Handoplegging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 20:04

Pucca schreef:
jas schreef:
Raido schreef:verkeerde opdeling hoor.. je hebt realisten en surrealisten

Juist, en ik ben een optimistische realist.

..... als je dan ook realistisch gelóóft dat God er is, en dat Hij (zoals in Zijn woord staat!!!) ons de weg wil wijzen, waarom dan zo reageren???
Het lijkt wel of je wil zeggen dat er in de bijbel eigenlijk sommige maar heel duistere praktijken worden aangehaald... :S
Dat ze verkeerd worden gebruikt moet eigenlijk een reden te méér zijn om ze op een goede manier te gaan gebruiken (als God dat geeft), laten we proberen ze weer te zuiveren!!!

Waar alle voorstanders hier aan voorbij lijken te gaan is dat het in de Bijbel de apostelen waren die dergelijke dingen deden. Wat mij tegenstaat aan de hedendaagse praktijken is dat de mensen die ze bedrijven zich vaak ook profileren als apostelen maar dat niet zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 20:31

Dat is niks geen ander verhaal er staat dat je je hoofd moet bedekken als vrouw zijnde als je het aangezicht van God zoekt, als je dan allemaal zo graag de speciale gaven van de Geest voor je zelf wil gebruiken, of daar onder zijn, kijk dan eerst eens in de Bijbel naar alle dingen die er ook in staan waar je ook geen hol op uit doet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 03 mar 2005 21:54

jas schreef:Ja maar dat is juist het probleem. Ik heb juist heel vaak dat gevoel dat het niet uit God is. Onderscheiding schrijf je trouwens niet met ij.

Sorry, mijn spelling is soms belabberd.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 03 mar 2005 22:00

jas schreef:
Pucca schreef:
jas schreef:

..... als je dan ook realistisch gelóóft dat God er is, en dat Hij (zoals in Zijn woord staat!!!) ons de weg wil wijzen, waarom dan zo reageren???
Het lijkt wel of je wil zeggen dat er in de bijbel eigenlijk sommige maar heel duistere praktijken worden aangehaald... :S
Dat ze verkeerd worden gebruikt moet eigenlijk een reden te méér zijn om ze op een goede manier te gaan gebruiken (als God dat geeft), laten we proberen ze weer te zuiveren!!!

Waar alle voorstanders hier aan voorbij lijken te gaan is dat het in de Bijbel de apostelen waren die dergelijke dingen deden. Wat mij tegenstaat aan de hedendaagse praktijken is dat de mensen die ze bedrijven zich vaak ook profileren als apostelen maar dat niet zijn.

Wanneer ben je een apostel dan volgens jou?
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 22:10

gurl schreef:
jas schreef:
Pucca schreef:
jas schreef:

Ik zie de apostels als de discipelen, waarvan Paulus de laatste was, want hij stelt zich gelijk aan hen. Daarna kunnen we niet meer van apostelen spreken maar van evangelisten.
O ja, er zijn natuurlijk nog wel apostelen. Vreemde apostelen. Zoals ik. :mrgreen:

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 03 mar 2005 22:20

jas schreef:
gurl schreef:
jas schreef:
Pucca schreef:
jas schreef:

Ik zie de apostels als de discipelen, waarvan Paulus de laatste was, want hij stelt zich gelijk aan hen. Daarna kunnen we niet meer van apostelen spreken maar van evangelisten.
O ja, er zijn natuurlijk nog wel apostelen. Vreemde apostelen. Zoals ik. :mrgreen:

Maar eehm...waarom zijn die gaven alleen voor de apostelen dan?? ::(( ik vat et niet...zijn zij beter als wij ofzo?
En wat is het verschil tussen een apostel en een evangelist? Paulus evangeliseerde toch ook?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 22:27

gurl schreef:
Maar eehm...waarom zijn die gaven alleen voor de apostelen dan?? ::(( ik vat et niet...zijn zij beter als wij ofzo?
En wat is het verschil tussen een apostel en een evangelist? Paulus evangeliseerde toch ook?

