joris schreef:om het gecompliceerd te maken: volgens mij gaan beide teksten over gelovigen! En geven ze dus precies weer wat ik bedoel: kom nou maar! mijn juk is zacht! Niet de wet is de leermeester, maar Jezus, want Hij is zachtmoedig:
"laat allen die gebukt gaan onder zware lasten, bij mij komen; ik zal verlichting geven. Neem mijn juk op u en laat mij uw leermeester zijn, want ik ben zachtmoedig en eenvoudig. Bij mij zult u rust vinden."
Hier is de tekst waar het omdraait, dit om eens te kijken wat feit en wat fictie is.
Matteus 11:28-30
28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;
29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;
30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Er wordt in dit stuk niet gespproken over leermeesters, maar alleen dat allen wie bij Hem komen rust vinden voor hun ziel.
Laten we alstublieft er niet dingen bij verzinnen die er niet staan.
Wat de Thora betreft. Yeshua werd in Zijn dagen ha Thora genoemd de Thora. Zijn onderwijs kwam regelrecht uit de Thora en de Profeten. Dat gene waar wij vaak tegen schoppen is niet de Thora , maar dat wat Yeshua zegt van overlevering der ouderen oftewel traditie. Daar gaat Hij tegen in want dat is 90% van de gevallen niet hetzelfde als wat de Thora leert. bv
Mattheus 5:21 en 22
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht.
22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
Ik heb nooit beweert dat de Thora onze leermeester is, wel dat door dat boek te lezen we veel van de onderwijzingen van God tot ons krijgen, want degene die de Thora op de berg Sinai gegeven heeft was niemand anders dan God zelf. Waarom zouden we dat deel niet lezen als het door God aan ons is gegeven. Ja de gehele bijbel Tenach en vernieuwde verbond is door Hem aan ons gegeven als een licht op ons pad.
Deuteronomium 31:12 Roep het volk tezamen, mannen, vrouwen en kinderen, ook de vreemdeling, die in uw steden woont, opdat zij ernaar horen en de HERE, uw God, leren vrezen en al de woorden dezer wet naarstig onderhouden,
Wat is het doel van de Thora, dat is ontzag te krijgen voor wie God is. En wij zien in De Thora, die genaamd is Yeshua, ons zelf en wij zien dat wij zonder Hem niet verder kunnen en dat wij Zijn Geest nodig hebben om in deze wereld staande te blijven. De Geest, die de woorden opent van zowel de Thenach als het vernieuwde verbond en ons ziende maakt, datgene wat God van plan is.