Eerlijk gezegd ben ik nogal geschokt door bepaalde opmerkingen in dit topic. Ik kan een reactie dan ook niet achterwege laten...
Ik reageer chronologisch...
Boekenlezer:
toen was de Bijbel nog niet compleet, nu wel. Daarom was er bijvoorbeeld de bijzondere gave van profetie.
Wat wil je hier mee zeggen? Dat 'profetie' slechts een historisch begrip is? Dat de gave van profetie een tijdelijke gave is geweest, iets voor vroeger? Een vraag die dan bij mij opkomt: je bent christen nietwaar? Schat je jouw God nu niet veel te laag in?
Overigens is het maar de vraag of de Bijbel zoals wij die kennen zo compleet is. Toen zeker niet, maar nu volgens mij ook niet. Daarbij: is dit een argument tegen de gave van profetie in deze dagen?
Getuigenissen.
Boekenlezer:
De apostelen moesten dus getuigen van Jezus Christus. Kijk, dat kan ik prima plaatsen. Dat heeft zin. De hele Bijbel is een getuigenis van God, van Christus, en Gods heilsgeschiedenis.
Ja, de Bijbel is een getuigenis. Bekijk het eens zo: de Bijbel staat vol met getuigenissen van mensen. Getuigenissen over hun geloof, bekering, etc. Ik begrijp niet waarom die getuigenissen bij jou wel de ruimte krijgen en de getuigenissen van mensen die in de t.t. leven niet. Is dat niet een wat kromme redenering?
Kunnen mensen tegenwoordig niet meer getuigen van hun geloof, van hun God? Is dat iets wat alleen in de tijd van de Bijbel mogelijk was?
In dat licht vind ik het woord 'getuigenis' voor een persoonlijk bekeringsverhaal nogal pretentieus klinken.
In dat licht, Boekenlezer, vind jij dus de Bijbel ook pretentieus met al die bekeringsgeschiedenissen? En al die getuigenissen?
Natuurlijk, ik heb regelmatig meegemaakt dat getuigenissen niet getuigde van een geloof in God maar eerder van overmatig zelfbeklag, een tekort aan aandacht e.d. Maar zulke mensen zijn er ongetwijfeld toen ook geweest. Alleen zijn die niet opgenomen in de Bijbel. Ik snap je punt niet.
Ik ben het met je eens in de zin van: ik heb er ook vaak niets aan. Maar dat geldt ook voor de 'preek' over het algemeen. Dat is een van de redenen dat ik niet meer naar de kerk ga. In mijn zoektocht, waar ik in zit, is de kerk niet een uitvalsbasis of een plek waar ik antwoorden krijg of echt leer. Maar dat neemt niet weg dat er ruimte behoort te zijn voor de gemeente en niet slechts voor de predikant of de ouderling van dienst.
Wat betreft dat vervelingsgevaar: dat is niet een probleem van de gemeente, dat is niet een probleem van de getuigenis of diegene die de getuigenis aflegt, maar van jou.
Maja de Bij:
De Heidelberger gaat naar de zondagse eredienst om:
* Gods Woord te horen
* De Sacramenten te gebruiken
* God de Heere openlijk aan te roepen
* De arme Christelijke medemens handreiking te doen
De H.C. is slechts een interpretatie van de Bijbel. Waar je het dus mee eens kunt zijn of niet. Maar is het een geldige bron? In mijn ogen een subjectieve...
Overigens zie ik in die punten geen argumenten tegen dat wat Klaas, Marnix e.a. zeggen. Wat is dus je punt?
Boekenlezer:
Wat moet ik daarvan leren? Als je een paar van die verhalen hebt gehoord of gelezen, dan heb je het voornaamste wel geleerd.
Ik leer pas echt van bijbelstudie/-onderwijs!
Misschien, veel getuigenissen zijn inderdaad meer van hetzelfde. Maar is dat een tegenargument? Als je het bant ontneem je mensen niet alleen de mogelijkheid maar maak je ook nog eens kans een heel belangrijke boodschap te missen.
Ik ben het met je eens dat je zo close mogelijk richting de echte bron moet gaan. Dus inderdaad de grondteksten. Lees jij echter de grondtalen? En als je die leest zit je weer met een vertaalprobleem of een interpretatieprobleem. Of met andere woorden: je zult er nooit helemaal komen. Bovendien is dit wederom geen argument tegen getuigenissen. Alles is namelijk persoonlijk gekleurd. Ook de Bijbel (in ieder geval zoals wij die kennen). En interpretatie van die Bijbel is ook persoonlijk gekleurd.
Boekenlezer nogmaals:
De bediening van het Woord is mij genoeg.
Mij dus niet.
Ik kan dat wat jij hier beschrijft toch niet anders zien dan als een evangelische modegril, en daar gruw ik van.
