Papa <-> Almachtig God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 06 feb 2006 17:23

Je vroeg om bijbelteksten, hier zijn er een paar:

Handelingen 17:28- Want in Hem leven wij, bewegen wij ons....want wij zijn ook van zijn geslacht.

Jesaja 64:8- maar nu here, Gij zijt onze vader, wij zijn het leem;Gij zijt onze formeerder en wij zijn allen het werk van uw hand

2 korinthiërs6:18- Ik zal u tot Vader zijn en gij zult mijn zonen en dochters zijn, zegt de Here, de Almachtige.

Johannes 16:27- Want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt lief gehad en geloofd hebt dat ik van God ben uitgegaan.

Er worden in de bijbel nog talloze andere termen gebruikt om het karakter van God de Vader te beschrijven. Deze karakter eigenschappen laten zien dat God een liefdevolle en rechtvaardige God is, misschien heb je er iets aan, of wil je ze eens rustig bekijken.

Geduldig Psalm 78:35-39
Zorgzaam Joh.2:1-11, 19:25-27
Heilig Joh.2:13-22
Scherpzinnig Joh.2:23-25
Bewogen Lukas 19:1-10
Gevoelig Lukas 8;40-48
Vol aandacht Mat. 9: 35-38
Teder Joh. 12:1-8
Minzaam Joh. 4:7-27
Vergevend Joh. 8:1-11
Liefdevol Lukas 6:27-36
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 17:31

wat als die "wijze" nu eens iets tever doorgeschoten is?
YHWH blijft een machtig god. "If I see the face of God I will die".
Jezus noemde hem "abba". Het woord "vader" is een ander woord dan "papa".
Papa is voor je eigen vader. Ik ken Gods liefde, maar ik zal nooit verkleinwoordjes als "papa" gaan gebruiken tegen de Eeuwige God. Daarvoor is hij te groot en ben ik te klein.
Dat is exact de reden waarom ik YHWH ook nooit Pappa zal noemen, God heeft ons een Naam gegeven die wij mogen gebruiken: YHWH : Ik ben die Ik ben.

Excuus, maar ik kan daar erg geirriteerd om worden.
Je bereikt er weinig mee om geïriteerd te raken, ik was het ook ja :)

Je bedoelt het "onze vader". Ja, vader, maar zeker geen papa. Er klinkt veel respect in door. Een intieme relatie, dat is wat YHWH inderdaad wil. Maar dat hele "papa" verschijnsel schiet tever door naar mijn mening.
Dat is dus ook mijn idee. YHWH is te groot en wij te klein om aangesproken te worden met Pappa.

Ik kom veel christenen tegen die god teveel in hun zak stoppen. YHWH is nogsteeds dezelfde, ook al mogen we hem in intieme relatie "vader" noemen. Maar hij blijft een god, die zich zeker niet voor ons karretje zal laten spannen. Een eeuwig wezen, machtig, heilig. Ik gebruik het woord "pappa" liever niet omdat het te kleinerend klinkt.
Dominee Poot noemt dat het Consumptivieve Christendom, iets wat ik steeds meer om mij heen ga zien. Elohim was neutraal, YHWH was Recht en werd door de Fariziëers afgeschilderd als alleen Recht, toen kwam Jezus, een mens, volmaakt, begenadigd met de Geest van YHWH en vertelde ons dat YHWH meer was dan alleen Recht maar ook Liefde was. Momenteel is de trent om YHWH te zien als alleen Liefde..

En hem de naam Pappa aan te meten, wat in mijn ogen niet respectvol genoeg is voor een Eeuwige, Alwetende, Ene en Heilige God is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 17:35

2 korinthiërs6:18- Ik zal u tot Vader zijn en gij zult mijn zonen en dochters zijn, zegt de Here, de Almachtige.

welk Oud-Testamentische tekst wordt hier geciteerd?

Jesaja 64:8- maar nu here, Gij zijt onze vader, wij zijn het leem;Gij zijt onze formeerder en wij zijn allen het werk van uw hand

mooie tekst, maar ik lees het liever zo:
and-now Yahweh father-of-us you we the-clay and-you one-forming-us and-doing-of hand-of-you all-of-us
uothe ieue abinu athe anchnu echmr uathe itzrnu umoshe idk klnu
maar nu, YHWH, u bent onze vader, wij zijn de klei, en u bent degene die ons vormt, en wij zijn het werk van uw hand.

