maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 15:23

PeterD schreef:
joepie schreef:
Pieter schreef:Ja, als je die strijd met jezelf niet kent, dan is er alle reden tot twijfel.

Maar het geloof is toch een zeker weten en een vast vertrouwen.
Als je dat nu hebt, waarom zou je dan die strijd MOETEN hebben?
Daar geloof ik namelijk niet in.
En ik twijfel in het geheel niet.

"Ben ik het Heere"? En ze vroegen het allemaal! Alle 12 twijfelden ze aan hun geloof!

Nee hoor. Judas vroeg dat niet. Die zei; Ben ik het, Rabbi?
Judas noemde Hem geen Heere want het was zijn Heere ook niet.
Overigens, wil je daarmee zeggen dat twijfel goed is? Twijfel is een teken van ongeloof en wordt nergens in de Schrift aangeprezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 mar 2005 17:23

jas schreef:
PeterD schreef:
joepie schreef:
Pieter schreef:Ja, als je die strijd met jezelf niet kent, dan is er alle reden tot twijfel.

Maar het geloof is toch een zeker weten en een vast vertrouwen.
Als je dat nu hebt, waarom zou je dan die strijd MOETEN hebben?
Daar geloof ik namelijk niet in.
En ik twijfel in het geheel niet.

"Ben ik het Heere"? En ze vroegen het allemaal! Alle 12 twijfelden ze aan hun geloof!

Nee hoor. Judas vroeg dat niet. Die zei; Ben ik het, Rabbi?
Judas noemde Hem geen Heere want het was zijn Heere ook niet.
Overigens, wil je daarmee zeggen dat twijfel goed is? Twijfel is een teken van ongeloof en wordt nergens in de Schrift aangeprezen.

Je hebt gelijk betreffende Judas. Neemt niet weg dat Judas Hem zelfs Rabbi, meester noemde!
Ik wil hiermee niet zeggen dat twijfel goed is. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je nooit een moment in je leven kent dat je twijfelt. Denk je echt dat satan je zomaar loslaat? Hij gaat rond als een briesende leeuw, denk je echt dat hij Gods volk met rust zal laten?
Ik ben er van overtuigd dat satan zorgt voor aanvechtingen in het leven van Gods volk. Er zijn momenten dat ook zij voelen tot alles in staat te zijn, zodat zij op die zelfde plaats zijn als de 11 dicipelen, waarbij ze uitroepen "ben ik het Heere?"

Als je nooit eens die aanvechtingen van satan voelt, mag je wel eens heel eerlijk tegenover jezelf en God jezelf tegen het licht houden....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 17:30

:roll:

wedergeboorte is nou net iets anders dan dagelijkse bekering, de wedergeboorte is het punt waarop God jou de genade geeft, de wedergeboorte komt van God, de dagelijske bekering (het radicaal afwijzen van bepaalde dingen en streben voor Jezus) komt van je zelf...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mar 2005 17:34

Hoe kom je er nu bij dat je perse aanvechtingen moet voelen?
Je kunt gerust bepaalde wijfels hebben, die had David ook.
Alleen twijfelde hij nooit aan het feit dat hij een kind van God was.
En die twijfel heb ik ook nooit gehad.
Ik twijfel gerust weleens aan het feit dat dingen gaan zoals ze gaan, waarom het soms zo moet.
Daar heb ik gerust wel moeite mee.
Maar nooit twijfel ik of God mijn God en Vader is! NOOIT!

En ik hoef absoluut niet bij mijzelf te rade of het dan wel een goed geloof is. En of het wel waar is wat ik geloof.
Ik ben er zeker van dat geen ding mij zal scheiden van de liefde van Christus.
Hoe moeilijk en ellendig het regelmatig is geweest en is, Hij houd mij vast.
Daar bestaat bij mij nooit enige twijfel over.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 17:40

Sjonge, daar gaat het toch ook niet over... ik heb echt zin om te gaan gillen, als je dat NOOIT hebt is het niet goed, als het ALTIJD hebt is het niet goed.

Waar gaat het nou over! Lekker wijzen naar elkaar en het voor je zelf beter weten, neem de verloren zoon, wat zei hij 'Pa ik ben een zoon van je, en daarom kom ik terug?' nee dat zei hij niet...

De Bijbel staat vol van mensen die twijfelen, niet vol van mensen die het zeker weten. En nee niet iedereen is zo als David of Manasse!

Maar ik heb onderhand het gevoel dat omdat Jezus geleden heeft, hoef je dus geen last meer van je zonden te hebben, wat zal dat dan fijn zijn, Jezus heeft geleden voor de zonden, waarom dan zo moeilijk..

Maar daar kom je dan later wel achter..

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mar 2005 18:27

Raido schreef:Sjonge, daar gaat het toch ook niet over... ik heb echt zin om te gaan gillen, als je dat NOOIT hebt is het niet goed, als het ALTIJD hebt is het niet goed.
Maar daar kom je dan later wel achter..

Wie zegt dit nu eigenlijk? Snap jou echt niet!
Wat is nu de zin van jou reactie? Dus wat bedoel je nu eigenlijk?
En waar slaat de laatste zin op?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 20:53

Ik bedoelde het niet richting jou maar in het algemeen. Het is gewoon een walgelijke discussie, ookal bedoelen beide kanten het goed, de rechtste kant is bang dat de linkse kant verloren gaat, de linkse dat de rechtst het te moeilijk maken en zo ook verloren gaan.

