slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 12:16

oke, je hebt gleijk hijwel. dan zijn we nu weer bij mijn eerste insteek namelijk: pikken we het signaal op!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 aug 2003 12:19

Ja de commissie van beheer moet het signaal wel oppikken. Het kan zijn dat er teweinig zuurstof in de kerk is. Of dat het te warm wordt. Of dat er nieuwe filters geplaatst moeten worden. Verder is er voor de leiding geen reden om iets op te pikken denk ik.

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 12:21

BJ schreef:Ja de commissie van beheer moet het signaal wel oppikken. Het kan zijn dat er teweinig zuurstof in de kerk is. Of dat het te warm wordt. Of dat er nieuwe filters geplaatst moeten worden. Verder is er voor de leiding geen reden om iets op te pikken denk ik.
te wenig zuurstof is vaak zo ja he in kerken.

maar ik denk aan andere signalen:
- jongeren die te ver in zonde zitten om zich aangesproken te voelen tijdens de kerkdiensten?
- een gemeente die teveel oporganistarische dingen let waardoor de jongeren niet meer door hebben waar het ecth om gaat?
- een dominee die niet wedergeboren is en de boodschap niet kan overbrengen

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 aug 2003 12:26

Ja maar daardoor val je echt niet in slaap hoor.

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 12:28

BJ schreef:Ja maar daardoor val je echt niet in slaap hoor.

o nee? Als je denkt; hier valt niets te beleven?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 aug 2003 12:32

Nee dan ga je echt niet slapen. Als ik bij ons al mensen zie slapen, zijn dat hele kleine kinderen. Of oudere mensen. En dat komt dan door de ouderdom. Of door heel veel stress, drukte, op het werk.

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 12:34

BJ schreef:Nee dan ga je echt niet slapen. Als ik bij ons al mensen zie slapen, zijn dat hele kleine kinderen. Of oudere mensen. En dat komt dan door de ouderdom. Of door heel veel stress, drukte, op het werk.

dee dik vroeger wel hoor. als ik een avond/vergadering/dienst niet interessant vond. Als ik dacht dat er alleen menselijk geblaat naar me toe kwam sloot ik mij af en bouwde ik mijn eigen feestje. Of lekker melig worden met vrienden of slapen of gewoon weglopen. Uit vergaderingen liep ik vaak weg of bijeenkomsten jeugd kerkenraad met de vermelding dat ik het niet bijster interessant vondt.

daarom zeg ik: misschien zijn zei die slapen wel het eerlijkst.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 aug 2003 12:39

Zou kunnen. Maar ik herken er dus niets in. Maar goed, dat kan door verschil in kerkelijke achtergrond komen.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Slapen

Berichtdoor Hydro » 16 aug 2003 13:22

'k Heb lang niet alle berichten gelezen, dus het kan zijn dat mijn reactie er al ergens tussen staat.

Ik ben zelf er van overtuigd dat het wel of niet slapen in de kerk te meken heeft met hoe je naar de kerk gaat. Ga je er (met een biddend hart) heen omdat je ernaar verlangt om Gods Woord te horen, dan zul je zeer waarschijnlijk geen last hebben van slaap. Ga je naar de kerk omdat je moet of omdat het zo hoort, maar verder interesseert het je niet, dan moet je niet raar staan te kijken als je in slaap valt.

Plus de voorbereiding in de week ervoor. Als je om de eerste reden die ik noemde naar de kerk gaat, dan zal dat op de zaterdagavond denk ik wel tot uiting komen. Dan ga je niet doorzakken met vrienden, maar probeer je het niet al te laat te maken.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 14:02

joris schreef:jongeren die te ver in zonde zitten om zich aangesproken te voelen tijdens de kerkdiensten?

Wat ik opmerk is dat juist in de evangelieën hoeren tollenaars en dergelijke grote zondaars enorm aangesproken waren.

Jezus zei daarover: "Zij die niet ziek zijn hebben de mediceinmeester niet van node."
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 15:24

everlastingman schreef:
joris schreef:jongeren die te ver in zonde zitten om zich aangesproken te voelen tijdens de kerkdiensten?

Wat ik opmerk is dat juist in de evangelieën hoeren tollenaars en dergelijke grote zondaars enorm aangesproken waren.

Jezus zei daarover: "Zij die niet ziek zijn hebben de mediceinmeester niet van node."
op zich wel. maar ik ken heel veel jongeren die Go dliever op een afstand houden omdat ze bijvoorbeeld als stelletje regelmatig met elkaar naar bed gaan of wiet roken ofzo. En die mensen willen het liefst niet geconfronteerd wordne met zonde en helemaal niet met de onhandigheid daarover/mee van de ambstdragers of kerkleden.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 16:17

Joris schreef:maar ik ken heel veel jongeren die God liever op een afstand houden omdat ze bijvoorbeeld als stelletje regelmatig met elkaar naar bed gaan of wiet roken ofzo.

Jezus is gekomen om te zoeken wat verloren is gegaan. Ik denk dat een dominee of voorganger juist naast hen moet gaan staan, en zeker niet boven hen. Jezus is zelfs door een diep dal heen gegaan om ons te kunnen redden.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 16 aug 2003 16:36

everlastingman schreef:
Joris schreef:maar ik ken heel veel jongeren die God liever op een afstand houden omdat ze bijvoorbeeld als stelletje regelmatig met elkaar naar bed gaan of wiet roken ofzo.

Jezus is gekomen om te zoeken wat verloren is gegaan. Ik denk dat een dominee of voorganger juist naast hen moet gaan staan, en zeker niet boven hen. Jezus is zelfs door een diep dal heen gegaan om ons te kunnen redden.
amen brother, dat was mijn insteek. Om te kijken naar de oorzaak van het slapen en niet het slapen zelf af te zeiken of er tegen te preken.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

slapen in de kerk

Berichtdoor tanteoranje » 05 dec 2003 09:03

Ook al ga je de avond ervoor op tijd naar bed, je lichaam moet nog echt op gang komen 's ochtends en dan is het moeilijker om heel wakker te luisteren. Bij ons duurt een preek toch wel gauw 50 minuten. Overigens vraag ik me af wat echt de ideale lengte van een preek is. Hoe kom je daar ooit achter? En ik kan me ook wel vinden in de stelling dat we op een kerkdienst het eerst zouden gaan beknibbelen en voor heel veel andere pleziertjes zeeen tijd over hebben. 't Blijft erg moeilijk!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 05 dec 2003 09:26

Ik heb wel eens begrepen dat de zogeheten 'spanningsboog' van een normaal mens ongeveer 20 minuten is. Dit houdt in dat mensen zich 20 minuten kunnen concentreren, en dan weer aan iets anders toe zijn. Overigens denk ik ook dat je als dominee er na een kwartier nog niet in geslaagd bent je boodschap te vertellen, je beter maar 'amen' kunt zeggen.

Terug naar “Archief”