"papa" zeggen tegen je aardse vader, die je wel verwerkt heeft, maar niet gemaakt. YHWH heeft ons WEL gemaakt, ik vind meer eerbied dan enigszins gepast. Allerlei uitleggingen ten spijt dat het woordje "vader" in die dagen hetzelfde is als "papa" nu. "Vader" is nogsteeds een woord dat in mijn beleving meer eerbied en ontzag uitstraalt. YHWH wil dan onze vader zijn, maar hij is tegelijkertijd ook nog eens een afstandelijke heilige god. Je kunt bij "papa" op schoot kruipen, maar bij je "vader" mag je schuilen.

Ik vind dan "vader" meer gepast, en zal dan ook niet het woord "papa" gebruiken.
what the soul hides, blood tells

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 06 feb 2006 18:16

Raido schreef: Hoe jij jou God noemt moet jij weten.

Sektarischer en oordelender kan bijna niet! Ik hoop dat je van deze uitspraak terug komt. Het is niet 'jou' of 'mijn' God! Je zou eens wat respectvoller met onze God en Vader kunnen omgaan in plaats van Hem als Knuffelbeer te bestempelen en iemand (ik weet niet of het tegen mijn persoon was) indirect te betichten van ongelovig.

Raido schreef:Dat is exact de reden waarom ik YHWH ook nooit Pappa zal noemen, God heeft ons een Naam gegeven die wij mogen gebruiken: YHWH : Ik ben die Ik ben.

Heb jij wel eens gekeken naar de verschillende Personen van God? Vader, Zoon en Heilige Geest. Samen zijn ze de HEERE, de YHWH. Inderdaad, niemand kan ooit YHWH zien, maar de Vader wel! En de Zoon ook! Ik leef uit genade en uit genade mag ik een (schrik niet, misschien komt dit over als verschrikkelijk!) levende relatie hebben met mijn Vader, die ook jou Vader wil zijn. Mijn Vader probeer ik, hoe vaak ik ook fale moge, maar de allergrootste eerbied te benaderen, maar benaderen mag ik Hem wel en als ik tegen Hem praat, dan wil Hij dat ik Hem Pappa Vader noem! Hij wil alles van mij weten, zelfs waarvoor ik het hardst heb moeten lachen en het diepst heb moeten huilen die dag.

Jezus leert mij Zijn Vader Pappa Vader noemen! Misschien zou je eens wat meer met God moeten praten en je iets ootmoediger op te stellen in plaats van zo'n kleinerende uitspraak te doen. Are you saved? I am! Hopefully you have been saved too!
... Ik ook van jou!

m'n log

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 feb 2006 18:45

Je schreef: IK vind het woord "papa" niet echt geschikt om te gebruiken t.o.v. een heilig god als YHWH. Vader vind ik meer gepast.
Ja, dan moet er voor me gebeden worden, want hoe vreselijk mis ik toch de ervaring die jullie hebben.

Het gaat er dus niet om wat jij of ik vind. Het gaat erom wat de bijbel ons leert.
Als God zelf ons genade geeft om door Zijn Geest Pappa te zeggen ( Romeinenbrief) wie zijn wij dan dat we denken dat onze mening belangrijker is?

Je schreef: Raido heeft zijn eigen mening, en legt dat ook uit, maar helaas moet er voor hem gebeden worden. Ik vind zo'n houding tamelijk ongepast.

Ook hier sla je de paal dus volkomen mis want er moet niet voor hem gebeden worden. Neen dat doet iemand vrijwillig hoor. Het is geen moeten.
Hoe bidden jullie het Onze Vader eigelijk?
Omze JHWH de in den Hemelen is?
Dat mag intiemer hoor. Je mag gerust Vader bidden of zelfs Pappa.
Dat is een voorrecht enkel voor hen die Hem zo kennen.
Kennen jullie Hem eigelijk wel zo? Als een Pappa? Dat is op zich nog geen ramp want wat niet is kan altijd nog komen. Maar om nu gelijk "NOOIT" te gaan roepen, lijkt me voorbarig en bekrompen spreken.
Bedoel dit niet lelijk.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 19:47

ik bid het onze vader niet, simpelweg omdat Jezus niet gezegd heeft dat je dat als standaardgebed moet bidden. Check je bijbel, doorzie de context, en ontdek de ware bedoeling van Jezus woorden "bidt gij aldus".

YHWH is en blijft YHWH. Meerdere personen/persoonlijkheden ten spijt. YHWH is EEN. God de Vader is en blijft dezelfde YHWH, dus als je zegt dat je bij de Vader kan komen, dan kan je ook bij YHWH komen. YHWH is de naam die hij ons zelf gegeven heeft. Ik noem iemand liever bij zijn/haar eigen naam dan bij een aanduiding of titel. Het "vader" zijn is een eigenschap van YHWH zoals hij voor ons wil zijn. Ik noem YHWH in mijn gebed eigenlijk helemaal niet, ik richt me regelrecht tot hem, zonder vaak "Vader" ofzo te zeggen als richting-aangever.

