verkering: Mag je vriend/vriendin met een ander uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 01 nov 2005 19:48

ketura schreef:Nou, ik ben al 2 jaar verloofd.
Maar mijn vriend heeft gewoon geen zin om voor mij zijn vriendinntjes op te geven. Heel begrijpelijk. Hij zegt dat je elkaar moet vertrouwen, want dat je anders net zo goed geen relatie kan hebben. Dus zit ik wel vaak alleen en vind ik het wel soms wel heel erg als hij weer met een ander mooi meisje uitgaat. Dan bid ik maar dat hij ook aan mij denkt.
Maar als je jaloers bent, betekent het dat je niet genoeg zelfvertrouwen hebt.
Dus ik probeer niet jaloers op die meisjes te zijn. Maar echt leuk vind ik het niet. Ik heb er wel eens met hem over gepraat, maar hij wordt boos als ik zeg dat ik ergens bang voor ben, dan heb ik niet genoeg vertrouwen, zegt hij.
Maar ik voel mij wel vaak heel erg eenzaam als hij een weekend weg is met een ander meisje. Die meisjes doen ook niet leuk tegen mij, als we zo een meisje samen tegen komen. Dan doen ze net of ik lucht ben. Ik moet er wel erg aan wennen.
Maar het hoort bij een relatie, elkaar vrij laten. Dus waarom zou hij voor mij zijn relaties met andere meisjes opgeven? Dan heeft hij geen vrijheid.
Maar ik vind het ook wel eens leuk om een weekend weg te gaan met hem, maar discotheken houd ik niet van, en die andere meisjes wel. Dus ik weet vaak ook niet wat ik moet. Ik zit vaak alleen in het weekend en dan ga ik maar naar mijn zusje. Dan mis ik hem toch wel. Ik vind die vriendinnen van hem helamaal niet aardig. Ze doen altijd net of ze mij niet zien staan als ik erbij ben. Daar kan ik soms niet goed tegen.
Ben ik dan ziekelijk jaloers?
Ik ben Surinaamse en misschien ben ik daarom een beetje te jaloers, maar ik wil het lifst alleen samen met hem zijn, maar dat mag je niet eisen van je vriedn, dat hij alleen jou wil om alles mee te doen,d an zit je teveel op elkaars lip, zegt iedereen.

Je vriend accepteerd jou gevoelens voor angst niet? hij laat jou eenzaam?
je bent absoluut niet ziekelijk jaloers. beste Kentura, jou gevoel mag er zijn, er is niks mis met JOUW als je je vriend graag bij je wil zijn, als je je eenzaam voelt.
Maar ik zou het nooit over mn hart kunnen verkrijgen mijn vriendin zo eenzaam thuis te laten zitten, terwijl ik met een vriendin weg ben..
en helemaal niet zoals jouw vriend dat doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2005 19:49

DesertRose schreef:
JialiKelly schreef:De mensen die ik ken met relationele ervaring hebben een heel ander standpunt dan jij hebt hierover.
Het is maar net wat voor mensen je kent 8)

welk standpunt heb ik dan? dat heb ik geloof ik niet hier gegeven. 8)

Nou, als je hetzelfde standpunt hebt als zij ben je iig niet slim bezig als je haar bijdragen gaat ondermijnen met dat soort opmerkingen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 01 nov 2005 19:50

Hm Ketura, dat moet idd wel erg lastig zijn.
Als je zo vaak alleen zit en die vriendinnen hebben jou in hun ignore-list zitten.
Dat is dan ook weer erg doorslaan naar de andere kant van je verloofde. Dat klinkt niet als gewoon af en toe relaxed met andere vriendinnen gaan stappen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2005 19:51

Idd, wat betreft het verhaal van Ketura, dat vind ik dan óók weer niet heel erg gezond klinken.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 01 nov 2005 20:04

Aragorn schreef:Idd, wat betreft het verhaal van Ketura, dat vind ik dan óók weer niet heel erg gezond klinken.

Nee, ik ook niet eigenlijk. Maar wat is hierin de beste oplossing? Aan het handje vasthouden gaat niet, dat is zeker waar. Op elkaars lip zitten is niet goed, dat is ook zeker waar. En toch vind ik het verhaal niet gezond. Mmm... lastig :roll:
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2005 20:05

DesertRose schreef:Je vriend accepteerd jou gevoelens voor angst niet? hij laat jou eenzaam?
je bent absoluut niet ziekelijk jaloers. beste Kentura, jou gevoel mag er zijn, er is niks mis met JOUW als je je vriend graag bij je wil zijn, als je je eenzaam voelt.
Maar ik zou het nooit over mn hart kunnen verkrijgen mijn vriendin zo eenzaam thuis te laten zitten, terwijl ik met een vriendin weg ben..
en helemaal niet zoals jouw vriend dat doet.

