Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 11:39

Andere Jas schreef:Ik ben benieuwd in hoeverre trial and error dodelijk is als je een vanzelfsprekendheidsgrens meerekent. Het lijkt mij echt stug dat het meerendeel van de dieren wel de fysieke kwaliteiten bezit maar deze niet weet toe te passen vanuit een fysiek zelfbewustzijn.

Dat valt volgens mij nog behoorlijk tegen. Het is niet voor niks dat zoogdierjongen zo lang bij de moeder blijven - en bij de mens is dat in het extreme doorgetrokken.

Maar goed, nog een voorbeeldje dan. Een welpje moet leren hoe hij/zij met een slang moet omgaan. Nou kan je wel zeggen: tja, ze komen er vanzelf een keer eentje tegen en dan proberen ze het maar uit. Nu komen ze een cobra tegen, en inderdaad, ze proberen wat uit. Gevolg is dat de welpjes een paar minuten later overlijden aan een dosis cobra-gif wat vrolijk door hun adertjes stroomt. Nee dus, dus leert moeder hoe ze met een slang om moeten gaan door eerst een ongevaarlijke en halfdode slang aan te bieden. Fysiek zelfbewustzijn is leuk, maar je moet ook nog eens rekening houden met de ander. En die ander trapt, en klauwt en bijt je als het de kans krijgt hartstikke dood. De natuur laat niet heel veel ruimte voor trial and error.

Moet ik even naar zoeken, hoor, ik had erover gelezen, maar is alweer een tijdje geleden, en heb het hier niet op voorraad.

Heeft geen haast hoor; het is ook niet zo dat ik aan je twijfel, maar ik zie gewoon echt niet helder voor me wat je precies bedoelt. Ik heb wel een idee wat je bedoelt, maar zie dan weer niet voor me waarom dat "slecht" is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2009 20:48

Omdat het topic waar ik op wilde reageren op slot zit, hier verder...

Wat ineens in me op kwam, is het feit dat creationisten zo hard proberen te bewijzen dat evolutietheorie ernaast zit, terwijl dat helemaal niet genoeg is. Ze moeten niet alleen aantonen dat evolutietheorie er naast zit, maar ook nog eens met een beter alternatief komen. Als evolutie toch niet zou kloppen, betekent dat niet dat automatisch christelijk creationisme wél waar is. Er zijn honderden smaakjes creationisme, naar gelang de cultuur en religie die eraan ten grondslag liggen, maar ik dwaal af.

Zelfs de geharde creationist zal niet kunnen ontkennen dat evolutietheorie een zekere verklarende waarde heeft. Als het helemaal niets zou verklaren zou men zich er niet al 150 jaar mee bezig houden. Nu werkt wetenschap als volgt: Men zoekt en vindt een verklaring voor bepaalde zaken en van daaruit veralgemeninseert men. Totdat er een vondst gedaan wordt, of een eerder ontoegankelijk deel van de werkelijkheid ontsloten wordt, en de verklaringen niet meer toereikend zijn.

Dan is het niet genoeg om op de tekortkomingen van de oude theorie te wijzen. Men zal met een nieuwe theorie moeten komen, die net zo veel verklaard als haar voorganger PLUS de nieuwe feiten. Denk bijvoorbeeld aan de strijd tussen Newtons mechanica en Einsteins relativiteitstheorie. Newton werd eeuwenlang als hoogtepunt van de fysica gezien omdat het alles verklaarde wat men toen wilde verklaren, totdat op een gegeven moment de metingen gevoelig genoeg werden om hele kleine afwijkingen in bijvoorbeeld de positie van de sterren op te meten. Einsteins relativiteit is niet alleen even goed (zij het een stuk ingewikkelder) als Newtons mechanica, maar ook beter in het verklaren van effecten bij hoge snelheden of veel zwaartekracht.

Nu de crux. de "theorie" die alles verklaart, verklaart niks. Een theorie kan geen elkaar uitsluitende dingen allebei tegelijkertijd verklaren. Dat is een beperking die de wetenschap zich oplegt. Bijvoorbeeld verklaart de evolutietheorie het feit dat een geisoleerde groep dieren die niet wordt bedreigd door roofdieren, kleiner zal worden. Sterker nog, dit is een keiharde voorspelling. Een paar jaar geleden werden er fossiele resten gevonden van een tot dan toe onbekende mensensoort, de Homo florensis, die geisoleerd op een eiland leefde en inderdaad een stuk korter was dan fossiele mensen uit de omgeving en uit dezelfde tijd.

Waren de Homo florensis allemaal basketballers geweest, dan had de theorie gefaald. Maar nog harder had de theorie gefaald als ze zowel kleine als grote Homo florensis had voorspeld. Dit is het allergrootste probleem met God gebruiken als wetenschappelijk argument. Niet alleen dat de verklaring "God heeft het gedaan!" automatisch de vervolgvraag "Ok, maar HOE dan?" oproept, maar vooral dat God ALLES kan verklaren: Homo florensis van 1,0 maar ook van 2,5 meter. Bolvormige planeten, maar ook vierkante of schijfvormige planeten. God een almacht toeschrijven betekent dat ie alles, maar dan ook alles wat wij ons ook maar enigszins kunnen voorstellen kan verklaren. En alleen al daarom is het - puur wetenschappelijk - een volledig onzinnig antwoord.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 08 sep 2009 21:00

=D> =D>
Alles Is Simpel

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 08 sep 2009 21:31

Mortlach schreef:Omdat het topic waar ik op wilde reageren op slot zit, hier verder... Wat ineens in me op kwam, is het feit dat creationisten zo hard proberen te bewijzen dat evolutietheorie ernaast zit, terwijl dat helemaal niet genoeg is. Ze moeten niet alleen aantonen dat evolutietheorie er naast zit, maar ook nog eens met een beter alternatief komen. Als evolutie toch niet zou kloppen, betekent dat niet dat automatisch christelijk creationisme wél waar is. Er zijn honderden smaakjes creationisme, naar gelang de cultuur en religie die eraan ten grondslag liggen, maar ik dwaal af.

Allereerst een compliment voor je zien van het probleem waar ik ook een beetje mee zit, maar ook niet helemaal als je het beter bekijkt dan is het niet zo'n groot probleem want wij creationisten hebben zo ook onze eigen onderzoeken die passen binnen een model. Inderdaad is het zo als evolutie niet klopt dan is het het scheppingsmodel. Of andersom, maar het is zo dat ieder zijn eigen uitgangspunten heeft en dat deze hun oplossingen moeten bieden. Als ik het op de weegschaal zet dan slaat het toch door naar de kant van de schepping. Er zijn inderdaad wat smaakjes van het scheppingsmodel, honderd een beetje overdreven. Maar de meeste zijn aan het polderen tussen schepping en evolutie. Voor het gesprek wat je met mij voert kun je het beste uitgaan dat ik een Jonge-Aarde-creationist ben, dit is de overgrote meerderheid van creationisten die dit aanhangt. Verder zijn andere modellen niet andere smaakjes maar dat maakt het scheppingsmodel dynamisch. Je dwaalt nog steeds niet af.

Mortlach schreef:Zelfs de geharde creationist zal niet kunnen ontkennen dat evolutietheorie een zekere verklarende waarde heeft. Als het helemaal niets zou verklaren zou men zich er niet al 150 jaar mee bezig houden. Nu werkt wetenschap als volgt: Men zoekt en vindt een verklaring voor bepaalde zaken en van daaruit veralgemeninseert men. Totdat er een vondst gedaan wordt, of een eerder ontoegankelijk deel van de werkelijkheid ontsloten wordt, en de verklaringen niet meer toereikend zijn.

De eerste zes hoofdstukken van Charles Darwins On the Origin of Species, bevatten veel waarheden, ze gaan daar over variatie en natuurlijke selectie. Dat deze dingen bestaan zal geen enkele creationist ontkennen. Het probleem zit hem in de lange tijdsperiode, de evolutie van amoebe tot mens. Vondsten worden vaak geïnterpreteerd in het eigen raamwerk. Ze proberen het in te passen, en de verklaring zo te maken dat het lijkt te kloppen. Het raamwerk daar valt niet aan te tornen zowel bij evolutionisten als bij creationisten. Niemand is van plan zijn raamwerk op te geven.

Mortlach schreef:Dan is het niet genoeg om op de tekortkomingen van de oude theorie te wijzen. Men zal met een nieuwe theorie moeten komen, die net zo veel verklaard als haar voorganger PLUS de nieuwe feiten. Denk bijvoorbeeld aan de strijd tussen Newtons mechanica en Einsteins relativiteitstheorie. Newton werd eeuwenlang als hoogtepunt van de fysica gezien omdat het alles verklaarde wat men toen wilde verklaren, totdat op een gegeven moment de metingen gevoelig genoeg werden om hele kleine afwijkingen in bijvoorbeeld de positie van de sterren op te meten. Einsteins relativiteit is niet alleen even goed (zij het een stuk ingewikkelder) als Newtons mechanica, maar ook beter in het verklaren van effecten bij hoge snelheden of veel zwaartekracht.

Nu weet ik erg weinig van de relativiteitstheorie dat ik er een goed oordeel van kan geven, ik ben geen kenner ervan. Maar ook hier zijn haken en ogen aan die niet kloppen. Ik ben ermee bezig om te bekijken waar het probleem zit, het is lang geleden dat ik natuurkunde gehad heb.

Mortlach schreef:Nu de crux. de "theorie" die alles verklaart, verklaart niks. Een theorie kan geen elkaar uitsluitende dingen allebei tegelijkertijd verklaren. Dat is een beperking die de wetenschap zich oplegt. Bijvoorbeeld verklaart de evolutietheorie het feit dat een geisoleerde groep dieren die niet wordt bedreigd door roofdieren, kleiner zal worden. Sterker nog, dit is een keiharde voorspelling. Een paar jaar geleden werden er fossiele resten gevonden van een tot dan toe onbekende mensensoort, de Homo florensis, die geisoleerd op een eiland leefde en inderdaad een stuk korter was dan fossiele mensen uit de omgeving en uit dezelfde tijd.Waren de Homo florensis allemaal basketballers geweest, dan had de theorie gefaald. Maar nog harder had de theorie gefaald als ze zowel kleine als grote Homo florensis had voorspeld. Dit is het allergrootste probleem met God gebruiken als wetenschappelijk argument. Niet alleen dat de verklaring "God heeft het gedaan!" automatisch de vervolgvraag "Ok, maar HOE dan?" oproept, maar vooral dat God ALLES kan verklaren: Homo florensis van 1,0 maar ook van 2,5 meter. Bolvormige planeten, maar ook vierkante of schijfvormige planeten. God een almacht toeschrijven betekent dat ie alles, maar dan ook alles wat wij ons ook maar enigszins kunnen voorstellen kan verklaren. En alleen al daarom is het - puur wetenschappelijk - een volledig onzinnig antwoord.

Een theorie van alles kan niet bestaan en zal ook niet gevonden worden. Er blijven altijd nog vragen zitten. Ik weet niet of het zo goed is om evolutie met de homo florensis te verklaren. Het is gewoon een wetenschappelijk bewijs dat de soorten kleiner worden op een eiland. Het heeft niet zozeer met evolutie te maken in de zin van macro-evolutie. Ik zou niet beweren dat God dit gedaan heeft. Als de ene mens ik groter dan de andere mens, daar valt niet aan te twijfelen. Ik zou daarom voor de wetenschappelijkheid God er niet bij halen, God onderhoud wel alle dingen, maar dit gebeurt door de natuurwetten. Daarom is het een waarneming dat soorten op eilanden kleiner worden, of groter. Je krijgt een soort bottleneck van de populatie op het eiland. Ik beweer absoluut niet dat ik alles kan verklaren, en het zal me ook nooit lukken. God overal bijhalen is geen wetenschap, alhoewel mijn uitgangspunten wel zijn dat God de wereld geschapen heeft en nog steeds onderhoud. Geloof je niet in God? Ik dacht dat iedereen dat hier op dit refo-forum deed?

