Marnix schreef:Oke... maar kan je dat ook nog wat concreet uitwerken? Zal het zijn dat iedereen, of ze nou wel of niet geloofden, voor God zal knielen en belijden dat Jezus Heer is? Of dat iedereen die dan nog leeft (eeuwig leven) dat zal belijden?
Waarom post je dit hier, na een overdenking hoe het zou zijn als iedereen behouden zou worden? Heb je daar een specifieke reden voor en zo ja, zou je die dan willen uitwerken?
Ik post dit omdat het aansluit op wat Voda vraagt

En voor mij was het heel gaaf om te ontdekken dat wat ik altijd al niet logisch vond, op een andere manier opgevat kan worden. Alle puzzelstukjes vielen op z'n plaats. Daarom wil ik het ook graag met jullie delen.
Als antwoord op je eerste vraag wil ik graag wat citeren uit Openbaring, ik gebruik hier de NBV. In Openbaring 21 staat het volgende:
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ – Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’ – 6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’
Je ziet hier het woord 'maak' in de tegenwoordige tijd staan, dat is dus een handeling die nog niet voorbij is, maar die bezig is. De laatste verzen lijken een argument voor een eeuwige hel, maar verderop komen de mensen die zich bezig houden met moord, ontucht, toverij of afgodendienst terug. Kijk maar in Openbaring 22:
1 Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft. De rivier was helder als kristal en ontsprong aan de troon van God en van het lam. 2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing. 3 Er zal niets meer zijn waarop nog een vloek rust. De troon van God en van het lam zal daar in de stad staan. Zijn dienaren zullen hem vereren 4 en hem met eigen ogen zien, en zijn naam staat op hun voorhoofd. 5 Het zal er geen nacht meer zijn en het licht van een lamp of het licht van de zon hebben ze niet nodig, want God, de Heer, zal hun licht zijn. En zij zullen als koningen heersen tot in eeuwigheid.
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
Wat je hier ziet is dat er nog wel hoop is voor de mensen die buiten de poorten zijn. Zij krijgen de gelegenheid om hun kleren te wassen, te stoppen met de toverij, ontucht, moord en afgodendienst, en alsnog de stad binnen te gaan.
Meer specifieke bijbelteksten heb ik helaas niet onthouden van de lezing. Als je het precies wilt uitpluizen, kan je het boek 'Gods inescapable love' van professor T. Talbott lezen. Er zijn mensen bezig met een vertaling hiervan.
Maar wat wel duidelijk wordt uit dit voorbeeld en de voorbeelden van Israel, is dat je twee teksten hebt in de bijbel: die waarin God mensen voor "eeuwig" veroordeelt en die waarin God mensen weer naar zich toe haalt. Het ligt nu aan je Godsbeeld dat je door de hele bijbel te lezen krijgt, hoe je die teksten met elkaar zult rijmen. De meest logische uitleg vind ik deze. Je mag het met me eens zijn, het hoeft niet

Maar ik ben blij dat God niet de wrede God blijkt te zijn die mensen voor eeuwig in de hel gooit, maar een God die onbeperkt is in zijn liefde. Ik geloof in een God die van alle mensen houdt en die iedereen de kans geeft om naar Hem toe te komen. Ook als ze op aarde misschien nooit van Hem gehoord hadden of niet hadden begrepen wie Hij werkelijk is. Ik geloof dat er een dag zal komen dat iedereen onze Heer Jezus zal eren en ik zie uit naar die dag.