protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 12:22

Qua cultuur is het spijtig dat die beeldenstorm er geweest is, maar ik ben toch aan de andere kant blij dat die er geweest is. Anders lagen we nu niog geknield voor een brok steen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2005 13:18

PeterD schreef:Qua cultuur is het spijtig dat die beeldenstorm er geweest is, maar ik ben toch aan de andere kant blij dat die er geweest is. Anders lagen we nu niog geknield voor een brok steen.

Dat lijkt me niet. Zonder die zinloze wraakactie had het protestantisme vast ook wel voet aan de grond gekregen.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 06 apr 2005 13:22

PeterD schreef:Qua cultuur is het spijtig dat die beeldenstorm er geweest is, maar ik ben toch aan de andere kant blij dat die er geweest is. Anders lagen we nu niog geknield voor een brok steen.

Hallo Peter.

Denk maar niet dat Roomskatholieken voor een stenenbeeld knielen, laat staan aanbidden. Dat wordt zo in onze kringen er van gemaakt. Beelden en schilderijen waren voor de RK gelovigen een stripverhaal omdat zij geen bijbel mochten lezen, laat staan in het bezit hebben daarvan. De brandstapel stond hen te wachten.
Met angst werden de mensen klein gehouden, vagevuur, aflaat enz. Zelfs gisteravond filmbeelden op de tv van Afrikaanse vrouwen welke geen voorbehoedsmiddellen MOGEN gebruiken en nu reeds op jonge leeftijd met een kinderschare lopen, spreek dan nog over aids.
Het is niet goed dat ik zo over onze medegelovigen praat, maar het gaat hoe het was en is.
Een kaarsje branden bij een Maria beeldje is niet voor het stenen beeldje maar moet je zien als een portret van een geliefde en zo ook de (af)beeldingen van o.a. de discipelen.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2005 14:57

Vroegâh werden die beelden wel zeer zeker aanbeden, ook nu nog worden er beelden aanbeden in de Katholieke Kerk en verwacht men er wonderen van, op de plek van Jezus kan een willekeurige heilige zitten.

Natuurlijk is het weer zo dat de Katholieke Kerk in Nederland een van de progessiever kerken is van de wereld, de kerk leert dat het kan en mag dat wil niet zeggen dat elke Katholiek het doet..

maar wat heeft dit in maria's naam met terrorisme te maken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 15:25

Raido schreef:maar wat heeft dit in maria's naam met terrorisme te maken..

De beeldenstorm kun je best als protestants terrorisme beschouwen.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 06 apr 2005 17:04

Raido, je schreef:

@maar laat je eigen intrepetatie niet de enige ware zijn@

Ik spreek niet over mijn iterepetatie, maar ik verwijs naar het Schriftwoord:

Openbaring 14:12 en 17:12. Een ider die waarlijk verbonden is met de Heilige Geest, is of heeft deel aan dat wat Jezus hier belooft in Openbaringen! Bovendien is Jezus zelf een voorbeeld van profetie.

Lees eens Openbaring 14, daar vindt je 3 basis profetieën welke voor iedere Christen, maar zeer zeker ook de zoekende mens. Hier zijn ze:

Openbaring 14

vers 6: oproep tot terugkeer van de Christengemeenten naar de Hemels wet en geboden en verkondigende dié boodschap. (Afscheiden van wereldse religies)

6 En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;

vers 7: Alle eer aan God (niet aan de Paus dus bijvoorbeeld)

7 Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

Waarom?

Vers 8; Geestelijk en daaropvolgend bestaand is deze wereld (het Grote Babylon) reeds gevallen! We zijn er nog wel, maar God heeft al voorbestemd dat deze wereld speodig zal verdwijnen!

8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,

De laatste engel deelt mede dat zij die zich met deze wereld blijvend verbinden zullen (door de ongeestelijke werking van o.a. de verbondenheid alle kerken en geloofsrichtingen die we op deze aarde vinden) een Merktken zullen krijgen, dat hun verbondenheid met deze wereld en dus de Grote Geestelijk Leider (de Paus) van die wereld, een VERBOND zullen aangaan.