Niet wat ik of jij vindt, maar wat de bijbel ons leert. Wat leert de bijbel ons dan? Papa zeggen? Het hele woord staat nergens in de bijbel, de vertaling "vader" is beter. Verder heb ik het niet zo op Paulus dus je hoeft bij mij niet aan te komen met de Romeinenbrief. Ik kijk liever naar wat Jezus zelf heeft gezegd, niet wat een apostel genaamd Paulus aan een bepaalde gemeente in Turkije heeft geschreven.

Er "moet" niemand voor hem bidden nee. Zo was mijn intonatie ook helemaal niet bedoeld. Raido heeft een mening, een uitgangspunt als het gaat om Gods naam en aanduiding. Aangezien die anders is dan wat jij (jullie) vindt (vinden) (of wat je vindt dat de bijbel vindt) geef je aan dat je voor Raido zal gaan bidden. Daaruit blijkt in feite gewoon dat je vindt dat Raido het bij het verkeerde eind heeft, dat jij het wel allemaal eventjes weet a.d.h.v. de bijbel of jouw/jullie uitleg ervan. Dat irriteert mij, en dat kom ik vaker tegen bij christenen die zich op zo'n manier opstellen. Interpretatie van de bijbel en Gods woorden is een ding, maar je uitstraling is alsof je het allemaal heel goed weet en dat jouw uitleg van de bijbel de juiste is, en we zijn allemaal in onze nopjes dat jij toch voor de mensen gaat bidden die het toevallig anders zien. Het idee alleen al!

Hoe kennen wij hem? Ik kan niet voor Raido spreken, maar ik ken YHWH als de god die mij gemaakt heeft, die alles gemaakt heeft en die niet ter verantwoording geroepen kan worden. Verder zal ik het niet in mijn hoofd halen om welke kleinering of aanduiding dan ook te gebruiken voor zo'n heilig god. Ik scheur mijn knie-en kapot van dankbaarheid dat hij een intieme relatie met ons wil, een relatie als die van een Vader met zijn kinderen. YHWH wil onze vader zijn, en is dat ook als onze Schepper. Ik zal dan ook vader zeggen en weten dat hij dat voor mij is. Maar een meer plattere term als "papa" komt niet over mijn lippen, en dat is puur persoonlijk. Maar wat zegt de bijbel? "papa"? Nee hoor, als je letterlijk leest staat er helemaal geen "papa", maar "vader". Dat is een iets beleefdere versie dan "papa". Het komt ergens op hetzelfde neer, maar als ik om persoonlijke redenen geen "papa" wil zeggen maar wel "vader", en misschien vindt Raido dat ook wel, hoe haalt iemand als peter77 het dan in z'n hoofd om dat eigenlijk toch wel verkeerd te vinden ("want de bijbel leert immers heel anders?" en zijn gratie uit te spreken dat hij voor Raido zal gaan bidden.
Nu interesseert het mij in het geheel niet hoe jij bent en wat Raido daar van vindt, maar op mij komt het bijna neerbuigend over: "arme ziel van een Raido die met zijn mening de plank van de bijbel volledig misslaat, ach ik zal voor hem bidden". Dat komt tamelijk verkeerd over, en men zal daar op afknappen, vooral niet-christenen. Zo'n houding is afstotend. Bijna op het hooghartige en neerbuigende af.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Pappa<>Almachtige God.

Berichtdoor cornelis » 06 feb 2006 20:11

Door Gods Eigen zoon,moge we onze Schepper,Vader noemen.
Uit eerbied voor de Almachtige Goede en Liefdevolle God,vind ik pappa wat moeilijk.
Als iemand Hem Abba ,of Pappa wil noemen,dan is dat geloofstaal.
Soms kan een mensekind,zo vol zijn van Gods Liefde,die vooral zichtbaar is geworden in het Geschenk van Zijn Enige Geliefde Zoon.
Ik heb heel vaak de behoefte om de Here God te noemen,als mijn Hemelse Vader,zo ervaar ik Hem ook.
Want Hij heeft mijn hele leven al voor me gezorgd,en bovenal ook voor mijn ziel.
Ja,echt Hij is voor mij als een Liefde volle Vader,bij Hem en Zijn Zoon kom ik tot rust,en Jezus schenkt mij Zijn Heilige Geest.
Wat zijn Christenen toch rijk Gezegende mensen.
Dit wilde ik weer even kwijt,met vr gr Cornelis

