elbert schreef:Marnix schreef:elbert schreef:Naomi schreef:Goede vraag........
Volgens mij is dat een doop die algemeen aanvaard is door de kerk(en). Daarvoor zijn in oecumenisch verband de nodige afspraken gemaakt, nl. dat de doop in elk geval moet zijn uitgevoerd volgens de doopformule uit Matth. 28:19 en volgens mij ook dat de doop moet zijn uitevoerd door personen die daartoe door de kerk(en) gemachtigd zijn, al ben ik van dit laatste punt niet helemaal zeker.
Met het eerste deel ben ik het zeker eens. Het tweede punt niet. Zo iemand moet niet door de kerk maar door God gemachtigd zijn. En dan komen we weer op de vraag: Wie zijn er gemachtigd? Alleen voorgangers zoals bij ons in de kerk? Of ook oudsten? (Filippus bijvoorbeeld). Of alle wedergeboren christenen?
In het formulier dat in onze gemeente voor de bevestiging van ambtsdragers wordt gebruikt, staat de vraag of zij zich door de gemeente en mitsdien door God geroepen weten. Dus God roept via de gemeente mensen tot het ambt. Dit is gezien het voorbeeld uit Hand. 6 wel Bijbels te noemen. De GKV verwoordt deze vraag zo:
Bent u ervan overtuigd, dat God zelf u door zijn gemeente tot
deze dienst heeft geroepen?
God roept mensen op om een plaats binnden de gemeente te vervullen. Bij ouderklingen en diakenen is dit omdat dezen worden aangewezen door de gemeente. Dat zie je inderdaad ook in Handelingen 6, daarin heb je gelijk. Een predikant wordt door een gemeente geroepen, ook dan speelt de gemeente een belangrijke rol. Ik ontken dat niet. Ik ontken alleen binnen de gemeente, door mensen die tot een speciaal ambt geroepen zijn, de doop mag worden bediend.
Maja schreef:Vind je dat een vrouw mag dopen?
Absoluut. Want het gaat niet om degene die doopt... Het gaat er om wat de doop uitbeeldt. Als God daar een vrouw voor wil gebruiken, waarom niet? Of een dominee of iemand anders die doop uitvoert, daarmee verandert de inhoud van de doop niet. Alleen omdat een dominee een kerkdienst leidt is het logisch dat de dominee in een kerkdienst ook de doop bedient. Ik vind het uitstekend dat de voorganger dat doet hoor.
Ik mis trouwens in de link die je geeft ook de bijbelse onderbouwing voor het bedienen van de kinderdoop door dienaren van het woord. Het enige waar naar wordt verzwezen is dat degenen die het evangelie brachten ook de doop uitvoerden. Maar wat als mensen die geen voorganger zijn, het evangelie brengen?
Overigens vind ik het opvallend dat er wordt gesteld dat ouderlingen/diakenen de doop niet mogen uitvoeren. Als ik namelijk Handelingen 6 lees lijkt het er op dat Stefanus, Filippus en de anderen werden aangesteld tot oudsten..... en van Filippus weten we dat hij doopte. (ik zie dat Klaas me voor was

)
Andre schreef:Ongeldig, misschien dat als je Baptist wenst te worden, dan is je doop dacht ik ongeldig, verder vind ik het een vreemde woordkeus.
Dat komt dus door het verschil in uitleg, niet over het verbond... maar waar de doop op van toepassing is. Baptisten leren: God sluit zijn verbond met mensen, ook met kinderen. De doop is niet het teken van dat verbond maar het teken van het aannemen van dat verbond dat God met je heeft gesloten. Het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens, kortom, wedergeboorte. Ik zit me even af te vragen: Als een gedoopte baptist lid wil worden van onze kerk, moet die baptist dan ook belijdenis doen in onze kerk? Volgens mij wel. Dat komt dan een beetje op het zelfde neer als overdopen.