Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Gempa schreef:of uitschelden, minstens net zo erg als een tik geven.
Nee, het is niet minstens zo erg. Uitschelden ios het allerergste wat je een kind kunt aandoen.
Als kinderen gepest worden zeggen ouders vaak dat 'schelden geen zeer doet'. Maar dat doet het wel. Woorden blijven haken, raak je niet meer kwijt.
Kijk, het gaat niet alleen om de tik of een pak op de billen. Als duidelijk is dat een kind iets fout heeft gedaan, maar niet fout is dan scheelt dat al een stuk. En als na de tik - of het pak op de billen - voor het kind duidelijk is dat het vergeven is, dat het weer goed is - dus dat dat ondubbelzinnig duidelijk gemaakt wordt, scheelt het ook. Dan heeft het kind het gevoel dat het iets fouts, stouts, gedaan heeft, maar het niet is.
De negatieve impact komt vooral omdat er niet de handeling achteraan komt dat het kind weet dat het vergeven is en er weer mag zijn. Meestal is er nog een snauw of grauw achteraan.
Een stevig standje geven kan ook. Dat heeft niets met schelden te maken.
Riska schreef:Kijk, het gaat niet alleen om de tik of een pak op de billen. Als duidelijk is dat een kind iets fout heeft gedaan, maar niet fout is dan scheelt dat al een stuk.
Mortlach schreef:Ik herinner mij nog heel goed een gebeurtenis zo'n 10 jaar geleden. Ik liep in de supermarkt en er was een vrouw (moeder zou ik het niet willen noemen) die luidkeels staat af te geven op haar dochter van een jaar of 4. Dat die niet deugde, dat de vrouw dat kind nooit gewild had, op een gegeven moment vroeg ze zelfs aan een voorbijganger of die het kind niet wilde hebben, want zij moest het niet.
Dat ging toen al door merg en been. Nog steeds word ik zo ontzettend verdrietig als ik daaraan moet denken. Wat voor een leven heeft zo'n kind nou? Ik baal nog steeds dat ik toen niks gedaan had, maar het was zo schokkend om te zien, dat niemand wist wat ze daar nou mee moesten.
Niet dat een pedagogische tik meteen in dit soort kindermishandeling uitmondt, gelukkig niet.
nonno schreef:Dat iemand er eng/angstaanjagend uitziet wil niks zeggen over het wel/niet slaan van kinderen. Misschien is desbetreffende man wel ontzettend aardig.
Een keurig uitziend iemand kan net zo goed een kind een pedagogische tik geven/draai aan de oren.
tante-tortel schreef:Dan begrijp je niet hoe het ook kan zijn. Want waar jij over praat is iets geheel onschuldigs. Ja, je wordt er weleens moe van om je kind elke keer uit de gordijnen te moeten halen. En daar kun je afleiding voor zoeken. Fijn dat het kan.
Maar dat er ook kinderen zijn waar je juist geen afleiding bij kunt zoeken begrijp je blijkbaar niet.
Die gevaarlijke dingen doen, waarbij zij zich zelf of anderen iets kunnen aan doen.
Die je waarschuwing of het afleiden niet begrijpen doordat het niet aan komt in hun hoofd.
Dat zulke kinderen hun ouders tot wanhoop brengen en ze daardoor wel eens iets zouden kunnen doen kun jij niet begrijpen.
En dat is maar gelukkig want dan heb je het nog nooit meegemaakt.
Dat het soms jaren en jaren duurt voor er eindelijk enige hulp komt voor dit soort kinderen en gezinnen begrijp je misschien ook niet.
Toch is het zo.
Voor je als ouders daar komt waar je wezen moet en dan nog, hoe een lange adem je moet hebben voor er eindelijk hulp is. En voor er duidelijk is wat er met het kind aan de hand is! Dat is eigenlijk te gek voor woorden.
En dat er dan ouders zijn die in hun wanhoop een kind harder aanpakken dan ze zouden willen, kan ik dus heel goed begrijpen. Dat je dan soms dingen zegt die je niet zou moeten zeggen, kan ik ook heel goed begrijpen. En dat iemand er dan heel boos en afwijzend uit kan zien, kan ik ook goed begrijpen.
Mijn kleinzoon is nu vier jaar en 4 maanden. Gaat vier maanden naar de kleuterschool en omdat de school zegt dat hij inderdaad niet te hanteren is in de klas wordt er ineens een oplossing gezocht. Terwijl onze dochter en haar man al een aantal jaren er mee bezig zijn om duidelijkheid te krijgen bij hem.
Dat hij daarvoor al een aantal malen heeft geprobeerd zijn broertje te verstikken, of zijn andere broertje van de trap gooien, alles onder de poep smeert, en ik kan nog wel een aantal andere dingen hier over schrijven, maar ik denk dat dit al wel aan geeft hoe wanhopig ouders daarvan kunnen worden. Maar nu pas, wordt er ingezien dat het inderdaad niet aan de ouders ligt maar dat er daadwerkelijk iets aan de hand is met hem.
Ik spreek dus niet van 20 x uit de gordijnen moeten halen, dat is onschuldig.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten