naamloos schreef:God vraagt geloof van hen die het evangelie ontvangen, dan moet je wel in staat zijn om het te begrijpen zodat je erop kan reageren.
Van hen die daartoe (nog) niet in staat zijn wordt ook in tgeheel niets geëist, dus je voorbeeld slaat echt nergens op.
elbert schreef:Het onderstreepte is een dwaling. De Bijbel zegt dat alle mensen gezondigd hebben, dus ook baby's. En dat is omdat alle mensen van nature onder Adam vallen en dus de heerlijkheid van God moeten missen. Daarmee liggen ze verloren. Maar God eist wel van baby's, al kunnen ze nog niets, volkomen gehoorzaamheid, net als Hij van Adam eiste. Daarom zegt het doopformulier terecht dat deze kinderen zonder het te weten delen in de veroordeling van Adam. En om gered te zijn dien je in Christus weer tot genade aangenomen te worden.
God eist van baby's volkomen gehoorzaamheid net zoals hij dat van Adam eiste? Daar gaat je eigen theorie, je hebt net duidelijk gemaakt dat je rare toestanden krijgt als je van kinderen hetzelfde verlangt als van volwassenen.
Het is wel waar dat iedereen een zondige natuur heeft, maar de bijbel leert klip en klaar dat God de zonde van de vaders niet aan de kinders toerekent.
Daarmee is die slechte natuur niet weg of verandert, maar gelukkig is Jezus ook daar voor gestorven: zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
Daarom zijn m.n. de daden van mensen die nooit van Jezus gehoord hebben zo belangrijk, de bijbel spreekt over het eeuwige leven voor hen die met volharding het goede doen, en over toorn voor hen die het kwade doen.
Maar onze kleintjes zijn veilig, want zij hebben geen goede noch foute daden.
Pas wanneer ze goed van kwaad kunnen onderscheiden begint hun verantwoordelijkheid.
elbert schreef:Maar los hier van: mijn voorbeeld slaat echt wel ergens op. Laat ik het schematisch weergeven.
Geloofsdoper: God vraagt geloof(sbelijdenis) voor iemand gedoopt kan worden.
Verbondsdoper:Ja, maar dat zegt Hij tegen volwassenen, voor baby's geldt deze voorwaarde niet.
Geloofsdoper: ook al zegt Hij dat alleen tegen volwassenen, toch dopen we onze kinderen niet.
Verbondsdoper: God zegt dat wie niet werkt, ook niet zal eten.
Geloofsdoper: Ja, maar dat zegt Hij tegen volwassenen, voor baby's geldt deze voorwaarde niet.
Verbondsdoper: terecht, maar waarom geef je je baby dan te eten?
Geloofsdoper: omdat we van ze houden
Verbondsdoper: Heel goed, maar als God alleen aan volwassenen voorwaarden stelt voor het eten, dan geef je je kinderen toch maar te eten?
Geloofsdoper: Ja
Verbondsdoper: ok, maar als God ook alleen aan volwassenen voorwaarden stelt voor de doop, dan doop je je kinderen dus niet?
Geloofsdoper: Inderdaad
Verbondsdoper: dat begrijp ik niet.
Geloofsdoper: ja, maar om gedoopt te worden, moet je iets kunnen!
Verbondsdoper: wat moet je dan kunnen om onder de aanroeping van de Naam van de Drie-enige God met water gedoopt te worden?
Geloofsdoper: nou, je moet je geloof belijden!
Verbondsdoper: voor de doophandeling zelf is die belijdenis niet nodig hoor. Een kind van gelovige ouders kan heel goed met water gedoopt worden. De ouders kunnen voor het kind spreken (Hippolytus, 218 n.C.)
Geloofsdoper: maar dat is toch zinloos? Wat heeft een kind daar nu aan?
Verbondsdoper: aangezien de doop je hele leven geldig blijft, kun je daar je hele leven iets aan hebben. Ik ben daar zelf een voorbeeld van: mijn geloof wordt nog dagelijks versterkt door het feit dat ik als kind gedoopt ben.
enz. enz.
Sorry hoor, maar je voorbeeld geeft alleen maar aan dat doop en eten niet met elkaar te vergelijken is.
Ik denk dat ik een betere heb, en ik pas hem toe volgens jouw logica:
G.d: Om je middelbare school diploma in ontvangst te nemen wordt een bepaalde kennis van je vereist.
V.d: Ja, maar dat gaat over volwassenen (min of meer in dit geval), voor een baby geldt deze voorwaarde niet.
G.d: en daarom geven we onze baby's hun diploma ook nog niet, want dat is heel nog niet aan de orde.
V.d: Wie geen kennis heeft krijgt zijn diploma niet. (hier zie je dat jouw vergelijking met het eten juist tegen je werkt)
G.d: Maar daar hebben baby's nog niets mee te maken.
V.d: terecht, maar waarom ga je ze dan (laten) onderwijzen bij het opvoeden?
G.d: Omdat ik het goede voor mn kind wil.
V.d: Heel goed, maar als je nu alleen je diploma krijgt bij voldoende kennis, dan ga je hen toch onderwijzen?
G.d: Ja.
V. d: Oke, maar als je nu alleen je diploma krijgt bij voldoende kennis, geef je dan je baby geen diploma?
G.d: Inderdaad.
V.d: Dat begrijp ik niet.
G.d: Ja maar om een diploma te hebben moet je toch iets weten.
V.d: Wat moet je dan weten om je diploma in ontvangst te nemen?
G.d: Nou, de inhoud van de leerstof.
V.d: Voor het ontvangen van het diploma zelf heb je geen kennis nodig hoor. Bovendien zijn je ouders professor dus zelfs als je iets gevraagd wordt kunnen zij wel voor je antwoorden.
G.d: Maar dat is toch zinloos, wat heb je dan aan een diploma?
V.d: Omdat dat diploma je hele leven geldig blijft heb je er altijd iets aan. enz. enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)