Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor kwebbel » 14 jan 2011 21:17

ik ook niet! ik doe het veel liever zelf. En dat je tijd vrij moet maken voor het huishouden, tsja, join the club zou ik zeggen! En dat je daarbij ook kinderen hebt, is het echt zo lastig om die twee te combineren? Ik kan mij er zo moeilijk een voorstelling van maken......
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 jan 2011 22:14

Schipje schreef:Wanneer is jullie verbouwing klaar, Sophie?

Tsja, we zijn nu een jaar bezig en we zijn ongeveer op de helft ... Boven is vandaag vloerbedekking gelegd in de ene helft. De andere helft is over een maand of 3 aan de beurt; er moet eerst nog het een en ander gebeuren. Daarna nemen we een maandje rust, zodat ik alles helemaal schoon kan maken en inrichten. Erna is de benedenverdieping aan de beurt en ik denk dat het wel eind dit jaar is voor het daar helemaal klaar is. Gelukkig kan ik best goed tegen wat troep, drukte en herrie :mrgreen:!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 15 jan 2011 08:33

kwebbel schreef:ik ook niet! ik doe het veel liever zelf. En dat je tijd vrij moet maken voor het huishouden, tsja, join the club zou ik zeggen! En dat je daarbij ook kinderen hebt, is het echt zo lastig om die twee te combineren? Ik kan mij er zo moeilijk een voorstelling van maken......

Ik vind je reactie's nogal aanvallend, Kwebbel... :oops:
Als je nu toch hoort van mensen hier dat het niet zo makkelijk is om aan je huishouden te blijven met kids rond je heen, neem het dan aan! Ook al is het onvoorstelbaar voor je!
Wees blij dat sommige mensen een hulp kunnen nemen, hebben die hulpjes ook weer werk :wink: :lol:

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 15 jan 2011 09:38

Kwebbel, wij hebben dan geen eigen kinderen, alleen oppaskinderen.
In het huis waar we nu nog wonen gaat het best zonder hulp, al is het altijd wel een hele klus als je alles goed schoon wilt hebben, dat red ik niet in 1 dag, dat worden er al snel 2 a3, dit omdat we gewoon een flink huis hebben.
Vaak zeggen mensen als je toch maar samen bent dat je best die andere slaapkamers of andere dingen een week kunt laten zitten, dat vind ik niets.
Je komt toch elke week overal en overal is stof, daar hoef je niet eens de hele week thuis voor te zijn.
Daar komt nog bij dat ik eigenlijk maar weinig over echt volle energie beschik dus alles gaat niet zo snel en soms gaat het helemaal niet.
Op dat soort momenten zou ik willen dat we een hhh hadden, want het blijft in je hoofd knagen dat je nog moet huishouden maar het gaat eigenlijk gewoon niet.
Als ik het dan ook niet doe stapelt het zich wel op.
Ook dat is een reden dat we straks in het nieuwe huis een hhh willen.
Want ik zie mezelf nog niet elke week 2 grote woonkamers, een apart kantoor, meerdere badkamers, en grote zolder, 4 slaapkamers schoonmaken.
De tijd zou er wel zijn, maar de energie onbreekt er vaak voor en ik ben eigenlijk ook niet echt iemand die heel de dag met een zeem wil lopen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 jan 2011 10:53

Sorry als ik aanvallend ben, ik kan mij er gewoon niets bij voorstellen. En iedereen om mij heen redt het namelijk ook prima met kinderen en het huishouden! Daarom ga je er onbewust automatisch van uit dat het goed te doen is. Maar uit de reacties blijkt dat het wel anders is. Maar nogmaals, ik kan er niet over oordelen want ik heb nog geen kinderen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jan 2011 11:07

Het zal er ook aan liggen waar je prioriteiten liggen. Bij ons is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat je minimaal 4 dagen werkt/blijft werken, omdat je anders te weinig bereikbaar bent voor cliënten en het voor de rechtbanken ook bijna onmogelijk wordt zittingen in te plannen. De tijd die je dan thuis bent, zou ik liever aan m'n kind(eren) besteden dan aan al die huishoudelijke klusjes (die aardig wat mensen ook nog 'ns vervelend vinden volgens mij). En als je dan het geld hebt om een huishoudelijke hulp te betalen, waarom niet?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 jan 2011 11:40

Als ik lees wat sommigen allemaal doen in een week in huis dan zou ik ook een hhh nodig hebben. Dat bedoel ik niet lelijk maar het is maar net hoe veeleisend/precies/schoon je ook bent.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 jan 2011 13:17

Wat doe ik per wk?
Ma: douche en wc, zoveel mogelijk wassen. En 3 uur werk op het bedrijf
Di: de slaapkamers, 3 stuks
wo: boodschappen, en 3 uur werk op het bedrijf
do: kamer en keuken en weer zoveel mogelijk wassen.
vr: 2 gangen, bijkeuken en 3 uur werk op het bedrijf.
za: de vergeten boodschapjes voor de zondag, auto wassen, schuur vegen, strijken.

