Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2006 12:06

BETHLEHEM - De islamitische verzetsbeweging Hamas heeft aangekondigd dat ze de rechten van de Palestijnse christenen zal respecteren.

Dat meldt het rooms-katholieke persagentschap AsiaNews. Bij de christenen in de Gazastrook ontstond vorige week grote ongerustheid nadat Islamitische Jihad dreigde christelijke kerken aan te vallen als vergelding voor de publicatie van de cartoons over Mohammed in de westerse media.

In een gesprek met AsiaNews verzekert Hamas niet van plan te zijn de sharia aan christenen op te leggen, „omdat godsdienst niet kan worden afgedwongen.” „We willen een regering die rechtvaardigheid biedt. De Palestijnse christenen hebben dezelfde rechten en plichten, inclusief de vrijheid van denken en godsdienstvrijheid.”

Volgens Anwar Zbouan, die voor Hamas verkozen is in Bethlehem, richt de beweging zich vooral op „bezettingsmacht” Israël. „Alle internationale en hemelse wetten geven ons het recht de bezetting te weerstaan. We willen dat iedereen weet dat ons conflict met de Joden geen religieuze of theologische kwestie is, maar een kwestie van landbezetting.”

bron

Jammer dat een krant als Reformatorisch Dagblad dat klakkeloos overneemt van ''verzetsbeweging'', ze zouden beter moeten weten me dunkt. :roll:
Ik hoop iedergeval dat de Hamas de christenen ook werkelijk vrijlaat in het beleven van hun geloof.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 feb 2006 12:09

Jammer dat een krant als Reformatorisch Dagblad dat klakkeloos overneemt van ''verzetsbeweging'', ze zouden beter moeten weten me dunkt.

Het viel me juist op dat in het NOS-journaal Hamas meermalen ronduit werd aangeduid als een terroristische organisatie. Dat is ook wel eens anders geweest. Van het RD zou je idd wel anders mogen verwachten. Misschien te klakkeloos een ANP-bericht overgenomen?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2006 20:05

Eh, Hamas pleegde toch ook verzet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mar 2006 21:10

tja tis maar van welke kant je het bekijkt he.
ik dacht dat er in het westen wel overeenstemming over was dat de hamas een terroristische organisatie is.

wat vinden jullie trouwens van deze clip afkomstig van al jazeerah met hamasleider Khaled Masha’al ? (heeft engelse ondertiteling.) 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 mar 2006 23:13

Hamas brengt zichzlef naarvoren als een verzetsorganisatie (dat het geen terreur schuwd weten we allemaal). En ja het is een terroristische organisatie, maar om nou zo te struikelen over dat woord..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 04 mar 2006 23:27

Wel vind ik het wat vaag dat Poetin de Hamas uitnodigd, en eerder (of nu nog) het grondig met de VS eens is om het terrorisme de kop in te drukken, maargoed misschien volg ik iets niet, zou kunnen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 05 mar 2006 00:20

André schreef:Wel vind ik het wat vaag dat Poetin de Hamas uitnodigd, en eerder (of nu nog) het grondig met de VS eens is om het terrorisme de kop in te drukken, maargoed misschien volg ik iets niet, zou kunnen.

Allemaal belangen :) Poetin probeert zo een voet aan de grond te krijgen in het middenoosten-conflict. Zich op te werpen als neutraal en zo zijn internationale positie te versterken (zie wat ze met Iran doen). Let wel op, Poetin was zelf niet aanwezig bij het bezoek van Hamas. Hij past er wel voor op dat hij zelf in de vuurlinie komt te staan, en gelinkt word aan dergelijke organisaties.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 mar 2006 00:28

Flappie schreef:Allemaal belangen :) Poetin probeert zo een voet aan de grond te krijgen in het middenoosten-conflict. Zich op te werpen als neutraal en zo zijn internationale positie te versterken (zie wat ze met Iran doen). Let wel op, Poetin was zelf niet aanwezig bij het bezoek van Hamas. Hij past er wel voor op dat hij zelf in de vuurlinie komt te staan, en gelinkt word aan dergelijke organisaties.

Hier kan ik mij geheel in vinden. En inderdaad, Poetin is geen domme jongen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2006 02:09

Yael schreef:tja tis maar van welke kant je het bekijkt he.
ik dacht dat er in het westen wel overeenstemming over was dat de hamas een terroristische organisatie is.

Dat is ook zo, maar je kunt ook gemakkelijk een terroristische verzetsorganisatie zijn. Dat sluit elkaar niet uit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2006 08:42

Jeruzalem als hoofdstad van twee staten en Israel volgens de grenzen van voor 1967, ach, hoe mooi zou dat zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 mar 2006 13:32

Optimatus schreef:Jeruzalem als hoofdstad van twee staten en Israel volgens de grenzen van voor 1967, ach, hoe mooi zou dat zijn.

Welke grenzen bedoel je dan? Die van 1948? Afbeelding

Dat lijkt me niet realiseerbaar. Theoretisch misschien een zgn. oplossing maar praktisch niet te doen. Voor wie op de Golanhoogvlakte heeft gestaan is het wel duidelijk dat Israel dat niet zomaar weer terug zal geven aan Syrie. (Is wel niet aan de orde, maar hoorde in '48 niet bij Israel.) En je ziet dat er dan veel meer gebied zal moeten worden afgestaan ook stukken van Galilea bv.

