Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 jun 2006 09:38

Raido schreef:
Als die regeltjes (wet) en de liefde (Christus) in evenwicht is in zijn toepassing, volgt een verkregen wijsheid naar God, want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood, overeenkomstig 2 Corhintiers 7.
De Wet is volgens mij totáál wat anders dan regeltjes...

Hangt er vanaf welke wet. Waar stoppen de grenzen van de wet, hoe ver moet je kijken? Dat is simpelweg een kwestie van interpreteren, en dat doet iedere mens anders.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2006 09:44

Zondag 2
Vraag 3:

Waaruit kent u uw ellende?
Antwoord: Uit de wet van God.

Romeinen 3:20
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

De wet, volgens de christelijk traditie zijn de tien geboden die wij moeten houden en wat wij niet kunnen. In de wet staat niets over kleding of welke andere uiterlijke zaak dan ook.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 jun 2006 10:02

Lees mijn vorige post eens. INTERPRETEREN raido, dat is waar het om gaat. Ik heb wel iets geleerd over de wet, jij ook, het is wel terug te brengen op de wet, hoe weet ik even niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2006 10:19

L'être extraterrestre schreef:Lees mijn vorige post eens. INTERPRETEREN raido, dat is waar het om gaat. Ik heb wel iets geleerd over de wet, jij ook, het is wel terug te brengen op de wet, hoe weet ik even niet.
Kleding, psalmberijmingen, kapsel of bijbelvertalingen die je moet gebruiken als regeltje in de reformatorische subcultuur als graadmeter voor je bekering zijn niet terug te brengen op De Wet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 11:34

Jantjes schreef:
ErikV schreef:En dan richting Jantjes:
Ik hoorde pas een mooi verhaal.
Een leraar moest invallen voor een totaal ontregelde klas, omdat de klas dat jaar alleen nog maar invallers had gehad. Er was geen enkele samenwerking mogelijk met die klas en het enige wat werkte was om met keiharde regels te werken. Na een tijdje bleek echter dat de leerlingen zich wel puur aan de regels hielden maar geen idee hadden dat die regels bedoeld waren om de samenwerking te verbeteren.
En zo is het bij ons denk ik ook, we gaan ons best doen om ons aan de regels te houden en als God iets zegt dan zullen wij al snel zeggen: ja maar ik hou met toch aan de regels. Dat is uiteindelijk niet waar het God om gaat, nee ik zeg hier niet dat we de tien geboden (bij ons trouwens overduidelijk regels, omdat onze woorden lang niet zoveel uitdrukkingskracht hebben als toen) maar weg moeten doen, maar ik zeg wel dat we moeten kijken naar hoe Jezus ze samenvatten. Liefde naar God met alles wat je maar hebt en je naaste liefhebben als jezelf. Dan draait het niet meer om regeltjes dan draait het om God. En of een WK je dan nog wat doet? laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken.
Ja, mee eens ErikV,

Als die regeltjes (wet) en de liefde (Christus) in evenwicht is in zijn toepassing, volgt een verkregen wijsheid naar God, want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood, overeenkomstig 2 Corhintiers 7.

Daarom kan ik dat allerlaatste zinnetje van jou even niet plaatsen, want die WK is toch de droefheid van de wereld!

En dat is jou interpretatie. :) Het WK is volgens mij niet per definitie droefheid van de wereld... je kan er als christen naar kijken... en genieten. Net zoals je dat als christen ook kan in de kroeg, tijdens het kijken naar tv of naar een film, als je naar een pretpark gaat en ga zo maar door. Het ligt er aan HOE je er als christen in staat. Dat ligt er aan of je het voetbal het belangrijkst vindt en verder niks hebt... of dat je toekomstperspectief hebt en het eeuwige geluk kent... wie die dingen kent kan en mag ook hier van aardse zaken genieten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 11:46