De bedden doe ik niet op een vaste dag, maar zorg wel dat ze gedaan worden. Hieboven lijkt niet veel, maar idd als je kinderen om je heen hebt lopen wordt je iedere keer in je werk onderbroken. manlief komt binnen eten en koffiedrinken, dus dat kost ook tijd.

Ik doe ook wel boodschappen op dinsdag, de aldi enzo, dus dan kom ik minder aan het werk toe vd slaapkamers. wo mi zijn de kinderen vrij dus dan doe ik ook niet veel.

De ramen doe ik eens per 3 wk denk ik. Binnen en buiten. Vitrage 3 of 4 x per jr, en de overgordijnen eens per jaar. (gaan ook in de wasmachine)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jan 2011 19:26

kwebbel schreef:Sorry als ik aanvallend ben, ik kan mij er gewoon niets bij voorstellen. En iedereen om mij heen redt het namelijk ook prima met kinderen en het huishouden! Daarom ga je er onbewust automatisch van uit dat het goed te doen is. Maar uit de reacties blijkt dat het wel anders is. Maar nogmaals, ik kan er niet over oordelen want ik heb nog geen kinderen.

Hoeveel dagen werken die moeders met kinderen? Dat maakt, zoals le Chat zegt,ook nog behoorlijk wat uit. Jij geeft zelf aan dat je ongeveer 32 uur werkt en een klein huis hebt en het makkelijk redt.

Ik werk ongeveer 24-27 uur in de week en wij hebben een redelijk huis en 2 kleine kids, dat maakt ook nog wel uit. Op mijn werkdagen draai ik hooguit een was en daar blijft het bij. Ik heb er gewoon geen tijd voor (en zin in). Ik sta om 5.45/6.00 uur op en ben rond 7.00/7.15 uur op mn werk tot 16.00 uur, kids halen en rond 17.15 thuis, koken, eten, badderen met kids en afruimen en het is 20.00 uur. Dan schil ik de aardappelen en snijd de groente voor de dag erna ( weer een werkdag) en smeer mijn brood en het is 21.00 uur.
Op woensdag verschoon ik de bedden en doe het beneden ( hulp doet het boven), was enorm veel en sta de hele avond te strijken. Op vrijdag doe ik de boodschappen, dweil aan het einde van de middag en strijk een deel van de middag en zaterdag strijk ik ook vaak en doe nog wat ontbrekende boodschappen. Als wij meer kinderen zouden mogen krijgen en het geld ervoor zouden hebben, zou ik waarschijnlijk nog wel overwegen om de hulp 2x in de week te laten komen. Dan hoef je op de dagen dat je thuis bent alleen druk te houden met mogelijke extra dingen en de was, ideaal lijkt mij dat.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jan 2011 21:31

Als ik 2 volledige dagen zou werken zou ik het nog wel kunnen redden. Maar bij 3 dagen zal ik het me toch gaan afvragen.... Als de kinderen dan naar een opvang gaan scheelt het wel met viezigheid...

Wat ik doe in een week:
3 keer beneden dweilen,
1 keer strijken,
ongeveer 2 keer de toiletten, indien nodig vaker. De bril en pot bijna iedere dag, maar echt de hele wc, incl vloer dweilen dus zo'n 2 keer,
2 keer boven stofzuigen,
5 keer beneden stofzuigen (woensdag en zondag doe ik dat niet, dan veeg ik)
iedere week bed verschonen, ene week die van ons, andere week die van de meiden,
1 keer alles afstoffen, kastjes en vensterbanken,
iedere dag de tafels en aanrecht afnemen,
iedere dag het fonteintje na gebruik even schoon maken in de badkamer.

