Marnix schreef:elbert schreef:Marnix schreef:Precies. Dat God alles weet wil nog niet zeggen dat Hij ook alles heeft vastgelegd.
Hoe kan God iets weten wat Hij tegelijkertijd niet zo heeft bestuurd?
Het lijkt me dat je wel Gods alwetendheid onderschrijft, maar niet zijn almacht en voorzienigheid.
Tja en in dat geval zou de mens geen vrije wil gehad hebben in het paradijs... en òok nu geen keuze hebben in wat ze doet. De Bijbel maakt duidelijk dat de mens wel een vrije wil had.
Waar staat dat en wat bedoel je precies met "vrije wil"? Want zo duidelijk maakt de Bijbel dat volgens mij niet. Ik kom de uitdrukking "vrije wil" niet tegen in Genesis. Wat er wel gezegd wordt, was dat de mens in harmonie en vrede met God leefde en nu niet meer en hoe dat gekomen is. Wat ik toegeef, is dat de mens een bepaalde keuze had en het verkeerde gekozen heeft. Hoe vrij die keuze was, daar kun je over twisten, al staat wel vast dat de mens de volle verantwoordelijkheid voor die keuze had. Het feit dat de mens het verkeerde gekozen heeft boven het goede, doet mij vermoeden dat de wil van de mens niet geheel vrij was, want waarom zou de mens dan het kwade kiezen boven het goede? Dat wordt nog erger als je bedenkt dat de mens nog een expliciete waarschuwing van God in de oren had om niet van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Impliceert een "vrije wil" dan dat het om het even was om het kwade te kiezen boven het goede? Is de zondeval dan een kwestie van "menselijke vrije wil in aktie, waarbij de vrije wil terloops verloren werd"? Ik stel hier meer vragen dan ik kan beantwoorden, maar ik weet nog zo net niet of je wel van een volledig vrije wil (whatever that may be) kan spreken.