Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 feb 2008 07:07

Leuk dat mensen hier ook aan het kruidkoek bakken zijn. Ik kreeg ook een doosje koekkruiden uit NL, dus ik kan ook aan de slag. Ik heb hier alleen geen bruine basterdsuiker, dus moet ik het doen met gewone kristalsuiker. Ook wel te doen, maar je krijgt niet echt die lekker bruine kleur. Iemand iedeen om dat op te lossen?

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 14 feb 2008 17:24

Tortilla's zijn idd mjam en behoorlijk veelzijdig.

Ook een lekkere snelle tortilla is koude tortilla's:
Je smeert er een laagje sandwichspray op en vult ze met sla, tomaat, zongedraagde tomaatjes, zilveruitjes, augurk, courget, komkommer en daar doe je uitgelekte tonijn uit een blikje bij en je rolt hem op en het is heerlijk. Je kunt ook met gerookte zalm doen of andere vis. Of koude gerookte kip wat jij wilt :D Maar die met tonijn is erg mjam!!
Vooral ook zomers omdat het koud is. Maar het smaakt mij altijd lekker. En voor de kids ook. Je snijd alle ingredienten in stukjes en doet ze in aparte bakjes, en ieder pakt wat hij lekker vind!!!
Ik krijg er pikant zin in. Maar vanavond zuurkoolstampotl 8)

Een warme tortilla is ook lekker om te vullen met gehakt of kip idd. Begin met saus uit zo'n potje, een plak kaas. Dan lekker roergebakte kip/gehakt, prei, champignons, en andere roerbakgroenten (Broccoli, wortels etc net waar je zin in hebt) daar doe je een zakje kruiden bij. Dit mengsel uit de pan leg je op de tortilla waar al saus en kaas op zit. (Je kan er ook nog sla bij doen) Je klapt de tortilla dicht, strooit er nog geraspte kaas overeen even de kaas laten smelten en ook enorm smullen maar. Alleen kost deze meer tijd....

@Saskia kan je kristalsuiker niet bruin maken door er iets door te doen of het te koken of of of?
Kweet niet hoor. Bedenk ik gewoon ff.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 16 feb 2008 14:45

Gisteren samen met collega's een kookavond gehad bij Gigi's in Groningen, de naam is inderdaad italiaans.

Ik was in de verdeling van de taken oa verantwoordelijk voor het bereiden van bruchetta, (fijngehakte tomaten, knoflook, olijf, mozarella voor op geroosterde broodjes) helaas heb ik het preciese recept zoals we het gisteravond gedaan hebben niet genoteerd, maar dat krijg ik nog wel.

Maar ik ga het zeker thuis nog es maken, als gezonde snack of bij verjaardag/visite hapjes, want het was erg lekker! :P
When I kneel before You, them I'm defying gravity

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 16 feb 2008 14:54

Funlover schreef:@Saskia kan je kristalsuiker niet bruin maken door er iets door te doen of het te koken of of of?

Als ik dit zo lees, heeft het naast de beetje karamel smaak, ook nog andere nuttige eigenschappen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdsuiker

rietsuiker geprobeerd? is in de voor ons bekende variant niet wit, alhoewel je hier ook witte suiker van kan maken.

maar misschien dat donkere stroop naast de kristalsuiker dan meer kan bijdragen in kleur, smaak, en eigenschap ? al weet ik niet of dit weer andere niet gewneste bijeffecten heeft...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 16 feb 2008 17:30

@spacy: we hebben hier ook geen stroop, dus dat gaat sowieso niet lukken.
Ik maak het maar met gewone suiker, de smaak komt in ieder geval in de buurt van kruidkoek, dus dat is al heel wat!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 16 feb 2008 17:36

Gister het recept van Windekind uit geprobeerd,
Echt lekker, eerst gehakt, toen zuurkool met appel en rozijnen en heel veel kaneel en annanas, en aardappel puree.
Echt heel lekker, voor herhaling vatbaar :lol:

@Windekind, ik heb de oven op 180 graden gezet, hetelucht en dat ging goed.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 feb 2008 22:32

Wat kan je aan visite geven die allergisch is voor koemelk?
Dus ook geen melkpoeder mag er gebruikt zijn voor het product.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 feb 2008 22:49

Sojamelk
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 feb 2008 22:51

ja een geiten kaas, maar bijv. iets van gebak ofzo?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 feb 2008 22:56

Dat word lastiger e.a. hangt af van de sterkte van de allergie. Gaat de allergie puur om melk of ook om de bijproducten?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 feb 2008 23:12

puur om koemelk. Dus de kaas, boter, e.d., maar ook alles waar melkpoeder inzit, omdat dit van koemelk is gemaakt. Dat zijn dus behoorlijk veel producten die dan afvallen.

topkok

Berichtdoor topkok » 17 feb 2008 02:24

Funlover schreef:@Saskia kan je kristalsuiker niet bruin maken door er iets door te doen of het te koken of of of?

iets door heen doen kan niet...

Je kunt suiker koken.. maar dat is een behoorlijk gevaarlijk klusje mits je er niet onzettend zorgvuldig mee omgaat ivm de hoge temperatuur die suiker haalt tijdens het koken.

een pan op het vuur... suiker erin... dan word het heel langzaam vast.. je kunt er in roeren.. gewoon laten staan en dan wordt het vloeibaar.

als je er dan water bij gooit (kijk hier helemaal mee uit) omdat het suiker dan ineens hard word. en dan kun je het helemaal loskoken.. het is een beetje gevoel.. wat je moet hebben om een goede 'caramel saus' te maken

het beste recept voor karamelsaus is:

suiker (koken als hierboven) maar i.p.v water boter.
boter klontjes boter er rustig doorheen roeren

Maar kijk uit.. suiker brandwonden zijn hele zere wonden...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 feb 2008 09:02

als je het zorgvuldig doet en het eerst laag opzet is er niks aan de hand.

Tenminste k heb er nog nooit problemen mee gehad.

Maar vindt het zelf niet lekker, maak het ook niet echt vaak.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2008 11:21

Ik heb het kruidkoekrecept even gewijzigd: de hoeveelheid rozijnen is 250 gram (er stond geen hoeveelheid bij) en de hoeveelheden in dit recept zijn voor twee kleine bakblikken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2008 13:47

:cry: Ik heb kruidkoek gebakken, maar ik denk dat de temperatuur te hoog is voor onze oven. De bovenkant is keihard en niet te eten :( Nu ga ik maar gewone koekjes bakken, want we krijgen vanavond bezoek en er is geen winkel open vandaag. Argh wat word ik daar chagrijnig van.

Terug naar “Archief”