Ik wil je twee boeken aanprijzen die het scheppingsmodel presenteren:

* Don Batten e.a. - Hoe bestaat het
* Paul Garner - New Creationism

Deze boeken geven voor de leek een overzicht, wat het scheppingsmodel te bieden heeft
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe werkt wetenschap?

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2009 22:27

Jerommel schreef:Hm... Volgens mij vergat Mortlach dat vergelijkbare situaties op een andere planeet niet garanderen dat er dan ook leven "ontstaat", laat staan intelligent leven. Bovendien worden de kansen door sommigen kleiner geschat...
Maargoed, ik ben een crea, ik geloof hele andere dingen... 8-[

Mijn hele argument is net dat het universum zo ontzettend groot is, dat het niet uitmaakt hoe klein je die kans inschat. Zo lang de kans geen 0 is, zijn er altijd wel planeten met leven, simpelweg omdat het aantal planeten onvoorstelbaar groot is.

O, als je de videoband van het leven zou terugspoelen en opnieuw zou afdraaien, is de kans dat er opnieuw een intelligente mens-achtige ontstaat minimaal. Dus inderdaad, de natuur geeft geen garanties. De enige garantie is dat het leven een oplossing vindt. Toevallig net op Canvas (Vlaamse publieke omroep) een programma gekeken waarin een belg op zeer heldere wijze de basisbeginselen van de evolutietheorie uitlegde. Misschien iets om terug te kijken Jerommel, als je het gemist hebt.

Leven vindt dus een oplossing. Omdat de mens vuur leerde beheersen, hoefde hij minder op zijn eten te kauwen. Daarom waren kleinere kaken en spieren voldoende; dat gaf meer ruimte voor grotere hersenen; dat gaf als probleem dat babyhoofdjes zo groot werden dat ze niet meer door het geboortekanaal pasten; dat werd opgelost door bredere heupen bij vrouwen en vroegere geboortes; maar het gevolg van die kleinere kaken is een platter gezicht; druk je een plat babygezichtje tegen een borst om te zogen, dan druk je het neusje dicht en stikt de kleine; dus leverde het leven vooruitstekende vrouwenborsten die het neusje vrij houden bij het zogen; ziehier de verklaring waarom borsten van vrouwelijke mensen die unieke vorm hebben: mensen zijn de enige diersoort die zijn eten kan koken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2009 22:50

Jammie schreef: Of andersom, maar het is zo dat ieder zijn eigen uitgangspunten heeft en dat deze hun oplossingen moeten bieden. Als ik het op de weegschaal zet dan slaat het toch door naar de kant van de schepping. Er zijn inderdaad wat smaakjes van het scheppingsmodel, honderd een beetje overdreven.

O, maar ik denk dat het een hele summiere schatting is. Zo'n beetje elk volk heeft ontstaansmythen, van Inca's tot Maori's, van Eskimo's tot Bosjesmannen en alles daartussen. En elke ontstaansmythe heeft net zo veel geldigheid als de joods-christelijke ontstaansmythe. Bij de aziaten ontstond de wereld uit een ei; bij de grieken uit het bloed van de titanen; bij de christenen uit het woord van hun god. En allemaal geeft het een verklaring voor zaken zoals het bestaan van de aarde, het bestaan van de mens. En aangezien je bovennatuurlijke verklaringen aan het toelaten bent, zijn ze allemaal even ontestbaar en dus even geldig. Ik zie niet in waarom ik als buitenstaander één specifieke ontstaansmythe - de jouwe - een voorkeursbehandeling zou moeten geven.