De gaven van de Geest bestrijken soms toch een bepaalde periode. Het is bekend dat Hij over diverse tijdvakken in de geschiedenis andere werkingen heeft. Zo hebben we de theocratie gehad in Israël, rechtstreekse Godsbesturing, de richters, profeten en dan na Jezus komst de apostelen en evangelisten. Let wel, ik zeg niet dat God niet meer zo zou kunnen werken, ik zeg alleen dat Hij dat zichtbaar niet meer zo doet. Wat de reden daarvan is, tja, misschien is het idd wel ongeloof. Maar aan de andere kant, in de tijd van Jezus en de discipelen waren de mensen echt niet geloviger dan nu. Velen geloofden juist vanwege alle wonderen die er waren, dus niet, dat er zoveel wonderen gebeurden omdat de mensen geloviger waren. Toch geloof ik persoonlijk meer in de inwendige werkingen van de Geest. Juist omdat ik die ook sterk ervaar en die in elk geval goed toetsbaar zijn aan de Schrift. Maar nogmaals, het is persoonlijk, mijn mening geldt slechts mijzelf, niet anderen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 mar 2005 10:22

Ik zat me gisteren eens in het eerste hoofdstuk van het boek De charismatische beweging van ds. C. Harinck te verdiepen. Ik merk namelijk dat het tegenwoordig nogal invloedrijk is. (Concrete voorbeelden: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1204798 en http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1204578) Dan is het ook belangrijk om er van op de hoogte te zijn wat het inhoudt.
Een héérlijk boek trouwens om te lezen: lekker toegankelijk en simpel. Geen zwaar studieboek waarbij je je door allerlei zware materie heen moet worstelen. Een boek waarvan je kan zeggen: als je je gewoon eens even in die materie wilt verdiepen, dan kàn dat ook.

Wat handoplegging betreft las ik dit:
Op 1 januari 1901 legde Parham in een samenkomst een zekere Agnes Orman de handen op met de bedoeling dat zij de geestesdoop zou ontvangen. Zij begon daarna in een groep mensen in tongen te spreken. Deze gebeurtenis wordt door de pinksterbeweging het begin van grote pinksteropwekking genoemd.

(blz. 18)

In de pinksterbeweging wordt dat spreken in tongen (talen) dus als een teken gezien dat je de Heilige Geest hebt. Dat tongentaal in de kerk zo'n 19 eeuwen lang weg is geweest, komt door de lauwheid van de kerk. Men nam genoegen met een half evangelie, in plaats van het volle evangelie wat inclusief de geestesgaven is. (Weet ik dus gelijk waar Volle Evangelie Gemeente zeer waarschijnlijk voor staat...)
De Reformatie was een beweging die een enorme opwekking betekende in het geloof. Het ging weer léven! Maar die tekenen als tongentaal en zo bleven uit. Consequent gezien zou de pinksterbeweging daarvan dus zeggen: die martelaren en zo, die hadden toch maar een half geloof.
Dat is nogal wat! Ik las dat in het boek van ds. C. Harinck, en dat vond ik wel tekenend, ja! Dat zullen ze niet zo snel direct zo zeggen misschien (of misschien ook wel!), maar dat is dus wel een logische consequentie van dat denken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mar 2005 14:04

Boekenlezer schreef:Consequent gezien zou de pinksterbeweging daarvan dus zeggen:

die martelaren en zo, die hadden toch maar een half geloof.
Dat is nogal wat! Ik las dat in het boek van ds. C. Harinck, en dat vond ik wel tekenend, ja! Dat zullen ze niet zo snel direct zo zeggen misschien (of misschien ook wel!), maar dat is dus wel een logische consequentie van dat denken!

Inderdaad ja. Psalmzingend op de brandstapel, maar niet 'vol' evangelisch.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 14 mar 2005 17:50

ik kom uit de evangelische gemeente maar ik heb nog nooit in tongen gesproken en evenmin wonderbaarlijke genezingen gedaan of gezien. wel heb ik de kracht van gebed gezien en ervaren.

dat tongentaal een teken is dat je de Heilige Geest ontvangen hebt vind ik een beetje te boude uitspraak. ikzelf zou dat namelijk NOOIT zeggen.
tongentaal is in de eerste plaats een zuivere communicatie tussen jou en God. het is heel intiem en word zondermeer geleidt door de Geest.

een maatje van me heeft die gave en gebruikt die vaak in gebed. er gaat een behoorlijke kracht en autoriteit van uit. vooral bij het bidden voor elkaar en voor bepaalde zaken.

stellen dat de gaven van de Geest alleen voor de apostelen zijn is absoluut een onwaarheid. paulus spoort in een aantal van zijn brieven ons juist aan om naar de gaven van de geest te streven! er naar te verlangen. hij noemt alle gaven een voor een.

Gaven van de Geest

Apostelen 1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
Barmhartigheid bewijzen
Romeinen 12:8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft in ijver; wie barmhartigheid bewijst , in blijmoedigheid.

Dienen of dienstbetoon
Romeinen 12:7 profetie, naar gelang van ons geloof ; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen;

Efeze 4:12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon , tot opbouw van het lichaam van Christus ,

Evangelisten
Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,

Gastvrijheid
Romeinen 12: 13 bijdragend in de noden der heiligen, legt u toe op de gastvrijheid.

Gebed
Kol4:12 Epafras groet u, een van uw mensen, een dienstknecht van Christus Jezus, die steeds voor u strijdt door te bidden dat u standhoudt, als volmaakte mensen die zeker zijn van wat God wil.

Geloof
1 Corinthe 12:9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;

Gaven van genezing
1 Corinthe 12:9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

Geven
2Kor:2 Hoewel ze door verdrukkingen zwaar werden beproefd vloeiden ze over van vreugde, en ondanks hun diepe armoede was hun vrijgevigheid overstelpend.

Helpen
1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

Herderschap
Efeze4: 11 Hij ook heeft gaven uitgedeeld. Sommigen maakte Hij apostel, anderen profeet, anderen evangelist, weer anderen herder en leraar,

Met kennis spreken
1 Corinthe 12:8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;

Leiding geven, besturen
Romeinen 12:8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft in ijver; wie barmhartigheid bewijst , in blijmoedigheid.

Onderwijzen
Romeinen 12:7 profetie, naar gelang van ons geloof ; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen;

Martelaarschap
Hand 7: 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest.
60 En op de knieen vallende, riep hij met luider stem: Here, reken hun deze zonde niet toe! En met deze woorden ontsliep hij.

Muziek
1Kor14:26 Samenvattend, broeders en zusters: telkens wanneer u bijeenbent, en de een komt met een psalm, de ander met een onderrichting, weer een ander met een openbaring, of spreekt in talen of geeft er uitleg van, draag er dan zorg voor dat alles dient tot opbouw van uw gemeente.

Onderscheiden van geesten
1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

De gave van onthouding
7 Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave , de een deze, de ander die.
8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik : Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik.

Organiseren
1Kor12:28 Nu heeft God in de gemeente allerlei mensen aangesteld, allereerst apostelen, vervolgens profeten, en verder leraren; voorts is er de gave om wonderen te doen, te genezen, te helpen, te besturen en in talen te spreken.

Profetie
1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Allerlei tongen,
Uitdrijven van demonen
Markus16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,

Vertolking van tongen

Vrijwillige armoede
Hand 4:32 De grote groep gelovigen was één van hart en ziel en er was niemand die iets van zijn bezittingen zijn eigendom noemde; integendeel, alles stond ter beschikking van de gemeenschap.
Werking van krachten 1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Met wijsheid spreken
1 Corinthe 12:8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;

Zendeling
1Kor9: 19 Hoewel ik van niemand afhankelijk ben, heb ik me toch de slaaf gemaakt van allen, om zoveel mogelijk mensen voor Christus te winnen.

Gaven van de Geest in het oude testament
Artestieke creativiteit Ex 31:1-11 35:30 6 En zie, ik heb naast hem gesteld Oholiab, de zoon van Achisamak, uit de stam Dan; in het hart van ieder die kunstvaardig is, heb Ik wijsheid gelegd Zij zullen alles maken, wat Ik u geboden heb: 7 de tent der samenkomst, de ark voor de getuigenis, het verzoendeksel dat daarop ligt, en al het gerei der tent,
2 Sam 6:12-16 en 1 Kon 7:14

sorry voor de vele tekst.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 20:51

Maar waarom ligt er zo'n nadruk op de SPECIALE gaven van de Geest? Ja inderdaad, door toedoen van de charismatische beweging die vaak de GEWONE gaven minder kennen of niet belangrijk vinden.

en ik zeg zonder gewone gaven, geen speciale gaven!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 mar 2005 07:01

Raido schreef:Maar waarom ligt er zo'n nadruk op de SPECIALE gaven van de Geest? Ja inderdaad, door toedoen van de charismatische beweging die vaak de GEWONE gaven minder kennen of niet belangrijk vinden.

en ik zeg zonder gewone gaven, geen speciale gaven!

