Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor kamille1984 » 17 jan 2011 02:56

wij doen vaak op maandagmorgen samen het hh
mijn man doet de bk, wc, zuigen boven en beneden en ik de rest : stoffen,opruimen, was etc.
zuigen mag ik maar 3x p week van mijn man doen, hij zegt ook, hoe vaker je het doet hoe sneller je vies bent van iets.
soms doe ik nog een keer extra de bk/wc, maar kvind het onzin van mijn tijd.
wij hebben een woonkeuken waar we eten dus die veeg/zuig ik wel elke dag. de ramen doet mijn man graag. kmoet zeggen dat ik het wel getroffen heb met mijn man :D
kvind het belangrijker om met de jongens bezig te zijn.
khoorde laatst van iemand dat mochter wij er ooit niet meer zijn de kinderen eerder onthouden hoe gezellig/leuk het was dan hoe schoon. (niet kwetsend bedoeld) daar was ik het echt mee eens! :-oo

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jan 2011 08:00

Het scheelt wel in welke leeftijd je kinderen zijn. Als ze schoolgaand zijn en je werkt een paar uur buiten de deur en als de kinderen op school zitten. Dan zit je ook al in een hele andere situatie dan dat je je kids nog thuis heb rond lopen.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 17 jan 2011 11:46

Ik ben ook wel elke dag bezig met het huishouden, maar het huishouden is ook niet te vergelijken met toen we nog samen waren en we beiden werkten. Dan word het ook gewoon niet echt vies.
Ik begin op maandag met het hele huis stofzuigen en dweilen.
hele wc goede beurt
keuken en gang schoonmaken.
weekboodschappen.
wassen en strijken.

di. kamer stoffen en zuigen en evt dweilen
wassen en strijken.
als het nodig en het weer er na is mijn ruiten.

wo de keuken en de gang weer schoonmaken
wc goede beurt
wassen strijken
beneden zuigen en dweilen

op donderdag doe ik alles boven, dus de trappen
slaapkamers en verschoon ik ook het beddengoed
en het beddengoed. wassen strijken

vr. keuken, gang wc
wassen strijken.
evt de kamer stoffen zuigen en dweilen
als ik daar op zaterdag geen tijd voor heb.

ik was doorgaans dus elke dag en dan strijk ik hetgeen wat ik de dag ervoor heb gewassen
het enige wat ik niet strijk is het beddengoed, de handdoeken en het ondergoed.
met als resultaat dat ik niet een hele grote berg strijk in 1 keer heb.
stofzuigen gebeurt hier met regelmaat vaker dan 1 keer op een dag, ik heb een kleintje wat billenschuift en dan is het echt wel nodig hoor idem om drie keer per week te dweilen.
en hoe lang ben je er nou helemaal mee bezig.
Dan gaan de kids om de dag in bad of onder de douche, zomers elke dag.
eten koken, na afloop afruimen en fornuis en aanrecht schoonmaken.

eerst had ik niet echt routine in het hh en zo bevalt het me best. ik vind het niet erg en het is echt niet zo dat ik de hele dag aan het poetsen ben. Ook doordat het bijgehouden wordt ben je uiteindelijk zo klaar. Dus als ik een keer niet aan mijn lijstje toe komt door wat voor reden dan ook dan is dat echt niet erg.
Ik loop vier keer op een dag van en naar school en de middelste gaat twee keer in de week naar de psz.
daarnaast zit ik het comite voor W&D en wij zijn aardig actief met veel acties.
Zit in het bestuur van de psz, draai regelmatig een ochtendje daar mee.
komt de 18+ jeugd uit de kerk hier op zondagavond voor bijbesltudie.
zit in de evangelisatiecommissie.
zusterkring
en aan mijn grootste hobby, lezen besteed ik per dag minimaal een uur, nu vooral 's avonds, maar zomers zit ik met de kids in het speeltuintje en dan heb ik lekker mijn boek mee.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 jan 2011 12:15

Schipje schreef:
ajl schreef:Ik werk ongeveer 24-27 uur in de week en wij hebben een redelijk huis en 2 kleine kids, dat maakt ook nog wel uit. Op mijn werkdagen draai ik hooguit een was en daar blijft het bij. Ik heb er gewoon geen tijd voor (en zin in). Ik sta om 5.45/6.00 uur op en ben rond 7.00/7.15 uur op mn werk tot 16.00 uur, kids halen en rond 17.15 thuis, koken, eten, badderen met kids en afruimen en het is 20.00 uur. Dan schil ik de aardappelen en snijd de groente voor de dag erna ( weer een werkdag) en smeer mijn brood en het is 21.00 uur.
Op woensdag verschoon ik de bedden en doe het beneden ( hulp doet het boven), was enorm veel en sta de hele avond te strijken. Op vrijdag doe ik de boodschappen, dweil aan het einde van de middag en strijk een deel van de middag en zaterdag strijk ik ook vaak en doe nog wat ontbrekende boodschappen. Als wij meer kinderen zouden mogen krijgen en het geld ervoor zouden hebben, zou ik waarschijnlijk nog wel overwegen om de hulp 2x in de week te laten komen. Dan hoef je op de dagen dat je thuis bent alleen druk te houden met mogelijke extra dingen en de was, ideaal lijkt mij dat.

