Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2006 11:20

Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 apr 2006 11:22

ik zou eerder vallen over een zinnetje als "het gaat allemaal zo makkelijk bij jullie." hoewel vast niet zo bedoeld vind ik dat nogal een forse beschuldiging en in ieder geval niet heel erg geestelijk.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 11:25

Dippie schreef:
MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
Stonden daar 17 jonge mensen, die zo vol zijn van hun geloof...
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.
En dan na een half uur alles gewoon nog een keer herhalen.

Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....

Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!

Belijdenis doen wil niet zeggen dat God voor jou heeft gekozen!!!!! Jij hebt de keuze gemaakt om het geloof voor de waarheid te houden en de leer aan te nemen van jou kerk, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat God voor jou gekozen heeft!!!!
Kben zondag bij de belijdenis dienst van mn as schoonzusje geweest in de PKN, niets op aan te merken, was een goede en fijne dienst, alhoewel het allemaal anders ging dan ikzelf gewent ben. Maandag bij de belijdenis dienst geweest van mn vriend en zijn zusje in de Ger.Gem. Ook een super mooie dienst. Het onderwerp van de preek was: Heb jij Mij lief? Een heel toepasselijk onderwerp voor zo'n dienst. En super als je dan juist in die dienst JA mag zeggen tegen God en de gemeente, maar ik vind het echt niet verkeerd als zo'n dienst gaat over het Kruis, de zonde en heo slecht we zijn. Waarom mag dat juist in zo'n dienst niet de nadruk hebben? We zijn toch ook zo zondig? Waarom wil je dat op zon moment niet horen, maar wil je horen dat God voor jou heeft gekozen, terwijl dat misschien helemaal niet bij iedereen zo is? Dan voelen veel mensen zich buiten gesloten en als het gaat over hoe slecht je eigenlijk bent, voelt iedereen zich aangesproken!!! Dus ik heb er niets op tegen.

Als jij Hem liefhebt is er redding voor je... want uit onszelf hebben we Hem niet lief, maar omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Ik snap niet dat dit in een kerk geleerd wordt waar ondertussen zo wordt benadrukt dat je uit jezelf niet voor God kan kiezen. Doe je dat toch? Dan komt dat van God... omdat Hij eerst voor jou koos... anders had je die keuze namelijk nooit gemaakt. God neemt ieder die in Hem gelooft aan... (Johannes 3:16)

Ik zeg dit niet uit kritiek... maar omdat ik wil dat jij de zekerheid en blijdschap van het geloof mag leren kennen, in plaats van onzekerheid omdat het maar afwachten is of God wel voor jou gekozen heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2006 11:26

Dat kan ik me ook wel voorstellen, maar dat was pas nadat het halve forum opeens zo verbijsterd moest reageren op de reeds bekende belijdenispraktijk in de gergem (die ik zelf overigens ook nogal halfslachtig vind).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 11:28

Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.

Klopt. Daar verbaas ik me ook over. In een kerk waar de meesten na het doen van belijdenis niet zomaar aan het avondmaal aangaan... en dat ook normaal gevonden wordt, moet je ook niet verbaasd staan dat ze met hun belijdenis ja zeggen op de leer van de kerk en meer niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 11:34

Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.

Tuurlijk weet ik dat prima!
Ik heb een nogal uitgebreide vriendengroep waarvan zeker de helft zich in de gergem of oud-gergem of gergeminNed bevindt...
Maar mijn punt hierbij is, dat OF mensen amper zelf nadenken over de dingen zoals belijdenis en Avondmaal, maar lekker de dominee en ouders naleven, OF blijven hangen in hun idee over het Avondmaal, terwijl ze drommels goed doorhebben dat het eigenlijk niet echt Bijbel is...

En het Avondmaal is zeker bedoelt voor gelovigen, maar gelovig zijn is echt niet nadat je een prachtig teken of wonder hebt gezien, waardoor God je opeens, pats boem, aanraakte. Het kan zeker zo zijn, maar hoeft helemaal niet! En mensen kunnen erop blijven wachten, tevergeefs, en zien over het hoofd dat God hen allang aangeraakt HEEFT!

Dat bedoelde ik alleen maar ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 11:37

Dippie schreef:
Lalage schreef:Dippie: dat is niet makkelijk. Overgave is heel moeilijk, want elk mens wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Daarom is er ook zo vaak verdriet en ziekte nodig om mensen bij God te krijgen. Maar 't lijkt me wel bijbels om te zeggen dat enkel het aannemen van Jezus (wat dus al moeilijk genoeg is) voldoet om bij Hem te horen. In Romeinen 10 staat
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Ja, dat staat er allemaal echt mooi, dat meen ik! Maar er is echt een verschil tussen geloven en Geloven. Ik zou niet weten waarom God voor mij aan het kruis zou gehangen hebben! Daar ben ik veel te slecht voor. Ik weet dat Hij juist voor die zondaren is gekomen, maar die zondaren die Echt in Hem Geloven. Ik geloof maar het ware Geloof heb ik nog niet! Je KAN Jezus niet zelf aannemen!! Daar is Hij veel te Groot voor. Hoe kan ik ooit Zo'n Koning zelf aannemen? Daar moet Hij aan meewerken, om het zo maar te zeggen.

