*zwaait*
Daar ben ik weer, na anderhalve week Schoolzicht. Door omstandigheden ben ik daar wat eerder vertrokken dan de planning was en heb de laatse halve week elders in Zeeland doorgebracht.
Nu had ik al wel het vermoeden dat veel verhalen een weinigje overdreven waren en dat klopt dus. Ik moet zeggen dat ik het qua 'strengheid' wel mee vond vallen, ondanks het feit dat ik nog nooit zoveel refo's om me heen heb gehad
Waar ik wel erge moeite mee heb gehad, en wat leidde tot hevige discussies, was de sterke gedachte 'buiten de GerGem geen zaligheid'. Ik weet verder niet hoe dat met de rest zat, maar op ons veldje was die gedachte (te) sterk aanwezig. Onze overbuurtjes, die op de zondag de Hersteld Hervormde Gemeente in Middelburg bezochten, werden openlijk afgekraakt: 'Snap jij die mensen nou? Gaan naar de Herstelde!!!' Ook het feit dat we de tweede zondag niet naar Aagtekerke zelf gingen, riep daar enige vraagtekens op (de eerste zondag gingen we helemaal niet, daar wil ik het niet eens meer over hebben). 'Jamaar jamaar daar staat dominee die en die, je weet niet wat je mist!', de man werd compleet aanbeden, ze likten nog net de grond waar hij had gelopen niet af. Die tweede zondag gingen we maar netjes twee keer, 's ochtends naar een dominee en 's middags naar de leesdienst zodat we een lange avond zouden hebben ('s avonds preekte die dominee dan weer). Je wil niet weten wat een berg kritiek we kregen waarom we 's middags naar 'zo'n leesdienst' gingen en niet 's avonds weer naar die man. Toen werd ik het wel een beetje zat eigenlijk en hebben we de rest van de zondagmiddag (want 's avonds gingen zij allemaal weer naar de kerk) daarover zitten emmeren. En zo vulden zij hun gesprekken: dominee die, en die en die, en die zn vrouw was weer een achternichtje van die zn buurman en die zn dochter had verkering met de zoon van die en werd derhalve familie van die en toen verhuisden ze daarheen en dat was zo'n moeilijke gemeente en toen gingen ze toch maar weer daarheen en och och zo'n man toch...

B A H!!! Zondagavond zijn we terwijl de rest van ons veldje naar de kerk was, een flink stuk wezen wandelen. In de verte hoorden we de menigte in de kerk de psalmen daveren en hebben we heel rielekst ergens gezeten met een boek en onmisbare mp3-speler (uiteraard had ik bergen muziek meegenomen).
Verder zijn we overdag, buiten de zondag uiteraard, niet heel veel op de camping geweest en vaak ook maar halve nachten. Op zich hadden we daarom ook niet veel contact met onze leeftijdsgenoten, maar dat kon ons vrij weinig schelen aangezien het toch onze types niet waren (kraagjes omhoog, krullenknotjes, op je 20e een vriend móeten hebben anders blijf je over, dat soort geblaat). Het is wel jammer dat we, áls we er waren, gelijk van die discussies hadden, dat vind ik wel jammer, omdat je er zo weinig leuke herinneringen aan de camping-opzich overhoudt. Op zich zijn dergelijke discussies best interessant, maar als ik iets miste, was het heel simpel: respect. Respect voor andersdenkenden was er totaal niet en dat staat me heel erg tegen. Natuurlijk kan ik wel denken: dat hadden er al zóveel van te voren gezegd, maar ik ben toch meer van het type: zelf uitvinden! Wat dat betreft weet ik dus genoeg: best lol gehad dus, maar voor mij geen Schoolzicht meer!