Marnix schreef:
Jantjes schreef:
ErikV schreef:En dan richting Jantjes:
Ik hoorde pas een mooi verhaal.
Een leraar moest invallen voor een totaal ontregelde klas, omdat de klas dat jaar alleen nog maar invallers had gehad. Er was geen enkele samenwerking mogelijk met die klas en het enige wat werkte was om met keiharde regels te werken. Na een tijdje bleek echter dat de leerlingen zich wel puur aan de regels hielden maar geen idee hadden dat die regels bedoeld waren om de samenwerking te verbeteren.
En zo is het bij ons denk ik ook, we gaan ons best doen om ons aan de regels te houden en als God iets zegt dan zullen wij al snel zeggen: ja maar ik hou met toch aan de regels. Dat is uiteindelijk niet waar het God om gaat, nee ik zeg hier niet dat we de tien geboden (bij ons trouwens overduidelijk regels, omdat onze woorden lang niet zoveel uitdrukkingskracht hebben als toen) maar weg moeten doen, maar ik zeg wel dat we moeten kijken naar hoe Jezus ze samenvatten. Liefde naar God met alles wat je maar hebt en je naaste liefhebben als jezelf. Dan draait het niet meer om regeltjes dan draait het om God. En of een WK je dan nog wat doet? laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken.
Ja, mee eens ErikV,

Daarom kan ik dat allerlaatste zinnetje van jou even niet plaatsen, want die WK is toch de droefheid van de wereld!

En dat is jou interpretatie. :) Het WK is volgens mij niet per definitie droefheid van de wereld... je kan er als christen naar kijken... en genieten. Net zoals je dat als christen ook kan in de kroeg, tijdens het kijken naar tv of naar een film, als je naar een pretpark gaat en ga zo maar door. Het ligt er aan HOE je er als christen in staat. Dat ligt er aan of je het voetbal het belangrijkst vindt en verder niks hebt... of dat je toekomstperspectief hebt en het eeuwige geluk kent... wie die dingen kent kan en mag ook hier van aardse zaken genieten.
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. Romeinen 12

Dat is overeenkomstig mijn interpretatie en dat staat tegenover die van jou Marnix.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 12:13

jajaja... dus moet je jezelf maar opsluiten in een reservaat. Je moet ook geen broeken en shirts dragen maar wat anders verzinnen, anders ben je wereldgelijkvormig... doet de wereld immers niet evenzo? Verder houdt deze tekst ook in dat je niet op je voeten mag lopen, wij, christenen, moeten onze handen lopen om iedere schijn van wereldgelijkvormigheid af te wenden. Voorts dienen wij niet gelijk de wereld doet, ons te verplaatsen in gemotoriseerde voertuigen, noch op de in Nederland zoveel gebruikte tweewielers! De wereld zoekt zijn vermaak in vakanties, de zee en het strand, een wandeling door de natuur... laten we ons daar ook verre van houden.

Bah, het valt me op hoevaak deze tekst uit zijn verband wordt gerukt door christenen, om te kunnen onderbouwen waarom dingen slecht zijn die ze zelf niet boeiend vinden... Het is een mooie bijbeltekst, maar helaas wordt deze ontzettend vaak misbruikt door mensen. Lees de tekst nog eens goed... En vraag je af of het Gods wil kan zijn dat we ook mogen genieten van aardse zaken zoals eten, sport, de natuur en ga zo maar door.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 jun 2006 12:17

Amen!

Juist door de manier waaróp je in zulke dingen staat kun je wat aan de wereld laten zien. Niet door je er domweg niet voor te interesseren, met het vingertje te wijzen of afkeurend te kijken.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2006 12:36

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. Romeinen 12
Het is goed om daar op te wijzen, maar we hebben weer definities nodig..

Wereld = De zonde? Wereld = Alles buiten de kerk (liefst nog buiten je kerkverband?) Wereld = de maatschappij? Wereld = niet gelovigen die expliciet anti-God zijn?

Wat doet de wereld? ze accepteren Jezus Christus niet als Zaligmaker en verwerpen het bestaan van God, wordt niet wereldgelijkvormig... maar geloof. (ook een definitie van wereldgelijkvormigheid).

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 13:03

Marnix schreef:jajaja... dus moet je jezelf maar opsluiten in een reservaat. Je moet ook geen broeken en shirts dragen maar wat anders verzinnen, anders ben je wereldgelijkvormig... doet de wereld immers niet evenzo? Verder houdt deze tekst ook in dat je niet op je voeten mag lopen, wij, christenen, moeten onze handen lopen om iedere schijn van wereldgelijkvormigheid af te wenden. Voorts dienen wij niet gelijk de wereld doet, ons te verplaatsen in gemotoriseerde voertuigen, noch op de in Nederland zoveel gebruikte tweewielers! De wereld zoekt zijn vermaak in vakanties, de zee en het strand, een wandeling door de natuur... laten we ons daar ook verre van houden.

Bah, het valt me op hoevaak deze tekst uit zijn verband wordt gerukt door christenen, om te kunnen onderbouwen waarom dingen slecht zijn die ze zelf niet boeiend vinden... Het is een mooie bijbeltekst, maar helaas wordt deze ontzettend vaak misbruikt door mensen. Lees de tekst nog eens goed... En vraag je af of het Gods wil kan zijn dat we ook mogen genieten van aardse zaken zoals eten, sport, de natuur en ga zo maar door.
Haha nee Marnix je hoeft niet op je handen te gaan lopen of je op te sluiten in een reservaat.
Maar, je mag als Christen niet met de wereld mee doen en dat geeft strijd, zeer zeker. Paulus zei hierover tegen Titus: Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt (Marnix ook!), en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Deze strijd moet jij ook beginnen tegen die wereld met al hun WK, anders zijn de woorden van Paulus je vreemd.

En wie moeten wij gelijkvormig worden? deze: Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
Dat neemt hier in dit leven een aanvang en niet bij het einde van je leven of de dood.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 16 jun 2006 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 13:14

Raido schreef:
Het is goed om daar op te wijzen, maar we hebben weer definities nodig..

Wereld = De zonde? Wereld = Alles buiten de kerk (liefst nog buiten je kerkverband?) Wereld = de maatschappij? Wereld = niet gelovigen die expliciet anti-God zijn?

Wat doet de wereld? ze accepteren Jezus Christus niet als Zaligmaker en verwerpen het bestaan van God, wordt niet wereldgelijkvormig... maar geloof. (ook een definitie van wereldgelijkvormigheid).
Als je heel Romeinen 12 door lees hoef je geen definitie meer te hebben Raido. God maakt zelf in jou geweten bekend wat wel en niet mag, maar de grootste dingen geef Paulus duidelijk weer en die mogen wij ook noemen. Welke? Deze:

Neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Ro 13:13 en Efe 4:18,19, en Petrus, 1Pe 4:3 en Johannes, 1Jo 2:16.

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 16 jun 2006 13:32

Raido schreef:Het woord 'refo' slaat op de mensen in de bevindelijk-gereformeerde kerken en daar valt slechts een miniemstukje van de PKN onder.

Maar je geeft toe een deel van de PKN valt eronder.

Het ging niet over het naar de kerk gaan, maar om de 'wetjes', qua leer en belijdenisgeschriften vallen heel erg veel kerken onder de noemer reformatorisch; alles na de reformatie is reformatorisch; maar dat is weer een definitie die wij niet gebruiken. [\quote]

En hier doet dat er weer niet toe. Hoe is het nou zijn refo's nou mensen die zich aan wetjes houden een rok aan hebben en een hoed op of zijn refo's mensen die de reformatorische leer aanhangen. Volgens mij is het duidelijk dat laatste.