Maar de meeste zijn aan het polderen tussen schepping en evolutie. Voor het gesprek wat je met mij voert kun je het beste uitgaan dat ik een Jonge-Aarde-creationist ben, dit is de overgrote meerderheid van creationisten die dit aanhangt. Verder zijn andere modellen niet andere smaakjes maar dat maakt het scheppingsmodel dynamisch. Je dwaalt nog steeds niet af.

De overgrote meerderheid van creationisten. Als je het zo zegt lijkt het heel wat, maar het feit blijft dat creationisme en zeker jonge-aarde variant in de wetenschap een marginaal verschijnsel is.

De eerste zes hoofdstukken van Charles Darwins On the Origin of Species, bevatten veel waarheden, ze gaan daar over variatie en natuurlijke selectie. Dat deze dingen bestaan zal geen enkele creationist ontkennen. Het probleem zit hem in de lange tijdsperiode, de evolutie van amoebe tot mens. Vondsten worden vaak geïnterpreteerd in het eigen raamwerk. Ze proberen het in te passen, en de verklaring zo te maken dat het lijkt te kloppen. Het raamwerk daar valt niet aan te tornen zowel bij evolutionisten als bij creationisten. Niemand is van plan zijn raamwerk op te geven.

Hmm, dat valt even tegen; er zijn talloze voorbeelden te geven van wetenschappers die hun raamwerk opgaven en zo enorme vooruitgang wisten te boeken. Van een geocentrisch naar een heliocentrisch wereldbeeld bijvoorbeeld. Ruim 1500 jaar was het raamwerk dat de aarde in het midden van het heelal stond; toch bleek na Copernicus dat dat niet het geval was.

Eenzelfde stap werd gemaakt toen men van Newtons mechanica overstapte op relativiteit, en daarna weer een stap maakte naar de quantummechanica. En dit soort stappen zijn er op elk gebied: van alchemie naar scheikunde en ja, van creationisme naar evolutie.

De hele wetenschappelijke uitoefening bestaat eruit dat raamwerk iedere keer weer te controleren op geldigheid, met ieder experiment, en als het niet geldig blijkt een nieuw raamwerk op te zetten zolang het duurt. Dus kom niet aan dat de wetenschap haar raamwerken niet wil opgeven.

Nu weet ik erg weinig van de relativiteitstheorie dat ik er een goed oordeel van kan geven, ik ben geen kenner ervan. Maar ook hier zijn haken en ogen aan die niet kloppen. Ik ben ermee bezig om te bekijken waar het probleem zit, het is lang geleden dat ik natuurkunde gehad heb.

Het enige probleem is dat relativiteit en quantum mechanica elkaar uitsluiten. In de extreme milieus zoals de kernen van zwarte gaten of deeltjes die 99,999999% van de lichtsnelheid hebben krijgen ze wat verontrustende antwoorden. Maar zoals eerder gezegd is dat geen reden om het maar overboord te gooien, tenminste niet voordat we een beter alternatief hebben.

Als je vragen hebt trouwens, dan help ik graag hoor. Relativiteit is net als evolutie en sterrenkunde een beetje een hobby van me.

Een theorie van alles kan niet bestaan en zal ook niet gevonden worden. Er blijven altijd nog vragen zitten. Ik weet niet of het zo goed is om evolutie met de homo florensis te verklaren. Het is gewoon een wetenschappelijk bewijs dat de soorten kleiner worden op een eiland. Het heeft niet zozeer met evolutie te maken in de zin van macro-evolutie.

Nee, de soort Homo florensis wordt kleiner; het verandert niet direct in een andere soort. En ik begrijp je verder niet helemaal. Het bewijs zijn de fossiele vondsten die we doen; de verklaring is evolutietheorie. Wat je precies met "een wetenschappelijk bewijs dat soorten kleiner worden" bedoelt ontgaat me even.

Ik zou niet beweren dat God dit gedaan heeft. Als de ene mens ik groter dan de andere mens, daar valt niet aan te twijfelen. Ik zou daarom voor de wetenschappelijkheid God er niet bij halen, God onderhoud wel alle dingen, maar dit gebeurt door de natuurwetten. Daarom is het een waarneming dat soorten op eilanden kleiner worden, of groter.

