GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 sep 2005 19:23

chickie schreef:Ik ben onlangs uit de GKV weggegaan, vond het een heel eng en benauwd kringetje worden. Nu zat ik in een meer dorpse gemeente, zo eentje waar je geen scheet kan laten zonder dat de hele gemeente t weet. Zeg overigens niet dat dit voor alle GKV-en geldt hoor, had t alleen hier niet zo naar mn zin. Zeker als je naar een andere kerk gaat zoeken en ze gaan je dan nog lastig vallen omdat je niet naar een kerk gaat die ook deel uitmaakt van de GKV.

Ik ben er vooral tegenstander van om een nieuw kerkverband op te richten. Dat bedoelde ik ermee als ik zeg dat je de kerk niet uit mag gaan.
Of het ten allen tijde verboden is om van een ander (bestaand) kerkverband lid te worden, dat is weer een heel andere vraag.

Wat jij hier echter zegt, dat vind ik wel weer heel erg klinken zo van "De klant is koning, dus doe ik lekker wat ik wil, en moet je je als verkoper niet met mij bemoeien als ik een andere winkel prefereer". Dat de vrijgemaakten hun eigen kerkverband een beetje serieus nemen is op zich goed, al vind jij dat blijkbaar al bemoeizucht. Tenminste... zo kom je hier wel op mij over.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: artikel 28

Berichtdoor Boekenlezer » 24 sep 2005 19:34

William schreef:Ik bedoel artikel achtentwintig!! hoe denken jullie daarover?? groetjes

De kerk zie ik als de kerk in eenheid, zoals die in de begintijd was. Dan kun je inderdaad met recht zeggen: je hoort je bij de kerk te voegen.
In het huidige pluriforme tijdperk, waarin de klant zich tot koning heeft gekroond (door het creëren van de pluriforme keuzemogelijkheid) en Christus als de koning van de kerk heeft onttroond, weet ik eerlijk gezegd niet goed hoe ik dit moet toepassen. Ik zie de kerk van vandaag meer als een in stukken gescheurde deken. Het besef dat de kerk het lichaam van Christus is en Zíjn instelling, en niet onze business waarin wij de lakens uitdelen, lijkt wel verdwenen.
De accenten die ik zet in mijn denken over kerkelijke eenheid zet ik zo onder invloed van de oude kerkvaders van de eerste eeuwen, hoe die over de kerk spreken en de eenheid daarvan, en de noodzaak je daarbij te voegen. (Juist daarom ben ik er ook zo'n tegenstander van om een nieuw kerkverband op te richten.) Daar wil ik me nog graag meer in verdiepen.
Ik ben het dus helemaal eens met dat artikel, en ik sta er van harte achter.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 sep 2005 21:44

Marnix schreef:Hm ja, dat kan ik me wel voorstellen.... het "je moet bij verhuizing of wat dan ook wel bij dit kerkverband blijven" vind ik een beetje jammer.

Overigens verschilt de GKV plaatselijk wel veel....

haha, je zal maar als conservatieve GKV'er in Amstelveen terecht komen en vinden dat je niet naar een andere kerkgenootschap mag ;p

André

Berichtdoor André » 24 sep 2005 22:17

Lalage schreef:
Marnix schreef:Hm ja, dat kan ik me wel voorstellen.... het "je moet bij verhuizing of wat dan ook wel bij dit kerkverband blijven" vind ik een beetje jammer.

haha, je zal maar als conservatieve GKV'er in Amstelveen terecht komen en vinden dat je niet naar een andere kerkgenootschap mag ;p
Mmm, misschien kun je dan wat frisse wind door de gemeente laten gaan met een alpha cursus achtig iets?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2005 09:45

André schreef:
Lalage schreef:

Mmm, misschien kun je dan wat frisse wind door de gemeente laten gaan met een alpha cursus achtig iets?

Jij begrijpt me verkeerd. In Amstelveen zijn ze juist heel progressief bezig, kijk maar eens op www.stadshartkerk.nl. Er zijn wel mensen die dat maar nix vinden.

André

Berichtdoor André » 25 sep 2005 10:23

Lalage schreef:
André schreef:
Lalage schreef:

Jij begrijpt me verkeerd. In Amstelveen zijn ze juist heel progressief bezig, kijk maar eens op www.stadshartkerk.nl Er zijn wel mensen die dat maar nix vinden.
U bent niet gemachtigd om deze pagina te bekijken. Das nu jammer :shock:
Laatst gewijzigd door André op 25 sep 2005 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 25 sep 2005 11:22

als je dan even de punt uit de url haalt ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2005 12:26

Boekenlezer schreef:
chickie schreef:Ik ben onlangs uit de GKV weggegaan, vond het een heel eng en benauwd kringetje worden. Nu zat ik in een meer dorpse gemeente, zo eentje waar je geen scheet kan laten zonder dat de hele gemeente t weet. Zeg overigens niet dat dit voor alle GKV-en geldt hoor, had t alleen hier niet zo naar mn zin. Zeker als je naar een andere kerk gaat zoeken en ze gaan je dan nog lastig vallen omdat je niet naar een kerk gaat die ook deel uitmaakt van de GKV.

Ik ben er vooral tegenstander van om een nieuw kerkverband op te richten. Dat bedoelde ik ermee als ik zeg dat je de kerk niet uit mag gaan.
Of het ten allen tijde verboden is om van een ander (bestaand) kerkverband lid te worden, dat is weer een heel andere vraag.

Wat jij hier echter zegt, dat vind ik wel weer heel erg klinken zo van "De klant is koning, dus doe ik lekker wat ik wil, en moet je je als verkoper niet met mij bemoeien als ik een andere winkel prefereer". Dat de vrijgemaakten hun eigen kerkverband een beetje serieus nemen is op zich goed, al vind jij dat blijkbaar al bemoeizucht. Tenminste... zo kom je hier wel op mij over.