Hier tegenover staat het ZEGEL waarmee Jezus ZIjn trouwe discipelen zal VERZEGELEN. Een merkteken is iets dat veelal aan dieren wordt toegekend (Beesten of Bokken) Een verzegeling vind plaats op een Geestelijke overeenkomst, zoals Koningen doen. Jezus is een Eeuwige Koning en zal dus een Verzegeld Verbond met hen aangaan die ZIjn Koningrijkswet (de geboden) tot kern van hun hart wille maken.

Dat is de profetische oproep die ezus, persoonlijk doet in Openbaringen. Profetie én getuigenis horen dus bij elkaar en zijn een voorbeeld van de Verbondenheid met Jezus persoonlijk. Profetie is dus allen voor hen die verbonden (Geestelijk) zijn met de Hemelse wet. Dat onderscheidt hen van de Babylonsiche wereldkerk,zoals trouwens ook de Paus ooit heeft aangegeven. De RK kerk onderscheidt zich van de Christelijke kerk. Dat bewijst zij door een andere (veranderde) versie van de 10 geboden aan de mensen voor te houden.
De Paus zegt dan ook dat Christenen moeten doen wat Christus hen opdraagt te doen. Hij zegt dan van Rooms Katholieken dat zij -dan- dat moeten doen wat de Paus (en de RKK) hen opdraagt.

Simonis legt dan uit dat, waar de Paus (Bisschop van Rome) is, daar is Christus. Dat is natuurlijk een onwaarheid als een koe.

Terug naar het topic...indedaad. Niet er dus van uitgaan Raido, dat iemand bij voorbaat wel eens een eigen interepetatie van profetie geeft. Jezus is het middelpunt. Een andere belangrijke persoon die een voorbeeld van de gave der profetie was, is Daniël. Ook in dat voorbeeld kunnen we in deze wereld Jezus tonen! Want Hij heeft ons alle macht gegeven, zolang we aan Zijn voorbeeld blijven verkondigen en ons alleen daarin laten leiden door de Heilige Geest! Zodra we ons zelfrechtvaardigen, zal ons de steun van de Heilige Geest ontvallen. In dat opzicht vallen we dus van de Genade. De wereld is hard op weg (regeringsleiders onder de leiding van de Paus) om van die Genade af te vallen als het Vaticaan weet zich met de Burgerwetgevers der aarde te verbinden. De VN en UNESCO zullen daar een belangrijke rol in spelen evenals de Vrijmetselarij!

De Protestantse kerken hebben geen been om o te staan, zoals de Paus al verscheidene malen heeft aangekondigd (ook Simonis trouwens) want zij zijn al, deels verbonden met de geestelijke wet van Rome.

Enkele jaren geleden waren er enkele Protestantse gelovigen op het Sint Pieterplein in Rome, aanwezig bij een vertoon van de Paus. Alle mensen bogen diep voor de Paus, toen hij in een draagstoel zich liet ronddragen over het Sint Pieterplein. Toen de Protestantse gelovigen niet bogen voor de Paus, vroeg de Paus waarom zij hem geen eer gaven.
De Protestantse gelovigen zeiden dat ze alleen de eer aan Jzus gaven.
De Paus liet toen, persoonlijk, weten dat dat inzicht spoedig zou veranderen. Dit profane optreden heeft oen niet alleen die enkele Protestanten geschokt, maar tevens en aantal Rooms Katholieken die in de omgeving stonden. Je ziet Gods Geest stijgt altijd boven de menselijke rechtvaardiging uit. Daarmee is het duidelijk voor vele trouwe discipelen dat een eigen interepetatie niet de juiste weg is, noch een juist denken is, als men zich bewust is van zijn of haar verantwoordelijkheid, als volgeling van Christus!

Heeft God de Vader voor ons "geheimenissen" of "mystieke, onbegrijpelijke" doelen voor ogen? Neen!!!

