Nou ja, goed, weet je, het kwam van dezelfde collega, die mij vlak na het voorstel van onze zoon de volgende situatie schetste: Stel, ik stond op een op instorten staande brug boven een kolkende rivier. Ik stond daar met een biologisch gekregen kindje en mijn geadopteerde kindje. Om te overleven, zou ik er eentje van de brug af moeten gooien. Ze vroeg serieus aan me, wat ik dan zou doen.
Mijn antwoord: zelf springen.
Ik kan haar en haar vragen sindsdien niet meer neutraal bekijken of beantwoorden. Is gewoon onmogelijk. En om eerlijk te zijn, kan ik er slecht tegen, wanneer iemand zich afvraagt, of mijn kind wel voelt als mijn kind. Of dat ik misschien spijt heb van mijn kind. Mijn antwoorden op die vragen waren dan ook: "heb jij spijt van jouw kind?" En dat vindt men dan weer een rare vraag. Maar dat is wel precies hoe het voor mij klinkt. Iemand die vraagt, of je spijt hebt van je kind. Dat vraag je toch niet? Stel je je nou eens gewoon voor, dat iemand die vraag aan jou zou stellen. Dat zou je zelf toch ook een vreemde vraag vinden?
(Voordat iemand denkt dat ik elke keer heel vreemd of boos reageer op zulke vragen, dat is niet zo. Ik antwoord altijd gewoon heel droog met een wedervraag, waarbij ik de zaak omdraai. Dat is vaak voldoende antwoord

)