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 21:36

Sektarischer en oordelender kan bijna niet! Ik hoop dat je van deze uitspraak terug komt.
Jezus vraagt van zijn volgelingen dat hun 'ja' 'ja' is en hun 'nee' 'nee' is. Ik kom dus ook niet terug van deze uitspraak. Jij vat die uitspraak verkeerd op. Ik denk dat jezelf nog wel had kunnen bedenken dat ik bedoelde dat jij zelf maar moet weten hoe jij God wilt noemen.

Het is niet 'jou' of 'mijn' God! Je zou eens wat respectvoller met onze God en Vader kunnen omgaan in plaats van Hem als Knuffelbeer te bestempelen
Jij bestempeld Hem als Pappa, iets wat ik ook niet respectvol vind.

en iemand (ik weet niet of het tegen mijn persoon was) indirect te betichten van ongelovig.
Dat heb ik hier nog nooit gedaan. Wel dat jij een ander godsbeeld heb dan die van mij.

Heb jij wel eens gekeken naar de verschillende Personen van God? Vader, Zoon en Heilige Geest. Samen zijn ze de HEERE, de YHWH. Inderdaad, niemand kan ooit YHWH zien, maar de Vader wel! En de Zoon ook! Ik leef uit genade en uit genade mag ik een (schrik niet, misschien komt dit over als verschrikkelijk!) levende relatie hebben met mijn Vader, die ook jou Vader wil zijn. Mijn Vader probeer ik, hoe vaak ik ook fale moge, maar de allergrootste eerbied te benaderen
Nee dat heb ik nog nooit :x *nou goed*

dan wil Hij dat ik Hem Pappa Vader noem! Hij wil alles van mij weten, zelfs waarvoor ik het hardst heb moeten lachen en het diepst heb moeten huilen die dag.
In mijn Bijbel staat nergens dat ik YHWH Pappa Vader moet noemen.

Jezus leert mij Zijn Vader Pappa Vader noemen! Misschien zou je eens wat meer met God moeten praten en je iets ootmoediger op te stellen in plaats van zo'n kleinerende uitspraak te doen. Are you saved? I am! Hopefully you have been saved too!
Lieve jongen, ik praat al 5 jaar dag in dag uit met God, in mijn gebeden noem ik Hem soms Vader, meestal gewoon God, of Heer.

Ik ga even wat van mijn hart typen, sorry als het wat hard aan kan komen. Wat ik niet begrijp is dat ik met een wat ander Godsbeeld dan jou, ik noem mijn God geen Pappa, blijkbaar moet bidden omdat ik verloren schijn te zijn. Waarop baseer je dat? Omdat ik mijn Vader, uit eerbied geen Pappa noem?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 21:44

Het gaat er dus niet om wat jij of ik vind. Het gaat erom wat de bijbel ons leert. Als God zelf ons genade geeft om door Zijn Geest Pappa te zeggen ( Romeinenbrief) wie zijn wij dan dat we denken dat onze mening belangrijker is?
Je kent mijn punt, ik zie nergens in de Bijbel de opdracht om God, Pappa te noemen.

Hoe bidden jullie het Onze Vader eigelijk? Omze JHWH de in den Hemelen is?
Zoals je weet ik het woord vader geen synoniem voor YHWH maar een uitingsvorm van YHWH ik bid het onze Vader niet dagelijks, maar als ik dat doe gewoon met Vader.

Dat mag intiemer hoor. Je mag gerust Vader bidden of zelfs Pappa.
YHWH is niet intiem? Ik vind het een erg hoog om Gods Naam te mogen gebruiken.. YHWH; Ik ben die Ik Ben : God de Vader = YHWH, God de Zoon = YHWH en de Geest = YHWH, YHWH = Een.

Dat is een voorrecht enkel voor hen die Hem zo kennen.
Daarom noem ik Hem ook Vader.
Kennen jullie Hem eigelijk wel zo? Als een Pappa? Dat is op zich nog geen ramp want wat niet is kan altijd nog komen. Maar om nu gelijk "NOOIT" te gaan roepen, lijkt me voorbarig en bekrompen spreken.
Ik zal voor mij zelf spreken. Ik weet dat ik een hoge God nooit Pappa zou noemen, daarop zei ik NOOIT. Ik zal God, nooit Pappa noemen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 22:09

Serenity:
IK vind het woord "papa" niet echt geschikt om te gebruiken t.o.v. een heilig god als YHWH. Vader vind ik meer gepast.
Ja, dan moet er voor me gebeden worden, want hoe vreselijk mis ik toch de ervaring die jullie hebben.

