Moderator: Moderafo's
Dippie schreef:MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
Stonden daar 17 jonge mensen, die zo vol zijn van hun geloof...
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.
En dan na een half uur alles gewoon nog een keer herhalen.
Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....
Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!
Belijdenis doen wil niet zeggen dat God voor jou heeft gekozen!!!!! Jij hebt de keuze gemaakt om het geloof voor de waarheid te houden en de leer aan te nemen van jou kerk, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat God voor jou gekozen heeft!!!!
Kben zondag bij de belijdenis dienst van mn as schoonzusje geweest in de PKN, niets op aan te merken, was een goede en fijne dienst, alhoewel het allemaal anders ging dan ikzelf gewent ben. Maandag bij de belijdenis dienst geweest van mn vriend en zijn zusje in de Ger.Gem. Ook een super mooie dienst. Het onderwerp van de preek was: Heb jij Mij lief? Een heel toepasselijk onderwerp voor zo'n dienst. En super als je dan juist in die dienst JA mag zeggen tegen God en de gemeente, maar ik vind het echt niet verkeerd als zo'n dienst gaat over het Kruis, de zonde en heo slecht we zijn. Waarom mag dat juist in zo'n dienst niet de nadruk hebben? We zijn toch ook zo zondig? Waarom wil je dat op zon moment niet horen, maar wil je horen dat God voor jou heeft gekozen, terwijl dat misschien helemaal niet bij iedereen zo is? Dan voelen veel mensen zich buiten gesloten en als het gaat over hoe slecht je eigenlijk bent, voelt iedereen zich aangesproken!!! Dus ik heb er niets op tegen.
Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.
Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.
Dippie schreef:Lalage schreef:Dippie: dat is niet makkelijk. Overgave is heel moeilijk, want elk mens wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Daarom is er ook zo vaak verdriet en ziekte nodig om mensen bij God te krijgen. Maar 't lijkt me wel bijbels om te zeggen dat enkel het aannemen van Jezus (wat dus al moeilijk genoeg is) voldoet om bij Hem te horen. In Romeinen 10 staat
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’
Ja, dat staat er allemaal echt mooi, dat meen ik! Maar er is echt een verschil tussen geloven en Geloven. Ik zou niet weten waarom God voor mij aan het kruis zou gehangen hebben! Daar ben ik veel te slecht voor. Ik weet dat Hij juist voor die zondaren is gekomen, maar die zondaren die Echt in Hem Geloven. Ik geloof maar het ware Geloof heb ik nog niet! Je KAN Jezus niet zelf aannemen!! Daar is Hij veel te Groot voor. Hoe kan ik ooit Zo'n Koning zelf aannemen? Daar moet Hij aan meewerken, om het zo maar te zeggen.
Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof.
Dat het al lang bekend is, weerhoud mij er niet van om zaken anders te zien, maar even over het woord 'ware'.Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.
Joh 20,27
en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’
MissF schreef:Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.
Tuurlijk weet ik dat prima!
Ik heb een nogal uitgebreide vriendengroep waarvan zeker de helft zich in de gergem of oud-gergem of gergeminNed bevindt...
Maar mijn punt hierbij is, dat OF mensen amper zelf nadenken over de dingen zoals belijdenis en Avondmaal, maar lekker de dominee en ouders naleven, OF blijven hangen in hun idee over het Avondmaal, terwijl ze drommels goed doorhebben dat het eigenlijk niet echt Bijbel is...
En het Avondmaal is zeker bedoelt voor gelovigen, maar gelovig zijn is echt niet nadat je een prachtig teken of wonder hebt gezien, waardoor God je opeens, pats boem, aanraakte. Het kan zeker zo zijn, maar hoeft helemaal niet! En mensen kunnen erop blijven wachten, tevergeefs, en zien over het hoofd dat God hen allang aangeraakt HEEFT!
Dat bedoelde ik alleen maar
Dippie schreef:Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??
Is dat niet het ontheiligen van de tafel?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten