gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 mei 2003 12:20

quote]Quote:
God geinterpreteerd naar lage menselijke eigenschappen: voortrekkerij op basis van afkomst.

Deze woorden laat ik tot jouw verantwoordelijkheid. [/quote] Ik verwacht van God het beste, en daar behoort dit niet toe.

En schreef:
Quote:
Waarbij genen de voorkeur hebben boven geloof en werkzaamheid.

Afhankelijk van de tijd gelden er dus verschillende criteria.
Jawel, maar het is niet moeilijk te zien dat actief geloof en vertrouwen prevaleert boven een 'technische uitverkiezing'. In het OT was de mensheid/het joodse volk blijkbaar niet klaar om de meer volledige openbaring van het NT aan te kunnen. Zie als vb. ook het verschil in openbaring van God aan Mozes (in de stilte) en aan het volk (bliksem en donderslagen).

Was dat de taak van Israël in het oude testament? Licht toe.
Openbaring van de belofte en de taak om het voorgeslacht van de messias te zijn, bewaarders van het geloof door de millenia heen. Deze taak wordt nu echter gedeeld met alle gelovigen.

Dus toch een gradatie?
Nee. Het is fantastisch om uitverkoren te zijn om het evangelie zo dicht mogelijk vanaf de bron te als eerste te krijgen, maar het fantastische zit in het geschenk daarvan, niet in het volk. Het is UIT DEN BOZE om daarin te gaan roemen!

Maar de vraag is of God van iedereen hetzelfde verlangt en op dezelfde manier. Het antwoord is NEE.
God verlangt van iedereen in de grond hetzelfde, namelijk om een zo goed mogelijke respons te geven op wat aan JOU geopenbaard is, of dat nu 'meer' of 'minder' is vergeleken met een ander.

Ook kon God van Noach niet hetzelfde verlangen als van Mozes of van Petrus. Noach kende immers de wet niet, en Petrus wist wel dat in Christus de wet vervuld was. Mozes kon niet anders dan de wet gehoorzamen. Drie personen drie verschillende taken.
Het Gaat niet om de gelijkwaardigheid van mensen ter discussie te stellen, maar wel de taakverschillen bloot te leggen.
Klopt. Bestrijd ik absoluut niet. Zie commentaar bij vorige quote. Maar zeg dan ook niet dat de ene taak MEER is dan de ander. Het is de respons op de opgedragen taak die telt.

En God heeft de vrijheid om toe te delen hoe Hij wil.
Klopt. Maar daarin handelt Hij nooit naar willekeur. Want strijdig met Zijn natuur.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 01 mei 2003 22:36

Joris schreef:
En nu zou ik graag de bijbelteksten willen zien waaruit ik kan concluderen dat dit in de hemel weer ophoudt.

Dat heb ik ook nooit geschreven, ik beperkte mij tot het leven op de aarde.

Beste Surfer,

Het valt mij op dat je niet op alles reageert, ik neem dus aan dat je dat wel als juist erkent. Ik reageer dus maar weer op je losse flodders.

Surfer schreef:
Jawel, maar het is niet moeilijk te zien dat actief geloof en vertrouwen prevaleert boven een 'technische uitverkiezing'.

Waarom werd bij voorbaat door God al gekozen voor Izak en niet voor Ismaël of waarom koos God al bij de geboorte van Jakob en Esau al voor Jakob. Er was van geloof geen sprake. Je kunt er niet omheen dat God een verbond sloot met Abraham en zijn nageslacht. Het ging dus om een bloedverwantschap die via de moeders wordt doorgegeven. Het Joodzijn was dus voldoende grond om aanspraak te kunnen maken op de beloften die horen bij het verbond dat God sloot met Zijn volk. Maar natuurlijk ben je er dan nog niet, men moest zich tevens houden aan de huishoudregels van het verbond, Maar een Jood ben en blijf je voor het leven.

Surfer schreef:
In het OT was de mensheid/het joodse volk blijkbaar niet klaar om de meer volledige openbaring van het NT aan te kunnen.

Licht toe wat je bedoelt met een meer volledige openbaring.

Surfer schreef:
Zie als vb. ook het verschil in openbaring van God aan Mozes (in de stilte) en aan het volk (bliksem en donderslagen).

Geef de bijbehorende bijbelteksten, waar jij op doelt ajb.

Surfer schreef:
Openbaring van de belofte en de taak om het voorgeslacht van de messias te zijn, bewaarders van het geloof door de millenia heen. Deze taak wordt nu echter gedeeld met alle gelovigen.

Is wel heel mager.
Genesis 12:1-2 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.
2 En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
(SV)

Exodus 19:5-6 Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijner stem zult gehoorzamen, en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijn;
6 En gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden, die gij tot de kinderen Israels spreken zult.
(SV)

Hebben wij als taak het voorgeslacht van Christus te zijn :?
Ik denk je eerst mijn eerdere reacties maar moet lezen, dan wordt de taak van gelovigen in deze tijd wat helderder bij jou.

