Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 apr 2005 23:31

jas schreef:
Klaas schreef:
The Passion heeft niets met smaak te maken, maar met wat Jezus moest doen om Zijn volk te verlossen.

Ook dat is redelijk stiimatiserend. Ik ken voldoende oprechte christenen die de manier waarop het lijden van Jezus' in The Passion werd neergezet als uiterst onsmakelijk betitelen. En laten we wel zijn, dat is het ook..,

Klaas

Het lijden was onsmakelijk. Niet omdat het zo in de film werd neergezet. Ik vond en vind de film erg goed. Vreselijk, maar wel goed.

Ik wil niet zeiekn ofso.....ik heb hem niet gezien maar ik denk dat ik aan de Bijbel (qua verhaal en informatie) wel voldoende heb....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:32

Mariekje88 schreef:
jas schreef:The Passion heeft niets met smaak te maken, maar met wat Jezus moest doen om Zijn volk te verlossen. We zondigen niet goedkoop en dat wordt door die film wel zeer duidelijk.
Maar goed, dan behoor ik maar tot de mensen zonder smaak.
Lekker stigmatiserend ben jij.

k weet niet.. maar k had van jou niet gedacht dit te lezen.. ;) k had iets andere reactie verwacht.. maar goed.. hm.. die film is absoluut niet goed als je t mij vraagt.. (zelfs regisseur zei dat het het lijden veel erger is geweest dan uit film blijkt) zo doe je te kort aan dat grote wonder, aan dat wat Jezus over had voor Zijn volk!

Het lijden van Jezus kan nooit in ware proportie uitgebeeld worden. De film doet echter niet tekort aan dat grote wonder wat Jezus overhad. Het lijden, zowel lichamelijk als geestelijk wordt goed belicht in de film. Wij zullen het sowieso niet ten volle kunnen begrijpen wat Jezus doorstaan heeft. En tsja, wat je van mij verwacht had daar kan ik ook niets aan doen. Ik laat mij nergens bij indelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:34

essieee schreef:
jas schreef:
Klaas schreef:
The Passion heeft niets met smaak te maken, maar met wat Jezus moest doen om Zijn volk te verlossen.

Ook dat is redelijk stiimatiserend. Ik ken voldoende oprechte christenen die de manier waarop het lijden van Jezus' in The Passion werd neergezet als uiterst onsmakelijk betitelen. En laten we wel zijn, dat is het ook..,

Klaas

Het lijden was onsmakelijk. Niet omdat het zo in de film werd neergezet. Ik vond en vind de film erg goed. Vreselijk, maar wel goed.

Ik wil niet zeiekn ofso.....ik heb hem niet gezien maar ik denk dat ik aan de Bijbel (qua verhaal en informatie) wel voldoende heb....

Ach ik mag ook graag de Mattheuspassie van Bach luisteren. Het hele jaar door. Wat dit stuk op muziekgebied betekent vind ik van die film op visueel vlak.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 apr 2005 23:35

. De film doet echter niet tekort aan dat grote wonder wat Jezus overhad.

Heeft het wel meeerwaarde dan???

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:37

Klaas schreef:

Klaas

Ik zie niet waarom dat stigmatiserend is. Ik veroordeel niemand of categoriseer niemand omdat hij wel of niet naar de film geweest is of wat hij er van vindt.
En ik ken genoeg oprechte christenen die wel naar de film geweest zijn, er positief diep van onder de indruk waren en hem niet als onsmakelijk betitelden.
Maar goed, smaken verschillen. Ik krijg het idee dat de meesten die oordelen de film niet in zijn geheel gezien hebben.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 10 apr 2005 23:39

Tja, de kruisdood was nou niet bepaald een 15e eeuwse afbeelding dood waar de blanke Jezus met lang haar compleet schoon aan het kruis hangt met wel pijn maar met volledige waardigheid als iemand die in het bijzijn van zijn vrienden zich ergens aan stoot en zich niet wilt laten kennen.

