De Nederlandse wet is heel erg ruim. Je moet je voorstellen, dat ernstige geestelijke handicaps niet toegestaan zijn. Maar er worden wel eens kinderen met het syndroom van Down geadopteerd. Maar kinderen die dus helemaal niets kunnen, dat mag volgens mij niet. Verder stond er volgens mij eerst nog iets over besmettelijke ziektes, maar daar is in de praktijk ook helemaal niks meer van merkbaar, die kindjes mogen gewoon naar Nederland komen. Wat er dus precies voor criteria zijn, ik weet het niet. Maar ze zijn echt wel heel ruim, hoor, zeker in de praktijk. Ook al blijft het echt heel erg raar... dat ben ik met je eens.
In andere landen werkt het weer anders. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld kun je alles adopteren, zolang je er maar zelf de verantwoordelijkheid voor draagt. Het gezondheidszorg systeem is natuurlijk heel anders. Daar moet je gewoon veel geld hebben om de zorg te kunnen betalen...
In Nederland is het bij wet geregeld, dat je kind verzekerd is. Mijn zoon is dus gewoon met mij mee verzekerd, net als alle andere kinderen in Nederland. Ik heb vlak voor de adoptie met opzet het ruimste pakket genomen en daar valt hij nu ook in. Gelukkig maar. Dat is dus nooit een probleem.
Kinderen van 8 mogen in principe niet meer geadopteerd worden, tenzij ze horen bij een broertje/zusje onder de 6. Tot aan zijn 6e verjaardag mag een kindje namelijk naar Nederland toe geadopteerd worden (dat is in andere landen ook weer heel anders, daar mogen kinderen van 12 bijvoorbeeld nog geadopteerd worden).
Met jong en gezond (de wens van de meeste ouders) bedoel ik 0 of 1 jaar en dus geen bekende medische problemen. Kinderen van 3, 4 of 5 gelden als de oudere kinderen. 2 valt er een beetje tussenin.
Bedenk wel: vooral voor jong EN gezond is er een enorme wachtlijst. Er zijn (bijna) gezonde oudere kinderen, en hele jonge kinderen met ernstige medische problemen. Hier hoef je echt geen jaren op te wachten.
Er is geen maximum aan het aantal te adopteren kinderen. De kinderbescherming doet een gezinsonderzoek en bepaalt dan, of er nog een kindje bij het gezin zou passen. Er moet minimaal 1 jaar leeftijdsverschil bestaan tussen de kinderen, waarbij het nieuw te adopteren kindje jonger moet zijn. Onze zoon is uit mei 2007, dat betekent dat ons tweede kindje geboren moet zijn na mei 2008.