Nu is het mijn beurt om bijna van de bank te vallen. :wink: Ik stof de ene week boven de andere week beneden. Stofzuigen doe ik één keer per week en beneden twee keer. Ik denk wel dat hoe meer kinderen hoe vaker je dat moet doen. Tafel(s) en aanrecht doe ik na elke maaltijd. Wc en badkamer één keer in de week en tegeltjes doe ik alleen met de grote schoonmaak, behalve die naast de wc die doe ik vaker. Dweilen doe ik ook één keer in de zoveel tijd, het word gewoon niet vies. Er word niet met schoenen aan gelopen en eten en drinken doen we zittend, niet lopend. Al met al kan ik mijn huis door mijn werk vergelijken met honderd andere huishoudens en zijn er maar weinig huishoudens zo netjes als bij mij vind ik zelf. (dit meen ik en bedoel ik niet arrogant) Ik heb een zus die ook heel veel doet en heel schoon is, alle kleding gaan netjes elke dag in de was e.d. Je wast je alleen een slag in de rondte (en strijk) en ik vind het er bij haar niet netter uitzien als bij mij. Ik vind zoveel doen gewoon niet nodig. Een mens kan ook slaaf worden van zijn eigen huis denk ik dan. Drie keer in de week strijken vind ik persoonlijk wel heel erg veel, ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen.
Oja, kasten hou ik altijd bij en daarom hoef ik ze zelden uit te mesten. Ik wacht gewoon tot ik weer nestdrang krijg dan worden alle kasten van boven tot onder weer schoongemaakt. :wink: Ramen zemen buiten doet de glazenwasser en in de zomer doe ik het houtwerk een keer en dat hou ik goed bij met de ragebol anders krijg je zo'n vies huis. En ramen binnen doe ik zelden, als ik zie dat ze vies zijn. het keukenraam iets vaker want daar kook ik aan en dat word sneller vies.

Dan mag je mij toch eens vertellen hoe het komt dat jouw vloer niet vies is. Wij dragen in huis ook bijna geen schoenen, altans ik doe ze gelijk uit als ik binnen kom en wij eten ook altijd zittend en niet lopend. Toch ligt er na elke maaltijd wel wat op de grond of er wordt een beker omgegooid en toch is 2x in de week dweilen geen overbodige luxe. Daarbij rent Hugo zomers regelmatig met zijn zandlaarzen in en uit. Ik kan hem 10 x vertellen dat hij zijn laarzen even uit moet doen, maar in zijn enthousiasme vergeet hij dat regelmatig. Hij ziet met de deuren op de tuin echt als een verlengde van het huis.

Tegels in de badkamer laat ik 2x in de maand schoonmaken, er zitten toch scheerresten, zeepresten etc op en ik vind dat niet schoon. Ramen aan de binnenkant doe ik regelmatig, Cato kruipt nu en zit veel met kleffe handjes aan de ramen en in de keuen zit het raam bij de gootsteen, dus ook snel viezigheid en spetters op de ramen.

Kleding en wasgoed. De kinderen krijgen elke dag schone kleding aan. Hugo speelt veel buiten en Cato kruipt, als ze de kans krijgt, ook met een noodgang naar buiten. Beiden zijn ze gewoon vies aan het einde van de dag. Soms doe ik met hun broeken 2 dagen, maar langer echt niet. Mijn man moet dagelijks een pak aan, dus dat betekent elke dag een schoon overhemd ( 5-7 in de week), wit t-shirt etc. Meerdere malen in de week sportkleding die in de was zit, 1x per week bedden. Iedereen gaat elke dag onder de douche, hierdoor regelmatig schone handdoeken ( niet dagelijks) en de kids was ik 's morgens op de commode, dus ook weer schone washandjes. Drie keer strijken ( geen uren achter elkaar) is dan ook geen overbodige luxe
Laatst gewijzigd door ajl op 17 jan 2011 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 jan 2011 14:06

Dan mag je mij toch eens vertellen hoe het komt dat jouw vloer niet vies is.