Als jij inderdaad voor je standpunten staat zou je nu in de Rooms-Katholieke Kerk moeten zitten ja aangezien je zelf oproept tot: 'samen in een kerk zitten en samen geloven is een kwestie van samenwerken en niet om alles wat tegen zit naar een andere kerk lopen.' daar zijn Augustinus en Cyprianus het hardgrondig mee eens :)

Ik ben direct met je eens dat het allermooiste was geweest als er maar 1 kerk was geweest en dat moet mijns inziens ook ons streven nog steeds zijn. Ik was op vele manieren tegen de PKN, maar dat was het enige punt waarop ze bij mij wel scoorden. We zitten er nu niet meer en als ik in m'n eentje terug ga heeft dat ook niet zo heel veel zin. Maar daar ging het me ook niet om. Waar het me omgaat is dat er mensen zijn dat het er in refo kerken alleen maar om draait om regels te hebben en dat daar niemand uit liefde geloofd en dus gaat men maar weg. En dan zeg ik dat men of wel een heel slechte gemeente heeft getroffen of men heeft niet goed gekeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 13:41

Jantjes schreef:
Marnix schreef:jajaja... dus moet je jezelf maar opsluiten in een reservaat. Je moet ook geen broeken en shirts dragen maar wat anders verzinnen, anders ben je wereldgelijkvormig... doet de wereld immers niet evenzo? Verder houdt deze tekst ook in dat je niet op je voeten mag lopen, wij, christenen, moeten onze handen lopen om iedere schijn van wereldgelijkvormigheid af te wenden. Voorts dienen wij niet gelijk de wereld doet, ons te verplaatsen in gemotoriseerde voertuigen, noch op de in Nederland zoveel gebruikte tweewielers! De wereld zoekt zijn vermaak in vakanties, de zee en het strand, een wandeling door de natuur... laten we ons daar ook verre van houden.

Haha nee Marnix je hoeft niet op je handen te gaan lopen of je op te sluiten in een reservaat.
Maar, je mag als Christen niet met de wereld mee doen en dat geeft strijd, zeer zeker. Paulus zei hierover tegen Titus: Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt (Marnix ook!), en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Deze strijd moet jij ook beginnen tegen die wereld met al hun WK, anders zijn de woorden van Paulus je vreemd.

En wie moeten wij gelijkvormig worden? deze: Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
Dat neemt hier in dit leven een aanvang en niet bij het einde van je leven of de dood.

Tja, je bent dus nogal selectief in wat wel en niet mag... Ik ben christen, ik strijd de goede strijd... en ga om 6 uur fijn die minder belangrijke maar toch leuke strijd tussen Nederland en Ivoorkust kijken. De woorden van Paulus zijn me niet vreemd, jou uitleg ervan wel... omdat jij ff gaat bepalen wat wel en niet goed is. Ach, je geeft zelf al aan dat God in je geweten bekend maakt wat wel en niet mag. Jij mag blijkbaar geen voetbal kijken en ik kan het wel zonder gewetensbezwaren doen. Accepteer dat nou eens in plaats van jou gevoelens op alle christenen te gaan projecteren.

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 16 jun 2006 13:44

L'être extraterrestre schreef:
ErikV schreef:U hebt recht Marnix. Het ging mij inderdaad om een koekje van eigen deeg. Ik wilde even laten zien hoe vreselijk dom de opmerkingen waren. Dus Raido als jij graag klappend en dansen in je ondergoed naar de kerk wil, vooral doen (verwacht alleen niet dat ik kom kijken :lol:) en je hebt gelijk ik ben katholiek, maar je snapte prima wat ik bedoelde dus niet zo zeuren op dat punt.

Waar mij vooral het punt zat is dat als L'être extraterrestre dit soort dingen schrijft over refo's, die aantoonbaar fout zijn, men serieus gaat discusieren of het waar is, terwijl als ik dit dus schrijf over evangelischen ik zo ongeveer het internet af geworpen wordt. Overigens als mij gezegd wordt dat ik moet doen zoals Jezus het zou doen, dan vraag ik mij toch af of hoe jullie zouden reageren als ik wijs op een leerfout en jullie daarbij een gewit graf zou noemen, ik weet wel redelijk zeker dat mij dat niet in dank zou worden afgenomen :lol:

Ik vind niet dat het aantoonbaar fout is, ik ken een aantal mensen die zo zijn, en dat wil ik aangeven. Heb ik ooit, maar dan ook ooit gezegd dat er geen 'goede' refo's zijn? Ik kan daar niet over oordelen, ik geef alleen aan wat ik zo jammer vind aan sommige christenen. (ik zal de term 'refo' niet meer gebruiken, ligt nogal gevoelig blijkbaar)

Wat ik omschreef was mijn mening van een aantal mensen. Helaas, ik heb een aantal kerken waar ik liever niet meer binnen kom doordat de sfeer die er hangt niet rettig is. De preken zullen dan leerzaam zijn, als ik de hele preek op het puntje van mijn stoel moet zitten omdat ik anders de volgende dag dingen te horen krijg die ik niet goed heb gedaan, of dat ik niet de goede kleding aanhad, dank je. Ik zoek wel een andere kerk.

Ik zal je zelfs een voorbeeld geven. Het is een hervormde kerk in hersteld verband. De laatste jaren is het qua kleding wel veranderd, alhoewel rokken boven de knie en al te felle kleuren echt uit de boze zijn. Een aantal jaar geleden ging mijn moeder daar naar de kerk. Wat had ze aan/op: een blouse met lila er in, en een lila hoed. Ik kom de volgende dag op school, en ik word nageroepen: waaaah, jouw moeder had een lila hoed op, vreselijk, en nog meer van die dingen. Ik was toen nog kind (nog steeds wel hoor :lol: ) en dat hakt er in. Daarna nog een aantal van die gevallen en nu zet ik geen stap meer in die kerk.

Kortom, ik bedoelde met de term refo een bepaalde groep mensen die zich heel vroom voordoen, iedereen vastpinnen op allerlei regeltjes, maar ondertussen zelf andere mensen met de grond gelijk maken. Excuses voor mijn ongelukkige uitdrukking.

Op die manier vind ik dat regels je geloof beperken. Maar over het algemeen zijn ze er voor je eigen bestwil.

Kijk ik heb even vetgedrukt gemaakt waar het me om ging. Ik weet dat er ook binnen de refokring veel te veel mensen zijn die zich zo gedragen al denk ik niet dat het in andere kringen anders is. Ik vind het enorm fout wat jou/jouw moeder overkomt maar zoals ik al eerder vroeg als Mohammed B een moordenaar is, zijn dan alle marrokanen moordenaars? En wat ik vreemd vond is dat er naar aanleiding van jou post weinig reacties kwamen over het feit dat er ook andere mensen zijn, dus toen dacht ik wat gebeurd als ik zo'n zelfde stukje voor de evangelischen schrijf en ja wat ik verwacht had gebeurde, ik werd direct van alle kanten aangevallen en terecht want wat ik schreef klopte niet, alleen is mijn oproep dan aan de refo's hier onder ons: Waar zijn jullie en geloven jullie soms echt wat daar stond dat dat voor ons allemaal geldt? Ik snap niet waarom er onder jongeren ook niet een bepaalde trots kan zijn binnen de refohoek. En dat die trots er wel is binnen de evangelische hoek vind ik mooi, want dat is de manier ook weer om verder te komen. Maar voorlopig mis ik mijn eigen hoekje dus een beetje.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 16 jun 2006 16:33

L'être extraterrestre schreef:Refo's zijn mensen die vaak zwaar kerken, zich aan alle mogelijke regeltjes houden, en ondertussen andere mensen de kerk uit roddelen. Daar kan ik echt van kotsen

L'être extraterrestre schreef:Ik vind niet dat het aantoonbaar fout is, ik ken een aantal mensen die zo zijn, en dat wil ik aangeven. Heb ik ooit, maar dan ook ooit gezegd dat er geen 'goede' refo's zijn? Ik kan daar niet over oordelen, ik geef alleen aan wat ik zo jammer vind aan sommige christenen. (ik zal de term 'refo' niet meer gebruiken, ligt nogal gevoelig blijkbaar)

Ah kej, das nog al een verschil qua uitleg van jouw beeld :)

Terug naar “Archief”