Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 09 feb 2008 23:44

christien schreef:Bedankt voor het recept, ga het gauw een keer uit proberen, klinkt erg lekker. Op hoevel graden moet de over staan?
O ik weet niet, ik doe eigenlijk maar wat meestal. :oops:
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

topkok

Berichtdoor topkok » 11 feb 2008 12:54

woooooooooow... wat ik net gemaakt heb is zoooow ontzettend lekker..

Je moet een ei 3 minuten koken.. en dan gelijk met heel veel koud water spoelen.

daarna het ei heel voorzichtig pellen (de dooier is namelijk gaar, maar nog volledig vloeibaar)

daarna het ei eerst door de bloem, dan door heel ei (gewoon eieren breken in een schaaltje) en dan door de parneermeel.. zorg ervoor dat hele ei bedekt is met parneermeel.

Frituur het ei zodat het ei een mooi korstje krijgt.

genieten IK zeg het je;)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 feb 2008 15:24

Oke mensen, bedankt allemaal! :)

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 feb 2008 15:39

windekind schreef:
christien schreef:Bedankt voor het recept, ga het gauw een keer uit proberen, klinkt erg lekker. Op hoevel graden moet de over staan?
O ik weet niet, ik doe eigenlijk maar wat meestal. :oops:

Oke, ik ga het toch proberen, dan zie ik wel hoe hoog de oven moet staan.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 11 feb 2008 16:15

Ik heb eindelijk koek en speculaaskruiden gevonden, want die zijn best sporadisch te krijgen (hiero iig)

Ga vanavond eens ff zelf ontbijtkoek bakken..! Dat leek mij nou leuk een keer :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 feb 2008 16:25

Bij ons was het ook een tijdje een probleem om koekkruiden te kopen.
Nu heeft Silvo ze al weer een tijdje en kan je ze bij ons in de supermarkt vinden bij het kruidenrek

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 11 feb 2008 16:35

christien schreef:Bij ons was het ook een tijdje een probleem om koekkruiden te kopen.
Nu heeft Silvo ze al weer een tijdje en kan je ze bij ons in de supermarkt vinden bij het kruidenrek

Oh oke.
En waar woon jij in de buurt? :D

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 feb 2008 18:07

christien schreef:Bij ons was het ook een tijdje een probleem om koekkruiden te kopen.

Je kan ook gewoon kruidkoek kopen, ben je gelijk klaar 8)

Maaike

Berichtdoor Maaike » 11 feb 2008 19:11

Tis toch veel leuker om het zelf te bakken!

Ik krijg toch zo'n lekker recept van chili con carne! Als je die hebt geproeft hoef je nooit meer chili 'uit een pakje"!!
Als ik het recept heb gekregen, zal k em hier wel ff neerplanten.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 feb 2008 19:15

Funlover schreef:

Je moet maar even kijken bij op de site van silvo. De koekkruiden zitten of in een glazen busje of in een plastic bakje.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2008 19:57

Kruidkoek is iets anders dan ontbijtkoek. Het is een van de favoriete recepten van mijn moeder en simpeler kan bijna niet, dit is de oplossing voor iedereen die het niet lukt om cake te bakken (omdat die altijd instort enzo). Ik weet alleen niet zeker of deze hoeveelheden in 1 bakblik passen, zo te zien is dit het recept voor twee kruidkoeken. Je kunt ze ook prima invriezen. Mijn moeder snijdt de koek eerst in plakjes en dan maakt ze een aantal zakjes voor in de vriezer.

Kruidkoek
(dit is voor twee kleine bakblikken)

500 g zelfrijzend bakmeel
400 g donkerbruine basterdsuiker
300 ml melk
250 g rozijnen
1 eetlepel kaneel
1 paplepel nootmuskaat
1 paplepel gemalen kruidnagel
boter
paneermeel

Meng alle ingredienten. Vet een bakblik in en strooi er wat paneermeel in, zodat de koek niet blijft plakken. Bak de kruidkoek ongeveer vijf kwartier in de oven op 175°.
Laatst gewijzigd door Lalage op 17 feb 2008 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 feb 2008 00:18

*Bakt schuimkoekjes...
Duurt lang...tot klaar. :x
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 10:44

gisteren lekker zelfgemaakt groentesoep gemaakt (zonder pakjes).. heerlijk.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 12 feb 2008 18:18

Het zelf bakken doet het hem idd..!
Bedankt lalage, ga die van jou ook een keer proberen.
Lekkerrr

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 13 feb 2008 21:05

De laatste tijd eten we vaak tortilla's. De kinderen eten het liefst het iedere dag... We eten het meestal als ik even geen tijd heb / of een keer geen zin heb om te koken. Wij doen het heel simpel: ijsbergsla in reepjes snijden, tomaten en komkommer in schijfjes snijden, satesaus maken van een pakje of kant-en-klaar saus in plastic bakjes voor in de magnetron, taco-saus potje, knoflooksaus (gewoon uit flesje), fles tomatenketchup, swoarma (hoe schrijf je dat?) of kipfilet/hamlappen/varkenslappen in stukjes of reepjes gesneden of gehakt geruld aangemaakt met wat kruiden, tortilla's. En de kinderen kunnen hun eigen "hapje" klaar maken.. De tortilla's zijn zo klaar in de magnetron en die maak ik pas warm als we aan tafel zitten. Kaarsjes aan en smullen maar--> tenminste onze kinderen vinden het heerlijk...
Andere keren vind ik het erg leuk om van alles uit te proberen: zoals kip in braadzak: laatst heb ik 2 kippen bij de Lidl gehaald en die in braadzakken gedaan met wat kruidenboter en ui, soepgroente, kruiden erbij(--> goedkoop :wink: ) en een tijd in de oven en met gekookte of gebakken krieltjes erbij en appelmoes. Het liefst eet ik iedere dag gebakken uien, paprika, champignons maar de kinderen en mijn man lusten het helaas niet en dan zit ik mij in mijn eentje misselijk te eten eraan omdat ik er gek op ben... Dus dat maak ik maar zo min mogelijk want Sonja Bakker vind dat niet goed :D
Net zit ik te denken en dit maak ik wel eens voor mijn man en mij: bij ons thuis ("vroeger") maakte mijn moeder vaak voor op brood voor ieder persoon: 1 tomaat, 1 ui, 1 ei: tomaat/ui in stukjes snijden en eerst de ui bakken en dan de tomaat erbij bakken en dan alles een beetje op een "hoopje" bij elkaar in de pan leggen (en op de laagste stand het vuur zetten) en dan het ei er boven op bakken en als het ei dan gebakken was dan opeten als beleg op brood. Onze oudste dochter kookt 1 of 2 keer in de 2 weken samen met een vriendin en dat vinden ze erg leuk: gaan ze samen de "inkopen" doen en mams heeft even "vrij af"... :wink: En dan smaakt het mij des te meer...

Terug naar “Archief”