Sabra schreef:Optimatus schreef:
Ach, Bookman, waarnemer manifesteert zich op dit forum heel graag als een felle verdediger van alles wat joods en anti-rooms is. Ook een mening, moet je maar denken.
Jij bent best een zielig mannetje. Jij probeert altijd mensen in een bepaalde hoek te drukken en hen een stempel op te plakken en schreeuwt bij elk topic: hij is pro-Israël en anti-Rooms.
Sic pater, sic filius... En je kunt van waarnemer allerminst ontkennen dat hij zich altijd heel erg opwindt als je een opmerking over Israël of Rome permitteert die niet in zijn nauwe steegje past. Bekrompenheid, dat is wat hij ons toont. Ik hoef de goede man niet in een hoekje te drukken, hij zit er al.
Als iemand ongezouten meningen rondstrooit, kan hij verwachten dat hij repliek op maat krijgt. Als iemand - ik kijk even naar iemand als Aragorn of Raido of Marnix - genuanceerd zijn mening uit, dan zal ik daar genuanceerd op antwoorden. Het is de toon die de muziek maakt en waarnemer is toch nog het meest te vergelijken met een orkest dat ofwel
avant garde produceert of nog niet helemaal ingespeeld is.
En als ik vind dat waarnemer onzin wauwelt, dan zal ik niet aarzelen dat te zeggen. Vrijheid van meningsuiting en zo en die laat ik mij niet door jou inperken.
Sabra schreef:Waar het om gaat is dat deze Paus de zware taak die hij op zich heeft genomen, namelijk het leiden van een kerkgenootschap met meer dan 1 miljard leden, op een niet onomstreden, maar wel bewonderenswaardige wijze heeft vervuld.
Ik ben wat pragmatischer en zie in Afrika duizenden mensen besmet worden met HIV, omdat de Paus niet wil toestaan dat condooms gebruikt worden. Hoezo bewonderenswaardig?
De doctrine van de Rooms-Katholieke Kerk is dat geslachtsgemeenschap ten dienste staat van het vermeerderen van de mensheid. Oftwel: om kinderen te krijgen en niet meer dan dat. Niemand hoeft hier te worden uitgelegd dat het HIV-virus voornamelijk seksueel wordt overgedragen. De beste methode om de HIV-verspreiding te voorkomen is onthouding.
En het kan geen kwaad alvorens tot kinderverwekking over te gaan eerst even te onderzoeken of je partner of jij met het HIV-virus rondlopen.
Sabra schreef:En misschien wordt het eens tijd om wat feiten hier te plaatsen, want die heb je nog niet genoemd. En kom aub, niet met het zogenaamde feit dat de Paus mede-verantwoordelijk is voor de val van het communisme, want dat was het Vaticaan niet.
Dat was het Vaticaan dus wel. De communistische regimes hebben gesidderd en direct ingezien dat Johannes Paulus II een gevaar voor hun machtspositie was. De Bulgaarse geheime dienst heeft in 1981 niet voor niets - op instigatie van de KGB - die Turk tot de aanslag op zijn leven aangezet. En nee, dat is niet 100% hard te maken, maar wel de meest waarschijnlijke theorie.
Verder raad ik je aan de encyclieken en de boeken die hij vervaardigd heeft eens te lezen. Ook heeft de paus zich ingezet voor dialogen met andere godsdiensten - let maar eens op de lovende woorden van Mohammed Khatami, president van Iran, let maar eens op de reacties van diverse opperrabijnen (toch ook niet de domste jongens van de klas), let maar eens op de reacties uit diverse islamitische landen en zelfs Cuba.
Sabra schreef:Ik heb zelden een kerkelijk leider gezien die vrede en sociale rechtvaardigheid zo nadrukkelijk heeft bevorderd. Iemand als Desmond Tutu (Anglicaanse emeritus-aartsbisschop in Zuid-Afrika) heeft dat ook gedaan.
Dat Desmond Tutu dat gedaan heeft is mij duidelijk, maar ik ken geen feiten dat wijlen Johannes Paulus II vergaande successen op dit gebied heeft behaald. Misschien moet je er een paar noemen.
zie boven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.