Nee, alleen kleiner. En natuurwetten? Prima! Evolutie werkt met natuurwetten, namelijk de wet van oneindige variatie en natuurlijke/sexuele selectie. Ik heb er ook geen enkele moeite met het idee dat God evolutie gebruikt of in gang heeft gezet, maar theologisch zitten daar wat valkuilen als je het idee van een mensensoort als noodzakelijk ziet.

Je krijgt een soort bottleneck van de populatie op het eiland. Ik beweer absoluut niet dat ik alles kan verklaren, en het zal me ook nooit lukken. God overal bijhalen is geen wetenschap, alhoewel mijn uitgangspunten wel zijn dat God de wereld geschapen heeft en nog steeds onderhoud. Geloof je niet in God? Ik dacht dat iedereen dat hier op dit refo-forum deed?

Een bottleneck? Ja, een groep die geisoleerd raakt van de hoofdgroep neemt een bepaalde genetische variatie met zich mee. Normaal gesproken mengt die hoofdgroep dat zo dat er weinig veranderingen zullen gebeuren. Juist doordat een groep geisoleerd raakt krijg je snelle veranderingen.

Ik wil je twee boeken aanprijzen die het scheppingsmodel presenteren:

* Don Batten e.a. - Hoe bestaat het
* Paul Garner - New Creationism

Deze boeken geven voor de leek een overzicht, wat het scheppingsmodel te bieden heeft

Ik heb al een aantal boeken gelezen, onder andere het gedrocht... uh, boek van Hobrink. Ik ben altijd wel benieuwd naar meer boeken hierover, maar dan zul je ze me moeten lenen.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 08 sep 2009 23:17

Bedankt voor de tip, maar ik geloof wel dat ik weet hoe de evolutietheorie werkt hoor.

Maar, ik geloof zelf in een ander sprookje. :mrgreen:

Trouwens, wel triest van al die gestikte babytjes, toen de borsten nog niet zo geprononceerd waren...

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 09 sep 2009 08:40

Jerommel schreef:Bedankt voor de tip, maar ik geloof wel dat ik weet hoe de evolutietheorie werkt hoor.
Maar, ik geloof zelf in een ander sprookje. :mrgreen:

De tweede zin bewijst dat de eerste zin onjuist is. Een logisch gevolg van zin 1 is dat je het woord 'sprookje" niet gebruikt.

Een verschijnsel dat je vaak bij creationisten ziet is dat er problemen ontstaan met de interpretaties van conclusies. Meestal worden die simpelweg genegeerd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 09:25

Jerommel schreef:Bedankt voor de tip, maar ik geloof wel dat ik weet hoe de evolutietheorie werkt hoor.

Het grootste nadeel van de evolutietheorie is dat iedereen meent haar te begrijpen. Maar goed, begrijp ik hieruit dat je al zover bent dat je je niet eens meer wenst te verdiepen in het onderwerp? Is geen straf hoor, en zeker niet als het op een vermakelijke wijze wordt gepresenteerd zoals gisteren tijdens dat programma.

Trouwens, wel triest van al die gestikte babytjes, toen de borsten nog niet zo geprononceerd waren...

Tja, de natuur doet nou eenmaal niet aan "triest". Iets leeft, iets gaat dood; zo werkt dat nu eenmaal.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 09 sep 2009 10:53

Nou, Mortlach, een ander probleem van de evolutieleer is dat er gaten in de essentie zitten.
Een verschijnsel dat je vaak bij creationisten ziet is dat er problemen ontstaan met de interpretaties van conclusies. Meestal worden die simpelweg genegeerd.
Een verschijnsel dat je vaak bij evolutionisten ziet is dat er problemen ontstaan met de conclusies en de interpretaties daarvan. Meestal worden die simpelweg genegeerd.

Hm... Volgens mij worden we het niet eens... 8-[

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 11:02

Jerommel schreef:Nou, Mortlach, een ander probleem van de evolutieleer is dat er gaten in de essentie zitten.

Gaten? Vertel eens...

