Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2005 17:47

De sekte van de Jehova's Getuigen komt voort het uit het Amerikaanse adventisme.

Het adventisme is de stroming in het Christendom die zich heel erg bezighoudt met de wederkomst, en daar enorme nadruk op legt. Het uitgangspunt is dat die wederkomst heel spoedig zal zijn. En er wordt aan de hand van de Bijbel ook gerekend wanneer dat zal zijn. (En dat heeft tot teleurstelling geleid toen het niet uitkwam.)
Ik denk dat een beweging als Het Zoeklicht ook tot het adventisme gerekend kan worden. En denk natuurlijk aan de zevendedags-adventisten.

De JG is een radicalisering en een rationalisering van het adventisme.
Geradicaliseerd: men staat zéér afwijzend tegenover de maatschappij en de kerk, die gehoereerd heeft met deze wereld.
Gerationaliseerd: Charles Taze Russell heeft zijn New World Society als een commerciële aangelegenheid bestuurd. De beweging maakt gebruik van een zeer feilloze en intensieve propaganda-machine.

Verder citeer ik iets over de stichter van deze sekte uit een boek:

Russel is door middel van het adventisme weer tot de bijbel gekomen en is de Heilige Schrift gaan lezen met de bril van het adventisme op. Eerst tóen boeide dit boek hem. Eerst tóen meende hij de boodschap van dit boek te verstaan.
We leggen hierop sterk de nadruk en we doen dat met opzet.
Russell was van afkomst presbyteriaan. Maar hij brak als opgroeiende jongen reeds met het christelijk geloof omdat hij radikaal de leer van de uitverkiezing en van Gods eeuwige straf verwierp. De angst hiervoor ontvluchtte hij. Maar hij vluchtte niet naar het Woord van Gods genade. Hij vluchtte niet naar de genade die voor zondaren in Christus is geopenbaard.
Wanneer hij dan na een periode van twijfel en ongeloof weer tot de bijbel terugkeert, is dit niet om hier een genadig God te vinden, zoals eens Maarten Luther de Schriften las. Nee, Russell vindt een àndere bijbel. Een bijbel die tegemoet komt aan zijn zucht naar chronologische spekulaties en waarin hij geen dreiging meer hoort van een eeuwige straf.

J. Kamphuis, Signalen uit de kerkgeschiedenis, Groningen 1975, blz. 93
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 05 dec 2005 18:25

Interessant stuk maar wat een hoop letters. Wel leerzaam om te lezen. :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2005 17:14

Overigens kun je jouw titel ook lezen als een variatie op 'Er staat een paard in de gang'. :mrgreen:
Alleen probleempje: jouw tekst past niet in die melodie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 dec 2005 18:05

Hmm nou dat zeg jij nou maar als ik moest kiezen dan weet ik zo net nog niet wat ik liever in de gang zie staan.
Zo'n paard is natuurlijk niet nix maar een JG is nou ook weer niet dat je zegt :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 10 dec 2005 16:58

Wat betreft de al eerder genoemde ijver voor hun geloof...Dat is inderdaad mede omdat er verdiend moet worden. Geld en heil. Niet alles staat in het teken van vrijwilligheid. Breken met de groep/sekte is het alternatief als je niet wilt maar dat betekent vaak ook breken met je vrienden en soms familie. Helaas zijn die gevolgen ook in veel van onze kerken niet ongewoon als iemand vertrekt.

Gespreken met ex en nog actieve JG's leverd dit soort kennis op. Niet alleen de verjaardag en opstanding van Jezus worden niet gevierd. Ook hun eigen verjaardag vieren ze niet. Ze slaan traktaties op het werk dan ook over. Wel consequent.

In mijn jeugd heeft mijn vader eens de jongere JG (ze komen altijd met 2 waarvan vaak 1 in opleiding) toegesproken. Na hem erop gewezen te hebben wat hem te wachten stond bij de JG's zag je de twijfel beginnen. De oudere probeerde ertussen te komen maar dat lukte hem niet direct. Het heeft lang geduurd voordat er weer JG's langs kwamen.

Zelf kreeg ik in de eerste jaren dat ik hier woonde regelmatig 2 oudere dames aan de deur. Altijd op zaterdagochtend om een uur of 9. Niet echt een christelijke tijd. Nadat ik ze had uitgelegd dat ik geen behoefte had aan hun visie en erg tevreden was met het gereformeerd zijn, heb ik ze gevraagd om op de zwarte lijst te mogen. Ze zijn nog 2 keer aan de deur geweest voordat de boodschap echt doordrong. Nu heb ik ze al tijden niet meer gezien.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 09:37

Vond een mooi stukje op het net wat ik jullie niet wil onthouden:

Hier volgen enige grote geschilpunten :

