God geinterpreteerd naar lage menselijke eigenschappen: voortrekkerij op basis van afkomst.
Deze woorden laat ik tot jouw verantwoordelijkheid. [/quote] Ik verwacht van God het beste, en daar behoort dit niet toe.
Jawel, maar het is niet moeilijk te zien dat actief geloof en vertrouwen prevaleert boven een 'technische uitverkiezing'. In het OT was de mensheid/het joodse volk blijkbaar niet klaar om de meer volledige openbaring van het NT aan te kunnen. Zie als vb. ook het verschil in openbaring van God aan Mozes (in de stilte) en aan het volk (bliksem en donderslagen).En schreef:
Quote:
Waarbij genen de voorkeur hebben boven geloof en werkzaamheid.
Afhankelijk van de tijd gelden er dus verschillende criteria.
Openbaring van de belofte en de taak om het voorgeslacht van de messias te zijn, bewaarders van het geloof door de millenia heen. Deze taak wordt nu echter gedeeld met alle gelovigen.Was dat de taak van Israël in het oude testament? Licht toe.
Nee. Het is fantastisch om uitverkoren te zijn om het evangelie zo dicht mogelijk vanaf de bron te als eerste te krijgen, maar het fantastische zit in het geschenk daarvan, niet in het volk. Het is UIT DEN BOZE om daarin te gaan roemen!Dus toch een gradatie?
God verlangt van iedereen in de grond hetzelfde, namelijk om een zo goed mogelijke respons te geven op wat aan JOU geopenbaard is, of dat nu 'meer' of 'minder' is vergeleken met een ander.Maar de vraag is of God van iedereen hetzelfde verlangt en op dezelfde manier. Het antwoord is NEE.
Klopt. Bestrijd ik absoluut niet. Zie commentaar bij vorige quote. Maar zeg dan ook niet dat de ene taak MEER is dan de ander. Het is de respons op de opgedragen taak die telt.Ook kon God van Noach niet hetzelfde verlangen als van Mozes of van Petrus. Noach kende immers de wet niet, en Petrus wist wel dat in Christus de wet vervuld was. Mozes kon niet anders dan de wet gehoorzamen. Drie personen drie verschillende taken.
Het Gaat niet om de gelijkwaardigheid van mensen ter discussie te stellen, maar wel de taakverschillen bloot te leggen.
Klopt. Maar daarin handelt Hij nooit naar willekeur. Want strijdig met Zijn natuur.En God heeft de vrijheid om toe te delen hoe Hij wil.