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 09 sep 2009 11:23

Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Nou, Mortlach, een ander probleem van de evolutieleer is dat er gaten in de essentie zitten.

Gaten? Vertel eens...

Ah, die ken je toch wel? Je komt hier toch niet alleen om te schrijven?

-Abiogenese (Ja, er zit ook een gat in de RNA "ontstaanstheorie" en de stap van RNA naar DNA + het systeem van de cel is onbekend en nauwelijks (lees: niet) plausibel binnen een naturalistisch kader)
-Van (hoofd)soort naar (hoofd)soort evolutie (tussenvormen kunnen niet altijd, het is 'teen of 'tander)
-Twijfelachtige dateringen.
-Informatie en de taal waarin dat komt ontstaat alleen mbv. intelligentie.
-Het negeren van buitenkaderlijke fenomenen. (Kort gezegd: Er is geen God, noch zijn er 'geesten' of 'krachten'.)

Dat zijn gebieden met gaten.
Dat hoeft niet perse te betekenen dat het niet klopt, maar het verschuift zich dan van wetenschap naar geloof.
Prima, maar ik geloof het niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 11:40

Jerommel schreef:Ah, die ken je toch wel? Je komt hier toch niet alleen om te schrijven?

-Abiogenese (Ja, er zit ook een gat in de RNA "ontstaanstheorie" en de stap van RNA naar DNA + het systeem van de cel is onbekend en nauwelijks (lees: niet) plausibel binnen een naturalistisch kader)

Ah, je verwijt de menselijke activiteit van het vergaren van kennis dat die kennis incompleet is. Vind je dat zelf ook niet een beetje onredelijk? Als we alles al wisten hadden we de wetenschap helemaal niet nodig...

-Van (hoofd)soort naar (hoofd)soort evolutie (tussenvormen kunnen niet altijd, het is 'teen of 'tander)

Hoezo "tussenvormen kunnen niet"? Verder ligt het "probleem" met de tussenvormen vooral aan de manier van indelen die de taxonomie hanteert. Die indeling is opgesteld voordat evolutie bekend was, en dat levert nu soms wat vreemde situaties op.

De enigen die daar aan twijfelen zijn creationisten, en zoals gezegd zijn die behoorlijk marginaal. De dateringen en dateringsmethoden van diezelfde crea's, die zijn pas twijfelachtig. Een miljoenen jaren oude diamant proberen te dateren met C-14 en dan klagen dat er zo'n raar antwoord uitkomt...

Hier laat je grammatica je een beetje in de steek. Wat bedoel je precies.

-Het negeren van buitenkaderlijke fenomenen. (Kort gezegd: Er is geen God, noch zijn er 'geesten' of 'krachten'.)

Dat is geen verwijt. Hetzelfde zou zijn dat ik waterpolo-spelers verwijt dat ze geen rekening houden met de score zoals die bij tennis wordt gehanteerd.

Dat hoeft niet perse te betekenen dat het niet klopt, maar het verschuift zich dan van wetenschap naar geloof.

Tja, nogmaals zoals hierboven: je verwijt de zoektocht naar kennis dat die kennis nog niet compleet is. Dat is een beetje als je verdwaalt bent, en je zoekt op de kaart de weg naar huis, dat je dan de kaart verwijt dat je nog niet thuis bent.

dat buitenkaderlijke is geen gat, maar wordt bewust genegeerd. Dat kader is er niet voor niks. Een damesblad verwijt ik ook niet dat ze er nooit artikeltjes over motor-onderhoud in plaatsen.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 09 sep 2009 12:20

Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Ah, die ken je toch wel? Je komt hier toch niet alleen om te schrijven?

Ah, je verwijt de menselijke activiteit van het vergaren van kennis dat die kennis incompleet is. Vind je dat zelf ook niet een beetje onredelijk? Als we alles al wisten hadden we de wetenschap helemaal niet nodig...
Nee, nu gebruik je het standaard "We weten nog niet alles" argument. Ik zeg dat je kader niet toereikend is, dus dat het nooit zal kloppen.

