wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2005 15:10

Toch was Filippus ook evangelist/apostel en verrichte hij wonderen. Dat dit gesanctioneerd werd, blijkt uit Hand. 8, waar hij samen met de andere apostelen in Samaria predikte.

Strikt genomen was de evangeliebediening op dat moment beperkt tot de Joden en jodengenoten. Dit was de hoofdtaak van de apostelen te Jeruzalem (Hand. 6:4). Maar vanaf Hand. 8 zien we een uitbreiding van het evangelie naar de volken buiten Israel.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 jun 2005 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jun 2005 15:13

Vandaar dat ik ook aangaf dat de huidige ambtenstructuur niet erg bijbels is ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 15:16

elbert schreef:
Marnix schreef:
elbert schreef:
Naomi schreef:Goede vraag........

Volgens mij is dat een doop die algemeen aanvaard is door de kerk(en). Daarvoor zijn in oecumenisch verband de nodige afspraken gemaakt, nl. dat de doop in elk geval moet zijn uitgevoerd volgens de doopformule uit Matth. 28:19 en volgens mij ook dat de doop moet zijn uitevoerd door personen die daartoe door de kerk(en) gemachtigd zijn, al ben ik van dit laatste punt niet helemaal zeker.

Met het eerste deel ben ik het zeker eens. Het tweede punt niet. Zo iemand moet niet door de kerk maar door God gemachtigd zijn. En dan komen we weer op de vraag: Wie zijn er gemachtigd? Alleen voorgangers zoals bij ons in de kerk? Of ook oudsten? (Filippus bijvoorbeeld). Of alle wedergeboren christenen?

In het formulier dat in onze gemeente voor de bevestiging van ambtsdragers wordt gebruikt, staat de vraag of zij zich door de gemeente en mitsdien door God geroepen weten. Dus God roept via de gemeente mensen tot het ambt. Dit is gezien het voorbeeld uit Hand. 6 wel Bijbels te noemen. De GKV verwoordt deze vraag zo:

Bent u ervan overtuigd, dat God zelf u door zijn gemeente tot
deze dienst heeft geroepen?

God roept mensen op om een plaats binnden de gemeente te vervullen. Bij ouderklingen en diakenen is dit omdat dezen worden aangewezen door de gemeente. Dat zie je inderdaad ook in Handelingen 6, daarin heb je gelijk. Een predikant wordt door een gemeente geroepen, ook dan speelt de gemeente een belangrijke rol. Ik ontken dat niet. Ik ontken alleen binnen de gemeente, door mensen die tot een speciaal ambt geroepen zijn, de doop mag worden bediend.

Maja schreef:Vind je dat een vrouw mag dopen?

Absoluut. Want het gaat niet om degene die doopt... Het gaat er om wat de doop uitbeeldt. Als God daar een vrouw voor wil gebruiken, waarom niet? Of een dominee of iemand anders die doop uitvoert, daarmee verandert de inhoud van de doop niet. Alleen omdat een dominee een kerkdienst leidt is het logisch dat de dominee in een kerkdienst ook de doop bedient. Ik vind het uitstekend dat de voorganger dat doet hoor.

Ik mis trouwens in de link die je geeft ook de bijbelse onderbouwing voor het bedienen van de kinderdoop door dienaren van het woord. Het enige waar naar wordt verzwezen is dat degenen die het evangelie brachten ook de doop uitvoerden. Maar wat als mensen die geen voorganger zijn, het evangelie brengen?

Overigens vind ik het opvallend dat er wordt gesteld dat ouderlingen/diakenen de doop niet mogen uitvoeren. Als ik namelijk Handelingen 6 lees lijkt het er op dat Stefanus, Filippus en de anderen werden aangesteld tot oudsten..... en van Filippus weten we dat hij doopte. (ik zie dat Klaas me voor was :D)

Andre schreef:Ongeldig, misschien dat als je Baptist wenst te worden, dan is je doop dacht ik ongeldig, verder vind ik het een vreemde woordkeus.