Wat versta jij onder de gewone gave en de speciale?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mar 2005 11:48

gewone gaven vind ik persoonlijk liefde etcetra, speciale gaven... uhm meer de gaven zoals de zogenaamde tongentaal

# Alleen bij wedergeboren mensen (die deel aan de goddelijke natuur hebben), die de Heilige Geest ontvangen hebben en een tweede restrictie: die op dat moment in staat zijn door de Heilige Geest gebruikt te worden.(geen vleselijk leven, bewuste zonden etc.)(1Kor.12:7, Rom.12;6)
# Tot opbouw van de gemeente en verheerlijking van Jezus Christus. Dus niet voor commerciÎle doeleinden, beroepsgenezers of tot eer van zichzelf. (Rom.12:3-6, 1Kor.12:7+20)
# De wonderen en de gaven kunnen niet altijd geclaimd worden door de mens, zoals bij occultisten, die zelf beschikken wanneer ze een gave gebruiken, b.v. op een spreekuur. 1Kor.12:11 zegt dat de mens niet daarover kan beschikken, maar de Heilige Geest gelijk Hij wil. De Heilige Geest beschikt over het tijdstip.
# Gaven van God zijn in tegenstelling tot gaven van de satan niet vermoeibaar voor een mens. Een occultist moet zich altijd "opladen" met occulte dingen, zoals een magnetiseur die yoga of spiritisme of drugs gebruikt als oplaadmiddel. Na de pinkstertoespraak van Petrus kwamen 3000 mensen tot bekering.(Hand.2:41)
# Wonderen, b.v. gaven van genezing, gebeuren altijd volledig en volkomen. God kent geen half werk. Bovendien zien we dat het accent ligt op geestelijke heling en wedergeboorte, en niet altijd op lichamelijke genezing.
# Occulte "gaven" (paranormaal) zijn in vele gevallen overerfelijk en overdraagbaar, b.v. van vader op zoon of via voorgeslachten. Ook dit is niet Bijbels, gezien punt 1 + 3.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 mar 2005 12:04

Raido schreef:gewone gaven vind ik persoonlijk liefde etcetra, speciale gaven... uhm meer de gaven zoals de zogenaamde tongentaal

Ja we noemen dingen zoals liefde blijdschap enz de vruchten van de Geest en tongentaal of profetie de gaven van de Geest.

# Gaven van God zijn in tegenstelling tot gaven van de satan niet vermoeibaar voor een mens. Een occultist moet zich altijd "opladen" met occulte dingen, zoals een magnetiseur die yoga of spiritisme of drugs gebruikt als oplaadmiddel. Na de pinkstertoespraak van Petrus kwamen 3000 mensen tot bekering.(Hand.2:41)

Ik denk dat christenen zich ook moeten opladen bij God. Ik denk dat het juist heel belangrijk is dat je je wel oplaadt bij God om het zo te zeggen. Als je dat nl niet zou hoeven zou jet het zelf kunnen en zou je niet meer afhankelijk van God zijn. Al kan de HG je natuurlijk altijd gebruiken en hoef je niet perse eerst een uur stille tijd te houden ofzoiets.

# Wonderen, b.v. gaven van genezing, gebeuren altijd volledig en volkomen. God kent geen half werk. Bovendien zien we dat het accent ligt op geestelijke heling en wedergeboorte, en niet altijd op lichamelijke genezing.

Ik geloof ook dat wonderen altijd helemaal gebeuren zeg maar, maar dat er wel tijd over heen kan gaan. Het kan dus wel drie jaar duren voor je genezen bent bijvoorbeeld.

# Occulte "gaven" (paranormaal) zijn in vele gevallen overerfelijk en overdraagbaar, b.v. van vader op zoon of via voorgeslachten. Ook dit is niet Bijbels, gezien punt 1 + 3.

Hmm dit vind ik wel een interessant punt. Ik denk dat occulte gaven idd wel overdraagbaar zijn maar die persoon zal eerst wel een keuze moeten maken voor het occulte. Ik denk dat hetzelfde geldt voor het christendom en de gaven v/d HG. Al heeft het ook veel met opvoeding te maken...ik ben er nog niet helemaal uit maar vind het wel interessant punt...

Terug naar “Archief”