jas schreef:PeterD schreef:joepie schreef:Pieter schreef:Ja, als je die strijd met jezelf niet kent, dan is er alle reden tot twijfel.
Maar het geloof is toch een zeker weten en een vast vertrouwen.
Als je dat nu hebt, waarom zou je dan die strijd MOETEN hebben?
Daar geloof ik namelijk niet in.
En ik twijfel in het geheel niet.
"Ben ik het Heere"? En ze vroegen het allemaal! Alle 12 twijfelden ze aan hun geloof!
Nee hoor. Judas vroeg dat niet. Die zei; Ben ik het, Rabbi?
Judas noemde Hem geen Heere want het was zijn Heere ook niet.
Overigens, wil je daarmee zeggen dat twijfel goed is? Twijfel is een teken van ongeloof en wordt nergens in de Schrift aangeprezen.
Je hebt gelijk betreffende Judas. Neemt niet weg dat Judas Hem zelfs Rabbi, meester noemde!
Ik wil hiermee niet zeggen dat twijfel goed is. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je nooit een moment in je leven kent dat je twijfelt. Denk je echt dat satan je zomaar loslaat? Hij gaat rond als een briesende leeuw, denk je echt dat hij Gods volk met rust zal laten?
Ik ben er van overtuigd dat satan zorgt voor aanvechtingen in het leven van Gods volk. Er zijn momenten dat ook zij voelen tot alles in staat te zijn, zodat zij op die zelfde plaats zijn als de 11 dicipelen, waarbij ze uitroepen "ben ik het Heere?"
Als je nooit eens die aanvechtingen van satan voelt, mag je wel eens heel eerlijk tegenover jezelf en God jezelf tegen het licht houden....