Gospel ja of nee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 mei 2005 15:12

hetsgaapje schreef:Ja heb je gelijk in. Maar in een persoonlijk gesprek kun je zeggen wat jij er van vindt. In de muziek die je luistert gaat het toch alleen maar om wat jij met die muziek doet.

Als ik de beleving op 'God is a DJ' betrek <zie tekst onder>

Dan doet deze muziek en tekst dat ik verbondenheid voel. Dat we als mensen op dat kleine moment verbonden zijn. Het is een glimp van de bedoeling die God met ons leven heeft. Het gaat dus niet om dat de DJ God is . . . het gaat m.i. om het feit dat ik mij afvraag of God op dit moment door de DJ werkt, gewoon even, nu . . . voel het, when bitterness ends. Een groot verlangen van ieder mens, op zoek naar Hoop.

Wat ik met muziek doe ligt dus ook aan de wijze waarop ik mij aan het denken laat zetten. Dit is ook gekoppeld aan de context waarin ik mij zal moeten durven verplaatsen. Dit betekend niet dat ik alle overtuigingen overboord zet en mij overgeef. Dit betekend dat ik leer hoe deze wereld in elkaar zit, dat ik inzicht krijg in de ander. W.b. het betreffende nummer dus heb ik geleerd dat dit helemaal niet zover afstaat van mijn visie op kerk-zijn en God.

Scape

---------------------------------
This is where I heal my hurts
It's in natural grace
Or watching young lives shape
It's in minor keys
Solutions and remedies
Enemies becoming friends
When bitterness ends
This is my Church
This is my Church
This is my Church
It's in the world I've become
Containded in the hum between voice and drum
It's in change
The poetic justice of cause and effect
Respect, Love, Compassion
This is my Church
For tonight God Is A DJ
For tonight God Is A DJ
This is my Church

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 15:25

Ik vind toch wel dat er verschil is tussen het luisteren van songtekst die een afwijkende visie vertolkt en een gesprek waarin zo’n visie ter sprake komt.
Muziek luister ik dan toch te veel voor de lol. Ik vind er weinig heilzaams aan als ik keer op keer b.v. een nihilistische boodschap over mee heen krijg en onderwijl lekker met m’n voeten meetik. Binnen de kortste keren zing ik die nihilistische teksten mee… Zeg dan nog maar eens dat je er niets van krijgt.

Wat betreft God is a DJ ervaar ik zowel verbondenheid als afstand. Ik herken de behoefte aan veiligheid, verzoening, einde aan bitterheid e.d. Ik ervaar echter afstand als ik kijk waar die zaken gezocht worden. Als je weet dat alleen Christus water te bieden heeft waardoor je nooit meer dorst hebt hoe kun je je dan verblijden als mensen hun heil bij andere bronnen zoeken?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 03 mei 2005 15:45

Dank je Klaas heb ik wat aan =D>

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 mei 2005 15:46

Is het wel realistisch om bv een track als 'God is a DJ' als oppervlakkig / nihilistisch te zien? Deze labels worden door mensen toegevoegd . . . vanuit een bepaalde perceptie en referentiekader.

W.b. het levend water: dan de boodschap van Jezus kanl hoop geven, maar als ik om mij heen kijk en de realiteit tot mij door laat dringen blijft er altijd dorst. Het vertrouwen van het glas water is er, en mijn lippen proeven die ook van tijd tot tijd . . . maar om te zeggen dat de dorst compleet afwezig is?

Scape

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 15:51

Is het wel realistisch om bv een track als 'God is a DJ' als oppervlakkig / nihilistisch te zien?

Ik doelde met dat nihilistisch niet of deze specifieke tekst. Wat dat betreft staan de 1e en 2e alinea van mijn vorige post los van elkaar.

W.b. het levend water: dan de boodschap van Jezus kanl hoop geven, maar als ik om mij heen kijk en de realiteit tot mij door laat dringen blijft er altijd dorst. Het vertrouwen van het glas water is er, en mijn lippen proeven die ook van tijd tot tijd . . . maar om te zeggen dat de dorst compleet afwezig is?

Toch is het levende water wezenlijk anders dan dat wat de wereld te bieden heeft. De hoop die de wereld geeft is ten diepste een valse hoop. Als je daar je vertrouwen op stelt kom je bedrogen uit.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 mei 2005 15:56

Klaas schreef:Toch is het levende water wezenlijk anders dan dat wat de wereld te bieden heeft. De hoop die de wereld geeft is ten diepste een valse hoop. Als je daar je vertrouwen op stelt kom je bedrogen uit.
Klaas

That's true! Ik bedoel meer dat er in de wereld om ons heen veel dingen gebeuren. Deze droge woenstijnwind lijkt soms zo ver te overheersen, de waterput met levend water ver weg . . . en soms ben ik dichtbij, maar dan psreek ik iemand die de weg daar naar toe kwijt is . . . ook die ander zijn dorst kan ik soms voelen. dit doet niets af van het Levend water, maar ik kan niet door een groene bril alleen oases zien, soms is er gewoon veel zand, een droge wind.

Scape

Cnorretje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cnorretje » 19 mei 2005 12:59

S-je schreef:
Marnix schreef:Sfeer en geloof gaan best samen hoor :)

Zekers, maar... hoe leg ik dit nu weer uit... wanneer die sfeer wegvalt en het geloof is dan ook gelijk weg, dan zit het niet goed. Dus wanneer iemand denkt dat hij gelooft dóór de sfeer alleen, dan zit het niet helemaal goed, vrees ik... En nu weet ik het niet meer... bleeh... :roll:

Helemaal mee eens, S-je. Je geloof moet niet van de muziek afhangen. Wat ik positief aan gospelmuziek vind, is dat je tijdens het luisteren bewust aan God denkt. Dus die sfeer die eromheen hangt, ervaar ik dan wel als positief.

En wat betreft de verhouding inhoud en kwaliteit van de muziek...daar zullen de meningen altijd wel over blijven verschillen. Momenteel staat bij mij 'live the life' van Michael W Smith bijna fulltime aan en dat vind ik toch wel errug mooi hoor

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 jun 2005 18:47

Ik luister zelf opwekkingsliederen, Brian Doerksen en Michael W. Smith enz. Ik vind het zelf heerlijk om in mijn Bijbel te lezen en deze muziek te luisteren. Ik schrok wel van de reactie dat gospel van duivel is. Onthoud dat de duivel ons van God af wil trekken en niet andersom. Bidden, bijbellezen en muziek luisteren versterkt bij mij het contact met de Here God. En ben er van overtuigd dat er ook zeker goede gospelmuziek is. groetjes Marina d:)b

Terug naar “Archief”