Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2011 15:37

@Jeewee: ervaar jij dit als een opgelegd kruis ? En zo ja, wie heeft dit op je schouders gelegd, de duivel of God ?
Je hebt het over affectie. Ik leef al jaren met mijn man, maar stel dat hem iets zou overkomen, dan zou ik me ook heel erg prettig voelen om met mijn hartsvriendin samen te gaan wonen. Wij delen al heel veel. Ik houd van haar. Alleen geen lichamelijk verlangen ! Maar wel vind ik het fijn om haar te zien, spreken en in haar nabijheid te zijn.
Is dat wat jij bedoelt met die affectie ? Ik denk niet dat iemand mij dan raar zou aankijken. Gek eigenlijk, als jij met een fijne vriend zou gaan samenwonen, wel :shock: Want dan zou je bij wijze van spreken moeten bewijzen dat je apart slaapt. Dat bewijzen bedoel ik niet letterlijk, maar bij wijze van spreken :!:

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 17:09

Precies hetzelfde schelp.

Dat is affectie, is in jou huwelijk de lichamelijke verbidnding dan wel de hoofdzaak?
Bij mij jammergenoeg niet (geintje :wink: )
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 mei 2011 18:14

schelpje3 schreef:@Jeewee: ervaar jij dit als een opgelegd kruis ? En zo ja, wie heeft dit op je schouders gelegd, de duivel of God ?
Je hebt het over affectie. Ik leef al jaren met mijn man, maar stel dat hem iets zou overkomen, dan zou ik me ook heel erg prettig voelen om met mijn hartsvriendin samen te gaan wonen. Wij delen al heel veel. Ik houd van haar. Alleen geen lichamelijk verlangen ! Maar wel vind ik het fijn om haar te zien, spreken en in haar nabijheid te zijn.
Is dat wat jij bedoelt met die affectie ? Ik denk niet dat iemand mij dan raar zou aankijken. Gek eigenlijk, als jij met een fijne vriend zou gaan samenwonen, wel :shock: Want dan zou je bij wijze van spreken moeten bewijzen dat je apart slaapt. Dat bewijzen bedoel ik niet letterlijk, maar bij wijze van spreken :!:

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met je reactie aan moet.
Van het begin tot het eind lees ik oprechtheid en goede bedoelingen. Echt, ik wantrouw dat voor geen meter.
Maar je moet het me maar niet kwalijk nemen: van het begin tot het einde lees ik ook dat jij je er niet in kunt verplaatsen. En ook dat begrijp ik. En neem ik je niet kwalijk. Want ik merk wel dat je heel erg je best doet om het te begrijpen en dat waardeer ik zeer.

Maar alleen al je beginvraag, over het opgelegde kruis...
Nee Schelpje, als ik het een door God opgelegd kruis zou zien, zou ik eigenlijk zeggen dat God mij expres zo zo hebben gemaakt. Ik geloof wel dat God er een bedoeling mee heeft. Net zoals hij met iedereen en alles een bedoeling heeft. En ik geloof ook dat ik met dit 'kruis' mag mee werken aan de uitbreiding van zijn koninkrijk.

Je haalt er een vergelijking met een hartsvriendin bij. Dat is het dus niet. Totaal niet.
Haal gerust de vergelijking er bij met je man. Want dat is het: houden van. Opgaan in de ander. Alles voor de ander over hebben.

Geestelijk en lichamelijk. Totaal.
Veel christenen zetten de rem op het laatste.
Begrijpelijk.
Niet iedereen doet dat.
Ook begrijpelijk.

Maar kun je je voorstellen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen als je al amper aan een hetero kunt uitleggen, omdat je het in de 'heterotaal' moet doen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mei 2011 19:07

@jeewee afgelopen zondag heb ik hier een hele mooie preek over gehoord te horen op www.ontmoetingskerkonline.nl (preek van 15 mei om 18.00 uur) Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 mei 2011 21:08

ajl schreef:@jeewee afgelopen zondag heb ik hier een hele mooie preek over gehoord te horen op http://www.ontmoetingskerkonline.nl (preek van 15 mei om 18.00 uur) Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Weet je, ik ben alleen al ongelofelijk blij dat je dit serieus neemt en deze preek hier doorgeeft.
Ik heb deze preek al gelijk -ongehoord- doorgegeven op het Regenboogforum.
Wat een moed van deze dominee om dit onderwerp te 'bepreken'.
Ik ga nu luisteren en ik zal er op reageren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2011 21:19

RogierV schreef:Precies hetzelfde schelp.

Dat is affectie, is in jou huwelijk de lichamelijke verbidnding dan wel de hoofdzaak?
Bij mij jammergenoeg niet (geintje :wink: )

Bij mij dus ook niet, het jeugdige vuur is inmiddels wel geblust :-oo
Toen ik jong was, viel ik om een andere reden op een man, dan toen ik wat ouder was. Stel dat ik nu op de vrije markt zou zijn, zou ik weer op andere dingen letten. Daar wordt je nu eenmaal ouder voor.
Ik vroeg aan Jeewee of hij die affectie begreep. Maar kennelijk geloof je niet dat ik gewoon heel veel van mijn vriendin hou, bijna (!) net zoveel als van mijn man. Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen.
En een huwelijk van zo'n 30 jaar, met al zn ups en downs, kun je nu eenmaal niet vergelijken met een evt nieuwe relatie.
Ik was vroeger meer een mannenvrouw, kon veel beter overweg met mannelijke collega's, die zeurden tenminste niet zo, waren rechtuit, maar tegenwoordig ben ik meer een vrouwenvrouw. Op mijn leeftijd zijn veel mannen niet zo leuk meer geloof ik :-k
Veel vrouwen doen heel veel moeite om er leuk uit te zien, veel mannen laten de boel maar hangen en verzakken.
Maar ja, we dwalen af :wink:
Ik probeer oprecht te begrijpen wat het nu precies is wat je als man aantrekt in een andere man, behalve het seksuele ?
Kan het een zonder het ander ?
Echt jeewee, ik PROBEER het, wellicht kan jij het andere niet begrijpen ? :D

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 mei 2011 21:37

Deze preek heeft diep geraakt. Ik zit echt na het beluisteren met een brok in mijn keel.

En ik kan allen maar een hartgrondig 'amen' zeggen op deze preek.
Wat mis ik vaak deze liefdevolle benadering!

Het is niet meer een polarisering van 'wij en jullie'...

Een paar citaten:
"Onze aard, onze geaardheid is zonde geworden, en dat geldt zowel voor homo's en hetero's"
"Of je nu homo of hetero bent, zondaren zijn we allemaal voor Gods aangezicht..."
"Dat tegennatuurlijke, dat voor een homo zo natuurlijk voelt..."
"Zolang je als homo en hetero samen omhoog mag kijken naar God..."

Bedankt dat je dit doorgaf en ik hoop echt die iedereen die hier reageert in dit topic, éérst deze preek beluistert!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2011 12:25

Al iemand die preek gehoord?
En?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2011 12:59

JeeWee schreef:Al iemand die preek gehoord?
En?

Ik luister er nu naar (wel even het eerste kwartier ge-orgel overgeslagen)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2011 14:38

JeeWee schreef:Je gooit het verwachtingspatroon van je ouders aan diggelen. En begrijpeelijkerwijs begrijpen ze er vaak ook nog niks van.

Dat geldt absoluut niet alleen voor homo's, ook ik heb niet aan de verwachtingen van mijn ouders voldaan en dingen gedaan waarbij homofilie in hun ogen verbleekt. Dit kan je verdrietig maken, maar als je het goed beschouwd is het ook niet eerlijk ten opzichte van ons wanneer wij ergens aan moeten voldoen wat we niet kunnen.
Ze hebben allen de informatie zoals die in de kerk altijd werd geïnterpreteerd en zoals de kranten er over schrijven: lust en losbandigheid.