1 Zij erkennen niet dat Jezus God is;
2 Zij geloven niet in een Drieëenheid;
3 Zij verrichten geen militaire dienst;
4 Zij ondergaan geen bloedtransfusies;
5 Zij geloven niet dat de mens een ziel heeft;( de mens is een ziel)
6 Zij geloven niet in een hel;
7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol;
8 Zij moeten door een armageddon, en als ze dat redden komen zij op de paradijsaarde.
9 Wie niet op de paradijsaarde terugkomt, wordt voor eeuwig vernietigd.
10 Zij moeten verplicht langs de deur "prediken"
11 Als iemand van hun geloof afvalt, wordt hij uitgesloten, en mag niemand, ook familie, niet meer met hem omgaan;
12 Leerstellingen van de kerken zijn van de satan
13Zij zeggen dat alleen zij Gods kanaal op aarde zijn;
14 Niemand kan zelfstandig de bijbel onderzoeken zonder hulp van hun leiders;
15 Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)
16 Zij vieren geen verjaardagen en ook geen Chr. en Nat. feestdagen;
17 Jezus is een door God geschapen hoogste engel;
18 Jezus stond geestelijk op, niet lichamelijk:
19 Zij geloven niet in een wedergeboorte;
20 Israël is vervallen verklaard;
21 De nadruk ligt op het koninkrijk van God;
22 Zij bidden uitsluitend tot God en niet tot Jezus;
23 De H.Geest is geen persoon, maar een aktieve kracht;
Zij hebben een eigen vertaling van de bijbel, die afwijkt van de onze; de Nieuwe Wereld Vertaling.

Zo je ziet zijn dit nog al wat punten van verschil, en nog lang niet alles,
Wie dan ook geen diepgaande studie over de getuigen en hun leer gemaakt heeft, kan beter maar niet met ze in discussie gaan.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 dec 2005 10:37

Clint schreef:3 Zij verrichten geen militaire dienst;

Hier hoef je geen Jehova voor te zijn hoor :wink: Zelf zou ik het ook weigeren.

Gisteren heb ik ééns zo'n boekje van hen doorgebladerd. Iets met de titel "maak je jeugd succesvol" ofzo. Het viel me op dat alles bevelend is geschreven. Alsof er in dat boekje de absolute waarheid staat.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 11:43

Ken ik eerlijk gezegd niet dat boekje. Heb je dat eens van ze gekregen of zo?
Ja ik mocht er niet in (militaire dienst) en nu is het er in die zin niet meer.
Je zal wel goede redenen hebben om niet te willen, maar iemand moet de boel ten tijde van oorlog toch verdedigen en dat had ik wel gedaan maar...ik mocht niet :cry:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 dec 2005 11:53

Clint schreef:Ken ik eerlijk gezegd niet dat boekje. Heb je dat eens van ze gekregen of zo?
Ja ik mocht er niet in (militaire dienst) en nu is het er in die zin niet meer.
Je zal wel goede redenen hebben om niet te willen, maar iemand moet de boel ten tijde van oorlog toch verdedigen en dat had ik wel gedaan maar...ik mocht niet :cry:

We leven nu volgens velen ook in een tijd van oorlog.

Maar ik ben overtuigd anti-militaristisch, weiger me op te laten leiden tot moordmachine/kanonnenvlees.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 12:16

Het valt me wel op dat er nu al een maand of twee geen getuigen zijn gewwest bij ons in de straat. Maar januari is voor hen een geliefde maand en ik verwacht het wachtorengezelschap dan wel weer aan de deur.
We zullen zien

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 30 dec 2005 12:19

javaca kreeg t boekje van mij. ik heb t van een rommelmarkt. lag zomaar voor t grijpen. t is al wel oud. uit de jaren 70 volgens mij.

wat mij opviel toen ik t las is dat ik t wel ergens op vind slaan. t kwam over op mij dat als je die regeltje allemaal op zou volgen je een gellukkige jeugd zou hebben. wel ik moet zeggen, dat lijkt mij wel wat.

e ze weten alles bijbels te verantwoorden. ik ben benieuwd (want daar heb ik nog niet naar gekeken) of die teksten helemaal uit hun verband worden gerukt.

ik vind ze toch wel intrigerend moet ik zeggen...
Afbeelding

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 12:43

Is natuurlijk ook niet allemaal onzin wat ze beweren. Er zal best ook veel op waarheid en wijsheid kunnen berusten. Maar omdat ze veel bijbelse feiten verdraaien (zie de opsomming een stukje terug) vormen ze toch een heuse sekte.
Grappig zo'n oud boekje op de markt :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 dec 2005 12:56

Ze hebben ook een andere bijbelvertaling.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 13:06

Klopt lalage ik heb hem ook ergens liggen het spijt me dat ik dit moet zeggen voor ze maar, het is de meest beroerde vertaling die ik ooit heb gelezen.
Jammer maar helaas :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2005 14:29

esra schreef:javaca kreeg t boekje van mij. ik heb t van een rommelmarkt. lag zomaar voor t grijpen. t is al wel oud. uit de jaren 70 volgens mij.

e ze weten alles bijbels te verantwoorden. ik ben benieuwd (want daar heb ik nog niet naar gekeken) of die teksten helemaal uit hun verband worden gerukt.

ik vind ze toch wel intrigerend moet ik zeggen...
Ze redeneren alleen vanuit hun eigen vertaling die zorgvuldig gescreent is op grond van hun vertaling kun je ze niet pakken..
wat mij opviel toen ik t las is dat ik t wel ergens op vind slaan. t kwam over op mij dat als je die regeltje allemaal op zou volgen je een gellukkige jeugd zou hebben. wel ik moet zeggen, dat lijkt mij wel wat.
Als dat je bedoeling is kun je beter boedhist worden, dat is veel gaver :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”