En dan de grotere klussen zoals de badkamer uitsoppen, ramen zemen, kasten uitmesten, dat doe ik indien nodig. Echt niet iedere week.
Scheelt wel een hele hoop of je het bij wil houden of laat versloffen en hoe je planning in elkaar steekt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 jan 2011 21:54

kwebbel schreef:Sorry als ik aanvallend ben, ik kan mij er gewoon niets bij voorstellen. En iedereen om mij heen redt het namelijk ook prima met kinderen en het huishouden! Daarom ga je er onbewust automatisch van uit dat het goed te doen is. Maar uit de reacties blijkt dat het wel anders is. Maar nogmaals, ik kan er niet over oordelen want ik heb nog geen kinderen.

Roep dat maar niet te hard. Er zijn er genoeg die het voor het oog prima redden, maar ondertussen zich rot rennen, rondlopen met een schuldgevoel richting de kinderen of zorgen dat het voor het oog netjes is en af&toe alles goed doen.
Van de buitenkant lijkt het vaak zo mooi...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 15 jan 2011 22:14

Ik val bijna van de bank... zoveel jullie doen!

Ik werk op: ma, di, wo en vrij. Op zaterdag doe ik het huishouden. Donderdag soms ook wel iets, maar dat sla ik dan zaterdags over. Strijken is tegen mn principe.. dat doe ik echt hoogstens 1x in de maand. Zodra de wasmachine klaar is met overhemden/blouses klop ik alles uit, randjes even recht trekken en laten drogen. Na 2/3 keer is het nodig om te strijken. Zakdoeken is het enige wat ik altijd strijk, maar dat is gewoon een kwestie van genoeg zakdoeken kopen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 15 jan 2011 22:39

Waarom strijk je wel de zakdoeken? Als je die netjes ophagt zijn ze toch ook glad?

Ik strijk meestal 1 keer in de week de hele berg, soms vaker als ik de kleren aan wil hebben.

Met kinderen het huishouden doen kan wel maar als je een week veel dingen buitenshuis hebt dan komt er echt wel wat in de knel en als je dat vaak hebt (ziekte/mantelzorg oid) kan ik me zelfs voorstellen dat zelfs niet buitenshuis werkende vrouwen het niet bij kunnen houden.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 jan 2011 15:22

.
Laatst gewijzigd door Schipje op 18 jan 2011 20:09, 3 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jan 2011 16:03

Van huis uit ben ik gewend dat het altijd schoon en netjes was (maar er je kon wel zien dat er geleefd werd)
Terwijl eigenlijk alles op de schouders van mijn ma neerkwam (pa heeft op 38 jarige leeftijd een cva gehad en is rechtszijdig verlamd) Mijn ma werkte altijd 24 uur in de week en toch had ze ook tijd zat om heerlijk te lezen in de tuin te zitten en haar andere hobby's uit te oefenen.
En dat terwijl we een groot huis hebben met 5 slaapkamers,2 badkamer en 3 wc's. Elke morgen stond ze om 07.15 op om iedereen naar school te helpen en daarna de boodschappen te doen. Daarna deed ze de was en het huishouden wat er gedaan moest worden die dag. Dan was het misschien 10.30 en kon ze de rest van de dag haar eigen ding doen en ondertussen af en toe een was ophangen of afhalen.
Ik heb er echt bewondering voor hoe ze dat altijd gedaan heeft en heb ook altijd gezegd zo wil ik het ook doen nu nog zonder kinderen maar hopelijk over 20 weekjes met kindje :D

In de winter hoef ik helemaal niks te strijken heerlijk! Ik stel mijn wasmachine met kleding altijd op 800 toeren in zodat het best nat uit de machine komt en dan hang ik het netjes (zonder knijpers) op rekjes of hangers en het is geheel kreukelvrij ideaal!

Beddengoed kloppen we goed uit nadat het gewassen is en hangen het buiten op of anders netjes over de kachel en dan is het ook kreukelvrij. In de zomer moet ik wel meer strijken omdat mijn man bijna altijd polo's draagt maar die krijg ik niet goed kreukvrij zonder te strijken en het moet wel netjes zijn.

Maar als ik een hekel aan het huishouden zou hebben zou ik ook een hulp nemen maar tot nu toe is dat niet nodig.
Maar diegene die wel een hulp hebben geniet er van! Zo kun je lekker genieten van jullie kindjes of je eigen vrije tijd.
Groot gelijk om die keuze te maken.

Terug naar “Archief”