Dat laatste is ook algemeen bedoeld, we kunnen nu wel discussieren maar niemand zal zeker weten of hij het bij het rechte eind heeft, dat zul je weten op de jongste dag.

Ik hoop dat ik nu duidelijk ben,

groet

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 mar 2005 21:12

Raido schreef:Dat laatste is ook algemeen bedoeld, we kunnen nu wel discussieren maar niemand zal zeker weten of hij het bij het rechte eind heeft, dat zul je weten op de jongste dag.

Zelfs dan hoop ik het niet te weten. Denk je dat God het nog even tegen ons zegt: 'Hé, jullie en jullie hadden gelijk hoor!'? Nee, dan zijn al die vreselijke verwijten naar elkaar afgelopen en draait het maar om één persoon... Jezus Christus! Geen gediscussieer meer maar samen - of je nou licht-en-vrij-evangelisch of zwaar-en-moeilijk-reformatorisch kind van God bent - de Heere grootmaken!
En daar laat ik het bij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 21:16

Nee dat zal God niet zeggen, maar stel dat ik jou van gezicht zou kennen en jij zou evangelisch zijn en Jezus aannemen, en ik een ortodoxe gergemmer die eigenlijk alleen maar ellende en verlossing in het hier en nu leert, elkaar zouden zien als de schapen van de bokken gescheiden zullen worden, en Jezus tegen mij zal zeggen 'ik heb jou nooit gekend' dan weet je wie er gelijk hadden, en wie te makkelijk of te moeilijk dachten over de bekering.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 mar 2005 21:22

Ik weet 't niet... wat weten wij nou van die dag? Wie spreekt er uit ervaring?
Misschien hebben we het veel te druk met het verblijden in onze Heer danwel het sidderen onder Gods toornige aanblik om ons over zulke dingen druk te maken.
Ik bedoel maar: daar draait het dan uiteindelijk niet om.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 21:25

dank u medestander.. dat probeer ik nou ook duidelijk te maken, we weten over die dag zoveel als wij moeten weten en de Bijbel ons geeft aan wijsheid. Er staat (dacht ik) dat de kinderen hun ouders ter verantwoording zullen roepen, voor het voorgaan in de slechte wegen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2005 21:35

Retep schreef:
Raido schreef:Dat laatste is ook algemeen bedoeld, we kunnen nu wel discussieren maar niemand zal zeker weten of hij het bij het rechte eind heeft, dat zul je weten op de jongste dag.

Zelfs dan hoop ik het niet te weten. Denk je dat God het nog even tegen ons zegt: 'Hé, jullie en jullie hadden gelijk hoor!'? Nee, dan zijn al die vreselijke verwijten naar elkaar afgelopen en draait het maar om één persoon... Jezus Christus! Geen gediscussieer meer maar samen - of je nou licht-en-vrij-evangelisch of zwaar-en-moeilijk-reformatorisch kind van God bent - de Heere grootmaken!
En daar laat ik het bij.

Tsjonge, dat klinkt wel alsof er hier een conflict aan de gang is.
Ik vind dat je wel inhoudelijk gelijk hebt met wat je zegt.
Ik denk dat het dilemma licht-zwaar eigenlijk een vals dilemma is. We moeten niet op elkaar gaan zitten katten, we moeten elkaar in liefde zoeken, en uitsluitend de Bijbel als uitgangspunt hanteren. Dat staat voor mij haaks op het elkaar om de oren slaan met dogmatische termen uit eigen kerkelijke kring.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 mar 2005 21:41

Boekenlezer schreef:
Retep schreef:

En daar laat ik het bij.

Ik denk dat het dilemma licht-zwaar eigenlijk een vals dilemma is. We moeten niet op elkaar gaan zitten katten, we moeten elkaar in liefde zoeken, en uitsluitend de Bijbel als uitgangspunt hanteren. Dat staat voor mij haaks op het elkaar om de oren slaan met dogmatische termen uit eigen kerkelijke kring.

Amen! Ik las net ergens anders op dit forum een verwijzing van Brammetje naar het bijbelboek Judas:

17 Maar geliefden, gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;

18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen.

19 Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.

20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;

21 Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.

22 En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;

23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 mar 2005 21:42

Retep schreef:
Boekenlezer schreef:
Retep schreef:

En daar laat ik het bij.

Amen! Ik las net ergens anders op dit forum een verwijzing van Brammetje naar het bijbelboek Judas, die ook wel past bij jouw opmerking.

17 Maar geliefden, gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;

18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen.

19 Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.

20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;

21 Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.

22 En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;

23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.
[/quote]

Discussiëren mag, maar houd de ander in z'n waarde en ga zeker niet proberen zijn eeuwig heil of eeuwige verdoemenis te bepalen.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 mar 2005 21:48

Trouwens, misschien kom ik nogal eens over alsof ik alle discussies wil doodleggen met een "vermaning tot liefde". Dat is in ieder geval niet mijn bedoeling, maar in gedachten nemend dat het Woord en de aanwezigheid van de Heere Jezus altijd boven wat dan ook voor mij staat, huiver ik wel eens bij bepaalde beweringen c.q. uitspraken in posts waarin de ander wordt "afgekeurd voor de eeuwigheid".
Voor de rest: trek je van mij niks aan 8)

Terug naar “Archief”