Berichtdoor try » 09 jul 2005 00:04
Ik heb de uitzending ook gezien. En ik verbind er de mijns inziens enig mogelijke conclusie aan: het kwaad en het goed overkomt iedereen in meer of mindere mate.
Wat de uitzending zo schokkend maakte is de trendbreuk, die er mee werd ingezet. Veel evangelische mensen doen er alles aan om het romantische en onrealistische beeld van genezing, dat we hier zagen vast te houden.
In de grond van de zaak is het echter niets anders dan magie. Want magie gaat er vanuit, dat wij mensen door handelingen, spreuken, riten, gebeden of wat al niet invloed kunnen uitoefenen op de natuur. In dit geval werd dat in een christelijk jasje gestoken, met een obsessionele geloofsverplichting, die men zichzelf oplegde, maar in de grond van de zaak is het een magisch verstaan van de werkelijkheid.
De dokters hadden niet alleen achteraf het gelijk aan hun kant, maar ook vooraf. Wees nuchter, enerlei wedervaart de bozen en de rechtvaardige!
Vooral voor kerkmensen, die heimelijk bijzonder verlangen naar de evangelische charismata mag dit een eye-opener zijn, dat de werkelijkheid is zoals ze is, dat onze God vooral gekenmerkt wordt door zijn onzichtbaarheid en zijn afwezigheid.
Het wordt tijd, dat gelovigen deze harde werkelijkheid van hun geloof onder ogen zien en zich niet langer blind staren op een romantisch en magisch godsbeeld, waar de God van de Bijbel nu juist zo op heeft getoornd. Want we maken zo onze eigen medicijnman en roepen tot een afgod: Baal, antwoord ons!!
Nee onze God is ons alleen bekend geworden door Zijn vernedering. In het broze, sterfelijke lichaam van een mens is Hij benaderbaar geworden. Niet in de vitaliteit, het succes, de overwinning en de macht.
Realiseer je, dat de Opgestane eigenlijk niet meer werkelijk aanwezig was. Hij was al bijna opgevaren. Zo heeft Hij alle genezing meegenomen in de hemel. Die bijzonder genade wacht nog om vervuld te worden. Wij hebben te maken met Gods algemene genade. En daar horen wonderen niet bij. In die genade voltrekken zich slechts de scheppingsordeningen, aangetast door de dood. Het is niet anders. Wie een wonder op een film heeft staan, mag het me toesturen. Ik ben van mening, dat ze niet gebeuren.
Nee, wie in God gelooft moet bereid zijn dit leven te leven, met alles er op en er aan, God de schuld niet te geven van zijn onheil, maar daarentegen echter het gehele leven overgeven in handen van God. En vertrouwen, dat dit leven niet zinloos is. Meer zekerheid is er niet. Wij volgen ook daarin Jezus en nemen ons kruis op. En weten, dat we moeten wachten, lijden en sterven.
try