Behalve dat dit nogal een aanmatigende opmerking is het volgende: ik gruw van de verstokte traditionele nonsens in de reformatorische hoek. Daar kan ik dus niets mee.
Ik ben het wel weer met je eens dat veel preken (in vrijwel alle kerken) uitblinken in goedkope rhetoriek. Ook ik 'smacht' naar diepgang, die vrijwel overal ontbreekt of enorm eenzijdig is. En ja, ik ben het met je eens dat die diepgang op niveau gebracht moet worden. Maar op de een of andere manier komt hetgeen je zegt op mij over als een goedkope truc om zaken als getuigenissen te bannen onder het mom van 'laten we eerst'... Maar zo werkt dat natuurlijk niet...
Jas, je blinkt weer uit in opmerkingen die kant nog wal raken, in een reactie op Naomi (zij zegt dat het een blijde boodschap is dat Jezus aan het kruis is gegaan voor 'hen') zeg jij:
Dat is nog maar de vraag. Jezus is geen wegwerpartikel.
Wat moeten mensen toch met zo'n opmerking? Nee, Jezus is geen wegwerpartikel. Maar bij je postings krijg steeds het idee dat die dat wel zijn. Wat wil je nu zeggen? Dat Jezus niet voor ongelovigen is gestorven? Dat het geen goed nieuws is dat Jezus gestorven en opgestaan is voor 'ons' mensen? Met zo'n opmerking zaag je de poten van je eigen geloof door.
Essieee:
Spreek je dan een vloek uit? Dan zouden we een hele hoop kunnen vervloeken en volgens mij kan alleen God dat.....
Nee, niet alleen God kan vervloeken. Ook mensen kunnen in naam van God of Satan vervloeken. De 'spells' bij wiccans moet je m.i. ook uiterst serieus nemen, ze hebben echt invloed...
Jas:
Dat lieg je. Dat zeg ik niet. Hooguit kan ik zeggen; als je niet wedergeboren wordt of niet ingeplant bent in Jezus voor je sterft, ga je naar de hel. Nimmer zal ik tegen een persoon zeggen; je gaat naar de hel. Je pleegt hier een duivelse daad. Leugen en laster!
.
En toch trek je haar opmerking heel erg aan. Zou er een kern van waarheid inzitten? Ja, die zit er in. Maar eerst het volgende: stel dat Naomi jou verkeerd begrijpt en interpreteert, dan nog is dat iets heel anders dan leugen en laster. Nu kom je meer over als een misplaatste schreeuwlelijk en dat kan je bedoeling toch niet zijn?
Waar pleegt zij een duivelse daad? Omdat zij bang is dat jij mensen vervloekt of hen te nadrukkelijk op de hel wijst zonder Jezus aan te reiken is ze duivels bezig. Jongen, jongen toch, iets meer wijsheid is gewenst. Daarbij: je hebt mij eens verteld dat ik in de hel zou belanden. Ik heb toen nog aangeboden je daar een hand te komen geven, die opmerking zul je vast niet vergeten zijn. (Ja, mijn opmerking was sarcastisch, in tegenstelling tot de jouwe). Dus je hebt wel mensen meegedeeld dat ze in de hel belanden. Niets leugen en laster dus! Alleen een duidelijke waarschuwing dat je moet uitkijken om zo nadrukkelijk een 'al'-verdoemer te spelen.
Dit is trouwens een occulte redenatie. Waar hou jij je zoal mee bezig in je vrije tijd?
Leugen en laster! *schreeuw*. Eerst kom je aan met duidelijke bijbelteksten dat een mens mag vervloeken en dan roep je dat het occult is? Wat een kromme gedachtengang... Daarbij is hier niets occults aan. Je hebt volgens mij geen flauw idee wat 'occult' inhoudt en wat het betekent. Het gaat heel ver om iemand ongegrond te beschuldigen van occulte praktijken. De twijfel die jij hebt over iemands geloof en persoonlijke relaatie met God is bedroevend Jas.
Ongetwijfeld zal ik nu een verontwaardigde reactie terugkrijgen. Ongetwijfeld zal ik nu te horen krijgen dat ik onzin verkoop. Maar ik hoop echt dat je nog eens goed nadenkt over je uitspraken. Ja, ik doe dat ook.
Raido, als hij dat bedoelt, zou hij dat ook iets tactvoller kunnen gebruiken. Zelfs de Bijbel, die toch behoorlijk expliciet is, is tactvoller... En bovendien hoopgevender, dat is een heel belangrijk verschil. De duidelijke boodschap ontgaat me overigens...
Besef je wel dat jij ook in de hel belandt volgens zijn redenatie?
Essieee, ik waag dus te betwijfelen of Jas post uit liefde. Zo ja, leg me dat dan maar eens duidelijk uit...
En Essieee, er zijn zoveel boekjes gebasseerd op de Bijbel, en ja ook de H.C. maar het blijft een boekje gebasseerd op en het blijft mensenwerk...