De discussie wordt op deze manier wel erg op de man gespeelt. Ik heb daar weinig behoefte aan. Daarbij spreek ik voor mezelf en niet voor een ander. Ik ben van mening dat het woord papa een goede weergave is van het bijbelse abba, maar dat wil niet zeggen dat ik dus vind wat Peter77 vindt. Ik heb het idee dat Peter en ik behoorlijk verschillen.

Wat leert de bijbel ons dan? Papa zeggen? Het hele woord staat nergens in de bijbel, de vertaling "vader" is beter.

Je zegt dit nu keer op keer, maar ik heb nog geen enkele onderbouwing van deze stelling gezien.

Wat mij persoonlijk betreft, ik gebruik het woord papa niet als normale manier om God aan te spreken. Ik vind daarentegen wel dat het woord Abba een sterke emotionele lading heeft die verder gaat dan alleen vader. Als je kijkt naar Jezus dan zie je dat Hij het woord Abba maar 1x gerbuikt en wel in Gethsemane. Op alle andere plaatsen zien we dat Hij God aanspreekt / aanduidt met het Griekse 'pater' oftewel vader. Alleen als het water Hem aan de lippen staat, als Hij moeite heeft om de drinkbeker te drinken dan spreekt Hij zijn Vader aan met 'Abba'. In dat gebed valt al het overige weg en hoor ik een kind ten diepste roepen om zijn Papa. De volwassen vent die ik hierboven aanhaalde zal zijn vader meestal ook gewoon aangeduidt hebben als zijn vader. Maar op dat moment, op die plek, als al het andere niet meer telt blijft er maar 1 woord over: papa...
In dat ene woord wordt helemaal duidelijk wie iemand voor je is. Meer dan het woord vader benadrukt het woord papa de intieme band die je met je vader kunt hebben.

Ik ben ook zo'n volwassen vent die zijn Vader meestal als Vader aanduidt. Als is me dat soms ook nog te hoog gegrepen. Net als de verloren zoon denk ik vaak: noem me maar knecht, dat is voor mij al genoeg. Er zijn echter momenten dat ik dat intieme wel heel sterk ervaar. Ik gebruik dan denk ik het woord papa nog niet, maar ik voel de lading van dat woord wel als ik Hem aanspreek. Dat kan zijn als er moeilijke dingen in je leven gebeuren maar soms hoef ik ook maar iets te zien op TV om dat te ervaren. Ik herinner me zo een documentaire over aids-wezen in China. Ik zal de woorden niet exact zo gebruikt hebben, maar het gebed dat ik toen bad had zo ongeveer de lading 'waarom papa?'.

Het aanspreken van God als papa, is voor mij dus niet een gewoonte, maar wel een soort fundament waarop mijn beeld van God als Vader gebaseerd is. Die speciale liefde die je als vader voor je kinderen kunt voelen is zo bijzonder dat ik ook niet geloof dat er met het woord papa iets kleinerends of wat dan ook voor negatiefs meekomt. Als vader ben je zo blij als een kind als je kinderen je papa noemen. De liefde, de onbevangenheid en de afhankelijkheid die daaruit spreekt is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Welke vader vind het nu een belediging als hij wordt aangesproken met papa? Als ik me bedenk dat God me ook zo liefheeft dan krijg ik absouut niet de neiging om Hem te behandelen als mijn maatje. Integendeel, als ik me dat werkelijk realiseer groeit alleen mijn eerbied voor Hem.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 feb 2006 22:16

dat klinkt enigszins anders.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 feb 2006 22:27

Zo zie je maar dat je mensen niet al te snel over een bepaalde kam moet scheren ;-)

Mijn vraag blijft trouwens staan: waarom is volgens jou vader een betere vertaling voor abba dan papa?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 feb 2006 09:06

omdat ik in geen enkele vertaling (in het Engels, woord voor woord vertaling van grondteksten) het woord "daddy" heb zien staan. Altijd "father" :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 feb 2006 09:21

Ja, dat zijn de betere argumenten.... Wordt abba trouwens niet hoegenaamd altijd onvertaald gelaten?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2006 09:51

Ja, dat zijn de betere argumenten.... Wordt abba trouwens niet hoegenaamd altijd onvertaald gelaten?
In de SV inderdaad wel (net als de andere Aramese uitspraken).

Terug naar “Archief”