dit is geen afleggen van zijn God-zijn (hooguit wel het afleggen van de goddelijke heerlijkheid, maar dat is wat anders), maar het (daarnaast) aannemen van het mens-zijn (en dan ook nog in vernederde staat). Daarom ook de twee naturen van Christus: God en mens. En dat was nodig om ons te redden, want als Hij slechts 1 van beiden zou zijn, kon Hij ons niet redden. Dat Jezus altijd God is gebleven bewijzen de volgende teksten:

- Joh. 10:30: Ik en de Vader zijn Een.
- Joh. 8:59: Eer Abraham was, ben Ik.
- Joh. 20:28: En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!

Daarnaast zou je ook alle wonderen kunnen noemen als bewijs voor het God zijn van Jezus toen Hij mens geworden was. "Wie is toch Deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?" (Mark. 4:41).

Serenity schreef:
Tijdens het Concilie van Nicea in het jaar 325 werd de basis gelegd voor de drieëenheid zoals deze in het Christendom gestalte zou krijgen.
...
Tijdens dit Concilie werd de twee-eenheid vastgelegd en werd eveneens de Jodenhaat aangewakkerd.
...
Op het Concilie van Constantinopel in het jaar 381 werd deze twee-eenheid uitgebreid naar de drieëenheid doordat de Heilige Geest er aan werd toegevoegd.

eerst een 2-eenheid, toen een 3-eenheid?
waarom?

Ik stel voor dat je eens een onbevangen studie van de kerkgeschiedenis maakt. Sites die een gekleurd beeld geven van de kerkgeschiedenis, zijn er nl. al veel teveel.
Op het concilie van Nicea werd nl. niet de basis gelegd voor de drieëenheid. Er werd daar op schrift gesteld, wat de meerderheid van de christelijke kerk al een hele poos (nl. sinds de apostelen) als rechtzinnig zag. Dit kwam dus niet uit de lucht vallen, maar was al een hele poos zo onderkend (ik noemde al Tertullianus, daarnaast kun je ook Cyprianus noemen). Bovendien staat in de belijdenis van Nicea dat van de Heilige Geest gezegd wordt, dat Hij "Heere is en levend maakt". Dat is zo Bijbels als het maar kan. Dat de Heilige Geest Heere is staat in 2 Kor. 3:17 en dat Hij levend maakt, staat in Joh. 6:63 en 2 Kor. 3:6. Dat Hij Heere is, is op zich al genoeg om te concluderen, dat Hij God is en dat werd dan ook uitdrukkelijk zo beleden in de geloofsbelijdenis van Athanasius (1 van de partijen bij Nicea) en ook in het navolgende concilie van Constantinopel.

Als Jezus zegt in Joh. 10:30: “Ik en de Vader zijn één (van zin en één van streven)” wijst Hij op hun eensgezindheid. Telkens als Jezus spreekt over Zijn innige relatie met God spreekt Hij slechts over de Vader en Hemzelf. Een eventuele derde persoon in die nauwe relatie wordt nergens in de bijbel door Jezus genoemd. Als er inderdaad een derde persoon bij deze “drieëenheid” betrokken zou zijn geweest, zou Jezus daar ongetwijfeld over gesproken hebben en zou Hij de Heilige Geest als de derde persoon bij deze nauwe relatie hebben betrokken. Wanneer Jezus wel met Zijn discipelen spreekt over de Heilige Geest, terwijl Hij deze als de beloofde Trooster aankondigt, is het onderwerp van gesprek daarentegen: de plaatsvervangende taak van de Trooster en niet Zijn “lidmaatschap” van een drieëenheid.

Oke, dus de gelovigen zijn er flink op achteruit gegaan sinds de hemelvaart en Pinksteren? Of hoe moet ik dit anders interpreteren? Want Jezus ging naar de Vader en de Vader en de Zoon zonden de Heilige Geest.
Maar Jezus heeft het ook over deze derde Persoon en Hij maakt daarbij duidelijk hoe nauw de relatie is tussen Vader, Zoon en Heilige Geest.

Joh. 14:16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.
...
Joh. 14:24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
...
Joh. 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
27 En gij zult ook getuigen, want gij zijt van den beginne met Mij geweest.
...
Joh. 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
...
Joh. 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Jezus vertelt hier Zijn discipelen, wat de Heilige Geest zal doen, wanneer Hij gekomen zal zijn. Jezus bidt de Vader om de Heilige Geest en de Vader zal Hem zenden. Jezus zendt de Heilige Geest Zelf ook. De Heilige Geest is een andere Trooster dan Jezus.

Jezus was gezonden door de Vader. De Heilige Geest wordt gezonden door de Vader en de Zoon.
Jezus sprak de woorden van Zijn Vader. De Heilige Geest zal de woorden spreken van Jezus, zal de woorden van Jezus indachtig maken, zal van Hem getuigen en zal de wereld overtuigen. Bovendien zal Hij in al de waarheid leiden, zal het uit Christus nemen (wat ook van de Vader is) en dat verkondigen. De Heilige Geest zal spreken van wat Hij gehoord heeft, en zal het verkondigen, tezamen met de toekomende dingen.
Hij zal de gelovigen alles leren, zoals Jezus Zijn discipelen leerde.

Duidelijk uit dit alles is, dat de Heilige Geest onderscheiden is van de Vader en de Zoon, maar 1 in wezen, want de onderlinge betrekking is volmaakt harmonieus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jun 2006 09:07

Waarom bidt Jezus dan tot de Vader?

Terug naar “Archief”