Hiermee begint Hij, de Heiland Openbaringen mee, en draagt Hij Johannes op om het op te schrijven: Openbaring 1

1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
2 Dewelke het woord Gods betuigd heeft, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.

Lees nu eens verder, dan zul je ontdekken dat die belangrijke boodschappen hier, en uit Openbaring 14 van eminent belang zijn voor ons.

Terug naar de werkelijkheid van alle dag......het topic nu!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2005 18:39

Maja de Bij schreef:

ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Ik vind dus van niet :)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 06 apr 2005 19:28

Mischien is de beeldestorm wel een reaktie op de beelden .

Lees maar eens wat er gebeurde in de Bijbel toen de ark buit werd gemaakt . Eli en twee zonen , Samuel werd profeet .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 21:11

Raido schreef:
Maja de Bij schreef:

ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Ok, maar de toenmalige protestanten in de 15e en 16e eeuw waren geen doetjes. Onze vaderen wisten van wanten als hun mening in het geding was. De vraagstelling vanuit het begin was, hoe het komt dat wij daarin zo veranderd zijn. Volgens het aangehaalde artikel (zie topic-start) zijn 21e eeuwse refo's niet weerbaar genoeg en accepteren ze te veel. Een varken in de boom vinden we al te heftig. En dit topic gaat niet over Simones <:)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 22:49

Ik had een standpunt van vroeger, dat de paus de antichrist is, losgelaten, maar sinds het overlijden van de paus ben ik er weer helemaal bij terug. Het pausdom is de antichrist. Alle eer gaat naar de paus, niet naar Christus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2005 00:00

Raido schreef:
Maja de Bij schreef:

ter·ro·ris·me (het ~)

Volgens vanDale misschien net niet, maar ik vind toch van wel. :) VanDale klopt ook niet helemaal, want blijkbaar is terreur weer net iets anders dan terrorisme. :)

André

Berichtdoor André » 07 apr 2005 00:24

Aragorn schreef:
Raido schreef:
Maja de Bij schreef:

ter·ro·ris·me (het ~)

Volgens vanDale misschien net niet, maar ik vind toch van wel. :) VanDale klopt ook niet helemaal, want blijkbaar is terreur weer net iets anders dan terrorisme. :)
ter·reur (de ~) georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken.
Tsja, daar kun je idd over filosoferen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2005 00:40

Precies, dus het kan wel terreur zijn maar geen terrorisme. :)

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 07 apr 2005 08:58

Ik bestrijd de opvatting dat de paus reeds de antichrist is. De paus ziet zich niet als Jezus maar als opvolger van Paulus.
Dan wat Maria met terrorisme te maken heeft. Wij protestanten zouden maar graag alle Maria beeldjes wederom stuk willen slaan, verblind als wij zijn in de opvatting dat deze beeldjes aanbeden worden. Onze roomskatholieke medegelovigen zien geen beeldje maar een portret van een geliefde, vragen aan Maria voorspraak. Fout of niet, maar weten wij wel het geheim achter Maria, wat zien zij wat wij niet zien. Maria is niet voor niets door God verkozen om Zijn zoon te mogen baren en heeft Jezus in het geloof mogen groot brengen, tot........, welk moment zal dat geweest zijn. Als Jezus op de bruiloft Zijn eerste wonder verricht wist Maria reeds wat Jezus bij machte was, wat zal Zij voor die tijd hebben meegemaakt.
Maria, onze predikant noemde Maria 2x in een preek en vertelde er gelijk bij; "nu moet ik stoppen, want de mensen vinden mij als rooms genoeg". Zo is de 'beeldenstorm' bij ons nog steeds niet gedoofd.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:11

Maria tot voorspraak bij de Vader hebben is een grove dwaling, daarom roep ik op tot vernietiging van alle Mariabeelden, dit uit liefde voor de zielen van onze Paapse medemenschen die zo in het eeuwige verderf gestort worden. :P

Je generaliseerd extreem, er zijn miljoenen gelovigen die wel het beeld aanbidden..

Terug naar “Archief”