Het is: jouw gevoel en er is niets mis met jou ;)

Maar verder: het verhaal van Ketura klinkt me ook wel weer heel ziek in de oren. Ik bedoel: dat is wel het compleet andere uiterste. Het is ook niet de bedoeling dat een vriend zijn vriendin (of andersom) verwaarloost en laat vereenzamen etc. En het feit dat hij met zulke bitches omgaat is ook niet echt een positief teken.
Kijk, dat je eens uitgaat met een vriendin, ok, en dat de ander dan alleen thuis zit, ok. Maar als dit vaak gebeurt en eigenlijk veel te vaak en als het dan ook nog arrogante irritante bitches zijn die jou gewoon negeren compleet over het hoofd zien en als je vriend dan ook nog eens weigert om er over te praten of boos wordt als jij er over begint... :|

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 01 nov 2005 20:17

ketura schreef:Soms denk ik wel eens dat ik zou willen dat hij alleen mij leuk zou vinden, en niet ook nog zijn vrindinnetjes........... maar dat mag ik niet vinden, dan ben ik egiostis.
Je moet je vriend kunnen delen zegt iedereen.

Hmm je zit er aardig mee en dat is gezond ook.
Denk er eens over na om er toch een goed gesprek met hem over te hebben. Wat heb je aan je vriend als je elkaar niet zo vaak ziet en je zijn dingen niet leuk vind. En zijn vriendinnen jou ook niet leuk vinden. Probeer te vragen of je zijn vriendinnen beter mag leren kennen en er leuke dingen mee te doen...
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 01 nov 2005 20:55

kurtyo schreef:
windekind schreef:Na alle harde woorden wil ik deze inbreng van Mystery nog even herhalen. Wantrouwen en angst zijn er vaak niet zomaar.

Met die harde woorden bedoel je waarschijnlijk o.a. die van mij? Ik geloof ook wel dat wantrouwen en angst ergens vandaan komen, maar dat zijn geen argumenten om ongenuanceerd te claimen e.d.
Mijn harde woorden zijn niet perse persoonlijk gericht en niet hard (als in kwetsend) bedoelt. Dat het hard overkomt, wellicht is dat zo. Maar waarom alles bedekken met de mantel der liefde? Dit is hoe ik het zie.
Nee, ik bedoelde jou niet speciaal. Maar ik krijg het idee dat angst en wantrouwen niet serieus worden genomen als je mensen die daar last van hebben niet serieus neemt in hun standpunt. Natuurlijk is het geen gezond standpunt en natuurlijk is het niet goed je partner te claimen. Maar je kunt er wel je redenen voor hebben. Mystery verwoordt dat m.i. goed in haar reactie.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 nov 2005 23:03

Ik word een beetje verdrietig van sommige (m.i. wat harde) reacties. Ik weet zeker dat wantrouwen niet hetzelfde is als wat ik schreef. Als je angsten ervaart, hoeft dat niet je vertrouwen te schaden. Vertrouwen kan er helemaal zijn, naast de angsten die je ervaart als je vriend(in) met anderen uitgaat. Als je eerlijk met elkaar omgaat, elkaar helemaal vertrouwt, dan nog kan je bang zijn.
Maar goed, het lijkt mij dat sommige mensen hier niet zo in kunnen inleven.

Wat wel belangrijk is in deze kwestie is met wie en welke bedoelingen jouw vriend(in) uitgaat. En ook welke bedoeling het meisje of de jongen heeft waarmee jouw vriend(in) op stap gaat. Onbedoeld kan een zuivere relatie toch bezoedeld worden...

Het verhaal van Ketura vind ik zorgwekkend. Het lijkt erop alsof jouw vriend je 'gebruikt'. Hij doet lekker zijn zin en gaat met allerlei meiden op stap, luistert niet naar jouw beleving en gevoel hierin. Als je een relatie hebt, ben je er in eerste instantie voor elkaar en wil je ook dingen samen ondernemen. Een relatie is geven en nemen en dat betekent ook dat je soms dingen moet laten voor je vriend(in). En dat kun je in liefde en met praten hierover. Ketura, wil jouw vriend dat je meegaat? Mag je mee van hem? Als hij hierover bedenkelijk reageert, lijkt het mij dat het niet goed zit. Hoe eerlijk hij ook praat of lijkt te praten, jullie hebben samen een relatie en dat betekent dat je er samen voor zorgt dat je je fijn voelt in je relatie. Jij voelt je niet gelukkig met deze situatie, probeer het heel duidelijk aan te geven. Het is niet de bedoeling dat jij vereenzaamt in jullie relatie. Je vriend heeft voor jou gekozen, en dan moet hij er ook voor jou zijn. Sterkte ermee!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 nov 2005 01:04

Mystery, ik kan me weldegelijk inleven. Ik ken de gevoelens van angst en onzekerheid ook en heb echt wel het een en ander meegemaakt op relationeel vlak. Maar je kunt niet verwachten dat iemand voor jou in een isolement gaat zitten. (Hoewel dat natuurlijk kan doorslaan naar de andere kant, zoals blijkt uit Ketura's verhaal. En ja, een zuivere relatie kan bezoedelt raken. Maar elke relatie kan kapot, ook een goede en ook een goed huwelijk.)