Hoezo "tussenvormen kunnen niet"? Verder ligt het "probleem" met de tussenvormen vooral aan de manier van indelen die de taxonomie hanteert. Die indeling is opgesteld voordat evolutie bekend was, en dat levert nu soms wat vreemde situaties op.
Nou, een reptiel is duidelijk geen vogel. Tussenvormen zijn niet gevonden en niet in staat te overleven of niet eens in staat te bestaan. (Denk aan de longen, tussen een 'in/uit' systeem en een 'doorheen' systeem zit geen tussenvorm. 'teen of 'tander dus. Zonder te vliegen ontstaan door mutatie en selectie geen vleugels, en zonder vleugels is er geen vlucht. Ja, of je hebt vleermuis achtige vleugels, maar da's een zoogdier. De tong van een specht weleens bekeken?)

De enigen die daar aan twijfelen zijn creationisten, en zoals gezegd zijn die behoorlijk marginaal. De dateringen en dateringsmethoden van diezelfde crea's, die zijn pas twijfelachtig. Een miljoenen jaren oude diamant proberen te dateren met C-14 en dan klagen dat er zo'n raar antwoord uitkomt...
Hm... volgens mij klagen de evo's over die antwoorden. En hoe kan het dat steenkoollagen allemaal ongeveer even oud dateren? "Extreme druk en temperatuur" Ja, alsof de methode zelf geen extreme omstandigheden gebruikt. Trouwens, zo extreem zijn de temperaturen niet waarbij steenkool vormt. (maargoed, ik weet hier niet genoeg van af om er verder harde uitspraken over te doen, maar ik vind de twijfel niet onterecht)

Hier laat je grammatica je een beetje in de steek. Wat bedoel je precies.
Gewoon, wat er staat. Informatie komt in een taal. Taal is het vehikel van informatie. DNA is de informatie.

Dat is geen verwijt. Hetzelfde zou zijn dat ik waterpolo-spelers verwijt dat ze geen rekening houden met de score zoals die bij tennis wordt gehanteerd.
Nee, dat is niet het zelfde. Bij die sporten heeft het niets met elkaar te maken, en hier heeft het alles met elkaar te maken

Tja, nogmaals zoals hierboven: je verwijt de zoektocht naar kennis dat die kennis nog niet compleet is. Dat is een beetje als je verdwaalt bent, en je zoekt op de kaart de weg naar huis, dat je dan de kaart verwijt dat je nog niet thuis bent.
Nee, ik word boos als ik van iemand 2 kaarten krijg voor de weg naar huis, en de kaarten sluiten niet aan. Sterker nog, de kaarten zijn niet eens van de zelfde planeet.

dat buitenkaderlijke is geen gat, maar wordt bewust genegeerd. Dat kader is er niet voor niks. Een damesblad verwijt ik ook niet dat ze er nooit artikeltjes over motor-onderhoud in plaatsen.
Nee, maar zonder mannen (met mannenbladen) zijn er ook geen vrouwen.
Negeer wat je wilt, maar claim dan niet het volledige plaatje te hebben of te kunnen vinden.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 09 sep 2009 12:26

Jerommel schreef:Nou, een reptiel is duidelijk geen vogel. Tussenvormen zijn niet gevonden en niet in staat te overleven of niet eens in staat te bestaan. (Denk aan de longen, tussen een 'in/uit' systeem en een 'doorheen' systeem zit geen tussenvorm. 'teen of 'tander dus. Zonder te vliegen ontstaan door mutatie en selectie geen vleugels, en zonder vleugels is er geen vlucht. Ja, of je hebt vleermuis achtige vleugels, maar da's een zoogdier. De tong van een specht weleens bekeken?)

Newsflash! Vogels zijn reptielen, sterker nog, het zijn dinosauriërs. Het argument dat er geen tussenvormen bestaan tussen dinosauriërs en vogels is dus opeens niet meer relevant!

http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/3606840/
Alles Is Simpel

Terug naar “Archief”