Dan krijgen we de verwarring tussen afkeuring en afkerr.

En dan ben je 18 en moet je 't tegen je ouders gaan vertellen, waarvan je vaak al weet of vermoedt hoe ze gaan reageren...

Nee, een kast is enerzijds veilig en anderzijds benauwend, verstikkend...

Wanneer je als een losbol met elke kerel het bed induikt vind ik het terecht als je ouders daar een afkeer van hebben, maar indien jij het bij een partner houdt en je netjes gedraagt dan moeten ze proberen het te respecteren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2011 14:39

Indrukwekkend, en waarschijnlijk broodnodig dat er wat historische context bij de Bijbelse verzen wordt gegeven. Daarmee niet gezegd dat het Woord niet van alle tijden is, maar wel duidelijk dat de betekenissen van woorden kunnen veranderen. Geen enkele christen, homo of hetero, zal beweren dat seksuele losbandigheid iets goeds is, maar dat is dus heel wat anders dan homoseksualiteit.

Nu maar hopen dat de mensen meer van de preek meenemen dan alleen het stukje waarin de dominee stelt dat alleen blijven voor homo's tot ere van God is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2011 14:41

JeeWee schreef:"Of je nu homo of hetero bent, zondaren zijn we allemaal voor Gods aangezicht..."

Indien wij de wet willen doen! Dat is een hele belangrijke nuance die niet vergeten mag worden!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2011 16:19

Mortlach schreef:Indrukwekkend, en waarschijnlijk broodnodig dat er wat historische context bij de Bijbelse verzen wordt gegeven. Daarmee niet gezegd dat het Woord niet van alle tijden is, maar wel duidelijk dat de betekenissen van woorden kunnen veranderen. Geen enkele christen, homo of hetero, zal beweren dat seksuele losbandigheid iets goeds is, maar dat is dus heel wat anders dan homoseksualiteit.

Nu maar hopen dat de mensen meer van de preek meenemen dan alleen het stukje waarin de dominee stelt dat alleen blijven voor homo's tot ere van God is.

Het woord 'indrukwekkend' schoot ook door mijn hoofd.
De dominee gaf zelf aan dat hij het moeilijk had gevonden om de juiste bewoordingen te vinden.
Hij plaatst de beruchte bijbelteksten in de context waar ze horen, maar wat ik vooral zo mooi vond is dat hij benadrukt dat we allemaal schuldig staan voor God en hij gaat ook niet met een vinger wijzen naar mensen die een homorelatie aangaan. Terwijl hij anderzijds wijst naar wat hij denkt dat de beste oplossing is.
Als homo én als hetero mogen we omhoog kijken omdat God naar beneden kijkt...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2011 16:32

JeeWee schreef:Hij plaatst de beruchte bijbelteksten in de context waar ze horen, maar wat ik vooral zo mooi vond is dat hij benadrukt dat we allemaal schuldig staan voor God en hij gaat ook niet met een vinger wijzen naar mensen die een homorelatie aangaan.

Hoezo staan we schuldig voor God?

1 Johannes 3
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.
6 Een ieder, die in Hem blijft, die zondigt niet; een ieder, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
8 Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Indien wij schuldig staan voor God dan heeft Jezus onze zonden niet weggenomen en zijn we ook niet uit hem geboren. Kortom, als wij in deze tijd nog schuldig staan voor God, dan hoef jij je over homoseksualiteit niet druk te maken, want dan sterven we allen morgen in onze zonden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 mei 2011 16:45

Homo zijn is niet iets waar je zelf voor kiest denk ik. De beste vriend van me zusje is homo, en hij zegt ''was er maar een pilletje om hetero te worden''. Hij voelt zich nu eenmaal aangetrokken tot mannen. Wel denk ik dat als je als Homo bid tot God dat je het zelf niet wilt, dat God er voor je is.

We leren in de Bijbel dat ontucht de enige zonde is die het lichaam aantast.

Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. --1Korintiërs6:18
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “Archief”