Dat komt dus door het verschil in uitleg, niet over het verbond... maar waar de doop op van toepassing is. Baptisten leren: God sluit zijn verbond met mensen, ook met kinderen. De doop is niet het teken van dat verbond maar het teken van het aannemen van dat verbond dat God met je heeft gesloten. Het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens, kortom, wedergeboorte. Ik zit me even af te vragen: Als een gedoopte baptist lid wil worden van onze kerk, moet die baptist dan ook belijdenis doen in onze kerk? Volgens mij wel. Dat komt dan een beetje op het zelfde neer als overdopen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 jun 2005 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jun 2005 15:17

Klaas schreef:Dit is in het licht van de geschiedenis van Filippus wel een opmerkelijke conclusie.

Het zal er mee te maken hebben, denk ik, hoe de reformatoren naar de bijbelse gegevens en de praktijk in de vroege kerk hebben gekeken. Zij hebben daarin een voortschrijdende ontwikkeling gezien die niet is gestopt na Openbaring 21. Zoals ik al eerder zei, de Geest schrijft wegen in de tijd, men heeft in de vroege kerk de ware kerk gezien, zeker tot Augustinus, en nadrukkelijk -ook in het geschil met Rome, daarmee aansluiting gezocht. Als het gaat om vormen en manieren is de vroege kerk dan misschien nog wel belangrijker voor bijvoorbeeld Calvijn dan de bijbel. Ik heb daar niet zoveel moeite mee, ik geloof ook wel in een zekere Traditie.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2005 15:24

Klaas schreef:Vandaar dat ik ook aangaf dat de huidige ambtenstructuur niet erg bijbels is ;-)

Klaas

Ik vind dat eerlijk gezegd wat te kort door de bocht. Want waarom kwamen Petrus en Johannes dan poolshoogte nemen in Samaria? Want pas na de handoplegging door Petrus en Johannes ontvingen de mensen in Samaria de Heilige Geest (Hand. 8:16-17). Wat ook opvallend is, is dat de mensen gedoopt zijn in de naam van Jezus en niet in de naam van de Drieenige God. De situatie in Samaria lijkt me dus een uitzonderingssituatie te zijn binnen de bijzondere openbaring (een scharnierpunt waarbij de verkondiging aan de Joden uitgebreid werd met de evangelieverkondiging aan de heidenvolkeren), die we dus niet zomaar 1 op 1 over kunnen nemen naar de huidige situatie van de doopbediening.

Marnix schreef:God roept mensen op om een plaats binnden de gemeente te vervullen. Bij ouderklingen en diakenen is dit omdat dezen worden aangewezen door de gemeente. Dat zie je inderdaad ook in Handelingen 6, daarin heb je gelijk. Een predikant wordt door een gemeente geroepen, ook dan speelt de gemeente een belangrijke rol. Ik ontken dat niet. Ik ontken alleen binnen de gemeente, door mensen die tot een speciaal ambt geroepen zijn, de doop mag worden bediend.

En wat vindt jouw gemeente ervan dat je zonder hun toestemming wilt gaan dopen? ;)
(om wat duidelijkheid te verkrijgen chargeer ik nu maar even)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 15:28

Tja... maar dan kunnen we ook niet meer discussieren over gelijk of ongelijk. Als traditie een rol speelt in of iets waar is of niet kan het dus reformatorisch gezien juist zijn dat ouderlingen en diakenen niet mogen dopen of het avondmaal mogen bedienen of de zegen mogen uitspreken.... en kan het voor mensen die die traditie niet hebben / kennen wel mogelijk zijn dat te doen... en hebben ze beiden gelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 15:32

En wat vindt jouw gemeente ervan dat je zonder hun toestemming wilt gaan dopen?
(om wat duidelijkheid te verkrijgen chargeer ik nu maar even)

Haha... je doet alsof ik dat voornemen heb. Dat is niet zo. Maar mocht ik een keer in een situatie belanden waarbij iemand die niet lid is van een bepaalde gemeente tot geloof komt en aangeeft gedoopt te willen worden, dan zou ik dat wel doen... Wat mijn gemeente er van zou vinden? Ik weet het niet... maar die persoon is toch geen lid van een gemeente? Zo iemand zal zich misschien ook nog moeten verdiepen in de honderd verschillende gemeenten die er in zijn omgeving zijn... waar hij/zij nou lid zou willen worden etc.