Nou moe :shock: klinkt ietwat belerend :wink:
Wij dragen in huis ook bijna geen schoenen, altans ik doe ze gelijk uit als ik binnen kom en wij eten ook altijd zittend en niet lopend. Toch ligt er na elke maaltijd wel wat op de grond of er wordt een beker omgegooid en toch is 2x in de week dweilen geen overbodige luxe.

Na elke maaltijd haal ik de kruimeldief onder, langs en op de kinderstoel van dochterlief.
Als er een beker omgaat maak ik dat gelijk schoon met de vaatdoek en een sopje, ligt eraan wat het is.
Daarbij rent Hugo zomers regelmatig met zijn zandlaarzen in en uit. Ik kan hem 10 x vertellen dat hij zijn laarzen even uit moet doen, maar in zijn enthousiasme vergeet hij dat regelmatig. Hij ziet met de deuren op de tuin echt als een verlengde van het huis.

Goed, dat probleem ken ik nog niet omdat Lenthe nog niet buiten speelt, ze kan dat nog niet alleen en ik ga er in dit weer niet bijzitten. Als ze buiten is, is dat lopend met mij. In de zomer zal ik dit 'probleem' ook wel krijgen.
Tegels in de badkamer laat ik 2x in de maand schoonmaken, er zitten toch scheerresten, zeepresten etc op en ik vind dat niet schoon. Ramen aan de binnenkant doe ik regelmatig, Cato kruipt nu en zit veel met kleffe handjes aan de ramen en in de keuen zit het raam bij de gootsteen, dus ook snel viezigheid en spetters op de ramen.

De tegels in mijn badkamer glimmen altijd erg, scheren doen we onder stromend water (douche) en na elke douche beurt doen we met de trekker en een handdoek nadrogen, geen last van zeepresten of schimmel. Als ik dat niet doet dan heb ik zo zwarte randjes.

Kleding en wasgoed. De kinderen krijgen elke dag schone kleding aan. Hugo speelt veel buiten en Cato kruipt, als ze de kans krijgt, ook met een noodgang naar buiten. Beiden zijn ze gewoon vies aan het einde van de dag. Soms doe ik met hun broeken 2 dagen, maar langer echt niet. Mijn man moet dagelijks een pak aan, dus dat betekent elke dag een schoon overhemd ( 5-7 in de week), wit t-shirt etc. Meerdere malen in de week sportkleding die in de was zit, 1x per week bedden. Iedereen gaat elke dag onder de douche, hierdoor regelmatig schone handdoeken ( niet dagelijks) en de kids was ik 's morgens op de commode, dus ook weer schone washandjes. Drie keer strijken ( geen uren achter elkaar) is dan ook geen overbodige luxe
Dus daarom strijk

Rokjes, broekjes en jurkjes doe ik in de was als ze vies zijn. Mijn man doet natuurlijjk wel dagelijks zijn werkkleding in de was. Met gewone kleren doen we dat niet, dan verwas ik m'n kleren, ik vind dat zonde en niet nodig, behalve shirts en ondergoed natuurlijk! Maar mijn 'bovenkleding' was ik als het niet meer fris ruikt of vies is. Weer hetzelfde verhaal: Lenthe kruipt niet buiten en dus word het niet vies. Als we buiten lopen en ze valt dan is het idd gelijk vies, zeker met dit weer.
Verder gaan handdoeken hier ivm hygiene wel na 1 keer gebruik gelijk de was in. Dus hier ook veel handdoeken maar die hoef jeniet op te hangen en te strijken.

Verder hebben we een makkelijke vloer, ik denk wel dat het scheelt. Op een laminaatvloer zie je vaak alles vind ik. Zelf hebben we een houten vloer dubbel gerookt en toen ge-wite-washt. Het is dus een grijs achtige vloer met lichte en donkere houtnerven. Je ziet er heel weinig op.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 jan 2011 14:10

Ehm die eerste zin komt er botter uit dan de bedoeling was. Ik bedoelde meer voor tips, zodat ik er misschien :oops: wat aan had :oops: sorry

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 17 jan 2011 17:07

Dat vind ik nou echt niet dat als je nog geen kinderen hebt het minder vies word.
Oke, tuurlijk heb je veel minder rommel, maar in elk hoekje en in elke kamer valt stof of je nu wel of niet kinderen hebt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 jan 2011 18:37

Ja, maar met kinderen wordt het toch echt net iets sneller vies, hoor... dan leven er gewoon meerdere personen in een ruimte, er kruimelt van alles, kind speelt in hoeken waar je zelf nooit komt. Nou, mijn ervaring is: met kind wordt het echt allemaal sneller vies :mrgreen:

Hier een klein drama. Manlief is echt ziek en het huishouden een ramp. Haha, we kunnen er om lachen, maar ja, ik ben natuurlijk niet echt het huishoudelijke genie, zeg maar. Het is hier een chaos. Ik weet niet waar te beginnen, het lijkt wel alsof er een bom ontploft is in huis. Ik weet het echt even niet. Hoe pak je zoiets nou aan?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jan 2011 18:50

speelgoed opruimen
de kussen op de bank
doekje over de tafel
alles recht leggen wat scheef ligt

en ach de rest komt van zelf wel (het loopt in iedergeval niet weg) :wink:

Ik wil je even heel veel succes wensen Galateia.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 jan 2011 18:58

Eerst zorgen dat manlief alles heeft wat hij nodig heeft ;) daarna (samen met S evt) speelgoed opruimen en alles op de juiste plek leggen: vaat in de keuken, was in de wasmand, tijdschriften in de lectuurmand etc etc. Ik werk het liefst vanuit de keuken dus eerst die aan kant (afwassen, doek over het aanrecht, tafel schoon, vuilnisbak leeg). Daarna de woonkamer in (ik zou niet gaan stoffen ofzo, teveel werk ;)) en stofzuigen. Was aanzetten als dat nodig is en zorgen dat er genoeg gestreken kleren zijn voor morgen.
En dan lekker een potje thee zetten en relaxen :mrgreen:
Sterkte dame!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jan 2011 20:00

Ik heb vandaag even geprobeerd hoe ver ik kom op een dag met een kind om me heen.
Vanmorgen boodschappen gedaan, 2 wasjes opgehangen en de babykamer en studeerkamer leeggehaald en opgeruimd en bedden verschoond.
Vanmiddag boven de badkamer, slaapkamer van Jurian en van ons, overloop, beneden woonkamer, keuken, gang en toilet.
En dat allemaal met een kind om me heen (die zich overigens wel erg goed vermaakt, ook boven). En ons huis is niet heel erg klein. Nu doe ik het ook neit elke week uitgebreid, maar alles ruikt weer lekker en is weer (voor heel kort) stofvrij. En Jurian heeft ook neit geslapen vanmiddag, dus continu om me heen.
Nu hebben we misschien een makkelijk kind, maar blijkbaar is het wel te doen hier :)
En met een kind wordt het wel sneller vies. Stof vind ik niet vies, maar overal kruimels, stukken lasagna op de vloer enzo, dat ruim ik wel elke dag even snel op. En idd het naar binnen lopen met schoenen aan, dat doet hij wel alleen in de gang, keuken en bijkeuken, maar het is toch wel weer duidelijk waar hij gelopen heeft, helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 17 jan 2011 20:08

Succes Galateia!

Leuk om te lezen hoe iedereen z'n huishouden aanpakt!
Ik probeer me zoveel mogelijk te houden aan m'n weekplanning. Die maak ik iedere zaterdag voor de week erna. Ook activiteiten buitenshuis staan erop, de resterende tijd wordt opgevuld met huishoudelijke klusjes, op volgorde van noodzakelijkheid.
En natuurlijk kan ik ook werken met kids om me heen, anders zou het hier een zwijnenstal zijn/worden :mrgreen: , maar als ze eens weg zijn, gaat het toch wel een tikkeltje vlugger :wink:!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 jan 2011 20:17

Ik doe iedere dag van de week hetzelfde met als terugkerende/dagelijkse zaken: stofzuigen (iedere dag), koken, was en strijk.
Ik kan met Michael echt helemaal niets doen. Soms kan ik een wasje ophangen terwijl hij een filmpje kijkt maar dan moet ik terug zijn voordat het filmpje klaar is ;) Klaag verder niet hoor, maar ik vind het heerlijk als hij naar school is want dan kan ik lekker 2 uur doorwerken in plaats 's avonds om 21.30 nog de wc staan schrobben 8)

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 17 jan 2011 20:19

Je doet veel in 2 uur als je ongestoord door kunt gaan he? Heb je 's avonds ook heerlijk vrij :wink: !

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 jan 2011 20:21

Sophie77 schreef:Je doet veel in 2 uur als je ongestoord door kunt gaan he? Heb je 's avonds ook heerlijk vrij :wink: !

Serieus hoor, je kunt echt bergen werk verzetten in twee uur. Dat scheelt zo'n hoop! En zodoende zit ik nu dus op RW want het was schooldag vandaag :mrgreen:

Terug naar “Archief”