Nope, kruiziging was de gruwelijkse doodstraf die de Romeinen hadden. Echt als bedoeling als straf en waarschuwing voor anderen.
Geen mooi afgeschuurd kruis met een slachtoffer die zonder een spatje bloed rustig in kalmte op z'n dood zit te wachten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2005 23:42

André schreef:Wat ik van de LOTR heb gezien vond ik toch veel weg hebben van een slachthuis in de openlucht.
Neuh echt bijzonder vond ik het niet, alle "mooie" effecten en verhalen ten spijt.

Ik denk dat je er niet genoeg van gezien hebt dan. :)

Overigens zijn er in Kunst, Cultuur & Muziek ook genoeg filmbespreektopics hoor.. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2005 23:47

Ik heb de film niet gezien, maar de "voorfilms" waren voor mij genoeg om te beslissen dat ik de passion niet wilde zien.

Geheel in lijn met de orthodoxie leg ik overigens veel nadruk op de glorievolle verrijzenis van Christus en niet alleen op Zijn lijden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:49

Aragorn schreef:
André schreef:Wat ik van de LOTR heb gezien vond ik toch veel weg hebben van een slachthuis in de openlucht.
Neuh echt bijzonder vond ik het niet, alle "mooie" effecten en verhalen ten spijt.

Overigens zijn er in Kunst, Cultuur & Muziek ook genoeg filmbespreektopics hoor.. :wink:

ik heb het 1e deel gezien maar het kon me niet zo boeien. Ik denk dat het bij LOTR zo is dat je er wat mee hebt of niet. Op zich vond ik het geen slechte film, ook wel een aardige dosis humor er in, maar het verhaal spreekt me niet aan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:50

Optimatus schreef:Ik heb de film niet gezien, maar de "voorfilms" waren voor mij genoeg om te beslissen dat ik de passion niet wilde zien.

Geheel in lijn met de orthodoxie leg ik overigens veel nadruk op de glorievolle verrijzenis van Christus en niet alleen op Zijn lijden.

Dat is mooi, want zo eindigde de film nl. ook.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2005 23:50

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik heb de film niet gezien, maar de "voorfilms" waren voor mij genoeg om te beslissen dat ik de passion niet wilde zien.

Dat is mooi, want zo eindigde de film nl. ook.

Dat is dan wel weer goed aan een dergelijke film.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:51

essieee schreef:

Voor mij had het die zeker. God sprak door die film tot en in mij. Ik ben daarna nooit meer dezelfde geweest.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 apr 2005 23:54

jas schreef:
essieee schreef:

Voor mij had het die zeker. God sprak door die film tot en in mij. Ik ben daarna nooit meer dezelfde geweest.

Wat een misser voor onze voorouders....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 23:58

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:

Wat een misser voor onze voorouders....

Ik zeg slechts wat die film voor mij persoonlijk heeft betekend. Ik zeg niet dat het noodzakelijk is om die film te zien. Bij mij heeft God die film willen gebruiken om mij terug op de rechte weg te leiden.
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk. Aan de bekeringsgeschiedenissen van voorouders heb ik niks. Daar zal Hij ongetwijfeld weer andere wegen mee bewandeld hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 apr 2005 00:47

jas schreef:
Aragorn schreef:

ik heb het 1e deel gezien maar het kon me niet zo boeien. Ik denk dat het bij LOTR zo is dat je er wat mee hebt of niet. Op zich vond ik het geen slechte film, ook wel een aardige dosis humor er in, maar het verhaal spreekt me niet aan.

Ja, ik vond 2 en 3 ook fijner, maar idd, het moet je wel aanspreken. Ik hou wel van dat epische en heroische, alhoewel het toch ook weer subtiel is. Pas werd ik er bij het zien van LOTR overigens ook 'bij bepaald' dat het kwaad eigenlijk helemaal niet zo leuk is. We flirten er wel gezellig mee, maar het is serieuzer dan we vaak beseffen. (Tenminste, zo ervoer ik het toen :P )

essieeee schreef:Wat een misser voor onze voorouders....

Ja, wat een misser ook dat ze voor 16zoveel Calvijn nog niet hadden. En dat ze toen die ene preek niet gehoord konden hebben waardoor jij tot geloof kwam.

Terug naar “Archief”