Waarom Jezus voor jou aan het kruis heeft gehangen? Om de zonden die jij doet! Zodat er nog vergeving en redding is! En daar ben je juist niet te slecht voor, Zijn offer was namelijk volmaakt! Er is vergeving en genade genoeg, of denk je soms dat Christus offer niet toereikend is :o? Het mooie is dat Jezus al meegewerkt heeft, Hij heeft namelijk geleden en gestorven om vervolgens weer op te staan! Het is alleen genade omdat we dat helemaal niet verdiend hadden, maar toch heeft Hij het gedaan! Daarom is het nog mogelijk voor een ieder die gelooft en zijn vertrouwen alleen op Hem stelt!

En even over 'bij jullie is het allemaal zo makkelijk'. Het is helemaal niet makkelijk, aanvaarden dat je door je mooie belijden of levenswandel niks toe kunt doen is echt niet makkelijk! Maar ik ben bang dat het in veel kerken veel te moeilijk gemaakt wordt, dat deden de farizeeers overigens ook, je moet namelijk eerst aan allerlei voorwaarden voldoen voordat je gered kunt worden (zo ongeveer depressief zijn van zondekennis enz.) en dat is niet bijbels! Sola Gratia! En niet Sola Zondekennis! Zonder enige zondekennis vlucht je uberhaupt al niet naar Jezus. Als je dominee begint over het feit dat je eerst een bepaalde hoeveelheid minimale zondekennis moet hebben moet je maar eens aan hem vragen hoeveel procent van de maximale zondekennis je minimaal moet hebben voor je je toevlucht tot Jezus mag nemen :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 12:27

1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld. (1 Joh 2)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 apr 2006 12:28

Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof.

Mag je dan geen vragen meer stellen over het hoe en waarom?

Ik vind het leerzaam om van andere mensen hun mening te horen,
en ik denk dat het ook leerzaam voor diegene zelf is om zijn of haar mening te verwoorden.
Dan ga je er namelijk zelf over nadenken als het goed is,
en niet alles zo klakkeloos maar aannemen omdat het je zo geleerd is.

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 12:31

Dat het al lang bekend is, weerhoud mij er niet van om zaken anders te zien, maar even over het woord 'ware'.
Ik wordt dan ernstig nieuwsgierig wat het verschil is tussen 'waar geloof' en 'geloof'
M.i. is er alleen geloof en ongeloof, zie b.v. dit bijbelgedeelte:
Joh 20,27
en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 13:39

Het klinkt allemaal zo aannemelijk, maar welke mensen gaan er dan verloren? Alleen die farizeers, die denken dat ze het goed doen? Als jij dus niet denkt dat je het goed doet, ga je dus eigenlijk "automatisch" naar de Hemel? Ik heb geleerd van een brede en een smalle weg. Maar zoals ik hier hoor en lees, lijkt het wel alsof die wegen omgewisseld worden. Jezus is voor iedereen gestorven, dus allen die dat geloven, gaan naar de Hemel. En die smalle weg dan? En die brede weg? Kunnen jullie mij dat dan ook uitleggen?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 13:42

We zeggen toch allemaal dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Maar dan nog vind ik het raar als uiteindelijk nog steeds weinig mensen bij God horen. Dan heeft Hij er niet veel van gebakken. Wie is de winnaar als de duivel veel meer zieltjes heeft dan God?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 13:44

De meeste mensen geloven niet. En daar vallen zowel de farizeeers als de mensen die sowieso niet christelijk zijn onder :wink: De meeste mensen willen Jezus niet volgen en geloven niet in en vertrouwen niet op Hem.

Het is overigens ook een schare die niemand tellen kan, en niet alleen die 25 mensen die in de zwaarste kerk aan het avondmaal gaan.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 14:01

MissF schreef:

Tuurlijk weet ik dat prima!
Ik heb een nogal uitgebreide vriendengroep waarvan zeker de helft zich in de gergem of oud-gergem of gergeminNed bevindt...
Maar mijn punt hierbij is, dat OF mensen amper zelf nadenken over de dingen zoals belijdenis en Avondmaal, maar lekker de dominee en ouders naleven, OF blijven hangen in hun idee over het Avondmaal, terwijl ze drommels goed doorhebben dat het eigenlijk niet echt Bijbel is...

En het Avondmaal is zeker bedoelt voor gelovigen, maar gelovig zijn is echt niet nadat je een prachtig teken of wonder hebt gezien, waardoor God je opeens, pats boem, aanraakte. Het kan zeker zo zijn, maar hoeft helemaal niet! En mensen kunnen erop blijven wachten, tevergeefs, en zien over het hoofd dat God hen allang aangeraakt HEEFT!

Dat bedoelde ik alleen maar ;)

Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??
Is dat niet het ontheiligen van de tafel?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 14:04

Dippie schreef:Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??
Is dat niet het ontheiligen van de tafel?

Hoezo? Judas zat toch ook aan tafel? En denk je dat die discipelen allemaal zo goed begrepen waar het om ging? Het was gewoon een gezellige maaltijd met een herdenking erbij. Wat ervan is geworden, een slokje wijn en een stukje brood, lijkt er totaal niet meer op :-S

Terug naar “Archief”