En schreef:
Maar zeg dan ook niet dat de ene taak MEER is dan de ander.

Ik mij niet uitgelaten over meer of minder.

En schreef
Maar daarin handelt Hij nooit naar willekeur.

Nou?
Van Dale geeft:
´wil·le·keur (de ~)
1 vrije verkiezing, genoegen => believen
2 [pej.] het handelen dat voortkomt uit de gril van het ogenblik

God kies naar Zijn Wil, wat Hij verkiest en waar Hij genoegen aan heeft. En daarbij houd God zijn eigen plan met deze wereld in de hand.
Waar de mens faalt, is God getrouw aan Zijn beloften.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 22:42

elis000 schreef:In de dortse leerregels staat in hoofdstuk 1 paragraag 17 dat godzalige(bekeerden)ouders niet hoeven te vertwijfelen aan de verkiezing van hun kinderen als die jong gestorven zijn. ik heb iemand horen zeggen dat de nadruk in dat artikel ligt op gelovigen, dus dat gelovigen(of de kerkmensen) niet hoeven te vertwijfelen aan de verkiezing van hun kinderen.

Wat vinden jullie hiervan? zijn het de gelovigen of de godzalige ouders

17. nademaal wij van de wil Gods uit zijn woord moeten oordelen, het welk getuigd, dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit de kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn. zo moeten de godzalige ouders niet vertwijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
En hoe denken jullie over al die kindertjes waar abortus op is gepleegd, zijn die ook allemaal verloren?

Wat vinden jullie hiervan? Is het de bijbel of zijn het de dortse leerregels, die waarheid spreekt?
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 22:44

ik neem aan dat de dortse leerregels gebaseert zijn op de bijbel.
maar ik ben benieuwt op welke text deze leerregel gegrond is!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 23:06

hijwel schreef:ik neem aan dat de dortse leerregels gebaseert zijn op de bijbel.
maar ik ben benieuwt op welke text deze leerregel gegrond is!

Die zijn onstaan als tegenweer tegen de remonstranten of contra-remonstranten of weet ik veel wat voor refo's dan ook. een hedendaagse strijd is die tussen de evangelische en de traditionelen.
Maar geen van allen hebben gelijk, want niemand van hen heeft in hun regelement staan dat we moeten worden als een kind. Nee wij weten het allemaal zelf wel, daarom stellen wij ook al die wetten en regels op. Deze zijn, beweert men, gegrondvest in de bijbel. Vaak gebaseerd op enkele teksten en uit hun verband gerukt.
Zo ook zijn de verschillen in bv de doop onstaan, omdat men elkaar niet vanuit liefde met elkaar omgaat, maar vanuit hoogmoed. vanuit trots en macht. Daar draait het om in deze wereld en dat is nu net waar de bijbel tegen waarschuwt. Daarom hebben mensen ook een hekel aan de bijbel, omdat ze dan die macht verliezen waar ze zo van houden. het is niet voor niets dat in de roomse kerk de bijbel aan de ketting ligt en dat in protestantse gemeentes alleen dat uit de bijbel wordt gelezen waarvan men weet dat dat geen kwaad kan aan hun macht. Het zelfde geldt voor de evangelische gemeentes.
Ik generaliseer nu wel een beetje, maar je kunt met dit onderwerp beter overdrijven en het gevaar erkennen dan het onderschatten met alle gevolgen van dien.
Mattheus 23
2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeen hebben zich gezet op de stoel van Mozes.
3 Alles dan, wat zij u ook zeggen , doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken , want zij zeggen het wel, maar doen het niet.
4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen , maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren.
5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot,
6 zij houden van de eerste plaats bij de maaltijden en van de erezetels in de synagogen,
7 en van de begroetingen op de markten en om door de mensen rabbi genoemd te worden.
8 Gij zult u niet rabbi laten noemen; want een is uw Meester en gij zijt allen broeders.
9 En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want een is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.
10 Laat u ook geen leidslieden noemen, want een is uw Leidsman, de Messias.
11 Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn.
12 Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.

Je snapt wel over wie ik het heb (voor in de kerk wie zitten daar).
Dit vindt je in geen enkele kerkgeschrift terug.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 mei 2003 15:40

Als mensen zich gaan beroemen op het feit dat God Zijn oog op hun heeft laten vallen, dan gaat het mooiste daarvan verloren.

Een kenmerk van uitverkorenen is dat ze zich daar absoluut niet op beroemen. Die roemen in God!

Mensen die (uberhaupt) moeite besteden om anderen uit te leggen waarom zij of anderen een streepje voor hebben bekijk ik met heel veel argwaan.

Tot zover. Ik heb momenteel even geen zin om met quotes heen en weer kaatsen.

Terug naar “Archief”