Jeruzalem is (en naar ik hoop) blijft de ongedeelde hoofdstad van de staat Israel.
Als Olmert gekozen wordt dan hoop ik dat hij iedergeval Jeruzalem niet verdeeld. Al zal er ongetwijfeld in de toekomst wel meer stukken Land, zo niet de hele Westelijke Jordaanoever weggegeven worden. Misschien met het veiligheidshek als grens.

Aragorn schreef:
Yael schreef:tja tis maar van welke kant je het bekijkt he.

Dat is ook zo, maar je kunt ook gemakkelijk een terroristische verzetsorganisatie zijn. Dat sluit elkaar niet uit.

Ja zo zou je het ook kunnen noemen. Al zie ik hun terroristische zelfmoordacties niet als verzet.

Raido schreef:Hamas brengt zichzlef naarvoren als een verzetsorganisatie (dat het geen terreur schuwd weten we allemaal). En ja het is een terroristische organisatie, maar om nou zo te struikelen over dat woord..

Wat is er mis mee dat ik dat aanstipte?

Heeft iemand trouwens nog dat filmje gekeken? Lijkt mij toch wel een eyeopener naar Hamas toe...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2006 15:58

Welaan, de hoogvlakte van Golan wordt door Israel bezet, maar dient uiteraard aan Israel te worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, Syrië.

Afbeelding

Verder zijn er tal van VN resoluties die Israel oproepen bezet gebied te ontruimen. Waarom wordt het ene land wel gedwongen ze na te leven en het andere land niet?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 05 mar 2006 16:00

Optimatus schreef:Welaan, de hoogvlakte van Golan wordt door Israel bezet, maar dient uiteraard aan Israel te worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, Syrië.

Verder zijn er tal van VN resoluties die Israel oproepen bezet gebied te ontruimen. Waarom wordt het ene land wel gedwongen ze na te leven en het andere land niet?

Bedoel je aan Israel door Syrie of door Israel aan Syrie?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2006 16:04

*kreun*

Door Israel terug te geven aan Syrië.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 mar 2006 20:17

Optimatus schreef:Welaan, de hoogvlakte van Golan wordt door Israel bezet, maar dient uiteraard aan Israel te worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, Syrië.

Strategisch belang
De hoogvlakte heeft een groot strategisch belang, zowel voor de Israëlische defensie, aangezien de afstand tot bijvoorbeeld de stad Haifa slechts enkele kilometers bedraagt, als voor de Syrische defensie, omdat de afstand tot de hoofdstad Damascus enkele kilometers bedraagt. Verder heeft Israël hier ook radarposten geplaatst.
Gedurende de 19 jaren dat de Golan door Syrië werd bestuurd, van 1948 tot 1967, werden vanuit de hoogvlakte de valleien aan de Israëlische zijde regelmatig onder vuur genomen en gebombardeerd, wat een groot probleem vormde voor de bewoners ervan. Ook trachtten de Syriërs water, dat volgens internationale verdragen uit de Golan via de Jordaan naar Israël en Jordanië zou moeten stromen, door middel van een kanaal om te leiden. In reactie vuurde Israël artillerie af. Het onvoltooide kanaal valt te bezichtigen op de Golan.

Bron

Praktisch gezien is mijn mening de Golanhoogvlakte nooit meer weggeven. De kans is groot dat het zich herhaalt wat ik quote.
De ontruiming van de Gazastrook heeft ook niet gebracht wat men er aanvankelijk van verwachte.

Daarbij denk ik, gezien recent in Amona, dat de mensen zich in de toekomst niet meer zo makkelijk uit hun huizen zullen laten verjagen. (En het leger heeft zich daar ook fors misdragen.) Dus een burgeroorlog is niet eens meer uitgesloten.
Maar ja, misschien is dit ook wel een doemscenario... Maar dat het er niet beter op wordt daar is wel duidelijk geloof ik. :(

Afbeelding

Je bent voor de grenzen van na de Onafhankelijkheids oorlog? Die van 1949.
Het belangrijkste is denk ik veilige grenzen voor de Staat Israel. Ik denk dat het inderdaad ook wel tijd wordt dat de grenzen defititief worden vastgesteld. Ik ben niet jaloers op degene die de Staat Israel moet leiden, het lijkt mij een zeer moeilijke job.

hier eenlijst met VN resoluties tegen Israel. Van 1955 tot 1995. << klik.

Het is opvallend dat er zoveel resoluties tegen de staat Israel zijn uitgesproken. Dat Israel ze niet allemaal na wil komen of kan komen vind ik niet vreemd, de veiligheid van de staat is belangrijker dan het opvolgen van de VN resoluties die, naar mijn gevoel, vaak eenzijdig zijn.
Ik ben ook benieuwd of iemand mij een lijst met VN resoluties kan geven die tegen de Palestijnen gericht zijn.

Terug naar “Archief”