Verder ben ik het wel je reply eens (het tweede deel).

André

Berichtdoor André » 02 nov 2005 03:12

Mmm, ik denk dat een relatie/verkering als basis 'onvoorwaardelijke' liefde (houden van) voor elkaar nodig heeft om stand te houden.
En dat daaruit vanzelf wederzijds vertrouwen voortvloeit.
Eigenlijk heb ik nog niet iemand gezien die jalousie associeert met het 10de gebod
Gij zult niet begeren het huis van uw naaste; gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Het lijkt mij op z'n minst de moeite waard om dit 'gebod uit liefde' toe te passen.
In de trant van, ga nu niet 'expres' iemand in de gelegenheid brengen om jaloerse gedachten te creëren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 nov 2005 05:24

André schreef:In de trant van, ga nu niet 'expres' iemand in de gelegenheid brengen om jaloerse gedachten te creëren.

Dat is wel heel erg de omgekeerde wereld he? Ik zou niks meer mogen omdat dan mijn partner wel eens jaloers zou kunnen worden. Wel een beetje een typische reactie van iemand die erg snel jaloers wordt (waarmee ik niet wil zeggen dat jij, andré, per sé een jaloers type bent). Ik ben het wel met je eens dat je niet met een ander op stap moet met als doel je partner jaloers te maken. Maar gewoon wat gaan drinken of naar de film als vrienden... geen enkel probleem mee, en als mijn partner jaloersig wil gaan doen is het aan haar om te veranderen, niet aan mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2005 08:08

MrSokkie schreef:
André schreef:In de trant van, ga nu niet 'expres' iemand in de gelegenheid brengen om jaloerse gedachten te creëren.

Dat is wel heel erg de omgekeerde wereld he? Ik zou niks meer mogen omdat dan mijn partner wel eens jaloers zou kunnen worden. Wel een beetje een typische reactie van iemand die erg snel jaloers wordt (waarmee ik niet wil zeggen dat jij, andré, per sé een jaloers type bent). Ik ben het wel met je eens dat je niet met een ander op stap moet met als doel je partner jaloers te maken. Maar gewoon wat gaan drinken of naar de film als vrienden... geen enkel probleem mee, en als mijn partner jaloersig wil gaan doen is het aan haar om te veranderen, niet aan mij.

Inderdaad, ik heb hierboven ook al ergens toegegeven dat het idd niet altijd met pure jaloezie en wantrouwen te maken hoeft te hebben, maar dan is het nog altijd wel een probleem van de jaloerse. Dát zal dan moeten veranderen, en daar moet samen best wat aan te doen zijn. :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 nov 2005 08:09

mystery schreef: Als je angsten ervaart, hoeft dat niet je vertrouwen te schaden. Vertrouwen kan er helemaal zijn, naast de angsten die je ervaart als je vriend(in) met anderen uitgaat. Als je eerlijk met elkaar omgaat, elkaar helemaal vertrouwt, dan nog kan je bang zijn.

Jaloezie komt soms voort uit controledwang, wat weer een compensatiemaatregel is voor onzekerheid en angsten. Ik weet uit ervaring dat het niet goed is toe te geven aan dit soort jaloezie van je partner want het versterkt het idee dan controledwang een effectief middel is om de angsten te bestrijden. Maar deze angsten laten zich niet zo maar de kop in drukken en komen steeds heftiger terug, met als gevolg dat de controledwang steeds heviger wordt en je op het laatst te horen krijgt dat je je sokken verkeerd opvouwt.
Nu is het niet zo dat je je partner in dit geval maar moet laten vallen. Je kunt beter liefdevol zijn en begrip en geduld tonen maar er wel op staan dat er gezocht wordt naar een structurele oplossing; als je de gevoelens van jaloezie gaat voeden door je er naar te gedragen wordt het alleen maar erger. Vaak is een bezoekje aan de psycholoog een goed begin.

Het verhaal van Ketura is waarschijnlijk wat anders. Hoewel je niet per sé al je hobbies hoeft te delen als stel (ik moet er niet aan denken elke week naar een disco te gaan) heb je toch wel een gemeenschappelijke basis nodig. En als je geen rekening met elkaars gevoelens houdt, dan zal het geen gelukkige relatie worden.

@Ketura: heel veel sterkte. Ik hoop dat jullie er samen uit weten te komen en samen gelukkig worden en als dat echt niet gaat dat je de kracht hebt te kiezen voor jezelf.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2005 08:12

MrSokkie schreef:Ik weet uit ervaring dat het niet goed is toe te geven aan dit soort jaloezie van je partner want het versterkt het idee dan controledwang een effectief middel is om de angsten te bestrijden. Maar deze angsten laten zich niet zo maar de kop in drukken en komen steeds heftiger terug, met als gevolg dat de controledwang steeds heviger wordt en je op het laatst te horen krijgt dat je je sokken verkeerd opvouwt.

Ah, en jouw nickname is daar weer een anti-reactie op? :mrgreen:

Terug naar “Archief”