Hm, aan de andere kant ben ik het niet eens met de veelgehoorde argumentatie: Je bent in dat kerkverband geboren dus daar ik jou plek. Als je je er niet thuis voelt, bedenk dan dat het niet om jou gaat. Ik denk dat een gemeente wel een thuis moet zijn, een warme plek waar je veilig bent, waar je jezelf kan zijn.... Als dat niet het geval is is het goed om na te gaan of dat aan jou ligt of aan de kerk.... maar ik zeg niet dat je om andere punten dan het leren van een verkeerde leer, de kerk nooit zou mogen verlaten. Het gaat om God, dat klopt. Maar God gaf gemeenten zodat mensen een thuis hebben waar ze elkaar tot hand en voet kunnen zijn, elkaar kunnen helpen, aanvullen, troosten, bemoedigen, vermanen, leren.... Als je dat zo niet ervaart is het denk ik wel belangrijk om je af te vragen of je op de goede plek zit.

@Lalage, precies. Wel een extreem voorbeeld :P Maar sowieso, het verschil tussen0 GKV's in de stad en op "het platteland" is vaak best groot.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2005 18:03

Andre: http://www.stadshartkerk.nl doet het prima. Ik zie dat hij zelfs vernieuwd is. Ik moet er binnenkort maar weer eens heengaan (ben voor vandaag nu te laat). Het percentage van mijn bezoeken aan die kerk dat ik op het podium sta is nog te hoog.

André

Berichtdoor André » 25 sep 2005 18:40

Lalage schreef:Andre: http://www.stadshartkerk.nl doet het prima. Ik zie dat hij zelfs vernieuwd is. Ik moet er binnenkort maar weer eens heengaan (ben voor vandaag nu te laat). Het percentage van mijn bezoeken aan die kerk dat ik op het podium sta is nog te hoog.
LOL, ik heb in de quote de punt achter nl weggehaald en idd hij doet het dan, mooie site wordt ook goed bijgehouden zo te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2005 23:49

Wel een heel progressieve gemeente :)

Maar de visie van missionair zijn, gastvrij zijn etc. vind ik wel goed.

Opvallend overigens dat er maar 1x per zondag kerk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2005 20:15

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:

Hm, aan de andere kant ben ik het niet eens met de veelgehoorde argumentatie: Je bent in dat kerkverband geboren dus daar ik jou plek. Als je je er niet thuis voelt, bedenk dan dat het niet om jou gaat. Ik denk dat een gemeente wel een thuis moet zijn, een warme plek waar je veilig bent, waar je jezelf kan zijn.... Als dat niet het geval is is het goed om na te gaan of dat aan jou ligt of aan de kerk.... maar ik zeg niet dat je om andere punten dan het leren van een verkeerde leer, de kerk nooit zou mogen verlaten. Het gaat om God, dat klopt. Maar God gaf gemeenten zodat mensen een thuis hebben waar ze elkaar tot hand en voet kunnen zijn, elkaar kunnen helpen, aanvullen, troosten, bemoedigen, vermanen, leren.... Als je dat zo niet ervaart is het denk ik wel belangrijk om je af te vragen of je op de goede plek zit.

@Lalage, precies. Wel een extreem voorbeeld :P Maar sowieso, het verschil tussen0 GKV's in de stad en op "het platteland" is vaak best groot.

Dat vind ik ook wel wat simpel geredeneerd, dat je moet blijven in de kerk waar je geboren bent omdat dat je plek is waar je gezet bent. Dat is wel weer erg deterministisch, net alsof wij God begrijpen.
Maar een praten waarin het wel lijkt alsof er totaal geen principiële kant bestaat aan de kerkkeuze, dat lijkt mij ook niet goed.

Verder zou ik vooral voorop willen plaatsen dat we in een uitermate absurde situatie leven: dat we verschillende kerkverbanden hebben die allemaal de Bijbel als Gods Woord aanvaarden, maar blijkbaar voor geen goud samen willen!! Compleet ruk!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2005 00:07

Dat vind ik ook wel wat simpel geredeneerd, dat je moet blijven in de kerk waar je geboren bent omdat dat je plek is waar je gezet bent. Dat is wel weer erg deterministisch, net alsof wij God begrijpen.

Precies... Zo redeneer je toch ook niet als het gaat over je woonplaats bijvoorbeeld. :)

Maar een praten waarin het wel lijkt alsof er totaal geen principiële kant bestaat aan de kerkkeuze, dat lijkt mij ook niet goed.

Helemaal mee eens.

Verder zou ik vooral voorop willen plaatsen dat we in een uitermate absurde situatie leven: dat we verschillende kerkverbanden hebben die allemaal de Bijbel als Gods Woord aanvaarden, maar blijkbaar voor geen goud samen willen!! Compleet ruk!

Inderdaad. Laten we in ieder geval dat proberen te doorbreken en die eenheid te zoeken met christenen uit al die kerken waar God centraal staat en Jezus als de Messias gepreekt wordt.

William

Berichtdoor William » 27 sep 2005 10:00

Marnix schreef:

Precies... Zo redeneer je toch ook niet als het gaat over je woonplaats bijvoorbeeld. :)

Helemaal mee eens.

Inderdaad. Laten we in ieder geval dat proberen te doorbreken en die eenheid te zoeken met christenen uit al die kerken waar God centraal staat en Jezus als de Messias gepreekt wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2005 13:26

Ehm...? Ik mis je reactie ;)

Terug naar “Archief”