Overigens vraag ik me af of ik ooit in een dergelijke situatie terecht zal komen hoor.... Kans is op zich niet zo groot. :)

Ik vraag me trouwens of hoe het zou moeten in landen waar geen of nauwelijks christelijke gemeenten zijn. Die landen zijn er best wel. Stel, ik ga daar heen om te evangeliseren.... En er komt iemand tot geloof. Wie moet er dan dopen? Moet ik dan ff een predikant laten overvliegen om dat te regelen? :D
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 jun 2005 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jun 2005 15:33

Het zal er mee te maken hebben, denk ik, hoe de reformatoren naar de bijbelse gegevens en de praktijk in de vroege kerk hebben gekeken. Zij hebben daarin een voortschrijdende ontwikkeling gezien die niet is gestopt na Openbaring 21. Zoals ik al eerder zei, de Geest schrijft wegen in de tijd, men heeft in de vroege kerk de ware kerk gezien, zeker tot Augustinus, en nadrukkelijk -ook in het geschil met Rome, daarmee aansluiting gezocht. Als het gaat om vormen en manieren is de vroege kerk dan misschien nog wel belangrijker voor bijvoorbeeld Calvijn dan de bijbel. Ik heb daar niet zoveel moeite mee, ik geloof ook wel in een zekere Traditie.

Ik heb daar ook niet zoveel moeite mee (zolang we die Traditie niet boven de bijbel stellen), maar als we stellen dat de bijbel de norm is dan zijn dit soort instellingen dus ook niet heilig. Een gewijzigde situatie kan dan tot een herijking van de visie op de ambten leiden.

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2005 15:38

Marnix schreef:Tja... maar dan kunnen we ook niet meer discussieren over gelijk of ongelijk. Als traditie een rol speelt in of iets waar is of niet kan het dus reformatorisch gezien juist zijn dat ouderlingen en diakenen niet mogen dopen of het avondmaal mogen bedienen of de zegen mogen uitspreken.... en kan het voor mensen die die traditie niet hebben / kennen wel mogelijk zijn dat te doen... en hebben ze beiden gelijk.

Volgens mij is het geen zaak van traditie, maar van de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest werkt middels het Woord, maar werkt dat Woord ook uit in de gemeente van Christus, d.m.v. prediking en bediening van sacramenten. Hij werkt daar niet buitenom, maar heeft het doel om de mensen tot het Lichaam van Christus te brengen. Een sacrament is volgens de reformatorische opvatting een teken en zegel om het geloof te versterken en wordt juist daarom in het midden van de gemeente bediend. Want daar is het gemeenschappelijke levende geloof aanwezig en daar wordt het dan ook versterkt middels de sacramenten. Het samenkomen van de gemeente en het bedienen van de sacramenten (o.a. breking des broods) is iets wat in de eerste gemeenten kenmerkend was (Hand. 2:42).
Laatst gewijzigd door elbert op 06 jun 2005 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jun 2005 15:38

De situatie in Samaria lijkt me dus een uitzonderingssituatie te zijn binnen de bijzondere openbaring (een scharnierpunt waarbij de verkondiging aan de Joden uitgebreid werd met de evangelieverkondiging aan de heidenvolkeren), die we dus niet zomaar 1 op 1 over kunnen nemen naar de huidige situatie van de doopbediening.

Dat mag misschien waar zijn, maar dan nog kun je de 3 ambten structuur m.i. moeilijk 1 op 1 relateren aan de bijbel. De stellige bewoordingen in het artikel dat Maja aanreikte (b.v. Niemand is gerechtigd om in de naam van Christus te dopen dan degene, die door wettige roeping aangewezen is om Gods Woord te prediken) zijn m.i. moeilijk te baseren op de praktijk zoals die vanuit de bijbel tot ons komt.

Klaas

André

Berichtdoor André » 06 jun 2005 16:09

elbert schreef:Een sacrament is volgens de reformatorische opvatting een teken en zegel om het geloof te versterken en wordt juist daarom in het midden van de gemeente bediend.
Dit is denk ik niet specifiek reformatorisch, maar meer waar er met de H.C. wordt "gewerkt" geldt dit.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 06 jun 2005 16:31

jas schreef:
brammetje schreef:
jas schreef:Ik ga me iets sterker uitdrukken. Degenen die beweren dat iedereen mag dopen, zijn niet bezig met de uitbreiding van Gods Koninkrijk, maar met de afbraak daarvan. Dit leidt tot een gigantische ongecontroleerde wildgroei aan dopers en dat alleen al kan nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn er mede de oorzaak van dat de traditionele schriftuurlijke Kerk, een puinhoop wordt en God zal jullie daar eens voor verantwoordelijk houden. Want je grijpt een bediening waar je geen Goddelijk recht toe hebt.

Zware woorden Jas , maar onderbouwen vanuit Gods woord lijkt mij op zijn plaats . Als Jezus zijn dicipelen zegt te wachten op de Heilige Geest alvorens verder te gaan had hij daar een bedoeling mee , evenzo ook voor al zijn volgelingen . En geleid door Zijn Geest kan ook vandaag nog Zijn Wil worden gedaan zonder theologische opleiding of wat dan ook . Ik zou eerder zeggen pas maar op dat je niet gaat tegen werken .

1000zenden jaren schriftgeleerden hadden het ook mis en waren toch o zo goed onderbouwd vanuit de geschriften , dachten het te weten , we weten het resultaat .

Zonder die Heilige Geest kunnen we wel eens de verkeerde dingen doen en zeggen .

Klopt, en met een vermeende Heilige Geest en zonder wijsheid wordt het nog erger.

Maar hoe bepaal jij dat ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jun 2005 16:48

Klaas schreef:Een gewijzigde situatie kan dan tot een herijking van de visie op de ambten leiden.

De herijkingen die ik tot nu toe hier in dit topic gelezen heb, waren voor mij bepaald geen verrijkingen. Dit alles doet me overigens denken aan prof. Graafland die zich ook op allerlei gewijzigde en bijzondere hedendaagse situaties beriep, om maar van Calvijn een extra ambt gedaan te krijgen.
Volgens mij verspilde energie en ook niet nodig.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jun 2005 16:55

brammetje schreef:Maar hoe bepaal jij dat ?

Niet, ik kijk naar de vruchten en kijk naar in hoeverre dingen overeenkomen met wat ik in de bijbel lees. Daarnaast bid ik ervoor, maar IK bepaal dat niet.
Dit zei ik alleen om te laten zien dat wijsheid ook niet altijd goed hoeft te zijn, als het namelijk niet vanuit Gods Geest komt, is het mi niet veel waard.

Maar IK kan het niet zo min bepalen als dat anderen het tegendeel kunnen bepalen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 06 jun 2005 19:58

naomi schreef:
brammetje schreef:Maar hoe bepaal jij dat ?

Niet, ik kijk naar de vruchten en kijk naar in hoeverre dingen overeenkomen met wat ik in de bijbel lees. Daarnaast bid ik ervoor, maar IK bepaal dat niet.
Dit zei ik alleen om te laten zien dat wijsheid ook niet altijd goed hoeft te zijn, als het namelijk niet vanuit Gods Geest komt, is het mi niet veel waard.

Maar IK kan het niet zo min bepalen als dat anderen het tegendeel kunnen bepalen.

Ok . dat lijkt mij een goed uitgangs punt , vrucht en toetsen . daar vanuit kun je dus tot een heleboel eye openers komen .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”